„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr RÉVÉSZ IMRE: Egyháztörténelem Első könyv. Az őskeresztyénségtől az ellenreformár- cióig. Bp 1936
12. III. A reformáció egyháza HARMADIK FEJEZET A protestantizmus mellékágai
12. III. A reformáció egyháza HARMADIK FEJEZET A protestantizmus mellékágai
2013.11.20. 10:26
III. RÉSZ
HARMADIK FEJEZET
A protestantizmus mellékágai
27. §. ANABAPTISTÁK ÉS ANTITRINTTÁRIUSOK. — AZ IGAZI PROTESTANTIZMUS
27. §. ANABAPTISTÁK ÉS ANTITRINTTÁRIUSOK. — AZ IGAZI PROTESTANTIZMUS
1. Anabaptisták és antitrinitáriusok
A két nagy reformátori főirányba nem tudta magát beletalálni minden elégedetlen lélek. Sokan voltak abban a forrongó korban, akik épp oly hevesen kívánták, de egészen másként akarták megoldani az egyház és a hit reformját, mint a nagy reformátorok. Ezek rendszerint tiszta szándékú, nemes lelkek voltak. Nagyon sok érzékük volt a régi és az új egyházak bajai és hiányai iránt. De a kritikán túl nem volt sok hasznos mondanivalójuk. A legtöbbnek a feje sokkal kevésbé volt tiszta, mint a szíve. Még önmagukat sem tudták megtalálni, nemhogy versenyezni tudtak volna a Luther és Kálvin szellemi erejével s hatásával. Csak kisebb mozgalmakat tudtak megindítani s ezeket nevezzük a protestantizmus mellékágainak. Két határozottabb jellemű s némileg szervezett csoportot lehet megkülönböztetni köztük.
Az egyik csoport az anabaptisták (= újrakeresztelők) szektája. Ebben középkori eretnekségek emlékei, Wiclif és Husz-féle eszmék, misztikus rajongás és kommunista követelések keveredtek össze. A Biblia betű szerint való követésében látták az igazi keresztyénséget. Az életet és a világot a Hegyi Beszéd betű szerint, tehát tévesen értett parancsai alapján akarták berendezni (pl. tiltották az esküt, a fegyverfogást). Az igaz keresztyén gyülekezet tagjaiul csak nagykorú, tökéletes „szenteket” ismertek el. Ezért Krisztus akaratával szembehelyezkedve elvetették a gyermekkeresztséget és újrakeresztelték a hozzájuk csatlakozottakat. Így éles ellentétbe jutottak a fennálló állami és egyházi renddel is. E miatt kezdettől fogva üldözték őket mind a római katholikus, mind a protestáns hatóságok. De a szenvedés csak növelte rajongásukat. Fanatizmusuk végre forradalmi mozgalmakba keverte őket. A nagy német parasztlázadásban is sokan vettek részt, később pedig hatalmukba kerítették Münster városát s ott egy őrületes „Sionkirályságot” létesítettek vagyonközösséggel és többnejűséggel (1534–1535). Csak nagy katonai erővel lehetett ezt vérbefojtani. Ezután a meglehetősen sokfelé elterjedt szektát irgalmatlanul irtotta az üldözés. Csekély maradékaik főképp a türelmes Hollandiában találtak menedékre. A forradalmi láz elmúltával nagyon csöndes, békés, munkás emberek lettek belőlük. Idővel önálló gyülekezetekké is tudtak szervezkedni. Főbb sajátosságaikat — leginkább a gyermekkeresztség elvetését — híven megőrízték ugyan, egyébként azonban lassan a református tanhoz simultak. Így alakultak ki a ma is fennálló s főleg Angliában és Amerikában nagy és virágzó „baptista” (keresztelő) egyházak.
A másik kiemelkedő csoport az antitrinitáriusoké (= szentháromságtan-ellenesek). Ezek a humanizmus szellemétől áthatott merész gondolkozók voltak, akik az óegyházi dogma — a szentháromság- és a krisztustan — alapos kritikájától és reformjától várták a keresztyénség üdvét. A legkülönb, de egyszersmind legkülönösebb fő volt közöttük Servet Mihály, a nagytehetségű spanyol orvos. Gondolatait a római katholikus és protestáns egyházi körök egyértelműleg közveszélyes eretnekségnek ítélték, annálinkább, mert anabaptista nézeteket is vallott s egyébként is hajlott a rajongásra és a felforgatásra. Hosszas lappangás után, a római katholikus inkvizíció körmei közül Kálvin Genfjébe sodorta kalandor vére. Itt, a kor általános felfogásának, a rendkívüli genfi szigorúságnak és a nagy reformátor türelmetlenségének áldozataként, máglyán kellett meghalnia (1553). — Szellemrokonainak, a kiváló, de szintén szélsőséges magyar Dávid Ferencnek és a higgadtabb olasz Socinus Faustusnak sikerült eszméikkel Erdélyben és Lengyelországban szélesebb körökre is hatni s híveiket kis egyházakká1 tömöríteni. Ezek közül azonban csak az erdélyi „unitárius” (egységhívő) egyház tudott fennmaradni. Később Észak-Amerikában és Angliában is alakultak ilyen unitárius egyházak.
2. Az igazi protestantizmus
Az anabaptistákat, antitrinitáriusokat, mai utódaikat és szellemrokonaikat is protestánsoknak szokták emlegetni. De ezt csak annyiban helyes, amennyiben ezek is, éppúgy, mint a reformátori főirányok, Róma ellen harcoltak s elsősorban a Bibliából érveltek. Mélyebb szellemi rokonság egyáltalán nem volt ezek, meg a Luther és Kálvin protestantizmusa között. Nem volt pedig azért, mert az anabaptisták és társaik elvetették a hit által való megigazulásról, a mindenható kegyelemről, a predestinációról szóló evangéliumi alaptanokat és az Isten igéjén, a Szentíráson kívül egyéb forrásokra is (misztikus ihletésre, észre) hivatkoztak a maguk tanai hirdetésében. Mai utódaik és szellemrokonaik is legnagyobbrészt így gondolkoznak. Ezért az igazi protestantizmus, azaz a reformátorok tiszta evangéliumi hite és vallása, sem akkor nem vállalhatott, sem most nem vállalhat ez irányokkal közösséget. Az igazi protestantizmus akár lutheri, akár kálvini formájában nem egyéb, mint olyan hit és olyan élet, amely egyedül az Igére hallgat, egyedül Krisztusra támaszkodik és egyedül a kegyetemből táplálkozik. Protestáns az olyan ember, akinek ilyen hite és élete van s aki ezt szóval, tettel és szenvedéssel szakadatlanul meg is bizonyítja, egyben pedig élete árán is ellene áll minden olyan törekvésnek, amely őt és hitbeli testvéreit Krisztustól és az Ő tiszta beszédétől el akarná szakítani.
l Egyházaknak az unitárius és hasonló szellemű vallásközösségeket csak tágabb és nem tulajdonképpeni értelemben nevezhetjük, a megszokásnak hódolva. Igazi egyház csak ott van, ahol teljes hittel, fenntartás nélkül vallják a Péter hitvallását: „Te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia” (Máté 16:16), mert csak ebben a hitben van meg az a kőszikla, amelyre az Úr akarja építeni anyaszentegyházát (Máté 16:18). Ahol pedig a Szentháromságról és a Krisztus istenségéről szóló egyházi tanítást mindenestől elvetik, ott tulajdonképpen ezt a kősziklát vetik el.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére