6. TDIK FEJEZET A magyar protestantizmus egyhzi fejldse az ellenreformci korban
2013.12.01. 17:01
I. RSZ
TDIK FEJEZET
A magyar protestantizmus egyhzi fejldse az ellenreformci korban
16. . VLTOZSOK AZ EGYHZALKOTMNYBAN
17. . VALLSOSSG, ERKLCSI LET; ISTENTISZTELET
18. . A PROTESTANTIZMUS AZ ERDLYI ROMNOK KZTT
16. . VLTOZSOK AZ EGYHZALKOTMNYBAN
Az ellenreformci kornak egyhzalkotmnyt a nemlelkszi („vilgi", „laikus"1) elemnek fokozott s intzmnyes rvnyeslse jellemzi. E folyamat legersebben a reformtusoknl indul meg. Egyre terjed rokonszenv trnad a klvini presbyterium irnt, amelynek pratlan erklcsfegyelmez erejt egyes buzg lelkszek a magyar reformtus egyhzba is be akarjk plntlni. Dunntl a derk Kanizsai Plfi Jnos esperes, ksbb pspk kezdte meg a presbyteriumok szervezst, ami 1630-ban minden gylekezetre nzve ktelezv ttetett. E dunntli presbyteriumok derekas fegyelmez munkt fejtettek ki s a mellett az egyhzak kormnyzsban is tevkeny rszt vettek.
Egy vtized mlva a hollandi klvinizmus s az angol puritnizmus hatsa alatt lp fl a magyar reformtusok kzt a presbyteri eszme. Tolnai Dali Jnos s trsai az igaz egyhz tisztasgnak nlklzhetetlen biztostkul tekintettk a presbyteriumot. Viszont ennek a tisztasgnak egyik legnagyobb akadlyt az akkor mr nyolc vtizede meggykerezett esperes-pspki kormnyzatban lttk. Mozgalmuk gy a tiszajobbparti egyhzmegyk s a debreceni superintendentia, valamint, ksbb, az erdlyi reformtus egyhz bkjt is megbontotta. Az jtst nemcsak a rgi rendszerhez ragaszkod lelkszek elleneztk, hanem, mginkbb, a f- s kznemesi prtfogk, kik rendi jogaikat s tekintlyket fltettk a kzembernek az egyhz kormnyban val rszvteltl. Nem volt bartjuk a puritn eszmknek az angol forradalommal nem rokonszenvez I. Rkczy Gyrgy sem, mg kevsb fia, kinek uralkodsa idejre esett I. Kroly lefejeztetse.
Szatmrnmetiben 1646-ban a magyar puritn mozgalommal sszefgg izgalmas krdsek eldntsre sszelt az erdlyi, tiszntli s tiszninneni reformtus egyhzak egysges kpviselete, a nagy „nemzeti zsinat". Ezt maga I. Rkczy Gyrgy hvatta ssze s a kemnykez egyhzkormnyz, Geleji Katona Istvn erdlyi pspk vezette. A zsinat konzervatv llspontot foglalt el, az jtkat meg nem rdemelt szigorsggal megbntette s megerstette a pspk-esperesi rendszert. Geleji a zsinat megbzsbl egy 100 cikkbl ll egyhzi trvnyknyvet szerkesztett. Ezek az n. „Geleji-knonok" egszen a legjabb idkig vezet tekintllyel brtak a magyar reformtus egyhzban. De a trvnyknyvben Geleji sem utastja el teljesen a presbyterium gondolatt, st elismeri annak „sokszer jeles hasznait s Krisztus s az apostolok rendelete s a rgi egyhz gyakorlata szerint" val voltt. Csak a viszonyokat nem tartja mg egyelre kedvezknek a fellltsra, rszben „a np nyomorult s szolgai llapota s kpessghinya", rszben a fejedelem s a vilgi urak ellenzse miatt. A nagy reformkrds krl mg a zsinat dntse utn j darabig folyt a szenvedlyes vita. Oly nagy prtfogi is akadtak a presbyteriumnak, mint maga a tiszta reformtus gondolkozs zvegy Zsuzsnna fejedelemasszony s oly kitn irodalmi vdelmezi, mint a nagyasszony udvari lelksze, Medgyesi Pl. Ezrt a presbyterium mr a korszak vgn igen sok reformtus gylekezetben megjelent s elhelyezkedett a hagyomnyos pspk-esperesi rendszer keretei kztt. Ez nagy lds volt, mert a gylekezetek vilgi nagy prtfogikat egyre jobban elvesztettk s csak a maguk erejre tmaszkodhattak. Ezt az ert pedig semmi jobban nem fejleszthette, mint a gylekezet presbyteri nfegyelmezse s nkormnyzsa.
1 Ez elnevezseknek az evangliumi protestantizmusban, mely a kln szent papi rendet nem ismeri, tulajdonkppen nincs helyk; hasznlatukat csak a megszoks s a rvidsg rdeke igazolja.
17. . VALLSOSSG, ERKLCSI LET; ISTENTISZTELET
l. A rajongs tnetei; a szombatossg
Az elnyoms s ldzs a gynge hitet megingatta, de az ers hitet mg jobban megedzette. A hithez val ragaszkodsnak szmtalan flemel pldjval tallkozunk nemcsak a glykon, de palotkban s jobbgykunyhk fdele alatt is. Az sem csoda, hogy egyes izgatott s megsanyargatott lelkekhez a tvelyg rajongs is utat tallt. Erdlyben mr a korszak elejtl ott lappangott s a XVII. szzad els vtizedeiben meglepen elterjedt a rajongs legrdekesebb alakja: a szombatossg. Ez tulajdonkppen nem volt egyb, mint az unitrizmus korcshajtsa. Dvid Ferenc utols llspontja az szvetsgi szellem, messisvr rajongs volt. Ezt tettk magukv s fejlesztettk tovbb azok a kevsszm hvei, akik nem akartak a tbbsggel egytt visszahtrlni a Socinus-fle mrskelt llspontig. Az eleinte csak rejtekben s szrvnyosan jelentkez „zsidzs" kt elkel erdlyi frnak, Essi Andrsnak s Pcsi Simonnak irnytsa s vdelme alatt lnk propagandt z szektv fejldik s Erdlyszerte elterjed. A nagymveltsg, kalandos mult Pcsi tudsval s kltszetvel irodalmilag is apostoloskodott a „szombatls" mellett. Nagyszm hvei mr az hatsa alatt minden kapcsolatot megszaktottak a keresztynsggel: Jzustl teljesen elfordultak, szemeiket egy vrva- vrt s kzel eljvend igaz „messisra" fggesztettk s a mzesi trvny teljes s szigor megtartstl — a szombat megnneplstl, ritulis tisztasgi s telszablyoktl stb. — vrtk az dvt. Ezzel, s kihv viselkedskkel gyorsan felidztk vgzetket. I. Rkczy Gyrgy tlszke, az egsz erdlyi keresztyn trsadalom kzvlemnynek megfelelen, az 1638-iki dsi trvnynapon slyos bntetsekkel rettentette el ket s terelte vissza elhagyott egyhzaikba. Egy kis tredk azonban mindennel dacolva kitartott s a Szkelyfld egynhny helysgben egszen a legutbbi idkig fenn tudta magt tartani. Nhny csaldra leolvadt maradkaik az udvarhelyszki Bzdjfaluban nyltan flvettk 1868-ban a zsid hitet. Ez volt a kikerlhetetlen vgkvetkezmnye a teljes Szentrstl val tvelyg elszakadsnak.2
2. A puritn szellem
Minden szekts rajongsnl rtkesebb volt az a ksrlet, amely tiszta s teljes bibliai alapon a reformtus egyhz bels megtiszttst clozta. A folytonos hborskods s egyb szenvedsek kzben nemcsak a npnek, de mg a lelkipsztoroknak kegyessge s erklcsi ereje is hanyatlsnak indult. Ez a fjdalmas jelensg s a klfldi reformtus egyhzi let ragyog pldi a komoly magyar lelkeket cselekvsre sztnztk. Klnsen a kivl tehetsg Tolnai Dali Jnosnak lelkre volt nagy hatssal a szigoran kvetkezetes s mgis benssges hollandi s angol klvinizmus. Klfldi tanulmnyozsa kzben nhny ms, hasonl rzlet diktrsval egytt (London, 1638) megfogadta, hogy lett a tiszta bibliai kegyessg s erklcsisg terjesztsre fogja szentelni. Hazajvn, azonnal munkhoz fogtak. Tolnaival az lkn — aki elbb srospataki iskolaigazgat, utbb abaji esperes lett — fiatal lelkk egsz mohsgval lttak hozz az egyhzi let minden krnek gykeres reformjhoz. Templomban, gylekezetben, csaldban, iskolban s a lelkszek kztt biblis szellemet s szent fegyelmet akartak meghonostani. Csaldi istentiszteletek tartsra buzdtottk a npet, alaposabb lelkigondozsra a lelkipsztorokat. Tiszta szndkaik flre-ismerhetetlenek voltak, de tisztogat hevk sokszor ragadta ket fiatalos, meggondolatlan tlzsokra is. A presbyterium prtolsa mellett ez is egyik oka volt annak, hogy kezdetben nagyon ers ellenszenvvel kellett kzdenik s a szatmrnmeti zsinaton veresget szenvedtek. Ez azonban nem lankasztotta buzgalmukat. A viszlyok elltvel pldjuk gy a lelkszekre, mint a gylekezetekre kitn s maradand hatssal volt. E nlkl a puritn megtisztuls nlkl sokkal kevesebb lett volna a magyar reformtussg lelki s erklcsi ellenll kpessge az ldzsek alatt.
