10. III. RSZ A reformci egyhza ELS FEJEZET A lutheri protestantizmus
2013.11.20. 10:00
III. RSZ
A reformci egyhza
ELS FEJEZET A lutheri protestantizmus
21. . LUTHER REFORMCIJNAK TRTNETE 22. . LUTHER REFORMCIJNAK EREDMNYEI S JELLEME
21. . LUTHER REFORMCIJNAK TRTNETE
l. Luther 1517 eltt
Az annyira vrt igazi reformci ttr s alapvet hse Luther Mrton volt. Paraszti eredet bnyszcsaldba szletett 1483. Eislebenben (Thringia). A kivl tehetsg fibl apja elkel hivatalnokot akart nevelni. Felkldte a hres erfurti egyetemre. De mg alig kezdette meg jogi tanulmnyait az elmlyed lelk ifj, amikor egy hirtelen lelki megrzkdtats kvetkeztben egyszerre szaktott a vilggal. Klastromba lpett, hogy fltett rk dvt biztostsa (1505). Az gostonos remetk koldulrendnek lett a tagja; ez a rend hven polta nagy mintakpnek, Augustinusnak szellemt s az ltalnos romls mtelytl kevsb volt thatva, mint a tbbi szerzetek.
De Luther a szerzetben sem tallta meg, amit keresett. A legszigorbb nsanyargatssal sem tudta megnyugtatni dvbizonyossgra svrg lelkt. Mr kzel llt a ktsgbeesshez s lelki s testi ereje elhanyatlban volt. De aztn Augustinus, fkpp pedig a Szentrs tanulmnyozsa lassanknt kisegtette vergdseibl. Sok tpeldse utn vilgot gyjtott elmjben s szvben Isten. Legkorbban 1511-ben, legksbben 1513-ban trtnhetett az a csodlatos megvilgosodsa, amikor bibliatanalmnyozsa kzben hirtelen rtallt az Evanglium, a Kijelents szvre. Egyszerre megltta, hogy a bnbocsnat s az dvssg nem nnn rdemnktl, hanem egyedl Isten kegyelmtl fgg; a kegyelmet pedig nem kiviaskodni kell aszkzissel, hanem alzatosan elfogadni hittel. A hit az egyedl helyes s igaz lelki magatarts Istennel szemben. Ezt az Isten igjbl gy tanulta meg: „Az igaz ember hitbl l”. (Habakuk 2:4 s Rm. 1:17.) Ez azt jelenti, hogy bnbocsnatban, dvssgben, rk letben, teht az igazi „letben” csak a hv ember rszeslhet. A hv ember egyttal az „igaz” ember is: vagyis az, akiben Isten kedvt leli. Isten pedig nem azrt leli az ilyen emberben kedvt, mert ilyen vagy olyan jcselekedetei, rdemei vannak — hanem azrt, mert gyermeki hitvel egyedl r, az mindenhat kegyelmre bzza magt.
Ez a „hit ltal val megigazuls (vagy dvzls)” lett a reformci alaptana. E tan forrsa egy Istenvel kzd llek megrendt lmnye volt, olyan, amin egyetlen „elreformtornak” sem adatott. De ebben a forrsban az rk let vize fakadt fel, az Ige s a Szentllek reztette mindenhat erejt. Ezrt szrmazhatott belle az egsz keresztyn vilg szmra let s megjuls.
Maga Luther sokig nem volt tudatban annak, milyen vilgraszl ajndkot kapott ebben a megvilgosodsban. Lelki bkessgt megtallta, jl rezte magt rendjben s nem akart szaktani hn szeretett egyhzval. E helyett dolgozott, tanult. Tudsa s szorgalma jutalmul 1512-ben a fiatal wittenbergi egyetem theologiai tanra lett (ahol a filozfiai fakultson mr elbb is tantott). Szentrsmagyarzati eladsaiban igyekezett hallgatit az Evanglium tisztbb megrtsre vezetni. Azt remlte, hogy majd ily ton mind tbb s tbb llek fog eljutni az Ige ltet forrshoz s az egyhz csndesen, bellrl megjhodik.
2. A 95 ttel
Remnykedsbl durva klcsapsknt rzta fl egy szgyenletes bcs-zlet. A bcs-zrkeds vakmersge ekkor mr, a ppk nylt jvhagysval, annyira ment, hogy nemcsak bntetselengedsnek, hanem egyenesen bnelengedsnek hirdettk s valsgos bnbocsnat-vsrt csinltak belle. Kiterjesztettk rvnyt nemcsak az lkre, hanem a tisztthelyen szenved holtakra is. Mindez nagyban fokozta a bcsruls jvedelmezsgt, amire a folyvst kiresed ppai kincstrnak ugyancsak szksge volt. X. Le, a ledr s hitetlen letmvsz Medici-ppa is gy akart pnzt szerezni, mint maga bevallotta, a rmai Szent Pter-templom flptsre; valjban ezenkvl mg ms, alacsony zleti clok is kzbejtszottak. Ennek a bcsnak egyik rusa, Tetzel Jnos dominiknus bart, Wittenberg kzelben mkdtt. Vsri kikilt mdjra, a bcsrusok minden addigi vakmersgt meghalad lelkiismeretlensggel knlgatta portkjt. Luther borzadva ltta, hogyan terjed a romls a flrevezetett hvk lelkben. Kezdtk annl knnyebben venni a bnt, minl kevesebbe kerlt nekik annak „bocsnata”. Egyhza s npe irnti mly szeretete cselekvsre sztnzte. Kilencvent ttelt szegezett ki a wittenbergi vrtemplom kapujra 1517 oktber 31-n s ezekben megvitatta a bcs lnyegt s rtkt: tiszta evangliumi szellemben megllaptotta, hogy az r Jzus Krisztus akarata szerint „a keresztyn ember egsz letnek bnbnatnak kell lennie” s mrskletre s magukbaszllsra intette a bcs vakmer rusait s hiszkeny vsrlit.
3. Worms
A tteleknek sem a hangjuk, sem a szellemk nem volt forradalmi. Luther tulajdonkppen csak egy szk kr theologiai vitt akart velk kezdemnyezni. De a nmet np reformvgyakkal eltelt lelke azonnal megsejtette a bennk rejl j elemet. A knyvnyomtats segtsgvel villmgyorsan terjedtek el a ttelek nhny ht alatt orszgszerte, st mg a nmet hatrokon tl is. A remnyked nmetsg, mint a rg vrt szabadt hsre, nzett Lutherre, aki ilyen sikerrl s hatsrl mg csak nem is lmodott. De bren volt a ppai prt is. Ez, meglep lesltssal, sokkal hamarabb flismerte a ppasg vgzett, mint maga Luther. Csakhamar eretneksggel vdoltk s Rmbl megindtottk ellene a szoksos eljrst. Valsznleg nagyon hamar elbntak volna vele, de az egyhz reformjt szintn kvn fejedelme: Blcs Frigyes, a szsz vlaszt, oltalmba vette s nem adta ki.
Klnben pedig sem gretekkel megszdteni, sem fenyegetsekkel megriasztani nem lehetett a „kis bartot”. Nzeteit nemcsak vissza nem vonta, hanem egyre jobban meg is alapozta. Folyton tanulva s elmlkedve, rjtt a ppa hatalmi ignyeinek Krisztus-ellenes mivoltra. Bensleg megsznt Rma h fia lenni. Csodlatos tollval s hatalmas igehirdetsvel szakadatlanul ontotta reformtori gondalatait. Egsz nemzete rajong lelkesedssel sorakozott mgje. Hiba fenyegette Rma tokkal: tzredobta a fenyegetst tartalmaz bullt (1520) s gy nyltan is szaktott az Antikrisztusnak felismert ppval.
Most minden azon fordult meg, milyen llst foglal el a lzad „eretnekkel” szemben a csszr s a birodalom. Luther idzst kapott a wormsi birodalmi gylsre (1521). Br a legkomolyabb oka volt a Husz sorstl tartani, rettenthetetlenl elment oda. A fnyes gylekezet eltt tett magasztos nyilatkozatban tantsai visszavonst kereken megtagadta; Istenre bzta magt s gyt. Mg szabadon eltvozhatott Wormsbl. De tvozsa utn a birodalmi gyls — fkpp a reformcit kezdettl fogva gyll V. Kroly csszr nyomsa alatt — t, kvetit s oltalmazit kikzstette a birodalombl, ami az let- s jogbiztonsgtl val teljes megfosztst jelentette. Ha ezt a „wormsi edictumot” akkor hamarosan vgrehajtjk: a reformci gye veszve van.
4. Protestci s hitvalls, Luther munkssga, halla
H gondviselje, Blcs Frigyes most sem hagyta cserben Luthert: dacolva az edictummal, elrejtette Wartburg vrban. Tz hnapig tartzkodott itt kedve ellenre a „nmet prfta”, akinek tolla most sem pihent. Itt kezdett bele tbbek kztt egyik legrtkesebb munkjba, a bibliafordtsba, mely a nmet vallsos lleknek, nyelvnek, irodalomnak mig egyik legdrgbb kincse. Azonban wittenbergi hvei az tvolltben elhamarkodott reformokba kezdtek. Ezok nyomn vallsos rajongs s trsadalmi zrzavar tmadt. Ez veszlyeztette az Evanglium szent gyt. Luther, ezt meghallvn, elhagyta rejtekt, halltmegvet nyugalommal Wittenbergbe ment s ott szemlyisgnek s szavnak erejvel lecsillaptotta az izgalmakat s nyugodt mederbe terelte a reformok folyst.
Ekkor mr a reformtori mozgalom messze tlcsapott Wittenberg s a szsz vlasztfejedelemsg hatrain. Az evangliumi igehirdets az 1522–23. vekben az egsz birodalmat beszguldotta, st felhangzott a szomszdos orszgokban is. Csakhamar vrtani is lettek. A csszr kezt megkttte a folytonos klfldi hborskods. Nem tudott kell erllyel fllpni a wormsi edictum vgrehajtsa rdekben. St, hogy a bels bkt biztostsa, egyenesen kedvket kellett keresnie a hatalmasabb tartomnyi fejedelmeknek. Ezek kzl most mr Blcs Frigyes mellett msok is a reformci prthveiv szegdtek. ltek a kzpkorbl rklt, csaknem korltlan politikai, s egyhzi hatalmukkal s szabad kezet biztostottak a reformtori munknak. A mozgalom ez els sikerei ugyan majdnem veszendbe mentek az anabaptista rajongs kvetkeztben, majd a nagy nmet parasztlzads borzalmai kztt (1524–25). De Luther meg tudta rzni nllsgt. Erlyesen megakadlyozta, hogy a reformci jelszavaival ms clokra visszaljenek. Inkbb ldozatul dobta npszersgt, semminthogy az Evanglium gyt zavaros mozgalmakra, vad tmegekre bzza.
A vlsgok elmltval megkezddtt az els „evanglikus” tartomnyi egyhzak szervezse, az illet fejedelmek vdelme s irnytsa alatt. A birodalmi kormny kezdetben ttlenl volt knytelen nzni ezt; ksbb azonban, a csszr klfldi hadi sikerein megbtorodva, erlyesebben lpett fl. Az 1529-iki speyeri birodalmi gyls rmai hit tbbsge a wormsi edictum szigor vgrehajtst mondotta ki. Erre az evangliumi hit rendek nneplyesen kijelentettk, hogy „az Isten dicssge s a llek dvssge dolgban kiki csak maga adhat szmot Istennek”, teht hitbeli s lelkiismereti krdst nem lehet egyszer tbbsgi hatrozattal eldnteni. Az evanglikus rendeknek ez az nneplyes hitnyilatkozata a „protestci” nevet viseli. Ebbl ered a „protestns” nv.1 Hovatovbb nyilvnvalv lett, hogy a ppai s a protestns prt kztt kenyrtrsre fog kerlni a sor. De a csszr egyelre mg tancsosabbnak tartotta a bks egyezkedst. Ezrt hvta ssze 1530-ban az augsburgi birodalmi gylst. A protestns rendek ennek szne el nyjtottk be az evangliumi tan els kzrvny sszefoglalst, az . n. augsburgi vagy gostai hilvallst. Ezzel azt akartk igazolni, hogy k nem eretnekek s felforgatk, hanem az igaz keresztynsg gyt kpviselik s az egyhz javt akarjk. Azonban a ppai prt rideg elzrkozsa kvetkeztben sz sem lehetett megrtsrl. Rmai s evangliumi hit rendek csakhamar politikai s katonai szvetsgekk szervezkedve nztek egymssal farkasszemet.
Luther ezekben a vlsgos vtizedekben rendthetetlen hittel s nyugalommal dolgozott az Evanglium gynek elmeneteln. Egsz letn t a wittenbergi egyetem tanra maradt. lszval s tollal bmulatos tevkenysget fejtett ki. Csaldot csak 1525-ben alapitott: Bora Katalint vette felesgl, egy volt apct, akivel Istennek tetsz hzasletet lt s szmos derk gyermeket nevelt fl (ngi ivadkai ma is nagy szmmal lnek). A nagy reformtor sokszor igen nehz anyagi s csaldi krlmnyekkel kzdtt, de ez mitsem vltoztatott jellemn: mindvgig egszen nzetlen, az rnak szentelt s egyhznak, npnek, embertestvreinek tadott let volt az v. Sok rm mellett sok csaldson is t kellett esnie: alkonyi veiben sokszor mly kesersg fogta el, mert a reformci sok lltlagos hvbl nagyon kibrndult. De abban mindvgig szilrdan bizonyos volt, hogy Isten akaratbl lpett fl s jl tette, amit tett. Ezt a bizonyossgt mg haldoklsa kzben is kifejezte. Meghalt Eislebenben l546 (lelkipsztori szolglatra, a mansfeldi grfok csaldi viszlyt kiegyenlteni, betegen ment el tlvz idejn szlvrosba s ott jtt el utols rja).
5. Kzdelmek s bke
A csszrnak a folytonos klfldi hbors bonyodalmak miatt mg msfl vtizedig kellett vrnia az alkalmat, hogy lecsaphasson a gyllt protestnsokra. Ez idt a protestantizmus terjeszkedsre s szervezkedsre hasznlta fl. Tbb hibaval egyezkeds volt mg, de ezeknek a cljuk inkbb csak idnyers volt s 1546-ban kitrt a vallsi hbor. A vilgbr csszr az egymssal meghasonlott protestns rendek fegyverein knny diadalt aratott. Most azt hitte, pp ily knny lesz megtrnie a lelkek ellenllst. De ebben rosszul szmtott. Az a rendelete, amellyel a protestnsoknak a rmai egyhzba val visszaterelst akarta elkszteni, az evanglikus np, polgrsg s lelkipsztorok rszrl vratlan ellenllssal tallkozott. A hitvall btorsggal szemben tehetetlennek bizonyult a csszri tekintly s er. Politikai helyzetk is egyszerre megjavult a protestnsoknak, amikor Mric, a becsvgy szsz vlaszt, visszatrt az evanglikus szvetsgbe, amelyet elbb htlenl elhagyott volt. E miatt most mr a csszr kerlt szorongatott helyzetbe. Csaldottan, a vilgot meggyllve hagyta ott nemsokra trnjt. Testvre s utda, I. Ferdinnd kttte meg a protestnsokkal az augsburgi vallsbkt 1555-ben. E bke elismerte az augsburgi hitvalls protestantizmus ltjogt a nmet birodalomban s az egyes fejedelmek tetszsre bzta, hogy tartomnyaikban az j egyhzat honostjk-e meg, vagy pedig a rgit tartjk fenn. Ez a vvmny teht mg nem a modern rtelemben vett vallsszabadsg, mert nem minden egyes llampolgrnak szl, hanem a tartomnyi fejedelmek kezbe van letve, annak a rgesrgi (mg a pogny vilgbl ered) elvnek az alapjn, hogy „aki a fld, az a valls” (cuius regio, eius religio). A tovbbi fejlemnyek sorn sok keser gymlcst termett ez az elv a protestantizmus szmra.
l Protestari lat. a. m. valamirl nyilvnosan bizonysgot tenni. A sz eredeti jelentse teht nem „tiltakozni”. Ez a jelents csak ksbben tapadt hozz a szhoz, annl a termszetes oknl fogva, hogy ha valami mellett bizonysgot teszek, annak az ellenkezje ellen szksgkppen tiltakozom. De mg a mai francia nyelvben is elssorban pozitv, s csak msodsorban negatv jelentssel br a „protester” ige. A protestns nvhez is csak ksbb tapadt hozz a Rma-ellenes „tiltakozs” fogalma. A speyeri protestci a leghatalmasabb pozitvumon plt fel!
22. . LUTHER REFORMCIJNAK EREDMNYEI S JELLEME
1. Elterjedse
Nmetorszgban a protestantizmus oly ersen elterjedt, hogy 1570 krl a birodalom lakossgnak krlbell 9/10-e protestns volt. A birodalmon kvl legersebben a skandinv llamokban gykerezett meg a lutheri egyhz: a svd, norvg s dn np (a svd uralom alatt llott finnekkel egytt) ma is a legtisztbban luthernus2 npei a vilgnak. Eurpa egyb orszgaiban a Luther tantsa csak tmenetileg hdtott: nhny vtized mlva vagy a Klvin hatsa vltotta fel, vagy pedig az ers rmai visszahats szortotta ki.
2. Alapgondolatai
A hit ltal val megigazuls nagy bibliai gondolatbl az kvetkezik, hogy a keresztyn ember vallsa egszen szabad, szellemi s szemlyes letnyilvnuls. Nem az egyhzi tan vak elfogadsa s a papi tekintly tisztelete, nem skramentomlvezs s nem rdemszerz cselekvs a lnyege: hanem hv bizodalom Istennek a Krisztusban megjelent bnbocst kegyelmhez, rendthetetlen dvbizonyossg s szent btorsg hitvallsban s kereszthordozsban. Akinek ilyen vallsa van, annak erklcsi lete nem lehet ms, mint a szeretet szolglata. Ennek a szolglatnak gyakorlsra mindenkinek elg alkalmat nyjt a sajt hivatsa, foglalkozsa. Mindenfle, hittel s szeretettel vgzett munka egyrtk; nincs ketts erklcsisg, nincsenek Isten eltt rdemek. A vilg a siralmak vlgye ugyan s a keresztyn ember igazi hazja a menny; de amg e fldn jrunk, bkessgesen trve fel kell vennnk a harcot a gonosszal s kzben tiszta szvvel lvezhetjk az let rmeit is Isten ajndkaiknt. Ez a vigasztal s ertad hit egyedl Isten igjn alapul, gy, amint az a Szentrsbl — s csak onnan — hangzik felnk.
3. Viszonya a rmai katholicizmushoz
Ez alapgondolatokbl a rmai katholikus tekintlyek sszeomlsa kvetkezett. Az egyhzi hagyomny, a ppai rendeletek s zsinati hatrozatok az Isten igjvel szemben puszta gyarl emberi tallmnyok. Kln, kzvett papirendre nincsen szksg; a papsg egyetemes, mert minden igaz hv tagja a ,,szent npnek s kirlyi papsgnak” (I. Pter 2:9/a) s maga, nllan mutathatja be Istennek szntelen hlaldozatt imdsgban s keresztyni letben. Engesztel ldozatot viszont senki emberfia nem mutathat be Istennek, mert azt egyszersmindenkorra s tkletesen bemutatta egyetlen Fpapunk, a Jzus Krisztus. Nincsenek teht papok, csak megbzott gylekezeti igehirdetk, „egyhzi szolgk”, lelkipsztorok vannak. gy elesik az egsz hierarchikus egyhzalkotmny s a klrus s a laikusok kzti mly klnbsg.Az egyhz Luther szmra az dvre kivlasztott lelkek szent kzssge, melynek egyetlen feje a Krisztus. Mindentt ott van az egyhz, ahol az Evangliumot helyesen hirdetik s a skramentomokat helyesen szolgltatjk ki.
Mivel pedig a hit tisztn szellemi, a skramentomok rzki felfogsa is megsznik. Luther csak kt skramentomot tart meg, a keresztsget s az rvacsort. Ezeket az Ige kibrzolsnak, hitnket tpll s erst isteni szerzseknek tekinti. Ebbl kvetkezleg a transsubstantiatio tant s a miseldozat mgijt is elvetette. De azrt a Krisztus tnyleges jelenltnek hatalmas s vigasztal bizonyossgt a Luther hv lelke sem akarta nlklzni a skramentomok, klnsen az rvacsora felfogsban. Szerinte az rvacsorai jegyekben, jegyekkel s jegyek alatt valsggal s lnyegileg ott van a Krisztus teste s vre, amelyeket nemcsak a hvk, de a hitetlenek is szjukkal vesznek.
Mindezen reformokat Luther nem rohamosan hajtotta vgre. Megelgedett, ha magt az elvet biztostva ltta s a kls formkkal nem szaktott kmletlenl. Sok finom kegyelet volt benne a mlt irnt, s ezt a durvn fellp tmegmozgalmak mg jobban megerstettk. Fknt innen magyarzhat az, hogy a Luther reformcijnak formailag s a gyakorlatban ersen konzervatv jellege van.
4. Istentisztelete, egyhzalkotmnya, hatsa a mveldsre
A mlt formihoz val kegyeletes ragaszkodsa leginkbb az istentisztelet berendezsben nyilvnult meg. A katholikus istentiszteletnek csak a szellemt vltoztatta meg, de az egsz kerett megtartotta. F jelentsget biztostott ugyan az igehirdetsnek, de a klssgeket, habr cskkentette is, megrizte: gy a foltrt, a kpeket, a gyertykat, a felelget neket. Rendkvl sokat tett a gylekezeti nek fejlesztsrt: maga is ihletett nekklt volt („Ers vrunk...”, ,,Az Istennek szent angyala...” stb.).
Az egyhzi let szervezsben sem alkotott merben jat. Elvileg elismerte ugyan a keresztyn hvknek az egyhzban val teljes egyrangsgt (egyetemes papsg), de az anabaptizmus s a parasztlzads szomor tapasztalatain okulva, a kzembernek az egyhzi let vezetsben mgsem biztostott tevkeny rszt; azt a fejedelmekre s a lelkipsztorokra bzta.
De Luther reformcija mg ebben a konzervatv alakjban is annyi jat hozott, hogy a mvelds egyb terleteit is meg tudta termkenyteni. Legelssorban az iskolzs s a tudomny ksznhetett sokat a reformcinak. A megszntetett klastromok egy rszt, vagyonukkal egytt, iskolai clokra fordtottk. Luther maga is igen sokat tett a npoktatsrt. Leghvebb munkatrsa, a lngesz tuds: Melanchthon Flp (mh. 1560) vrbeli humanista s pedaggus volt. Szervez keze alatt megjult az egsz kzp- s felsiskolai oktats, a humanizmus rtkes tudomnyos vvmnyai kzkincseiv lettek a protestns iskolnak. Ez szinte egy csapsra tlszrnyalta a rmai katholikus iskolzst s flnyt nagyon sokig megtartotta.
A trsadalmi letkrk kzl a lutheri reformci legersebben a csaldi letre hatott. A hzasletet, a rmai egyhzban elfoglalt alsbbrend erklcsi fokrl, flemelte igazi keresztyni tisztessgbe. A csaldi let nemessgre a legszebb pldt a ns evanglikus lelkipsztorok adtk, legelssorban maga Luther. A protestns npek szellemi vezeti attlfogva mig igen nagy rszben lelkipsztori csaldoknak az ivadkai. A flsleges nnepek eltrlse, a npet kil szerzetek floszlatsa, az ingyenlst tmogat papi vagyon apadsa s a tisztessges munka megbecslse emelte a npjltet s fokozta a gazdasgi letet. Ez utbbit ugyan csak mdjval, mert Luther a kereskedelmet, a vele gyakran egyttjr erklcsi fogyatkozsok miatt, nem sokra becslte s a kzpkori egyhzzal egy rtelemben (a Lukcs 6:34–35 helytelen ltalnostsval) azt tantotta, hogy a kamatszeds s a pnzgylet nem keresztyn emberhez ill. Az „rdemszerz” kolduls s alamizsnlkods helyett a lutheri reformci a rendszeres kzsgi szegnygondozst hozta be. Csak az kaphatott seglyt, aki igazn rszorult; a tbbinek dolgozni kellett. A mvszet tern Luther vallsnak benssge klnsen az egyhzi zenben s kltszetben reztette hatst.
2 A „luthernus” elnevezst — mbr bibliai alapon (olv. I. Korinth. 1:11–13; 3:4–7) slyos kifogst lehet ellene tenni — mr a XVI. szzadban elvllaltk s azta is bszkn viselik az gostai hitvalls evanglikusok. Egszen ms a helyzet a „klvinista” nvvel; errl albb szlunk.
|