11. III. rsz A reformci egyhza MSODIK FEJEZET A reformtus protestantizmus
2013.11.20. 10:08
III. RSZ MSODIK FEJEZET A reformtus protestantizmus
23. . ZWINGLI S A NMET-SVJCI REFORMCI 24. . KLVIN LETE S GENF REFORMCIJA
25. . KLVIN REFORMCIJNAK ELTERJEDSE 26. . KLVIN REFORMCIJNAK JELLEME S HATSAI
23. . ZWINGLI S A NMET-SVJCI REFORMCI
1. Zwingli lete s mkdse
A nmetbirodalmi mozgalmak megindulsval majdnem egyidejleg keletkezett a reformcinak egy msik gyjtpontja is Svjcban, legelszr Zrichben. A szabad Svjcnak kztrsasgi vrosllamokban l mvelt polgrsga mr a humanista reformeszmket is lnk helyeslssel fogadta. Erasmusnak Svjc-szerte szmos hve volt. Ezek kz tartozott Zwingli Ulrik is (1484–1531). Jmd parasztszlk gyermeke volt. Bcsi s bzeli egyetemi tanulmnyai folyamn alapos humanista kpzst nyert. Vidki plbnoskods utn 1519 legelejtl a zrichi nagytemplom papja lett. A Biblit buzgn tanulmnyozta. Kezdetben, igazi humanista mdra, is azt hitte, hogy a tudomnyos bibliatanulmnyozs s a vallsos irodalom mvelse elg lesz az egyhz lass megjtsra. De tapasztalatai megtantottk mlyebbre ltni. A hres bcsjrhelyen, Maria-Einsiedelnben val lelkipsztorkodsa alatt kzvetlenl megfigyelhette a babona s a bcszrkeds llekrombol hatst. Egy nagy pestisjrvny idejn pedig, amely t magt is csaknem elragadta, klnsen megtanulta megismerni Isten kegyelmes kezt. E tapasztalatok hatsa alatt beltta, hogy az egyni s az egyhzi megjhods igazi forrsa csak a mindenhat Kegyelem s a rla szl Evanglium lehet. Ez a hv meggyzdse, valamint Luther iratainak s tetteinek hatsa a tettek mezejre terelte Zwinglit. Midn 1522-ben a bjt krdsben ellentt tmadt az egyhzi reform zrichi hvei s a rgi egyhz kpviseli kztt, Zwingli teljes hatrozottsggal az elbbiek prtjra llt. Szellemnek s szavnak hatalmval meggyzte a polgrsgot a reformci szksges voltrl. Mersz tetterejvel a Rmval val gykeres szakts tjra terelte az ingadoz llami hatsgot. Az istentiszteletnek s az egyhzalkotmnynak minden, a Szentrsban egyenesen nem rendelt alkatrszt — azokat is, amiket Luther mg megtartott — kikszbltk; az egyhz kormnyzst az llami hatsg vette a kezbe.
Ez a radiklis refomtori irny, Zrich pldjra, Svjc ms nagyobb vrosllamaiban is, fknt Bzelben, rohamosan elterjedt, st egyidre nhny Svjccal hatros dlnmet vros, klnsen Strassburg rokonszenvt is megnyerte. De az skantonok (Schwyz, Uri, Unterwalden) mg nhny mssal egytt, tovbbra is a rgi egyhzhoz ragaszkodtak. Ezt a vallsi ellenttet politikai fltkenysg is sztotta. Zwingli ugyanis hazjnak akkor legnagyobb politikusa is volt. Npnek erklcsi s anyagi felemelkedst egyarnt szvn viselte. Ifjabb veiben a svjci zsoldoshadakkal tbbszr lent jrt, mint tbori pap, Itliban. Ezalatt igen szomor tapasztalatokat szerzett. Azt akarta teht hogy a svjci np ne fggjn idegen orszgok pnztl s megront erklcseitl. Ezrt hazafi lelke teljes odaadsval kzdtt Svjc fiainak klfldi zsoldos hadseregekbe val bellsa, ez eddig ltalnos kereseti forrsuk ellen. Npnek ebben az igazi fggetlensgben ltta jvend nagysgnak zlogt. Flp hesseni tartomnygrffal, a reformci egyik f prtfogjval egytt sztt terve az volt, hogy a nmet protestns rendek, a francia kirlysg s ms szvetsgesek bevonsval egy hatalmas Habsburg-ellenes vilgszvetsget ltestenek. Zwingli a szvetsg kzpontjv Svjcot szerette volna tenni Zrich fsge alatt. ezzel a tervvel is az Evanglium s szeretett hazja rdekeit akarta szolglni. De kint s bent csalds rte. A nmet protestnsokat nem lehetett megnyerni a szvetsgnek. Svjcban pedig egyenesen hborra kerlt a sor Zrich s az emelkedst fltkeny szemmel nz, egybknt is Habsburg- szvetsgben ll rmai hit kantonok kztt. Zwingli a zrichi sereget, mint lelkipsztor, elksrte a kappeli tkzetbe (1531). A harcban nem vett rszt, de hven ottmaradt a veresget szenvedett s bomlsnak indult zrichi hadban, a sebeslteket vigasztalni. E kzben maga is tbb sebet kapott s midn vrbe fagyva ott fekdt a csatatren, a gyztes ellenfl egy tisztje agyonszrta. Teht mint j psztor, lett adta nyjrt: vrvel pecstelte meg hitt s hazafisgt.
2. Zwingli reformcijnak jelleme
A humanista s politikus Zwingli az sz s a gyakorlat embere volt. Ez egsz reformcii mvn megltszik. Az evangliumi hit lnyegre nzve teljesen egyetrtett Lutherrel. is alapttell vallotta az egyedl hit ltal val megigazulst. De a reformci diadalt gondolati kvetkezetessggel s gyakorlati alkotsokkal (erklcsi s trsadalmi reformmal) is biztostani akarta, amg Luther mindezt kevsb tartotta fontosnak. A kt nagy llek sohasem is tudta egymst megrteni.
Vgzetesen eltrtek egymstl az rvacsora- tanban. Zwingli ugyanis, humanista bibliartelmezssel, tisztn jelkpes rtelmet tulajdontott az rvacsora szereztetsi iginek (I. Korinthus 11:23-26). Tlsgosan is leegyszerstette az rvacsort, amidn abban puszta emberi emlknneplyt ltott. Luther ezrt Zwinglit s a nyomn jr tbbi svjciakat szentsgtrknek tlte. A nmet refomtor jl ltta, hogy az rvacsort nem emberi, hanem isteni oldalrl kell rtkelni. Nem az ember nnepel ott, hanem Isten ad ajndkot a hv lleknek, s az ajndk maga Krisztus. De viszont Luther ezt a ktsgtelen igazsgot annyira nem szerencss formban fejezte ki, hogy abban Zwinglik a rmai katholicizmusba val visszaesst lttak. Klnsen nem brtk elfogadni Luthernek azt a bibliai hatron tlmen gondolatt, hogy a Krisztus testt a hitetlenek is „eszik”, mgpedig szjukkal. A Zwingli nagy terveit prtol nmet politikusok s theologusok szerettk volna ezt az ellenttet elsimtani. Hesseni Flp 1529-ben sszehozta a kt nagy protestns irny vezrfrfiainak szemlyes tallkozst, a marburgi colloquiumot. De ez sem vezetett sikerre; Luther s Zwingli mg idegenebbl vltak el, mint ahogy sszejttek.
Egyb tekintetben is kvetkezetessg s gyakorlatisg jellemzi Zwingli reformcijt. Az istentiszteletben az jtestamentomi egyszersget lltotta vissza. Az letben a szigor erklcsi fegyelmet, a felebarti segtst s a kzhaszn munkt kvetelte. Szerinte a keresztyn ember hitnek s letnek egyetlen sziklaalapja a mindenhat, szabadon kivlaszt s eleve elrendel kegyelem, egyetlen zsinrmrtke pedig a Szentrs. E gondolatokat Lutherrel egyetrtsben hirdette, de sokkal lesebben kiemelte, mint amaz, mert kemny, kvetkezetes lelke gy kvnta meg. Tantsaival s letvel gy lett Zwingli az els nagy pldakpe a tetters, harcias, rchit s fegyelmezett reformtus keresztynsgnek.
24. . KLVIN LETE S GENF REFORMCIJA
Zwingli korai halla utn a svjci reformci s nemsokra a nmetbirodalmi protestantizmus gye is slyos vlsgba jutott. Ekkor azonban Klvin fllpse j erforrst fakasztott a reformtori mozgalom szmra s orszghatroktl fggetlenl lendtette azt tovbb. Erre az eddigi reformtori irnyok nem voltak kpesek.
1. Klvin ifjsga
Klvin1 Jnos 1509. jlius 10-n szletett az szakfranciaorszgi Noyonban, tekintlyes hivatalnok-csaldbl. Mr gyermekkorban kitnt lngeszvel s vasszorgalmval. Elbb papnak, majd jogsznak kszlt, de valdi lelkesedsnek trgyai a humanista nyelvi s irodalmi tanulmnyok voltak. A Szentrs igazsgai irnt is ezek nyitottk fel elszr a szemt. Eszben s szvben, emberi szemek ell elrejtve, sokig folyt a viaskods Rma s az Evanglium kztt. Buzg rmai katholikusnak neveltk: az rzkeny lelkiissmeret fiatalembernek nem volt knny a szakts. De vgre — mint maga mondja — „Isten egy hirtelen megtrs ltal, lelkt tanulkonysgba igzta.” Nem tudjuk, mikor trtnt ez; de ktsgtelenl ennek volt a kvetkezmnye, hogy mltjval s fnyesnek grkez jvjvel mr 24–25 ves korban vgleg szaktott. Eldobta magtl gyermekkora ta hzott egyhzi jvedelmeit s lni s halni ksz volt evangliumi meggyzdsrt. Prizsban a hasonl rzletek kis kre bmul tisztelettel vette krl az ifj tudst. Reformtori eszmi nem maradhattak sokig rejtve. Az ldzs ell csak meneklssel tudta megmenteni lett. Egy darabig Franciaorszgban bujdosott, majd Bzelben megrta „Institutio religionis christianae”2(megjel. 1536) cm fmvt. Ez a m, melyet egsz letn t bvtett s csiszolt, mr ebben az els alakjban is fnyesen megrt klasszikus eladsv lett a reformci gondolatainak. Vgleges alakjban (1559) pedig az evangliumi igazsg pratlanul vilgos, teljes, hatalmas s rendszeres feldolgozsa lett.3 A reformtus keresztynsgnek mig fell nem mlt nagy, tiszta vallsttele az Institutio.
E mvel rjnak az volt az eredeti clja, hogy ldztt francia hittestvreinek szabatos tantst nyjtson a tiszta Evangliumrl s egyttal vdelmezze s igazolja hitket ldzik s rgalmazik eltt. Ezek kztt maga I. Ferenc, a knnyvr francia kirly volt a legels. Klvin ezrt hozz intzte a mnek a fensg magaslatra emelked elszavt. Ez a knyve mr ebben az els kiadsban eurpai hrre emelte szerzje nevt. Erre , a sikertl felbtortva, arra hatrozta el magt, hogy tovbbra is tollval fogja szolglni a refomci gyt. gy vlte, ez a foglalkozs felel meg legjobban visszahzd termszetnek, olthatatlan tudomny-szomjnak s ri kpessgeinek. A reformci rdekben tett Itliai utazs utn vgleg Strassburgban vagy Bzelben akart letelepedni. De odamenet Genfen keresztl vitte tja s ez sorsdnt esemnny lett letben.
2. Klvin Genfben; szmzetse
Genf vrosa mr ekkor a reformcihoz csatlakozott, de csak azrt, hogy mg teljesebb tegye a savoyai hercegi hzzal s a genfi pspksggel szemben kivvott politikai fggetlensgt. A vros reformtora a tzlelk, de vezetsre s szervezsre nem alkalmas francia prdiktor, Farel Vilmos volt. A legjobb igyekezettel sem brta a knnyelm lakossgot a komoly, alapos reformci tjra rterelni. Tehetetlensgt maga is beltta s ersebb kz utn nzett. Ilyet ltott a vroson keresztlutaz ifj Klvinban. Ez megdbbenve vonakodott az emberflttinek ltsz feladattl, amikor Farel r akarta beszlni, hogy maradjon s legyen munkatrsa. De Farel nem tgtott s a vonakodt vgre Isten tkval fenyegette, ha a szobatuds nzsvel feleltlenl kivonja magt az geten szksges munkbl. Klvin a rettenetes szavakbl Isten parancst hallotta ki: engedelmeskedett s maradt.
j munkakrben tisztn llott eltte a feladat: Istennek tetsz szent gylekezett tenni Genf ledr npt, tiszta erklcsi s trsadalmi let teremtsvel megbizonytani az Evanglium hatalmt. Ezert clul tzte ki egy olyan szigor egyhzi fegyelem letbelptetst, amilyenre addig a reformci egyhzaiban sehol nem volt plda. Azon volt, hogy a csak klsleg reformltakat bensleg is azz tegye. rthet, hogy a vg, fnyz lethez szokott genfi polgrsg egyre nagyobb ellenszenvvel fogadta a fiatal jvevny trekvseit. A lakossg makacs ellenkezst Klvin csak a politikai hatsg tmogatsval tudta volna megtrni. De alkudni nem tud szigorsgval ezt a tmogatst is csakhamar elvesztette. E miatt mr 1538-ban szmzetsbe kellett mennie.
Megknnyebblve hagyta ott Genfet. Azt remlte, hogy soha tbbet nem kell visszatrnie emszt s gymlcstelen kzdelmeinek sznhelyre. Strassburgba, a nmetbirodalmi protestantizmus ez egyik legersebb vrba vonult el. Itt theologit tantott s az odameneklt francia reformtusok, honfitrsai kis gylekezetnek lelkipsztora lett. Hrom vet tlttt el itt slyos nlklzsek kztt s mgis boldogan, mert szakadatlanul s eredmnyesen dolgozhatott. Tevkeny rszt vett a nmet protestantizmus mozgalmaiban is. Melanchthonnal srig tart bartsgot kttt. Strassburgban csaldot is alaptott: felesgl vett egy istenfl zvegyaszonyt, De Bure Idelette-et. Nhny vig boldogan ltek egytt, de beteges hitvese csakhamar kvette a srba egyetlen kis fiukat.
3. Klvin visszatrse Genfbe; kzdelmei, eredmnyei; halla
Igazi letfeladata ell mgsem trhetett ki. A genfi kzllapotok, a rendez s fegyelmez vaskz hjn, csakhamar bomlsnak indultak. A polgrsg jzanabb elemei belttk, hogy az erklcsi sllyedsnek a nehezen kivvott egyhzi s politikai fggetlensg elvesztse lesz a vge, a sllyedstl pedig egyedl csak a szmkivetett Klvin kpes megmenteni a vrost. A legmegtisztelbb mdon visszahvtk teht. Klvin ismtelt unszolsra is alig tudta magt erre a lpsre elsznni. Elre ltta a revr tovbbi rettenetes kzdelmeket. Iszonyodott attl, hogy jra azokkal cserlje fel strassburgi csendes, munks lett. De lelkiimeretben s bartai srgetsben jra hallotta Isten parancsszavt. Mint maga mond ekkor: „A szvt vres ldozatul felajnlotta az rnak” s visszatrt Genfbe (1541).
Itt mg csaknem msfl vtizedig kellett szvs harcot folytatnia nppel s hatsggal. Nem egyszer forgott kockn a rzdul gylletben llsa s lete. De trhetetlen llhatatossga vgre is gyztt. Hatalmas szellemi flnye, rett llamfrfii blcsesge, sziklahite, tiszta lete s jelleme eltt mg azok is meghdoltak, akik nehezen viseltk fegyelmez keznek rcigjt. Az 1555. vtl kezdve, jobbra az elvei rvnyesltek a genfi egyhzi, llami, trsadalmi, gazdasgi letben. Az egyhzi s a polgri hatsg karltve ldzte a bnt. De minden erklcsi vonatkozs krdsben az egyhz fegyelmez testletnek, a consistoriumnak volt dnt szava. Ennek a lelke Klvin volt s gy olyan flelmes erklcsi tekintlyre tett szert, hogy a polgri hatsg is knytelen volt eltte meghajolni, sokszor ppen nem szvesen.
A nagy harcban termszetesen kilezdtek az ellenttek. Az j rend ellen rugdoz prt lha lvezetekben kereste a szabadsgot. Klvink viszont a harc hevben rtheten tlzsba mentek. Csaknem szvetsgi szigorral ldztk mg az rtatlanabb rmket is. Nemcsak az erklcsi kisiklst bntettk, hanem mg az evangliumi tantl val eltrst is kmletlenl megtoroltk. A szellemi s erklcsi eszkzk mellett ott szerepelt az j rend megteremtsben a szmkivets, st a pallos s a mglya is. Ezt a nem keresztyni eljrsmdot a reformci a rgi egyhztl rklte. Mg az Evangliumtl megvilgostott elmk is sokig rabjai voltak annak a gyszos tvedsnek, hogy hitegysget lehet teremteni erszakkal, a Szentllek uralmt lehet biztostani a test fegyvereivel. De az elkvetett erszakossgokban volt valami rsze a Klvin indulatossgnak is, amelyet minden nuralmval sem tudott teljesen lebrni egsz letn t. E miatt sok folt esett a genfi reformtor mvn. De ez a m egszben vve mgis csods alkots volt. A rgi Genf mrl-holnapra l npbl Klvin hite s erlye megformlta az j Genfet a Krisztus kirlysga alatt: egy ntudatos, ers, fggetlen keresztyn trsadalmat, melynek nemcsak erklcsi, de politikai s gazdasgi slya is volt, gy hogy tisztelettel nzett r az egsz Eurpa.
E kzben nttn-ntt a Klvin hatsa a vros hatrain tl is. Hihetetlen munkabrsra vall irodalmi tevkenysgvel, bmulatos kiterjeds levelezsvel vezrhatalmv lett az eurpai reformcinak. Figyelmt az Evanglium gynek egyetlen mozzanata sem kerlte ki: Edinburghtl Varsig hallatta irnyt szavt. Hres genfi egyetemn hitvallkat s vrtankat nevelt. vtizedeken t egyszerre tudott lenni igehirdet s tanr, lelkipsztor s politikus, tuds s diplomata. S mindezt a tevkenysget trkeny, utbb a betegsgektl teljesen elgytrt testtel vgezte. Valsgos csoda volt, hogy hrom- ngyfle knos, rszben hallthoz betegsggel testben, mg veken t a legnagyobb erkifejtsre volt kpes, ez az Istennek engedelmesked hv llek.
Vgre 1564 tavaszn rezte, hogy itt a vg. Elvitette magt a templomba s a gylekezettel egytt rszeslt az r vacsorjban; el-elakad llekzettel zsoltrokat is nekelt. Majd hallos gyn bcst vett a genfi tancstl: bocsnatot krt erszakos indulatossgrt s ms hibirt s a tancsuraknak lelkkre kttte az Isten irnt val engedelmessget. Ugyangy elbcszott lelksztrsaitl is: „mindaz, amit tettem, rtktelen — mond nekik —, n pedig egy nyomorult teremtmny vagyok. Azt azonban elmondhatom, hogy jt akartam, a hibimban sohasem gynyrkdtem s az Isten flelmnek gykere megvolt a szvemben. Krlek, bocssstok meg, amit vtettem; ha azonban volt bennem valami j is, tartstok magatokat ahhoz s kvesstek”. Hossz haldoklst trelemmel viselte, pedig mindvgig tiszta ntudatnl volt a legnagyobb knok kzt is. Mjus 27-n halt meg: vgs akarathoz kpest nem hangzott fltte beszd s egy mindmig ismeretlen srba temettk.
l Csaldjnak eredeti neve Cauvin (olv. Koven) volt; ezt latinostotta , a kor ltalnos szoksa szerint, Calvinusra s ebbl lett, francis kurttssal a Calvin (olv. kalven) nv. A magyaros „Klvin” rst s kiejtst rgi, kegyeletes szoksbl hasznljuk.
2 Magyarul: Tants a keresztyn vallsra.
3 Vilgszerte ismerik s emlegetik egy XVI. szzadbeli magyar reformtus prdiktornak, Thri Plnak e mrl rott epigrammjt: Praeter apostolicas post Christi tempora chartas, / Huic peperere libro secula nulla parem. /
Magyarul, a Szenczi Molnr Albert fordtsban: Az szent knyvek utn, kiket a nagy apostolok rtak. / Ennl jobb knyvet mg soha senki nem rt.
25. . KLVIN REFORMCIJNAK ELTERJEDSE
Klvin reformcija eleitl fogva nem volt alvetve azoknak a nemzeti s politikai korltoknak, amelyek a Lutherhez s a Zwinglihez hozztapadtak. Ez a krlmny s a Klvin egsz Eurpt behlz fradhatatlan tevkenysge volt az oka annak, hogy az eurpai protestantizmusbl — a nmetbirodalmi s a skandinv terleteken kvl — szrvnyos kivtellel mindentt mshol reformtus protestantizmus, vagy amint mondani szoks, „klvinizmus”4 lett.
1. Svjc
A Zwingli emlkhez s tanaihoz ragaszkod svjci nmetek hosszas srldsok utn vgre is meghajoltak a Klvin szellemi flnye eltt. Klvin sem kvetkezetessgben, sem vilgossgban nem maradt Zwingli mgtt, mlysgben pedig jval meghaladta t. Ez klnsen megltszott rvacsora-tanban. Szerinte is jelkpek ugyan az rvacsora jegyei, de a hv ember e jegyek vtele kzben Isten klns kegyelmi ajndkban rszesedik (teht nem csak „emlknneplyben” vesz rszt): lelke a Krisztussal egyesl. Klvin szerint teht Krisztus az rvacsorban testileg nincs jelen; de a hv llek, az rvacsora jegyeinek vtele kzben a Szentllek ereje ltal gbeemelkedve „lelkileg veszi a Krisztus testt”, azaz mgis a Krisztus egsz szent s dicslt valsgval egyesl s belle csodlatos ert mert. E tants bibliai igazsga eltt a Zwingli utdai is meghdoltak. A blcs zrichi lelkipsztor s Klvin jbartja, Bullinger Henrik szerkesztette az . n. „Msodik Helvt Hitvallst” (l566): ez a legszebb emlke a francia s a nmetsvjci reformci szellemi egyeslsnek Klvin hatsa alatt — s egyttal a reformtus protestantizmusnak mig az egyik legtbbre becslt hitvallsi irata klfldn s haznkban is.
2. Franciaorszg
Franciaorszg reformcijra Klvin — a szlhazja s honfitrsai irnt soha ki nem alv szeretettl indttatva — mindig kivl gondot fordtott. Az hatsra lett az elszr csak tapogatdz francia evangliumi mozgalmakbl ntudatos s erlyes szervezkeds, melyet az egyhzi s llami hatsg kegyetlen ldzse nem tudott megtrni. Klvin hallakor a francia reformtusok, a hugenottk,5 mr nagy szellemi s trsadalmi sllyal brtak az orszgban. Egyhzi letk a genfivel veteked tisztasggal fnylett s az llam ellensges indulata csak nllsgt nvelte.
3. Nmetalfld, Anglia, Skcia
A spanyol Habsburg uralom alatt ll Nmetalfldn mr rgta volt humanista, majd lutheri szellem egyhzi reformmozgalom, de ebbl is csak a Klvin hatsa alatt lett clratr, szervezett reformci. A nmetalfldi polgrokbl, ebbl a csndes kalmr- s iparosnpbl a Klvin szelleme nevelt katonkat ksbbi dicssges szabadsgharcuk szmra. — Angliban, hol a Wiclif szelleme sem volt mg eltemetve, VIII. Henrik, a tanult, de zsarnoki hajlam kirly kicsinyes szemlyes indtokbl elszakadt a pptl s az angol egyhzat Rmtl fggetlen llamegyhzz tette (1534). Ez egyelre egszen a Rmhoz hasonl szellem volt ugyan — szervezetben, istentiszteletben ksbb is az maradt —, de a Klvin hatsa ell nem zrkzott el. Erzsbet kirlyn alatt pedig (1558-tl) nagyjbl a reformtus tan alapjra helyezkedett. De voltak s egyre szaporodtak Angliban Klvinnak egszen kvetkezetes, szigor hvei, a valls, egyhz, istentisztelet, erklcsi let teljes, bibliai „tisztasgt” (puritas) kvet puritnok is. — Az akkor mg nll Skciban jformn eleitl fogva a klvini irny vezetett. A glyarabbl lett nagy reformtor, az „emberi arctl soha nem rettegett” Knox Jnos krlelhetetlenl vvta harct a ppai egyhz blvnyozsa s a ledr Stuart Mria „zsarnok asszonyi kormnya” ellen. Az eredmny egy, a Klvin szigort lehetleg mg tlhajt tiszta reformtus llamegyhz fllltsa lett (1560), amely a skt np egsz jellemt tnemestette.
4. Nmetorszg
Klvin mindig fjlalta hogy a nmetbirodalmi s a svjci reformci kztt — a Luther s a Zwingli kzt kifejldtt ellentt kvetkeztben — oly nagy volt az idegenkeds. Odaadssal csngtt az evangliumi egyhz egysgnek gondolatn, tisztelettel s hlval ragaszkodott a nagy Lutherhez s igyekezett eloszlatni a kt nagy reformtori firny kzt lv ellentteket. Ezt a trekvst a nmet reformci vezrei kzl is tbben mltnyoltk s elsegtettk: gy Bucer Mrton (mh. 1551), a bkeszeret strassburgi lelkipsztor, akitl Klvin maga is sokat tanult, azutn maga Melanchthon is, aki Klvin rvacsoratanval a lnyegben egyetrtett, habr ezt soha egszen nyltan ki nem fejezte. pp a Klvin rvacsoratana lett volna a termszetes egyest kapocs a kt firny hvei kzt. De a nmetorszgi theologusok tbbsge Luthernek nemcsak a szellemhez, hanem a szavaihoz is ragaszkodni kvnt s bizalmatlanul fordult el a svjciaktl. Annyi eredmnyk mgis lett a bkltet trekvseknek, hogy egynhny nmet tartomnyi s vrosi egyhz szaktott a trelmetlen Luther-utdok nzetvel s a Klvin tant fogadta el. E reformtuss6 lett nmet egyhzak krbl kerlt ki a III. vagy Kegyes Frigyes pfalzi vlasztfejedelem parancsra ksztett Heidelbergi Kt. Ez a mig legelterjedtebb s legnpszerbb, tiszta tkre a hamistatlan reformtus szellemnek (1563).
5. Egyebtt
Ezenkvl a klvini reformci eszmi Eurpnak majdnem minden tbbi mvelt orszgba is, a lutheri irnnyal prhuzamban s a legtbb esetben azt flvltva, behatoltak: gy Itliba, Spanyolorszgba, az osztrk tartomnyokba, Cseh-Morva-s Lengyelorszgba, valamint Magyarorszgba s Erdlybe. De a kt legutbbi orszgot kivve, egyikben sem tudtak meggykerezni a lelkek cseklyebb fogkonysga, a korn megkezddtt kmletlen ldzsek vagy egyb mostoha viszonyok miatt.
4 A „klvinista”, „klvinizmus” szavakat elszr a rmai katholikusok, meg a luthernusok hasznltk a Klvin tantst elfogadott reformtusok elnevezsl, mgpedig gnyos llel: azt akartk ezzel kifejezni, hogy a reformtusok csak Klvinnak, de nem Krisztusnak a tantvnyai s kveti. A XVI-XVII. szzadi reformtusok ppen ezrt elkeseredetten tiltakoztak a „klvinista”, „klvinizmus” elnevezsek ellen, mert k egy brmily nagy emberhez sem akartk ktni hitket s hitvallsukat. Csak a reformtus ntudat meggynglse idejn, a XVIII. szzadtl kezdve lett npszerv a reformtusok kzt is ez a kt nv. ntudatos, hv, Krisztusnak engedelmes reformtus ember ma sem nevezi magt klvinistnak. „Klvinista hit, valls, egyhz” emlegetse valsgos szentsgtrs szmba megy s a Klvin emlknek is slyos megsrtse. „Klvinizmus” nv alatt azonban jogosultan foglalhatjuk ssze s emlegethetjk a Klvin tannak s egsz letmvnek vilgtrtneti hatsait.
5 Ez a sz eredetileg gnynv volt: egy amolyan „Erlknig”-fle francia npies ksrtet-alakrl, a „Hg kirly”-rl ragadt a protestnsokra, akik titkos sszejveteleiket jflkor, a ksrtetek riban tartottk. (A hugenotta sz teht kb. annyi, mint: „a Hg kirly embere”.) Ksbb ezt a nevet a francia kztudatban sszekevertk az „Eignot” (= Eidgenossen) nvvel: gy httk ugyanis Genfben, mg Klvin odamenetele eltt, a Svjchoz s a reformcihoz hz prtot.
6 A „reformtus” nevet elszr ezek a nmet Klvin-tantvnyok foglaltk le a klvini irny szmra, mivel egyfell meg akartk klnbztetni magukat a Luther-kvetktl (akik addig az „evanglikus” s a „reformtus” elnevezst vegyesen hasznltk) msfell a mr mondott okbl el akartk kerlni a „klvinista” elnevezst.
26. . KLVIN REFORMCIJNAK JELLEME S HATSAI
l. Vallsa
Klvin a hit s az let alapvet krdseire nzve teljesen egyetrtett Lutherrel, akinek ttrse nlkl az fellpse egyltaln nem is volna elkpzelhet. De a Luthertl s tbbi reformtor eldjtl vett hatsokat a sajt hatalmas egynisge tzben egy nagyszer j egssz, egy teljesen nll vallsalakk tudta sszeolvasztani. Klvin vallsnak alaphangja nem a bnbocsnatot nyert hv llek rme s nyugalma, ami Luthernl uralkodik. Klvin szerint az dvssgre kivlasztott embernek Isten megadja a bizonyossgot is abban, hogy kivlasztott. Megadja azzal, hogy egyre ersebben sszekapcsolja Krisztussal, aki a vlasztottak feje. Az az ember, aki dvssgben ekkppen bizonyos, szntelen trekszik is ezt a bizonyossgt kifejezni: nem teheti, hogy erre ne trekedjk. Erre pedig csak egy mdja van: magt, csaldjt, munkjt s egsz krnyez vilgt egyedl Istennek szentelni. Mirt?
Klvin szerint minden ltnek csak egyetlen clja lehet: Isten dicstse. Minden lt csak akkor rtkes, ha benne Isten dicssge, azaz kijelentett akaratnak fensge s szabadsga rvnyesl. Ennlfogva maga az dvssg sem arraval, hogy lvezzk, hanem arra, hogy ert mertsnk belle Isten dicssgnek munklsra. Teht a hv, aki dvssgben, azaz kivlasztott voltban bizonyos, szksgkppen lesz Isten dicssgnek eszkzv, Isten munkatrsv. Isten dicstsnek legmagasabb formja pedig a Klvin szemben nem a bkessges trs, mint Luthernl, hanem a munka s harc Isten gyrt, az Evanglium gyzelmrt, Klvin kedvelt kifejezse szerint a „Krisztus kirlysgrt”.
E gondolatokkal Klvin ezrek szvben gyjtotta lngra a keresztyn hsiessget. Ennek kiapadhatatlan forrsa az a meggyzds, hogy az embersors egyedl s kizrlag Isten kezben van, az egyes ember dve, vagy krhozata egyedl Isten dicssgt szolglja s az rktlfogva vltozhatatlan eleveelrendelsn, predestincijn alapul. Ezt a meggyzdst rgztette meg Klvin az bibliai predestincitanban, amelyet a tbbi reformtorokkal s Augustinusszal egy rtelemben s azok hatsa alatt vallott az Isten tiszta igje alapjn, fknt a Pl apostol (Rm. 9–11. rsze) tantsa szerint. azonban sokkal jobban hangslyozta s sokkal kvetkezetesebben kidolgozta ezt a tant, mint brki ms eltte. A vges elmt s a gynge szvet megdbbent mdon azt is tantotta, egszen bibliai alapon, hogy Isten a krhozatra ppgy predestinlt egyeseket, mint az dvssgre. Ez a tan ppen ebben az alakjban volt az s msok szmra rendletlen megnyugvs s trhetetlen er forrsa. Klvin tantvnyai kivlasztott, predestinlt voltuk szilrd bizonyos-sgban emelkedtek az akkori s ksbbi Eurpa vezrnpei kz. Sokszor voltak keresztynietlenl zordonok, de mindig nagyok voltak mind a bke, mind a harc mveiben. Ksbb az ellenreformci slyos megprbltatsai alatt, kemny s tettreksz ellenllsukkal megmentettk az eurpai protestantizmust.
