7. HATODIK FEJEZET A magyar protestantizmus szellemi lete az ellenreformci korban
2013.12.01. 17:05
HATODIK FEJEZET
A magyar protestantizmus szellemi lete az ellenreformci korban
19. . HITVALLSI SZELLEM S THEOLOGIAI IRNYOK 20. . ISKOLZS 21. . IRODALOM
19. . HITVALLSI SZELLEM S THEOLOGIAI IRNYOK
1. Orthodoxia
A protestns vallsi gondolkozsban e kor folyamn, amint klfldn, gy Magyarorszgon is, az orthodoxia volt az uralkod. Az orthodoxia kemnyen ragaszkodott a bibliai kijelents tiszta teljessghez, gy, amint azt a reformci jra megtallta. Ez elvlhetetlen rdeme volt. De viszont beleesett abba a hibba, hogy a bibliai kijelentsrl szl emberi tantsokat, theologiai formulkat is csalhatatlanoknak s vltoztat-hatatlanoknak tekintette. A „Formula Concordiae" mintjra a reformtus egyhz is szigoran krvonalozta a maga tant — elssorban a praedestinatio-tant — a nmetalfldi dordtrechti zsinaton (1618–1619). E zsinat sszehvst azok a heves vitk tettk szksgess, melyek a holland reformtus egyhz kebelben a praedestinatio krdse fltt tmadtak a kegyelem egyetemessgt hirdet, humanista szellem arminianusokl s a bibliai alapon ll, kvetkezetes klvinista theologusok kztt. lesen megfogalmazott hittteleihez mindkt protestns egyhz kemnyen ragaszkodott. Hivatalosan is elfogadott theologiai tteleikbl egy bett sem akartak engedni. E miatt a kt nagy protestns hitvalls hvei kztt amint klfldn, gy Magyarorszgon is rks volt a srlds. Egymssal csaknem annyi hitvitt folytattak, mint a rmai egyhzzal. Sokszor nem is tartottk egymst igaz keresztyneknek. Klnsen a luthernusok voltak haraggal eltelve a reformtusok irnt, mert — alaptalanul — az terhkre rttk a szakadst a kt firny kztt.
2. Unitrekvsek
A legnagyobb elfogultsg idejn is mind a kt egyhzban akadtak olyan emelkedett lelkek, akik lehetsgesnek tartottk a protestns testvrisget s az eltr tanttelek fltti megegyezst. Ez n. „irnikusok", azaz bketheologusok egyik legnevezetesebbje volt a heidelbergi hres reformtus tanr, Pareus (Wangler) Dvid, aki a trekvseivel rokonszenvez Bethlen Gborral is levelezsben llott. Pareusnak sok magyar tantvnya kzl kett, Samarjai Jnos felsdunamellki reformtus pspk s Alvinczi Pter kassai lelkipsztor, a hres r s prdiktor (1570–1634), Bocskay s Bethlen kedves embere, Magyarorszgon is lnk tevkenysget fejtett ki a protestns uni rdekben. Alvinczi szintn hirdette: „n Calvinista nem vagyok, sem Lutherista nem vagyok, mert megtanultam azt az Szent Pl rsbl, hogy sem Apollstl, sem Kfstl nem kell neveztetni senkinek2, hanem mi igaz keresztyneknek neveztettnk az r Jzus Krisztusrl". Trekvseiknek azonban egyelre nem sok kedvez visszhangjuk volt. Csak ksbb, a kzs nagy szenvedsek slya alatt kzeledett jobban egymshoz a kt ellensges testvregyhz. A nemes gondolkozs De Ruyter tengernagy a flszabadtott gostai s helvt hitvalls glyarab lelkszeket s tantkat nagyon nyomatkosan figyelmeztette az egyetrts ktelessgre.
1 Fkpviseljkrl, Arminius (Hermanszon) Jakab leideni egyetemi tanrrl neveztk gy ket. 2 L. 1. Kor. 3. r.
20. . ISKOLZS
Iskolira a magyar protestantizmus ebben a korszakban is nagy gondot fordtott. Erre szksg is volt, mert veszedelmes versenytrsaik lettek a jezsuita iskolk, amelyek nagy slyt fektettek a megnyer kls tulajdonsgok, trsadalmi gyessgek kifejlesztsre. A jezsuitk iskoli ezrt csakhamar kedveltsgre tettek szert a hitkben ingadoz protestns elkelk kzt is. A protestns iskolkra viszont ppgy rnehezlt az ldzs, mint az egyhzakra. Ezt a hitkben llhatatos f- s kzrend protestnsok kettztt ldozatkszsggel igyekeztek ellenslyozni. Szmos nagyrdem tanintzet lett e korban vgleg vagy egyidre ldozata a kormny s a klrus ellenreformcis buzgalmnak vagy a hbors viszontagsgoknak. gy kergette bujdossba a Bthory Zsfia vakbuzgsga a reformtusok srospataki hres kollgiumt; gy tette tnkre trk-tatrdls a nagyvradi s a gyulafehrvri fiskolkat, mely utbbit e miatt kellett Nagyenyedre thelyezni. Ez csak nhny plda a sok kzl. Tanrok s tantvnyok hven ragaszkodtak iskolikhoz s sokszor vettk kezkbe a vndorbotot, csakhogy egyttmaradhassanak.
A korszak legnagyobb protestns tangyi alkotsa a Bethlen Gbor academicum collegiuma (Gyulafehrvrt, 1662-tl Nagyenyeden), mely 1622-ben alapttatott orszggylsi hatrozattal. Anyagiakban is fejedelmileg megalapozva I. Rkczy Gyrgy alatt lte fnykort. Orszgos egyetemm val kiptse nem volt lehetsges, de klfldi s hazai taneri — mint Opitz Mrton, a jeles nmet klt, Alsted Jnos, kornak egyik legkitnbb reformtus theologusa s philosophusa, Bisterfeld Jnos Henrik, a sokoldal diplomata tuds, Apczai Csere Jnos s az iskolnak a legnehezebb vekben valsggal megmentje, a fradhatatlan tanr s hasznos r, Ppai Priz Ferenc — a hazban s a klfldn nagy hrnevet biztostottak neki.
Igazi npiskola mg ebben a korban nem volt. Mr a legalsbbfok oktats is a „deki tudomny"-nyal kezddtt. Ennek htrnyt Magyarorszgon legelszr a puritnok vettk szre, akik az oktatsban termszetes jogaihoz akartk juttatni az anyanyelvet. Fkpp az lelkes sztnzsknek lehet ksznni, hogy a korszak msodik felben tbb egyhzi hatsg „nemzeti iskolk" azaz magyar nyelv elemi npiskolk fellltst rendeli el — a szatmrnmeti zsinat (1646) a lenyok szmra is, kln ntantkkal. De ms nevels-oktatsgyi reformok szmra sem volt a magyar protestns iskolban medd a talaj. Az egyik legnagyobb paedagogus, a morva eredet Comenius mos Jnos vltozatos letnek ngy esztendejt (1650–1654) a Rkczy- csald meghvsra a srospataki fiskolnl tlttte s j korszakot teremtett annak letben. Comenius szellemi rokona volt a tragikus sors ifj tanr: Apczai Csere Jnos (1625–1659), aki az erdlyi reformtus tangyet igyekezett reformlni. Teljesen szegny sorsbl emelkedett, t vi klfldi tanulmnyozs utn, huszonnyolc ves fvel a Bethlen-kollgium tanri szkbe. Itt izz tettvggyal kezdte hirdetni paedagogiai reformeszmit. De csakhamar oly fltkenysget s gylletet vont magra, hogy mr nhny v mlva (1656) elldztk gyulafehrvri tanszkbl. Ekkor csggedetlen akaratervel szmzetse helynek, a kolozsvri kisebb iskolnak fiskolai sznvonalra emelshez fogott, ami sikerlt is neki, de sorvadsos teste mr hrom v mlva ert vett hatalmas lelkn.
21. . IRODALOM
Bizonysga az ellenreformci-korabeli magyar protestantizmus szellemi erejnek az irodalom is. Ez tlnyom rszben hitvitzssal vagy elvont theologiai fejtegetsekkel foglalkozik. Pzmnynak csak a nyelv mvszetben nem voltak a protestnsok kztt egszen mlt ellenfelei, de theologiai tudomny dolgban akrhnyan flrtek vele. gy elssorban legflelmesebb ellenfele, Alvinczi Pter, de msok is sikerrel mrtk ssze vele fegyvereiket, gy reformtus, mint luthernus rszrl. Mr a Pzmnyk viti sem voltak mindig a trgy komolysghoz mlt hangak, de a kvetkez nemzedkben az gy szentsgt sokszor mr egszen eltakarta a hang sivrsga s nem eszkznek, de nclnak tnik fel a mosdatlan gorombskods. Rmai katholikus rszrl Smbr Mtys jezsuita volt ez elfajult vitk fbajnoka, aki azonban sem tudomnyban, sem durvasgban nem tudta fellmlni reformtus ellenfeleit: Psahzi Jnost, a tuds srospataki tanrt, meg kzdivsrhelyi Matk Istvnt, a sokat hnya-tott prdiktort, aki olh reformtus gylekezetnek is llott, Karnsebesen, az ln. Ezeknek a vitknak visszataszt eldurvulst rmai katholikus rszrl az elbizakods, protestns rszrl az elkesereds magyarzza.
Azonban ezek a vitatkozsok egyltalban nem mertettk ki a magyar protestns szellem erejt. Voltak kitn mveli a bibliai tudomnyoknak: gy pl. Komromi Csipks Gyrgy, a tuds debreceni tanr s lelkipsztor, aki nagyszm egyb mvei mellett szerencstlen sors j bibliafordtsban adta tudomnyossgnak rett gymlcst (megjelent halla utn negyven vvel 1718-ban, Leidenben, Debrecen vros kltsgn; 4200 pldnynak csak ¼-rsze tudott eljutni j 70 v mlva Debreczenbe, a tbbit a jezsuitk aknamunkja kvetkeztben az egri pspki palota udvarn gettk el). Mint mkedvel theologusok forgattk a tollat Lorntfy Zsuzsnna s I. Apafi Mihly fejedelem is; az elbbi a legels olyan magyar nr, akinek rsa nyomtatva is megjelent. Szenczi Molnr Albert egyb kzhaszn munki mellett a Klvin Institutijnak sikerlt fordtsval („Az keresztyni religira s igaz hitre val tants", Hanau, 1624.) tett nagy szolglatot a magyar theolgiai tudomnynak. A npszer vallsos irodalom is nagyszm hvatott mvelkre tallt. Frang szemlyek s a np ismeretlen fiai (kuruckltszet) gazdagtottk a vallsos kltszetet. A szellemi let egyb mezin is (nyelvtudomny, philosophia, trtnelem stb.) protestns lelkszek s tanrok jeleskedtek, akik a legnagyobb nyomorsg idejn sem lettek htelenek a tudomnyhoz s az irodalomhoz. A magyar reformtus egyhz els nagyszabs trtnelmt pldul rja, a tuds Debreczeni Ember Pl lelkipsztor folytonos hnyds, bujdoss, ldztets kzepette dolgozta ki s fejezte be. (Megjelent halla utn 1728. Utrechtben, a Lampe Fr. A. neve alatt.)
|