4. HARMADIK FEJEZET A magyar protestns egyhzak megalakulsa s lete a XVI. szzadban <
2013.12.01. 16:53
I. RSZ
HARMADIK FEJEZET
A magyar protestns egyhzak megalakulsa s lete a XVI. szzadban
7. . REFORMTORI IRNYOK
8. . EGYHZI SZERVEZKEDS S LLAPOTOK; SZELLEMI LET
7. . REFORMTORI IRNYOK
1. Erasmistk; Luther-Melanchthon; anabaptizmus; Zwingli
A reformci f- s mellkirnyainak kikristlyosodsa Magyarorszgon is vltozatos szellemi mozgalmakkal jrt. Mr az igazi reformtori irnyok fellpst megelzleg s azutn velk jideig sszefondva, hatrozott nyomokat hagyott a magyar szellemi letben is az Erasmus-fle humanista vallsi reformirny. Ennek hvei — teht eszmnyi lelk, mrskelt reformkatholikusok — voltak tbbek kzt az els magyar jkori bibliafordtk: Komjti Benedek (ha ugyan „A szent Pl levelei" magyar nyelv fordtja, Krakk, 1533.) s Pesti Mizsr Gbor (j testamentum magyar nyelven, Bcs, 1536.). nll vezetszerepre azonban ez az irny a magyar szellemi letben sem tudott emelkedni; legrtkesebb kpviselivel, gy klnsen Sylvesterrel, beletorkollott a kt nagy protestns irnyba.
Luther eszmi a magyarsgra leginkbb a Melanchthon Flp tolmcsolsban hatottak, aki klns szeretettel volt a wittenbergi magyar dikok irnt. Melanchthon pedig, a maga finom theologiai nyelvn, vilgos tolmcsa volt ugyan a nagy reformtornak, de prftai mlysgt s evangliumi kvetkezetessgt nem mindig tudta elgg hven tkrztetni. Ezt a Melanchthon lelkn tszrdtt lutheri felfogst, teht az gostai hitvallsban sszefoglalt tantsokat valljk maguknak, els egyhzi tmrlseik alkalmval, gy az erdlyi szszok, valamint a fels-tiszavidki (Szatmr stb. vrmegykbeli) s a felsmagyarorszgi magyar s nmet nemzetisg protestnsok. Ez jut kifejezsre a magyar reformci els hitvallsi iratban is, az 1515-iki erddi zsinat vgzseiben.
Ennek az irnynak azonban kezdettl fogva msokkal kellett megosztania a befolyst. A Luther reformcijnak pr vig veszedelmes versenytrsa, az anabaptizmus, Magyarorszgon is csakhamar felbukkant. A Felvidk egyik legkorbbi reformtora, a vrtan Fischer Andrs (mh. 1540 krl) ennek az irnynak volt hirdetje. Azonban a kmletlen hatsgi ldzs s a tbbi protestns felekezetek bizalmatlansga itt is ppgy elnyomta a forradalmi hrbe keveredett szektt, mint a klfldn.
Zwingli eszminek hatsa is jelentkezett mr a mohcsi vsz eltt, mginkbb a nagy rvacsoratanvita (1529) lezajlsa ta, elszr klnsen a Felvidken, ahol — frend hvektl is tmogatva — mr a szzad kzepre megbontja a luther-melanchthoni tanegysget. Az 1548-iki trvnyhozs ezt a „sacramentarius" irnyt is, mint az anabaptizmust, ldzssel sjtotta, de terjeszkedsnek nem tudta tjt llani. A magyar vidkeken legnagyobb hats terjesztje Klmncsehi Snta Mrton volt (megh. 1557), az egykori tuds gyulafehrvri kanonokbl lett tzes, vakmer, durva humor npsznok, Petrovics Pter prtfogoltja, plyja legvgn debreceni lelkipsztor s pspk.
2. A reformtus irny terjeszkedse; Mliusz Juhsz Pter
Klmncsehi hallakor mr a Zwingli hatsval a Klvin s a kettjk nzeteit kzvett Bullinger is versenyzett Magyarorszgon s e kettnek egyeslt befolysa csakhamar kiszortotta amazt. Klvinra mr Wittenbergben r kellett tereldnie az ifjabb magyar theologus-nemzedk figyelmnek, mert Melanchthon Klvinnal szemlyes jbartsgban volt s az rvacsora tanban hozz hzott. A Klvin vallsi felfogsa kivlan alkalmas volt arra, hogy gy a Luther, mint a Zwingli tborbl toborozzon hveket. De magyar hvei nem llottak vele szmottev szemlyes rintkezsben s gy szellemt. inkbb csak msodkzbl sajttottk el, ppgy, mint a Luther hvei mesterkt. Azonban ez a nmet s svjci kzvettsen tszrdtt klvinizmus a genfi reformtor sarkalatos tantsainak erejt nem cskkentette. Az inkbb nmet-svjci reformtussg Szegedi Kissel s Huszr Gllal szemben klvini jelleg alak a somogyi szrmazs Mliusz Pter, a magyar reformtus egyhz legnagyobb szervezje. Eredetileg Juhsznak hvtk, a Mliusz nv ennek elgrgstse. Rvid wittenbergi tanulmnyozs utn hazajvn, fnyes tehetsgvel mr 1561-ben, teht valsznleg nagyon ifjan (ha igaz, hogy 1536-ban szletett, gy mr 25 ves fvel) debreceni pspkk lesz. lete azontl sszeforr a magyar reformtus egyhz sorsval s klnsen annak az unitrizmus ellen folytatott let-hallharcval. dz vitatkoz, hatalmas tuds s termkenysg r volt. Lobog szent szenvedelme kmletlenn tette elvi ellenfelei irnt s korn megrlte lett. (Megh. 1572).
Mliusz s trsai tevkenysge folytn a hatvanas vek elejtl kezdve a hrom orszgrsz minden vidkre, legfknt a magyar nemzetisgek kz behatol a klvin-bullingeri reformtus felfogs, mely a luther-melanchthonival elssorban a ftkzponton: az rvacsoratanban mrkzik meg. Erdlyben az addig luthernus magyar lelkszek lkn szellemi vezrkkel, Dvid Ferenccel, mr 1559-ben Mliuszkhoz csatlakoznak s 1564-tl szervezik az erdlyi magyar reformtus egyhzat. Ugyanekkorra mr a Tiszntl s a fels Tiszavidk magyar protestnssgnak zme is a reformtus tan mellett foglal llst. A roppant terjedelm debreceni vagy egervlgyi hitvalls (Confessio Catholica 1562) a hit s az let tbb krdst megkzeltleg klvini szellemben vilgtja meg. Mg hvebben tkrzi ezt a szellemet a magyar- s erdlyorszgi reformtusok egyttes llsfoglalst kifejez .n. tarcal-tordai hitvalls (1562-63), mely nem egyb, mint Beza Theodor (Klvin jeles genfi munkatrsa s utda, megh. 1605) egyik rendszeres hitvallsi mvnek nem teljes magyar fordtsa. Alig trtnt meg azonban a magyar reformtus irnynak ez az els hitvallsi tmrlse, mris llst kellett foglalnia az unitrizmus hdt fllpsvel szemben.
3. Az unitrizmus
Az antitrinitarismus Magyarorszgon s Erdlyben elszr csak elszigetelt jelensgknt bukkan fl, zavaros egyni nzeteket vetve flsznre. Hatsa akkor dagad meg egyszerre, amikor Blandrata Gyrgy, Jnos Zsigmond olasz orvosa, a mkedvel theologus megnyeri a szenthromsgtagad felfogsnak Dvid Ferencet, a fejedelem udvari lelkszt. Dvid kolozsvri szsz iparos csaldbl1 szletett (1510 krl). A reformcihoz meglett korban csatlakozott. Nagy sznoki s ri kpessge termszetes vezetjv tette volna az erdlyi magyar protestnssgnak, mde kielgthetetlen igazsgszomja egyetlenegy hatrozott reformtori irny mellett sem engedte sokig megllapodni. Szellemt szntelenl a hit legmlyebb titkai izgattk, de azoknak megfejtst a kutat, brl szbl akarta merteni, nem pedig a Kijelentsbl. Mohn flsztta az antitrinitarius nzeteket s gyszlvn az egsz erdlyi magyar reformtussgot meghdtotta azok szmra. Erdly legjelesebb szellemi eri tmogattk: gy a szintn szsz eredet, de Dvidhoz hasonlan nyelvben s llekben teljesen magyarr vlt Heltai Gspr kolozsvri lelksz, az akkori magyar irodalomnak egyik nagyemlk mindenese (mh. 1574); s prtjt fogta Jnos Zsigmond fejedelem is. A Mliusz vezette reformtus vdekezs tbb izgalmas hitvita utn sem tudta Erdlyben megszntetni Dvidnak s j tanainak ltalnos npszersgt. Az unitrizmus2 csakhamar nll egyhzz szervezkedik s az llami elismertetst is megnyeri (1568-1576), egyidejleg pedig a Nagy- Alfldet, st rszben a Dunntlt s Felsmagyarorszgot is behlzza.
Ez a gyors diadal azonban mr magban hordta a gyors buks csrjt is. Dvidot egyre nagyobb szertelensgekbe sodorta a fkevesztett jtsvgy. Els, mrskelt llspontjn mg csak a nicaeai s a chalcedoni dogma szentrsellenes voltt hirdette, egybknt azonban Jzus Krisztus isteni s megvlti mivolthoz ragaszkodott, st imdandnak vlte t. De utbb mr csak „puszta embert" ltott benne, az evangliumi protestantizmussal minden kzssget megszaktott, a gyermekkeresztsgetelvetette, az szvetsget kezdte feljebb becslni az jnl s a messisvr rajongs tjra trt. Hvei kzl egyesek mg mesterkn is tltettek. Izgat propagandjuk nyomn a trsadalmi forrongs tnetei is kezdtek mr Erdlyben mutatkozni. Ekkor aztn az llami hatalom — melyet 1571 ta mr a rmai katholikus Bthory Istvn tartott a kezben — szksgesnek vlte a beavatkozst. A fenyeget llami fllpsre az unitriuss lett magyarsg legnagyobb rsze visszatrt elhagyott egyhzai kebelbe, a megmaradtak pedig visszamentek a rgebbi mrskelt llspontra: elismertk Krisztusnak isteni mltsgban val rszesedst s gy imdand voltt s Socinus tanai alapjn szerveztk vgleg egyhzukat. E tanoknak a szenthromsgtan les kritikjn kvl legjellemzbb vonsa a reformtori kegyelemtan elvetse; a keresztynsg lnyege szerintk a kijelents sszer megismerse s annak megfelel erklcsi cselekvs. Dvid csaknem teljesen magra maradt s kor s szenvedsek slya alatt megtrve, a dvai brtnben halt meg (1579).
4. A protestns firnyok vgleges megszilrdulsa
Erdlyen kvl a Mliusz-vezette reformtus irny ellenllsa szortotta vissza az antitrinitarismust. A debreceni nagy alkotmnyoz zsinaton, 1567-ben, a magyar reformtussg legszmosabb kpviselete a II. Helvt Hitvallst is elfogadta s gy itt, mint egyb tiszavidki, fels-magyarorszgi s dunamellki zsinatokon erteljesen nyilvnult meg a reformtus szellem kzssge. A lutheri irny a klvinizmus trhdtsa kvetkeztben sznmagyar hvei nagy tbbsgt elvesztette. St a sajt kebelben is mg sokig kellett kzdenie a klvini rvacsoratan irnt felmerlt rokonszenvvel. Ez az n. kryptocalvinismus3 fkpp Melanchthon hatsa alatt terjedt el a nmetorszgi luthernusok kztt s gy ott, mint Magyarorszgon vtizedekig tart heves belviszlyokat tmasztott Luther egyhzban. Ezen s ms bels vitk utoljra nagyon elmrgesedtek. — A nmetorszgi luthernus theologusok ezrt szksgt reztk egy olyan rszletes hitvallsi m sszelltsnak, amely minden ktsget kizrlag adja el Luther rtelme szerint az evangliumi „tiszta tant". gy jtt ltre a hres „Formula Concordiae" (1577), mely a klvinizmussal szemben ridegen llst foglalt. E Formula Concordiae alapjn a magyar reformtus dikokat kizrtk a wittenbergi egyetemrl s a hazban is vgleg elszakadt egymstl s egyhzilag kln szervezkedett a kt protestns firny.
1 Apjt Hertel Dvidnak hvtk, maga Franciscus Davidisnak — Dvid-fia Ferencnek — nevezgette magt; innen ragadt r a D. F. nv.
2 Az erdlyi antitrinitarismusnak ezt a ksbb ltalnoss lett nevt csak a XVII. szzad elejtl kezdik hasznlni.
3 A. m. rejtett klvinizmus
8. . EGYHZI SZERVEZKEDS S LLAPOTOK; SZELLEMI LET
1. A nagyobb egyhzi testletek kialakulsa
A hitvallsi irnyok kialakulsval prhuzamban folyt le a magyar protestantizmusnak nagyobb terleti egysgekbe val tmrlse s szervezkedse is, a szzad kzeptl annak vgig. Erdlyben kialakult a szsz evanglikus, a magyar reformtus s az unitrius egyhz, a tiszntli rszeken a hatalmas debreceni reformtus superintendentia (ksbb tiszntli egyhzkerlet). A tiszajobbparti magyar reformtussg kztt egyelre csak lazbb szervezeti egysg, esperessgek szvetsge alakult ki (ebbl lett ksbb a tiszninneni egyhzkerlet). A Duna mentn is alakult kt, elbb luthernus, ksbb reformtus superintendentia (ezek olvadtak ksbb ssze dunamellki egyhzkerlett). A Dunntl s a Dunamellk nmely vidkein szintn tbb protestns superintendentia, a hitvallsi szakads utn kln luthernus s reformtus superintendentik alakultak (a mai dunntli evanglikus s reformtus egyhzkerlet).
2. Egyhzi alkotmny, szervezet s kormnyzat
Ha az llami hatalom nem is, az alsbbfok (fldesri s vrosi) hatsgok legtbb helyt tevkenyen prtoltk a reformci terjedst. Ez a prtfogs tette lehetv, hogy az j egyhzkzsgek s lelkszeik a rgi egyhzi javak s jvedelmek egy kisebb rsznek a birtokba jutottak. Mr csak ebbl is rthet, hogy a fri s vrosi prtfogk szavnak slya ksbb is nagy, sokszor dnt maradt az egyhzak letben. Az egyhzak ltrejttben s fenntartsban viselt kivl szerepk termszetszeren juttatta ket kivltsgos jogokhoz is. Az vdelmk alatt folytak le a szervezkeds munklatai s nem egyszer irnytlag is beleszltak azokba. Mint kegyuraknak, a lelkszi llsok betltsre nagy, sokszor kizrlagos befolysuk volt (klnsen a vrosi magistratusoknak). ltalban alig volt az egyhzi letnek olyan krdse, melynek eldntsben ne rvnyeslt volna a vrosi tancsoknak, a nagy fldesuraknak, st olykor a nemesi vrmegyei hatsgoknak az akarata.
A magyar protestns egyhzak legsibb alkotmnya sem tiszta lutheri, sem tiszta klvini, hanem vegyes typus. Ez a typus gy a luthernusoknl, mint a reformtusoknl s az unitriusoknl kialakult, termszetesen a rszletekben sok eltrssel. Az egyhz kzvetlen kormnyzata a lelkipsztorok kezbe van letve. Elssorban az feladatuk a gylekezetben gy a rendtarts, mint a fegyelmezs, br mind a ketthz ignybeveszik szksg esetn a vilgi hatsgnak, vagy elkelbb egyhztagoknak a kzremkdst. A nagyobb terleti egysgek egyhzi kormnyzsa cljbl a lelkszek espereseket (senior, decanus) s pspkket (superintendens) vlasztottak maguk kzl. Az esperesek llottak a kisebb egyhzvidkek ln (esperessg v. egyhzmegye; senioratus, tractus), mg az azokat egybefoglal nagyobbakat {superintendentia, vagy — Erdlyben — orszgos egyhz) pspkk igazgattk. Az esperesi-pspki egyhzkormnyzs legfbb eszkze a rendszeres egyhzltogats (canonica visitatio) volt. gy az esperesek, mint a pspkk szmadssal s felelssggel tartoztak az esperessg s a superintendentia legfbb hatsgnak: a provincialis, ill. generalis zsinatnak, mely a lelkipsztorok gylekezete volt ugyan, de rendszerint kpviseltette magt rajta az illetkes vilgi hatsg is. A kzrend nem-lelkszi („laikus") hvk kznsgnek akarata leginkbb csak lelkipsztori llsok betltsben rvnyeslt, br ott sem dntleg; egybknt pedig majdnem semmi befolysa nem volt az egyhz gyeinek vitelre.4
3. Vallsi s erklcsi let; istentisztelet
A szigor egyhzi rendtarts s fegyelem a npet templomhoz szoktatta, erklcstelen szoksait s babonasgait ldzte, a lelkszeket, tantkat pedig arra szortotta, hogy csaldjukkal egytt a jzan, egyszer s tiszta letnek, istenflelemnek l pldi legyenek a np eltt. Ez volt az, ami a reformcit megelz magyar vilgban leginkbb hinyzott. Innen rthet a protestnss lett magyar np vallsos buzgsgnak s erklcsi sznvonalnak feltn emelkedse a szzad msodik felben. Rmai katholikus valls trtnetrk is elismerik, hogy a kzerklcsisg a protestnss lett Magyarorszgon, klnsen a vrosokban, rendkvl magasra emelkedett a XVI. szzad vgre.
A protestns gylekezet vallsossgnak kifogyhatatlan tpllja, erklcsi letnek legfbb szablyozja a Szentrs volt. Az Isten igjnek magyarul val megszlaltatsban, amint lttuk, mr a harmincas vektl kezdve tbben munklkodnak; ksbb, egyebek mellett, oly jelesek is bocstanak kzre rszleges bibliafordtsokat, mint Mliusz s Heltai. A szzad vgre pedig (1590), az abajvrmegyei Vizsolyban kikerlt a sajt all az els teljes magyar bibliafordts, Krolyi (Radics) Gspr gnci reformtus lelksznek s abaji esperesnek, az „istenes vn embernek" tollbl. Ennek a fordtsnak kinyomatst elkel s hitbuzg reformtus furaknak, gy a hatalmas ecsedi Bthory Istvn orszgbrnak, meg Rkczy Zsigmondnak a ksbbi erdlyi fejedelemnek bkezsge tette lehetv. Ezeknek hatalmas vdelme akadlyozta meg, hogy Rudolf kirly kormnya a Biblia kinyomatsn munklkod vizsolyi sajtt el ne kobozza. nzetlen ldozatkszsgk bizonysgra mg a nevket sem engedtk kitenni a bibliatordts elszavban, pedig ez akkor ltalnos szoks volt. A Krolyi-fordts a kor tudomnyos sznvonaln ll vilgos, p magyarsg munka. A magyar vallsos lleknek szzadokon t drga kincse, a magyar nyelvnek s irodalomnak rendkvli gazdagtja s sugallja volt. Arany, Jkai, Ady klti nyelve s gondolatvilga elkpzelhetetlen a Krolyi-biblia hatsai nlkl. Tbbszrsen tdolgozott kiadsaihoz mind e mai napig kegyelettel ragaszkodik mind a hrom protestns felekezet. De mg msvalls rk, kltk sem vonhattk ki magukat a Krolyi-fordts donzamat szpsgeinek hatsa all. „Csoda — rja mr Bod Pter — mint megszentelte s megldotta az Isten ezt a Krolyi fordtst!"
Az Isten igjnek nemzeti nyelv hirdetse lett Magyarorszgon is kzppontja a protestns istentiszteletnek. Ez azonban a XVI. szzad folyamn mg sokat megtartott katholikus klssgeibl s formibl — leginkbb a luthernusoknl, de kisebb mrtkben a reformtusoknl, st az unitriusoknl is (pl. a prbeszdes formt a lelksz s a kar, illetleg a gylekezet kztt; a lelksz magnnekt, a latin szvegeket, passzineklst stb.). A np a protestns istentiszteletben legjobban azt szerette meg, amiben maga is szve szerint tevkeny rszt vehetett : ti. a gylekezeti neket. Nyomtatott nekesknyvek mr a szzad harmincas veitl keletkeztek s szmos igazi vallsos s klti ihletbl fakad eredeti s fordtott darabot tartalmaznak. A kivl reformtorok kzl tbb volt jels nekklt (Sztrai, Szegedi Kis stb.). Az els nagyobb reformtus nekgyjtemny — a mai reformtus nekesknyv se — az 1560-as vekben jelent meg, Mliusz, majd Szegedi Gergely debreceni lelkipsztor szerkesztsben.
4. Iskolzs, tudomny, irodalom, sajt
Az egyhzi fegyelem s a nemzeti nyelv igehirdets mellett az iskola volt a protestantizmus legnagyobb szellemi hatalmassga. A protestns iskola elssorban a Biblia ntudatos megrtsre akar nevelni. Az iskola Magyarorszgon is, ppgy, mint a klfldn, elmaradhatatlan tartozka lett a protestns egyhzi letnek. A rgi egyhz csak ereje s hatalma teljessgben tudta fenntartani az alsbb s magasabbfok iskolzsnak azt a sznvonalt, amit most a kezdet kezdettl fenntart a protestns polgrsg s kznp. Ezeknek iskolagyi ldozatkszsge arnylag vve sokkal nagyobb volt mg a fri prtfogknl is, akik pedig hellyel-kzzel szintn jelentkeny ervel tmogattk az egyhzi kzoktatst. A magyar protestns iskolzs a klfldi (nmet) humanisztikus prot. iskolatypushoz alkalmazkodott. Istenflelemre, j erklcskre s klasszikus mveltsgre nevelt. Kitn latin tudst adott s a tants minden fokn kivl eredmnyeket rt el. Egyes orszgos hr intzetekbe rmest adtk a gyermekeiket rmai katholikus szlk is. Ezzel klnben jrszk knytelen is volt, mert a XVI. szzad folyamn Magyarorszgon fennllott klnbz felekezet tbb, mint msflszz iskolnak csak egytde volt rm. katholikus kzen. A reformtus iskolk kzl mr ebben a korszakban legnagyobb tekintlyre jut a debreceni s a srospataki fiskola.
Az iskolk magas sznvonala termszetszeren sszefggtt az azokat vezet s a ksbb azokbl kikerl protestns lelkszek nagyfok kpzettsgvel. A kivlbb protestns prdiktorok s tantk mind megfordultak kfldi egyetemeken, akadmikon (eleinte leginkbb Wittenbergben) s hazajvn, nemcsak lszval, de tollukkal is szolglatra lltak az Evanglium gynek. Sikerrel mveltk a vallsos irodalomnak minden gt, a tudomnyos vagy vitatkoz theologiai irodalomtl elkezdve a prdikcikig, ktkig, a npies erklcstant s fedd iratokig. Mg a nem vallsos jelleg magyar irodalom mvelsben is a legelsk kzt llottak, gy mennyisg, mint minsg dolgban. Magyar protestns prdiktor mve a legels magyar nyelvtan (Sylvester; ugyancsak az munki a legels magyarnyelv nyomtatvnyok is), a legels magyarnyelv vilgtrtnelem (Benczdi Szkely Istvn) s hazai trtnelem (Heltai),a legels magyar fvszknyv (Mliusz), a legels eredeti magyar szndarab (Sztrai), a legels magyar Sophokles- fordts (Bornemisza Pter) stb. Semmi sem bizonytja jobban a protestantizmus vezrszerept e kor magyar szellemi letben, mint az a tny, hogy a XVI. szzadbeli Magyarorszgnak krlbell 30 nyomdahelye kzl huszonkilene szolglt protestns s csak egyetlenegy rmai katholikus rdekeket: ezt az egyet is csak a szzad vge fel sikerlt fellltani.
4 De ksbb ltalnoss lett, klnsen a reformtus egyhzban, az n. papmaraszts gyakorlata: ti. a gylekezetnek az a szoksa, hogy lelkszt vrl-vre „marasztotta meg", vagy bocstotta el.
|