„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr RVSZ IMRE: Egyhztrtnelem Els knyv. Az skeresztynsgtl az ellenreformr- ciig. Bp 1936
12. III. A reformci egyhza HARMADIK FEJEZET A protestantizmus mellkgai
12. III. A reformci egyhza HARMADIK FEJEZET A protestantizmus mellkgai
2013.11.20. 10:26
III. RSZ
HARMADIK FEJEZET
A protestantizmus mellkgai
27. . ANABAPTISTK S ANTITRINTTRIUSOK. — AZ IGAZI PROTESTANTIZMUS
27. . ANABAPTISTK S ANTITRINTTRIUSOK. — AZ IGAZI PROTESTANTIZMUS
1. Anabaptistk s antitrinitriusok
A kt nagy reformtori firnyba nem tudta magt beletallni minden elgedetlen llek. Sokan voltak abban a forrong korban, akik pp oly hevesen kvntk, de egszen msknt akartk megoldani az egyhz s a hit reformjt, mint a nagy reformtorok. Ezek rendszerint tiszta szndk, nemes lelkek voltak. Nagyon sok rzkk volt a rgi s az j egyhzak bajai s hinyai irnt. De a kritikn tl nem volt sok hasznos mondanivaljuk. A legtbbnek a feje sokkal kevsb volt tiszta, mint a szve. Mg nmagukat sem tudtk megtallni, nemhogy versenyezni tudtak volna a Luther s Klvin szellemi erejvel s hatsval. Csak kisebb mozgalmakat tudtak megindtani s ezeket nevezzk a protestantizmus mellkgainak. Kt hatrozottabb jellem s nmileg szervezett csoportot lehet megklnbztetni kztk.
Az egyik csoport az anabaptistk (= jrakeresztelk) szektja. Ebben kzpkori eretneksgek emlkei, Wiclif s Husz-fle eszmk, misztikus rajongs s kommunista kvetelsek keveredtek ssze. A Biblia bet szerint val kvetsben lttk az igazi keresztynsget. Az letet s a vilgot a Hegyi Beszd bet szerint, teht tvesen rtett parancsai alapjn akartk berendezni (pl. tiltottk az eskt, a fegyverfogst). Az igaz keresztyn gylekezet tagjaiul csak nagykor, tkletes „szenteket” ismertek el. Ezrt Krisztus akaratval szembehelyezkedve elvetettk a gyermekkeresztsget s jrakereszteltk a hozzjuk csatlakozottakat. gy les ellenttbe jutottak a fennll llami s egyhzi renddel is. E miatt kezdettl fogva ldztk ket mind a rmai katholikus, mind a protestns hatsgok. De a szenveds csak nvelte rajongsukat. Fanatizmusuk vgre forradalmi mozgalmakba keverte ket. A nagy nmet parasztlzadsban is sokan vettek rszt, ksbb pedig hatalmukba kertettk Mnster vrost s ott egy rletes „Sionkirlysgot” ltestettek vagyonkzssggel s tbbnejsggel (1534–1535). Csak nagy katonai ervel lehetett ezt vrbefojtani. Ezutn a meglehetsen sokfel elterjedt szektt irgalmatlanul irtotta az ldzs. Csekly maradkaik fkpp a trelmes Hollandiban talltak menedkre. A forradalmi lz elmltval nagyon csndes, bks, munks emberek lettek bellk. Idvel nll gylekezetekk is tudtak szervezkedni. Fbb sajtossgaikat — leginkbb a gyermekkeresztsg elvetst — hven megrztk ugyan, egybknt azonban lassan a reformtus tanhoz simultak. gy alakultak ki a ma is fennll s fleg Angliban s Amerikban nagy s virgz „baptista” (keresztel) egyhzak.
A msik kiemelked csoport az antitrinitriusok (= szenthromsgtan-ellenesek). Ezek a humanizmus szellemtl thatott mersz gondolkozk voltak, akik az egyhzi dogma — a szenthromsg- s a krisztustan — alapos kritikjtl s reformjtl vrtk a keresztynsg dvt. A legklnb, de egyszersmind legklnsebb f volt kzttk Servet Mihly, a nagytehetsg spanyol orvos. Gondolatait a rmai katholikus s protestns egyhzi krk egyrtelmleg kzveszlyes eretneksgnek tltk, annlinkbb, mert anabaptista nzeteket is vallott s egybknt is hajlott a rajongsra s a felforgatsra. Hosszas lappangs utn, a rmai katholikus inkvizci krmei kzl Klvin Genfjbe sodorta kalandor vre. Itt, a kor ltalnos felfogsnak, a rendkvli genfi szigorsgnak s a nagy reformtor trelmetlensgnek ldozataknt, mglyn kellett meghalnia (1553). — Szellemrokonainak, a kivl, de szintn szlssges magyar Dvid Ferencnek s a higgadtabb olasz Socinus Faustusnak sikerlt eszmikkel Erdlyben s Lengyelorszgban szlesebb krkre is hatni s hveiket kis egyhzakk1 tmrteni. Ezek kzl azonban csak az erdlyi „unitrius” (egysghv) egyhz tudott fennmaradni. Ksbb szak-Amerikban s Angliban is alakultak ilyen unitrius egyhzak.
2. Az igazi protestantizmus
Az anabaptistkat, antitrinitriusokat, mai utdaikat s szellemrokonaikat is protestnsoknak szoktk emlegetni. De ezt csak annyiban helyes, amennyiben ezek is, ppgy, mint a reformtori firnyok, Rma ellen harcoltak s elssorban a Biblibl rveltek. Mlyebb szellemi rokonsg egyltaln nem volt ezek, meg a Luther s Klvin protestantizmusa kztt. Nem volt pedig azrt, mert az anabaptistk s trsaik elvetettk a hit ltal val megigazulsrl, a mindenhat kegyelemrl, a predestincirl szl evangliumi alaptanokat s az Isten igjn, a Szentrson kvl egyb forrsokra is (misztikus ihletsre, szre) hivatkoztak a maguk tanai hirdetsben. Mai utdaik s szellemrokonaik is legnagyobbrszt gy gondolkoznak. Ezrt az igazi protestantizmus, azaz a reformtorok tiszta evangliumi hite s vallsa, sem akkor nem vllalhatott, sem most nem vllalhat ez irnyokkal kzssget. Az igazi protestantizmus akr lutheri, akr klvini formjban nem egyb, mint olyan hit s olyan let, amely egyedl az Igre hallgat, egyedl Krisztusra tmaszkodik s egyedl a kegyetembl tpllkozik. Protestns az olyan ember, akinek ilyen hite s lete van s aki ezt szval, tettel s szenvedssel szakadatlanul meg is bizonytja, egyben pedig lete rn is ellene ll minden olyan trekvsnek, amely t s hitbeli testvreit Krisztustl s az tiszta beszdtl el akarn szaktani.
l Egyhzaknak az unitrius s hasonl szellem vallskzssgeket csak tgabb s nem tulajdonkppeni rtelemben nevezhetjk, a megszoksnak hdolva. Igazi egyhz csak ott van, ahol teljes hittel, fenntarts nlkl valljk a Pter hitvallst: „Te vagy a Krisztus, az l Istennek Fia” (Mt 16:16), mert csak ebben a hitben van meg az a kszikla, amelyre az r akarja pteni anyaszentegyhzt (Mt 16:18). Ahol pedig a Szenthromsgrl s a Krisztus istensgrl szl egyhzi tantst mindenestl elvetik, ott tulajdonkppen ezt a ksziklt vetik el.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre