1. RVSZ IMRE Az ellenreformcitl napjainkig (1930-as vekig) - Tartalom
2013.11.30. 15:46
RVSZ IMRE
Az ellenreformcitl napjainkig (1930-as vekig)
Klns tekintettel a magyar protestantizmus trtnetre
TARTALOM
ELSZ
I. RSZ: AZ ELLENREFORMCI KORA
I. fejezet: Az ellenreformci Eurpban
1.. A rmai katholicizmus megjhodsa; a jezsuita-rend
2. . Az ellenreformci harcai
II. fejezet: A reformci elterjedse Magyarorszgon
3. . A reformci kezdetei a mohcsi vsz eltt
4. . A reformci a mohcsi vsz utn
5. . A reformci terjeszti
6. . A reformci prtfogi
III. fejezet: A magyar protestns egyhzak megalakulsa s lete a XVI. szzadban
7. . Reformtori irnyok
8. . Egyhzi szervezkeds s llapotok; szellemi let
IV. fejezet: A magyar protestantizmus kzdelmei az ellenreformcival
9. . Az els kt Habsburg-kirly egyhzpolitikja
10. . Az erdlyi egyhzpolitika kialakulsa
11. . Rudolf s a Bthoryak kora
12. . Bocskay s a bcsi bke
13. . A Ferdinndok s Pzmny kora
14. . Erdly aranykora
15. . Lipt kora
V. fejezet: A magyar protestantizmus egyhzi fejldse az ellenreformci korban
16. . Vltozsok az egyhzalkotmnyban
17. . Vallsossg, erklcsi let; istentisztelet
18. . A protestantizmus az erdlyi romnok kztt
VI. fejezet: A magyar protestantizmus szellemi lete az ellenreformci korban
19. . Hitvallsi szellem s theologiai irnyok
20. . Iskolzs
21. . Irodalom
II. RSZ: A FELVILGOSODS KORA
I. fejezet: A felvilgosods Eurpban
22. . A felvilgosods eredete s jellemzse
23. . A felvilgosods llama s egyhzpolitikja
II. fejezet: A magyar llami egyhzpolitika a felvilgosods korban
24. . A szatmri bke; III. Kroly s Mria Terzia
25. . Hatrozottan felvilgosult egyhzpolitika (II. Jzsef s II. Lipt)
III. fejezet: A magyar protestantizmus egyhzi lete a felvilgosods korban
26. . Szervezeti s alkotmnyi vltozsok s kzdelmek
27. . Vallsi s erklcsi viszonyok
IV. fejezet: A magyar protestantizmus szellemi munkja a felvilgosods korban
28. . Vltozs a vallsos vilgnzetben
29. . Iskolzs
30. . Irodalom
III. RSZ: A LEGJABB KOR
I. fejezet: A legjabb kor szellemi irnyai s a keresztynsg
31. . Romantika s idelizmus
32. . Protestantizmus s tudomny
33. . Protestantizmus s let
34. . A rmai katholicizmus legjabb fejldse
35. . Egyhz- s vallsellenes irnyok
II. fejezet: A magyar llam egyhzpolitikja a legjabb korban
36. . A restauratio; kzdelmek a teljes vallsegyenlsgrt
37. . Az abszolutizmus kora
38. . A legutbbi idszak
III. fejezet: A magyar protestantizmus egyhzi lete a legjabb korban
39. . Az egyhzi alkotmny s szervezet kiptse
40. . Vallsi s erklcsi llapotok s mozgalmak
41. . Unitrekvsek
IV. fejezet: A magyar protestantizmus szellemi mozgalmai a legjabb korban
42. . Vilgnzeti harcok
43. . Kzoktatsgy
44. . Irodalom s sajt
V. fejezet: A klmisszi
45. . A klmisszi gye s eredmnyei a nagyvilgon s haznkban
ELSZ A HARMADIK KIADSHOZ
Amikor a kiadvllalat egyhztrtnelmemnek ebbl a msodik knyvbl msodik kiadst rendezett, akkor mg nem volt alkalmam megismerni a knyv elssorban hivatott brinak, a kzpiskolai vallstantssal foglalkoz szolgatrsaimnak a knyv hasznlata kzben flmerlt megjegyzseit, kifogsait, kvnnivalit. Ez az oka annak, hogy tdolgozsra csak ennl a harmadik kiadsnl kerlhetett a sor.
Ennek az tdolgozsnak elzmnyei rviden a kvetkezk. A kzpiskolai vallstanrok rtekezlete, illetleg annak egy ad hoc bizottsga az Egyetemes Konvent tanknyvbizottsgnak flkrsre rszletesen sszefoglalta a VI. s VII. osztlyos tanknyveimmel szemben flmerlt kritikkat s kvnalmakat. Ezek, a rszletekben igen sok rtkes s megszvlelend tmutats mellett — amelyeket ksz rmmel tettem magamiv — a knyvek egsz szellemnek s alapflfogsnak megvltoztatst is kvntk, amire nem vllalkozhattam. Ezt az Egyetemes Konventnek is jelentettem, krve, hogy a kszletek kifogysa utn ms tanknyvek ratsrl gondoskodjk. A konventi tanknyvbizottsg azonban a knyvek szellemre s alapflfogsra nzve nem tette magiv a vallstanrok kifogsait s felszltott, hogy az tdolgozst, amelynek mdjt s mrtkt teljesen rem bzza, vllaljam el. E megtisztel felhvs ell termszetesen ezek utn nem trhettem ki s az tdolgozst vgrehajtottam. Hogy elszr ez a VII. osztlyos knyv kerlt sorra, nem pedig a megelz, annak oka az, hogy a kiadvllalat ezt tartotta kvnatosnak, minthogy a kszlet ebbl elrelthatlag hamarabb ki fog merlni.
Az egyszer sszehasonltsbl minden hozzrt meggyzdhetik arrl, hogy az tdolgozst jformn sorrl-sorra menve vgeztem, tartalmi, mdszeri s stilris szempontokra egyarnt kiterjeszkedve. Minden egyes brlatot s hajt lelkiismeretesen megfontoltam s rvnyestettem nemcsak akkor, amikor a magam egyni meggyzdsvel megegyezett vagy legalbbis azzal nem egyenesen ellenkezett, hanem rvnyestettem nem egy esetben mg akkor is, amikor a meggyzdsem tulajdonkppen ellene szlott, de rneghajoltam a felhozott paedagogiai rvek eltt. Termszetesen ebben nem mehettem tl egy bizonyos hatron. Nem vihettem keresztl az egsz tanknyvn az annyira hajtott polmikus lt antiromanista, st antikatholikus irnyban. s nem mondhattam le arrl, hogy a szellemtrtneti vonatkozsokra jval tbb slyt ne helyezzek, mint amennyit a brlk ltalban kvnatosnak talltak. A rszletek kidolgozsnl, illetleg talaktsnal azonban mg ebben a kt elvi tekintetben is tettem nagyon messzemen engedmnyeket.
Sajnos, a knyvet megrvidteni alig sikerlt, mert br tetemes kihagysoknak vetettem itt-ott al a szveget, csaknem ugyanannyi bvtsre is el kellett sznnom magamat a brlk kifejezett hajra. St, ha ez hajtsok mindegyikt figyelembe vehettem s megvalsthattam volna: pl. hogy nyomdatechnikailag tegyem a knyvet ttekinthetbb, knnyebben tanulhatv, adjak sokkal bvebb rszleteket, klnsen magyar irodalom- s mveldstrtneti vonatkozsban, tekintettel a nem reformtus kzpiskolba jr nvendkek szksgleteire, st adjak szemelvnyes forrsanyagot s irodalmi jegyzket, akkor krlbell 50%-kal meg kellett volna nvelnem a knyv terjedelmt, teht rt is. Amit pedig mr csak azrt sem tehettem meg, mert a tanknyvek terjedelme tekintetben a szerzk keze ktve van, az ruk ellen pedig gy is lland a panasz.
Itt kell kln megjegyeznem valamit. Tudomsom van arrl, hogy tanknyveimet a tant- s tantnkpzintzeti vallstanrok ez intzetek szmra ltalban teljesen alkalmatlanoknak talljk. Ezt magam is igen szvesen elismerem, de ugyanakkor, minden flrerts eloszlatsa vgett, e helyt is meg kell llaptanom, hogy az n megbzsom mindig kzpiskolai knyvekre szlott s ma is arra szl. A tantkpzsnek a kzpiskolai oktatstl nagyban eltr szempontjai s tantervi szksgletei csak egy egszen kln e clra rott tanknyvben vehetk figyelembe s elgthetk ki. Erre pedig n, a tantkpzs munkjban val otthonossg hjn, sajnos, nem vllalkozhatom.
A knyvnek az tdolgozs utn is bizonyra bven maradnak mg hibi, amelyeknek tovbbi kikszblsre ksz rmmel vllalkozom. Tanknyveim rsa kzben mindig reztem magamban azt a nagy hinyt, hogy kzpiskolai vallstantssal keveset foglalkoztam. Minden trgyilagos, jakarat s gyszeret brlatot mr csak ezrt is hls ksznettel fogadtam s fogadok. Tisztn ltom, mit jelent egyhzunk jvje szempontjbl a j tanknyv s mlyen rzett felelssggel vgzem az e tren rem bzott megtisztel munkt, amelyet egybknt sohasem kerestem, bizonyos vonatkozsban mindig tehernek reztem s rzek s amelybl — tessk megnzni az ri tiszteletdjakra vonatkoz konventi hatrozatot — szmbavehet anyagi hasznom nem volt s ma sincsen. De viszont meggyzdsem, hogy a vallstanknyv igazban csak a vallstanr kezben vlhatik azz, aminek lennie kell. Tanknyveim rsnl ppen ezrt nem egy bemagoltatsra alkalmas anyag kzlse lebegett elttem clul, hanem az, hogy a vallstanrt inspirljam. Lehet, hogy ez egszen tves clkitzs s mg tvesebb az elrsre megksrelt t; de mindenesetre tbb bizalomnak s megbecslsnek a jele a nagyrdem vallstanri, illetleg vallsoktat lelkszi testlet irnt, mint amennyit az jelentene, ha olyan tanknyvet adnk kezkre, amely a bevgatson kvl semmi ms ignyt nem tmasztana sem velk, sem a nvendkekkel szemben.
Eddigi s ezutni brlim fogadjk szinte hlmat.
Debrecenben, 1931 vgn.
Dr. Rvsz Imre
|