2. Istentisztelete s egyhzalkotmnya
A Klvin vallsa teljes kiptse a Zwinglitl kiindul reformtus keresztynsgnek. Klvin az Isten dicssgt legkzelebbrl a vallsos let megnyilvnulsaiban igyekezett rvnyesteni. Termszetes teht, hogy e tren hajthatatlan kvetkezetessg jellemezte alkotsait. A rmai katholicizmus minden maradvnyval gykeresen szaktott. Ennek kvetkeztben a reformtus valls s egyhz a rmai katholikusnak sarki ellentte, a luthernusnl szzszor flelmesebb ellenfele s vetlytrsa lett. Klvin a vallsos s egyhzi let klssgeiben is egyedl a Szentrst tekintette szablyoz zsinrmrtknek. Ezrt az istentiszteletben is, miknt Zwingli, a teljes bibliai egyszersghez ragaszkodott. Az ebbl szrmazhat ridegsget azzal igyekezett ellenslyozni, hogy — itt mr Zwinglivel ellenttben — nagy gondot fordtott az egyhzi nek fejlesztsre. A versekbe foglalt s megragadan megzenstett Zsoltrok knyve az indtsra lett a reformtus npek klnleges lelki kincsv.
Az egyhzi let berendezsben is hasonl kvetkezetessggel jrt el. is vallotta ugyan mg azt a kzpkori nzetet, hogy az llamnak joga van beleszlani a hit dolgaiba. De magt az egyhzat igyekezett nllv tenni az llammal szemben — nem gy, mint Luther vagy Zwingli. Egyhznak bibliai alapon, skeresztyn mintra, minden papuralmat kizr egyszer szervezetet adott. A lelkipsztorok s a doctorok (vallstantk) tiszte mell fllltotta a prezsbiteri s a diakonusi tisztet. A prezsbiterek a psztorokkal egytt a consistoriumban az egyhzi fegyelmet gyakoroltk, a diakonusok pedig a gylekezeti szeretetmunkt — betegek, szegnyek rendszeres gondozst — lttk el. E ngy tisztsg egyttes mkdse teszi a Klvin egyhzt olyan szent gylekezett, mely nemcsak veszi a kegyelmet Igben s skramentomban, hanem szakadatlanul meg is bizonytja annak birtokt. Egyhzfegyelme, melyrl mr szlottunk is, az erklcsi tisztasg s felelssgrzet oly magas fokra emelte a genfi npet, hogy mg a Klvin reformcijnak ellensgei is tisztelettel emlegettk. De a genfi egyhz az nzetlen keresztyni szeretetmunka szervezsnek is plda nlkl ll kpe volt. Maga az egyhz rendszeres krhzi diakonit s lelkigondozst tartott fenn. A dologtalansg ldzse mg sokkal szigorbban keresztl volt vive itt, mint a luthernus kzsgben. A reformtus egyhzak kevs kivtellel vilgszerte e genfi minta szerint rendezkedtek be. Klvin tmutatsa nyomn kialaktottk az . n. prezsbiteri-zsinati rendszert. Az llami hatalomnak sehol sem lettek nlltlan szolgiv. Ellenben mindentt forrsai lettek egy tiszta s becsletes keresztyn kzszellemnek s pldakpei a tervszer egyhzi szeretetmunknak. Az jabb idk nagy belmisszii intzmnyeihez, klnsen pl. a frfi s ni „diakonihoz” a reformtus egyhzak adtk a pldt.
3. Hatsa a mveldsre
A nagymveltsg Klvin a kultra minden nemes s kzhaszn munkjt is az Isten dicssge munklsnak tekintette. A Klvin szellemtl thatott polgremberek letben egyfell a fradhatatlan munka, msfell a szigor erklcsi fegyelem nagy vagyonosodst eredmnyezett. Ez viszont a tisztessges vllalkoz kedvet nvelte. Annl is inkbb, mert Klvin, Lutherrel ellenttben, keresztyn szempontbl is jogosultnak tlte a trvnyes (mrskelt, legfljebb 4–5%-os) kamatszedst s a becsletes keresked munkjban is Istennek tetsz dolgot ltott. Az anyagi jltre jutott reformtus polgrsg aztn — a hibaval fnyzs tiltva lvn — a szellemi mveldsben s annak bkez elmozdtsban tallta nemes rmt. Klvin a nagy termszetben s az emberi szellem alkotsaiban Isten fensgt s jsgt ltta tkrzdni. A tudomnyt s a mvszetet Isten „egyetemes kegyelme” ajndknak hirdette s bennk az isteni Llek munkjt csodlta. Ezrt nyltabb szemmel tudta mltnyolni az emberi tudst, mint legtbb reformtortrsa. Igazi tudomnyos szellem s let az jkorban legelszr a reformtus npek krben, fknt Hollandiban keletkezett. Vgl a klvini tpus reformtus egyhzi let egyik hatalmas nevelje lett az jkori demokrcia szellemnek is, minthogy a legegyszerbb sors hvnek is tevkeny szerepet juttatott s minden llami nyomssal szemben szilrdul ragaszkodott nllsghoz.
|