5. NEGYEDIK FEJEZET A magyar protestantizmus kzdelmei az ellenreformcival
2013.12.01. 16:58
I. RSZ
NEGYEDIK FEJEZET
A magyar protestantizmus kzdelmei az ellenreformcival
9. . AZ ELS KT HABSBURG-KIRLY EGYHZPOLITIKJA 10. AZ ERDLYI EGYHZPOLITIKA KIALAKULSA, 11. . RUDOLF S A BTHORYAK KORA, 12. . BOCSKAY S A BCSI BKE 13. . A FERDINNDOK S PZMNY KORA, 14. . ERDLY ARANYKORA, 15. . LIPT KORA
9. . AZ ELS KT HABSBURG-KIRLY EGYHZPOLITIKJA
Magyarorszgnak Habsburg-uralom al kerlt szaki s nyugati rszeiben egszen a XVI. szzad utols negyedig nem volt rsze a protestantizmusnak ersebb s rendszeresebb zaklatsban az llami hatalom rszrl. I. Ferdinnd (1526–1564) ugyan mr uralkodsa legelejn igen kemny rendeletet adott ki a Luther, Zwingli s egyb reformtorok kveti ellen, azonban a puszta fenyegetzsnl tbbre nem ment, mert hatalmi rdekei elnzst parancsoltak neki. Csak amikor mr trnjt megszilrdultnak rezte s btyja, V. Kroly csszr a nmet protestantizmusra hallos csapst kszlt mrni: akkor lpett fl erlyesebben a rgi egyhz mellett. Az felszltsra az 1548-iki pozsonyi orszggyls igen nevezetes trvnyeket hoz a teljesen elhanyatlott rmai katholikus egyhz anyagi megerstse, erklcsi s szellemi sznvonalnak emelse rdekben. Ezeket a trvnyeket ugyan mg jval ksbb is csak hinyosan lehetett vgrehajtani, de az egyhzi fhatsgok most mr itt-ott nagyobb erllyel kezdtek fllpni az addig akadlytalanul hdt protestantizmussal szemben. Olh Mikls esztergomi rseknek, a magyarorszgi rmai katholikus egyhz els talpralltjnak, s ms fpapoknak szigor fellpst azonban egyelre ellenslyozta az a krlmny, hogy az orszggylsen, gy a f-, mint kznemessgben, tlnyom tbbsgbe kerlt a protestns elem s ezzel I. Ferdinndnak nem volt elg ereje ujjat hzni. Innen rthet, hogy az anabaptistk, s a „sacramentariusok" ldzst mr az 1543-iki orszggylssel kimondatta ugyan, de az orszgrszben leginkbb elterjedt gostai hitvalls hvei ellen sem akkor, sem ksbb nem tudott nyltan ldz trvnyeket hozatni.
Firl, I. Miksrl (1564–76), mr trnralpse eltt kztudoms volt, hogy egyenesen rokonszenvezik a lutheri protestantizmussal. Ezt a rokonszenvt a trnon sem tagadta meg. A fpapok ldz szndkait mr mint trnrks mrskelni igyekezett s azoknak kereszlvitelhez kirly korban sem nyjtott segdkezet. Rokonszenvt azonban a reformtus hitvallsra mr nem terjesztette ki s gy ennek, mint az unitrizmusnak terjeszkedse ellen gtat igyekezett emelni: gy az 1572-iki orsggylssel kimondatta az „arinusoknak" nevezett unitriusok meggetst. De a puszta rokonszenvnl tovbb nem ment az gostai hitvallssal szemben sem. Az Evanglium igazsga mellett egszen nyltan s kvetkezetesen sohasem vallott sznt, mert ezzel koronit veszlyeztette volna.
10. . AZ ERDLYI EGYHZPOLITIKA KIALAKULSA
Mg kedvezbben alakultak a politikai viszonyok a protestantizmus szmra a Zpolyai Jnos kirly orszgrszben, a ksbbi erdlyi fejedelemsgben. Maga Jnos kirly lete vgig h rmai katholikus maradt s trnralptekor a Ferdinndhoz hasonl kemny rendelettel fenyegette meg is az j eretneksget. De hatalmi rdekei neki is megktttk a kezt s a pptl val kitkoztatsa ppen nem volt alkalmas hitbuzgalmnak fokozsra. lete vge fel egy Szntai Istvn nev felsmagyarorszgi reformtort mg meg is oltalmazott a fpapok ldz szndktl. Halla utn (1540) a pspk-helytart Martinuzzi Gyrgy ellensges magatartst tanstott a protestantizmussal szemben, de az orszg viszonyai nla is lehetetlenn tettk az ersebb rendszablyokat. A protestantizmus feltartzhatatlanul terjedt a magasabb krkben is, gy, hogy mr az 1550-iki orszggyls protestns rendei kivvtk az (gostai hitvalls) evanglikus hvek szmra a szabad vallsgyakorlatot. A trvnyhozs ez llsfoglalst az tves Habsburg-uralom sem volt kpes megvltoztatni. Izabella visszatrtvel pedig (1556) egyenesen tlslyba jutott az orszggylsen a protestns befolys. A rmai katholikus pspki s egyb egyhzi javak llami clokra foglaltattak le. Egybknt azonban az 1557-iki tordai orszggyls kifejezetten biztostotta mind a rmai katholikus, mind az evanglikus valls szabadsgt, rendelvn, hogy kiki azt a vallst vegye be, amelyiket akarja, de az j valls kveti ne bntalmazzk a rginek a hveit. Az „j vallson" itt mg csak az gostai hitvalls rtend, amely ezltal „bevett vallss" (recepta religio) lett.
A rohamosan halad vallsi mozgalom azonban csakhamar tovbbragadta mind az ifj Jnos Zsigmond fejedelmet, mind a rendeket. Mr 1564-ben, az ugyancsak Tordn tartott orszggylsen a reformtus valls s egyhz is bevtetik. Az 1568-iki tordai orszggyls pedig — a szlssges unitrius eszmk hatsa alatt — egyenesen korltlann teszi mindenfle igehirdets szabadsgt, mert „az hit Istennek ajndka, ez hallsbl leszn, mely halls Istennek igje ltal vagyon". Ez akkor vilgszerte hallatlan szabadelv vallspolitikai elvet ugyan a trvnyhozs mr kt v mlva rvnytelentette, de azrt a marosvsrhelyi orszggylsen, 1571-ben, az unitrizmus szabadsga is biztosttatott s nhny v mlva ez is „bevett vallss" lett. Jnos Zsigmond rk rdeme, hogy orszga rendjeivel egytt egy akkor Eurpaszerte pratlanul szabadelv valls- s egyhzpolitikai rendszert alkotott meg: „a ngy recepta religio rendszert", a kis Erdly legnagyobb bels erssgt nll llami lte folyamn. Ennek a rendszernek ksznhet, hogy az erdlyi magyar trsadalomban ksbb sem uralkodtak elkeseredett vallsi ellenttek. Ebben a tekintetben a kisebbsgi sorsra jutott mai erdlyi magyarsg sszetartsa is pldaszer.
11. . RUDOLF S A BTHORYAK KORA
Rudolf kirly (1576–1608) s Bthory Istvn fejedelem (1571–76) szemlyben mind a kt magyar haza trnjra az ellenreformci szelleme lt. A spanyol nevels Rudolf uralma alatt s tmogatsval a fpapok: gy klnsen a kivl r s hitvitz Telegdi Mikls pcsi pspk, esztergomi rseki helytart, valamint Forgch Ferenc nyitrai pspk, majd esztergomi rsek kmletlen rekatholizl munkba fognak. A jezsuitkat Olh Mikls rsek mr 1561-ben betelepti Magyarorszgra s ezek klnsen a nyolcvanas vek ta a magyar protestantizmus ellen is megkezdik hadjratukat a maguk megszokott mdjn, kirlyi s fpapi tmogatssal.
A jezsuitk behozatala volt legslyosabb kvetkezmny ellenreformcis tnye Bthory Istvn erdlyi fejedelemnek is. De mg, politikai eslyessgbl, vakodott a tlnyom tbbsgben lv protestns rendekkel nyltan ujjat hzni. Mg mint hatalmas lengyel kirly is (1576-tl) a blcs mrsklet szellemben irnytotta Erdly kormnyt testvre, Kristf s ennek fia, Zsigmond vajdk alatt. Halla utn azonban a testileg-lelkileg rendellenes Zsigmond a mrsklet politikjval teljesen szaktott s a felekezeti bkt a jezsuitk segtsgvel flbortotta. Majd nyltan az abszolutizmus tjra lpett s ismtelt lemondsaival vgre egszen Rudolfnak a kezre jtszotta orszgt.
Ez utbbin is vrl-vre jobban ert vett lelki betegsge, minek kvetkeztben a kormnyzstl visszavonult. Helyette feleltlenl kormnyz kegyencei az abszolutizmust mg szemrmetlen zsarolssal is tetztk s a rendek kivltsgaiba s protestns vallsossgba esztelen mdon gzoltak bele. Utbb mr a vrmegyei s vrosi hatsgok ellenllsa sem tudott a protestantizmusnak vdelmet nyjtani a kirlyi parancsokkal s katonai erszakkal dolgoz rekatholizl hadjrat ellen. A kassai nagytemplomnak az egri kptalan rszre val visszafoglalsa, valamint a tbbi vrosokban is megindult tervszer protestnsldzs — lelkszek, tantk elzse, iskolk, templomok, jvedelmek lefoglalsa — a legfenyegetbb sznben tntette fl a jvt. Ugyanekkor Erdlyben a legvadabb zsoldos-uralom dlt s a szakadatlan hborzs miatt bellott rettent nsgben ktszeres sllyal nehezedett a lelkekre a tervszer protestnsldzs. A vgskig fesztette a hrt az 1604-iki pozsonyi orszggylsnek a rendektl elfogadott trvnyeihez a prgai titkos kormnytancs ltal vakmer kesztydobssal odatoldott XXII. cikkl. E koholt trvny szerint, a kirly Magyarorszgot ppgy, mint egyb orszgait fejedelmi ktelessgnek tartja minden eretneksgtl megtiszttani, ezrt a rmai katholikus egyhz rdekben valamennyi elde alatt hozott trvnyeket szrl-szra fenntartja s a valls gyt az orszggylseken ezentl is trgyalni akar „nyugtalan s jsgvgy" embereket a trvnyekben megszabott bntetsekkel kvnja sjtani.
1 Mr rgebben szoks volt, hogy az orszggylseken hozott trvnyek vgleges szvegt a kancellria llaptotta meg, amely, az udvar befolysa alatt, akrhnyszor vltoztatott az orszggyls hozta hatrozatokon. De az eddig mg soba sem trtnt meg, hogy egy teljesen j trvnycikket mertek volna koholni, amelyrl az orszggylsen mg csak sz sem volt.
12. . BOCSKAY S A BCSI BKE
A veszlyeztetett rendi alkotmny megmentje s a vele mly rdekkzssgbe kerlt vallsszabadsg kivvja Bocskay Istvn lett. Ez a hatalmas llek csak hosszas bels tusa utn tudta magt elsznni 1604-iki „kitmads"-ra. Jformn az utols pillanatban vonta ki kardjt az egykori h kirlyprti a javaira s letre tr Bcs ellen. De ez a knyszerlt nvdelem csakhamar kzlelkesedstl ksrt nemzeti ggy vlt. Az Erdly fejedelmi trnjra emelt blcs s nzetlen vezr hosszas trgyalsok utn az 1606-iki bcsi bkben az orszg rendei, vrosai s vgvri katoni szabad vallsgyakorlatnak biztostsra knyszertette a megszorult udvart. A bkeokmnynak azonban volt egy ktrtelm s rosszhiszem zradka, melyszerint a protestnsoknak a szabad vallsgyakorlat csak „a rm. kath. valls srelme nlkl"2 engedtetik meg. Ez tovbbi huzavonk forrsa lett, amelyeket csak Rudolfnak a magyar trnrl val lemondatsa szntetett meg. A magyar, osztrk, cseh s morva protestns rendek egyeslt tmogatsval kirlly lett II. Mtys (1608–1619) mr megkoronztatsa eltt hozzjrult ahhoz, hogy a protestnsok vallsszabadsga (ti. az gostai s a helvt hitvalls szabad kvetse) — a falvak lakira is kiterjesztve — az orszgos trvnyben biztosttassk. Ez a trvny elhagyta a bkeokmny srelmes zradkt s megengedte, hogy „mindkt hitvalls evanglikus" egyhz — idegen egyhzi fhatsgtl mentesen — nllan szervezkedhessk. Ugyanez a trvnyhozs megtiltotta, hogy a jezsuita-rendnek Magyarorszgon nll birtoka s birtokjoga lehessen s kimondotta, hogy a kirly a ndorvlasztsnl kt rm. kath. s kt prot. szemlyt tartozik jellni.3 gy a magyar llam az 1608-iki orszggylsen trvnyes szabadsgot, kzjogi vdelmet s biztostkot adott a magyar protestantizmus kt falakjnak s biztostotta e szabadsgnak egyik leglnyegesebb tartozkt: az egyhzszervezet s kormnyzat autonmijt is.
Bocskay Istvn maga e hatalmas vvmnynak trvnybeiktatsakor mr nem volt letben: rul kancellrjnak mrge vitte (1606 vgn) korai srjba a nagy embert. ntudatos, ers reformtus volt. Forrn szerette nemzett s gondviselsszer megmentjv lett annak. Isteni eszkznek tudta magt „a magyarok Mzese" hazja szolglatban. Hajdinak leteleptsvel s a lelkszi rvk s zvegyek admentessgnek kimondsval a magyar reformtus npert jelentkenyen fokozta. Erdlyben lltotta lbra a Bsta- vilgban vgromls szlre jutott reformtus egyhzat s vetette meg alapjt ksbbi nagy tekintlynek s virgzsnak.
2 „Absque tamen praejudicio Romano-Catholicae religionis..."
3 E trvny alapjn hrom evanglikus ndora volt Magyarorszgnak, Illshzy Istvn, Thurz Gyrgy s Szaniszl, kik kzl klnsen a kzps mlyen hitbuzg ember volt s sok jt tett egyhzval.
13. . A FERDINNDOK S PZMNY KORA
A Bocskay mve nem bizonyult elegend vdelemnek a magyarorszgi ellenreformci elretr rjval szemben. A jezsuitk munkssgnak ekkor kezdett a gymlcse rni. Rendre befrkztek a legelkelbb protestns csaldokba s ott prdiklsukkal, rbeszlskkel egymsutn ingattk meg a gyngbb lelkeket, fknt az asszonyokt. Sikereiknek egyik legfbb oka volt e mellett az, hogy az udvarhoz hz arisztokrata csaldok, az hatsuk alatt, csakhamar rdekknek ismertk fl a rmai egyhzba trst. Az elkelk zlsnek megfelel, elssorban kls, szemfnyveszt hatsokra trekv iskolzsukkal pedig a protestns magyar arisztokrcia ifjabb nemzedkt is befolysuk al kertettk.A fri csaldokban egymst r ttrseknek aztn vgzetes hatsuk lett. Nhny vtized alatt megsznt a magyar arisztokrciban a protestns elemek risi tbbsge. A vakbuzg j rmai katholikus fnemesek „fldesri jogaikra" hivatkozva, jobbgyaik erszakos visszatrtst is megkezdtk. Ez a birtokaikon lv protestns egyhzak s iskolk romlsval jrt. Az orszggylseken is rohamosan ersdtt az eleinte kisebbsgben volt rmai katholikus prt s jezsuita sugalmazsra ravasz fogsokkal igyekezett elcsavarni a protestnsokat vd trvny vilgos rtelmt.
A trvnyhozsban s azon kvl szvsan folytatott ellenreformtori hadjrat vezrszelleme harminc ven t a legnagyobb magyar jezsuita volt, Pzmny Pter (1570–1637), Esztergom bboros rseke. Nem egszen alaptalan monds az, hogy „protestns Magyarorszgban szletett s katholikus Magyarorszgban halt meg". Bihari reformtus csald sarja volt, de mr gyermekifj korban jezsuita befolys al kerlt s a rmai hitre trt. A nagytehetsg ember, mint sznok s mint r nagyon sok lelket tudott a rmai egyhznak meghdtani, pedig vallsi s theologiai gondolkozsa nem volt sem mly, sem nll. Azonban a klssgeken kap lelkeket elkprztatta nagyszer magyar stlusa s flnyes elmssge. gy rthet, hogy a protestns tborban hatalmas rseket ttt. A sajt egyhznak szellemi s anyagi megerstsrt pedig nem sajnlt semmi ldozatot. E vgbl, ha kellett, mg a kirllyal is szembeszllott, pedig klnben flttlen hve volt a Habsburg-hznak. Az orszggylseken elssorban az megtveszt fejtegetseinek hatsa alatt hdtott az a felfogs, hogy a fldesuraknak flttlen joguk van a birtokaikon ll templomokhoz. Pedig msklnben ez a felfogs a ppai egyhzjog tantsval is ellenkezett, de most j szolglatot tett a protestantizmus letrsre.
A Pzmnytl hsgesen tmogatott II. Ferdinnd (1619–1637) a magyar trnra jutsa eltt Ausztriban, majd 1620 utn Csehorszgban irgalmatlan, vres rekatholizcit vitt vgbe, de Magyarorszgon mgsem tudta teljes mrtkben rvnyesteni trekvseit. A protestns rendisg mg mindig igen ers volt az orszggylseken s a vrmegykben, vrosokban. E mellett pedig a kt nagy erdlyi fejedelem, Bethlen Gbor s I. Rkczy Gyrgy a harmincves hbor kedvez eslyeit felhasznlva, ismtelten (a nikolsburgi, II. bcsi, pozsonyi s linzi bkkben 1622–24–26. s 1645) jabb biztostkokat erszakolt ki az 1606–1608-iki nagy vallsgyi vvmnyok szmra II., illetleg III. Ferdinndtl (1637–1657). A linzi bkt trvnybeiktat 1647-iki orszggyls flrerthetetlenl biztostotta a jobbgyok vallsszabadsgt, elrendelte a mr addig nagy szmban elfoglalt protestns templomok egy rsznek visszaadst s korltozni igyekezett a rekatholizl fldesurak nknykedseit. Mindez azonban a rmai katholikus orszggylsi prt buzgalmt csak ideig-rig gtolta. A templomfoglalsok, lelkszek, tantk elzse gy a vrosokban, mint a falvakban tovbb is napirenden voltak s a fpapok s a jezsuitk a htuk mgtt ll udvar akaratra hivatkoztak.
14. . ERDLY ARANYKORA
A kis Erdlyorszg, nagy reformtus fejedelmei alatt, a jlt s a tekintly magas fokra emelkedett s egyhzpolitikjban — a reformtus egyhz flnynek biztostsa mellett — jra rvnyre juttatta a XVI. szzadban megllaptott elveit. A szerencstlen jellem „utols Bthory" (Gbor 1608–1613) ugyan uralkodsa vgn reformtus ltre is a Habsburgokkal kezdett kacrkodni, ami egyhzpolitikai tekintetben is vgzetes kvetkezmnyekkel jrhatott volna. De gyors buksa mg idejn elksztette a helyet Bethlen Gbor (1613-1629) szmra.
Ez az egyik legnagyobb magyar s protestns fejedelmi szemlyisg nemcsak a protestantizmus fegyveres oltalmazsban volt nagy, hanem a reformtus egyhzi let bels erejnek fokozsban is. Mint h reformtus, elssorban a sajt egyhzt s annak szolgit halmozta el jttemnyeivel, de a tbbi keresztyn egyhzakban is flismerte az rtkes elemeket; tmogatst ezektl sem vonta meg s gy ezek is kszsggel llottak nagy, orszgalkot cljainak szolglatba. Kancellrjai kzl az egyik rmai katholikus, a msik (Pcsi Simon) szombatos volt. A jezsuita Kldi Gyrgyt a latin Vulgata alapjn ksztett bibliafordtsa kiadsban nagyobb sszeggel tmogatta. Uralkodsa utols vben orszga mindenkori reformtuslelkszeit s azoknak maradkait nemessggel ruhzta fel. A reformtus nemzeti kultra rdekben hozott szmos ldozatnak koronja a gyulafehrvri „academicum collegium" megalaptsa, melyet az erdlyi magyar mvelds hatalmas, messzefnyl tzhelyv tett.
Ezekben az intzkedseiben az a csodlatos tisztalts vezette, hogy egy orszg legnagyobb erssge nem a hadseregben s a mindig vltoz politikban van, hanem a kimvelt emberfkben s az istenfl jellemekben. Teht minden ldozattal biztostani kell a vezet intelligencia folytonos felfrisslst a np legalsbb, serej rtegeibl. Ebbl a clbl tette kollgiumt kifejezetten a szegnyek iskoljv. Ezrt tudott az erdlyi magyarsg s reformtussg akkor is fennmaradni s tovbbfejldni, amikor mr Erdly nll llami letnek vge lett. Nagyszabs gazdasgi politikjnak is — ellenttben a Habsburgokval — a np jltnek s mveldsnek fejlesztse volt a vezet gondolata. Igaza volt egyik utdjnak, Kemny Jnosnak, aki I. Istvn s Igazsgos Mtys mellett benne ltta a legnagyobb magyar uralkodt.
Mlt utdja volt „reg" Rkczy Gyrgy (1630–1648). Ez a kemny klvinista a mshitekkel szemben egynileg kevsb volt trelmes, mint Bethlen, de a ngy recepta religio rendszert ppoly becsletesen fnntartotta, mint nagy eldje. A klnben fukarsgig takarkos fejedelem bkezsgt egyhznak szmos gylekezete, iskolja, lelksze, tantja, rja ldotta. Az Isten igjbl rendszeresen tpllkozott s felesgvel, Lorntfy Zsuzsnnval, tndkl tisztasg csaldi letet lt.
Udvarban sem trte az erklcsi szennyet s klns gondja volt arra, hogy a fnemes ifjsg ers hitben s tiszta erklcsben nvekedjk fl. Felesge, a biblis, mly hit nagyasszony, nemcsak a kormnyzs s a gazdlkods nehz terhei hordozsban volt frjnek nagyszer segtsge, hanem alapos theologiai kpzettsget is szerzett, a tollat is forgatta s olyan hitvd kpessggel brt, amelynek mg az ellenfl is elismerssel adzott.
Fiok, II. Rkczy Gyrgy (1648–1658), azonban sem apjnak szilrd jellemt s tiszta ltst, sem anyjnak mly s tisztult bibliai hitt nem rklte. Egyhzval mg is sok jt tett ugyan, de bels gyeibe nem egyszer hatalmaskod, szerencstlen kzzel nylt bele. Vgzetes lengyelorszgi kalandjval pedig nemcsak a sajt srjt sta meg, hanem orszgt s annak virgz kultrjt is egy csapssal a vgromls szlre sodorta.
15. . LIPT KORA
1. Lipt els vei
Erdly hirtelen romlsa s ksbb a trk hatalom sszeomlsa legersebb gtjaitl szabadtotta meg a rekatholizl ramlatot. A papnak nevelt, szeld lelklet, de teljes letben a jezsuitk s alacsonylelk tancsosai befolysa alatt ll I. Lipt (1657-1705) hossz uralkodsa az alkotmny s a vallsszabadsg ellen intzett mernyletek szakadatlan sorozata volt. A trt erszakossgok mind tovbb folytak s bennk maga az sei emlkt megtagadott Ndasdy Ferenc orszgbr, meg II. Rkczy Gyrgynek a rmai katholikus egyhzba visszatrt fanatikus zvegye, Bthory Zsfia vezetett. A kisebbsgre olvadt protestns rendek elkeseredett tiltakozsa levegben hangzott el az orszggylseken. Ellenben Brsony Gyrgy pspk bntetlenl hirdethette („Veritas toli mundo declarata" c. munkjban41671), hogy a kirlyt a protestnsok vallsszabadsgt biztost trvnyek nem ktelezik, mert a protestnsok nem ltezhetnek a rmai katholikus valls „srelme" nlkl, tovbb, mert a rmai katholikus rendek a szbanforg trvnyek ellen tiltakoztak s vgl, mert a protestnsok eltrtek eredeti hitvallsaiktl! Az ugyanekkor flfedezett Wesselnyi-fle szvetkezs s ksbb egyb, koholt sszeeskvsi tervek megtorlsnak rve alatt irt hadjrat indult meg a nemzeti ellenlls szellemvel sszeforrott protestantizmus ellen.
2. A „gyszvtized"
Az 1671–1681. vek kzti idszakot mltn neveztk el a magyar protestnsok „gyszvtizednek". Elbb fknt a protestns kznemesek ellen dhngtt a pozsonyi „rendkvli trvnyszk" (delegatum judicium). Ennek esett ldozatul 1671-ben tbbek kzt kt hslelk reformtus hitvall, tolcsvai Bnis Ferenc elkel kznemes s Czegldi Istvn kassai prdiktor, a jezsuitk flelmes irodalmi ellenfele. Majd Szelepcsnyi Gyrgy rsekprims, a kapzsi trvnykezsi helytart (kinek morvaorszgi terjedelmes birtokain j pnzrt bkt lvezhettek a protestnsok) a magyar protestns lelkszek s tantk rendszeres kiirtst vette tervbe. Az alkotmny felfggesztsnek vben, 1673-ban, 33 (msok szerint 35) protestns lelkszt s tantt (kztk csak egy reformtust) idzett meg a pozsonyi rendkvli trvnyszk el. Ezek majdnem mind meg is jelentek ott s nvtelen s koholt levelek alapjn a rmai katholikus valls s a felsg megsrtsvel, lztssal s a trkkel val cimborskodssal vdoltattak. A vdak nyilvnvalan hazugok voltak s komoly bizonytsuk megksrlsrl mg csak sz sem volt. Mgis sikerlt a megjelenteket annyira megflemlteni, hogy egyikk ttrt, a tbbi pedig trtvnyt adott, hogy vagy lemond hivatalrl, vagy szmkivetsbe megy.
E sikeren felbuzdulva, 1674-ben jra sszelt a pozsonyi trvnyszk, mely el akkor mr 33 vrmegybl kb. 700 prdiktor s tant volt megidzve s kzel negyedflszz, ebbl mintegy 60 reformtus, meg is jelent. A hdoltsgbelieket maguk a trk hatsgok tartottk vissza a megjelenstl. A vdak ugyanazok s ugyanoly rtkek voltak, mint az els alkalommal. A vdlottak vdekezse s a perfolyam trgyilagossga lehetetlenn volt tve: hiszen tulajdonkpen vdlik voltak egyben a brik is. Alig egy havi trgyals utn valamennyikre kimondatott a hallos tlet. Ennek inkbb csak az elrettents volt a clja, amit a nagy tbbsgnl el is rtek. A legtbben alrtk az egyik vagy a msik fntemltett trtvnyt, nhnya hitehagyott lett s gy vagy ms mdon megszabadultak. Maradtak krlbell szzan — kztk a fele reformtus — akiket, hogy megtrjenek, megalz s utlatos vrfogsgra hurcoltak s ott hossz hnapokon t gytrtek, kzben pedig folytonosan csbtgattak az ttrsre, annak vilgos bizonysgul, hogy igazban csak egyetlen „bnk" volt: a vallsuk. Nhnyat mr ekkor a hall, sokat pedig a trtvnyads vagy a szks szabadtott meg. De krlbell hatvanan (ebbl tbb, mint 40 reformtus) megllottk ezt a nehz prbt is. Ekkor legnagyobb knzjuk, a durva katonbl pspkk, ksbb esztergomi rsekk lett Kollonics Lipt grf vetette fl azt a gondolatot, hogy glykra kellene ket hurcolni. Ez a bntetsmd addig a magyar jogban ismeretlen volt s csak egy vallsi s nemzeti gyllettel eltelt idegen llek sugallhatta. Lehajtottk teht ket, lerhatatlan szenvedsekkel teljes ton, Npoly fel, ahov azonban mr csak a fele rkezett meg, a tbbi tkzben meghalt, megszktt, vagy Triesztben s Buccariban bebrtnztetett. (1675 mrc.–jl.) A harminc hs hitvallt fejenknt 50 darab aranyon adtk el a npolyi glykra. Itt ma mr alig elkpzelhet embertelen testi-lelki knzatsuk hromnegyed vig tartott. Csak tbb klfldi protestns hatalom diplomciai fellpsre, fknt a Lipttal politikai s hadi szvetsgben ll nmetalfldi kztrsasg kzbenjrsra s Hollandia nagy tengeri hsnek, De Ruyter Mihlynak, az ershit reformtus admirlisnak erlyes fllpsre kvetkezett be szabadulsuk. A glykrl De Ruyter 1676 februrjban szabadtotta meg az akkor mg letben volt 24 hitvallt (s kettt a npolyi brtnbl: ebbl a 26-bl 19 volt reformtus). Ezek az fllpse nlkl, a diplomciai t hosszadalmassga folytn, valsznleg sokkal tovbb senyvedtek volna szrny helyzetkben. Nemsok a tbbi brtnkben szenvedket is (akik kzl szintn tbben meghaltak) szabadon bocstotta Lipt csszrkirly, de mg vekig nem engedte meg nekik a hazba val visszatrst. gy a protestns klfldn bujdostak, ahol a hittestvrek vendgszeretete viselte gondjukat s tisztelet s csodlat vette ket krl. A magyar protestantizmus a klfld eltt egsz trtnete folyamn ezeknek a hitvallknak elgytrt alakjn ragyogott a legszebb fnyben.
3. Az Explanatio
A testben-lelkben agyonsanyargatott magyarsg, erdlyi s trk tmogatssal, fegyverhez nylt. Megkezddtt a rettenetes kuruc-labanc vilg. A kivl evanglikus kurucvezr, Thkly Imre grf tmadsai s a klfldi harctereken elllott nehz helyzete az alkotmnyossghoz val visszatrsre knyszertettk Liptot. Az 1681-iki soproni orszggyls jra biztostotta a vallsszabadsgot, de mr csak szomoran megcsonktott alakban: a protestns valls szabad gyakorlata csak „a fldesurak jognak psgben hagysval"5 engedtetett meg. Vigasztal pontnak egyedl a trvnynek amaz intzkedse ltszott, hogy a protestnsoknak elvett templomaik helyett nvszerint megjellt falvakban, vrosokban s vghelyeken ingyen telkeket kell kapniok. De ksbb pp ez a pont lett vgzetkk.
Budavr visszavtele utn (1686) j erre kapott az nkny. Az erdlyi fejedelemsg nllsga I. Apafi Mihly fejedelemmel egytt (1662-1690) kimlt. Lipt a hagyomnyos erdlyi vallspolitikt a Diploma Leopoldinumban (1691) politikai beltsbl a protestns rendi tbbsgre tekintettel fenntartani grte. A magyarorszgi protestns rendeknek ellenben mr az 1687-iki pozsonyi orszggylsen tudtul adta, hogy a vallsszabadsgot biztost trvnyt 1681-iki alakjban is csak „kegyelembl s kegyessgbl" hajland „mg" fenntartani,6 mivel a protestnsok vst emeltek az akkor hozott kt trvnycikk ellen s gy „visszaltek" a bennk nyjtott „kedvezmnyekkel" s maguk fosztottk meg magukat azoktl. Ez elvnek megfelel volt a gyakorlat is. Az ldzs most mr kiterjedt a trkktl visszafoglalt terletek sznmagyar protestns npre s lelkszeire is: e terleteken, mint szerintk csszri fegyverrel „visszahdtott" fldn klnben is mg kevsb rezte magt a trvnytl s az alkotmnytl megktve az uralkod s a papsg.
A protestnsok elkeseredett tiltakozsaikkal csak azt rtk el, hogy 1691-ben megjelent a vallsszabadsgi trvny hivatalos „magyarzata", az n. „Explanatio Leopoldina", ez a netovbbja a jezsuita szellem trvny-csavarsnak. Ez, a trvnyhozsban addig ismeretlen mdon, klnbsget tesz nyilvnos s magn vallsgyakorlat kztt (az utbbin a csaldi krben val htatoskodst, biblia, vagy egyb kegyes knyvek olvasst rti). Nyilvnos (teht tulajdonkppen „szabad") vallsgyakorlatot csak az „articularis" (azaz az elbb emltett 1681-iki trvnyhozs XXVI. cikkben nvszerint felsorolt s prot. templom szmra telekadsra ktelezett) helyeken folytathatnak.7Nem articularis helyeken a szabad s nyilvnos vallsgyakorlat minden tnye — igehirdets, keresztels, eskets, temets — eltiltatik. Ezeket az illet helyek prot. laki csak articularis helyeken, azok lelkszeivel vgeztethetik, de elbb a stlt tartoznak megadni a sajt kzsgk rm. kath. plbnosnak. gyszintn tartoznak a rm. kath. papnak tizedfizetssel is. A protestnsok, klnsen az iparosok, ktelesek meglni a rm. kath. nnepeket. A fldesurak a sajt vrkpolnikban tartott magnistentiszteletre csaldjukon kvl ms hveket, vagy ppen prdiktorokat semmi szn alatt nem bocsthatnak be. Ez a trvnymagyarzat bven adott alkalmat jabb kegyetlenkedsekre, 1701-ben egy msik lesjt rendelettel is kiegszttetett, amely a trktl visszahdtott terleteken csakis a rm. kath. valls szabad gyakorlatt engedte meg. Az ellenreformci, a Kollonics-rendszer segtsgvel, egyszzados kzdelem utn vgre diadalmaskodni ltszott a vrevesztett magyar protestantizmuson.
4 A. m. „az egsz vilg eltt kinyilvntott igazsg". 5 „Salvo tamen jure dominorum terrasirium . . ." 6 „Ex gratia et clementia adhuc . . ." 7 Ez azrt volt nyilvnval hamissg, mert magnak az illet 1681. XXVI. cikknek mg egyltaln nem volt meg ez a kizr szndka s rtelme.
|