3. Istentisztelet, egyhzi nek
A puritnok a reformtus istentiszteletet is meg akartk tiszttani a mlt korszakbl mg hozztapadt katholikus formasgaitl. E trekvskkel klnsen a gylekezeti nek tern rtek el maradand sikereket. Klvin pldja nyomn a zsoltrneklst tartottk a legmltbb — mert egszen a Biblibl mertett — isteni dcsretnek. Erre kitn rv volt a kezkben: Szenczi Molnr Albert verses zsoltrfordtsa (Psalterium Ungaricum 1607). Ez a fradhatatlan s kivl irodalmi rtk tuds reformtus r (szl. 1574, megh. 1634) rksen egyhza s nemzete szellemi szksgleteinek tern tartotta a kezt. Szmos nagybecs irodalmi mve kztt ppen zsoltrfordtsnak: a Marot—Beza—Lobwasser-fle francia, ill. nmet verses zsoltrknyv sikerlt magyar tltetsnek lett legnagyobb hatsa. A forms, szp nyelvezet, megragad francia dallamokra alkalmazott darabok diadalmasan szortottk ki a rgebbi nekklts gyarlbb termkeit. Nemcsak a magyar reformtus np vallsos lelknek lettek drga kincseiv, hanem egsz nemzeti kltszetnk meggazdagtsban is nagy rszk volt. A zsoltrnekls nagy npszersgre jutsa ennek a megbecslhetetlen gyjtemnynek s a puritnok munkssgnak ksznhet. A. konzervatv egyhzi prt, magnak I. Rkczy Gyrgynek a prtfogsval, a Keseri Dajka Jnos s Geleji Katona Istvn erdlyi pspkk szerkesztsben (1636) megjelent „reg Gradual"3 c. szertartsi nekgyjtemnnyel akarta ellenslyozni a zsoltrknyv hdtst. A Gradual a kath. eredet istentiszteleti formk megrzsn alapult, a gylekezeti nek s az istentisztelet meggazdagtsra trekedett. De a zsoltrokkal sohasem brt npszersg dolgban versenyre kelni s mindssze nhny szp darabja (pl. a mai 21. s 27. dicsret) ment t a np ajkra.
2 Jkainak „Egy az Isten" cm, klnben hres szp regnye az unitriusokrl s a szombatosokrl a trtneti valsgnak meg nem felel, tlzottan eszmnytett kpet fest. 3 A nv a rm. kath. misbl ered, hol egy az oltr lpcsjn (gradus) elnekelt neket hvnak gy.
18. . A PROTESTANTIZMUS AZ ERDLYI ROMNOK KZTT
A XVI–XVII. szzadbeli erdlyi protestantizmus misszii felelssgrzett bizonytjk azok a ksrletek, amelyek az erdlyi romnsgnak a lutheri, majd a reformtus keresztynsg szmra val rnegnyerst cloztk. Elbb luthernus (szsz) rszrl indultak meg a ksrletek mr a XVI. szzad negyvenes veitl. Hamarosan romnnyelv protestns vallsos irodalom keletkezett (szentrsfordts, nekklts), melynek szletett romn mveli is akadtak. De a szszsgtl csakhamar a reformtus rnagyarsg vette t a romnok evangelizlsnak munkjt. Ezt a munkt az llamhatalom is prtfogsa al vette s a reformtuss lett romnok kln egyhzi szervezkedst is megengedte a sajt maguk kzl vlasztott pspkkel az lkn. Egyre tbb lett az olyan romnok szma, akik „tulajdon nyelveken hallgattk az Isten igjt" s liturgijukba is beleillesztettk a sajt nyelvkn val zsoltr- s dcsretneklst. Ez nemzeti ntudatuk szempontjbl is fontos volt, mert addig liturgijukban az szlv-bulgr nyelv s a cyrillbets rs volt az uralkod. Romnnyelv irodalmuk, sajtjuk egyltaln nem volt addig, amg a reformci el nem jutott kzjk.
A XVII. szzadban fkppen maguk a reformtus fejedelmek segtettk el a misszi munkjt. A fejedelmek keresztyni blcsessge az erszakos trts helyett clszerbbnek tallta az iskola, irodalom, sajt tjn val lass nevelst gy a papsgnak, mint a npnek. E vgbl nagy ldozatokat is hoztak: gy pl. Lrntfy Zsuzsnna fejedelemasszony Fogarason alaptott 1657-ben hres romn reformtus iskolt s a magyar s romn ifjaknak lehetv tette egyms nyelvnek alapos megtanulst. Ms iskolkat s kln nyomdt is lltottak fl a romnok reformlsra a hitbuzg fejedelmek s a Heidelbergi Ktt s nagyszm ms vallsos mvet is kiadattak romn nyelven. De a fejedelmi korszak lezrultval flbemaradt a nemes munka. A Diploma utn a csndes reformtus trtst moh rmai katholikus propaganda vltotta fel, melynek rszben meg is valsult clja a romnsgnak a ppa fennhatsga al terelse volt (gy alakult az n. „grgkatholikus", helyesebben „grg szertarts rmai katholikus" egyhz). A rmai uni rdekben dolgoz jezsuitknak az udvar rszrl is tmogatott aknamunkja azutn csakhamar elsprte az Erdlyszerte virgzott romn reformtus gylekezeteket s iskolkat. De az erdlyi romn reformci hatsa nem tnt el nyom nlkl. A reformtus misszi hatst a romn nyelv s nemzeti szellem, meg a grgkeleti egyhzi let fejldsre mai romn tudsok is hlsan elismerik.
|