9. A kzpkor egyhza II. rsz NEGYEDIK FEJEZET A kzpkori egyhz bomlsa
2013.11.20. 09:56
II. RSZ
NEGYEDIK FEJEZET
A kzpkori egyhz bomlsa
17. . A PPASG HANYATLSA 18. . A REFORMKSRLETEK
19. . RENAISSANCE S HUMANIZMUS 20. . AZ EGYHZ A REFORMCI KSZBN
17. . A PPASG HANYATLSA
l. A ppai vilguralom buksa
A ppai hatalom cscspontjn mr el volt ksztve hanyatlsnak vgzete is. Ez a vgzet gyorsan betelt. Mr a VIII. Bonifc uralkodsakor nyilvnvalv lett, hogy a mrhetetlen uralmi ignyek mgtt tbb nem ll megfelel tnyleges hatalom. Ez a ppa volt az, aki hres „Unam Sanctam” kezdet bulljban (1302) sszefoglalta s vakmeren vilgg kiltotta a ppai vilguralom elveit s kvetelseit. Ezek abban cscsosodnak ki, hogy „a ppnak val engedelmessg minden embernek elengedhetetlenl szksges az dvssgre”. Azonban az elbizakodott s makacs ppa teljes megalztatst szenvedett IV. (Szp) Flptl, a hatalmas francia kirlytl, aki mgtt ott llott egsz nemzete. A vilguralomra tr ppasggal ekkor kerlt szembe elszr egy oly tnyez, amellyel nem tudott megbirkzni: t. i. az ers, egysges nemzeti llam. s ez bukst jelentette.
2. Az avignoni ppasg
A buks els kvetkezmnye az volt, hogy a ppasg szgyenletes fgg viszonyba kerlt a francia kirlysggal. A ppk mg szkhelyket is ttettk a provencei Avignonba, mely akkor ppai hbr volt ugyan, de egszen a francia kirly tnyleges hatalma alatt lott (1309-77; ezt az idszakot nevezik „a ppasg babiloni fogsgnak”). Az avignoni ppk engedelmes eszkzei voltak a francia politiknak. Csak ott mertk tovbb is hangoztatni politikai ignyeiket, ahol a maguknl is gyngbb ert reztek: gy a zillt nmet birodalommal szemben; de vgre mg itt is kudarcot kellett vallaniok. — A politikai megalztatsok mellett nagyban alszlltotta a ppasg tekintlyt az avignoni udvar erklcsi romlottsga is. De legjobban rtott ennek a tekintlynek a ppk pnzgyi politikja. Ez akkor mr nem volt egyb, mint a npek s az alsbb papsg szemrmetlenl nylt kifosztsa. Az egyik legfbb pnzforrs az egyhzi javak s llsok rendszeres ads-vevse volt. Szzszor rombolbb alakban jult fel az a simonia, amely ellen a rgebbi ppk valaha oly szinte meggyzdssel kzdtek. Valsgos brze lett a ppai udvar. Ktsgtelenl ezzel is tett valami szolglatot a nyugati mvelds fejldsnek, minthogy jelentkenyen elmozdtotta a termnygazdasgrl a pnzgazdasgra val tmenetet. De ez nem rt fl a rendszerbl fakadt rengeteg vallsi s erklcsi krral.
3. A nagy nyugati egyhzszakads
Alig kerlt vissza a ppai szk Rmba, mris kvette a „babiloni fogsg”-ot egy mg sokkal nagyobb botrny: a ketts ppasg. A francia bborosok a rmai olasz ppval szemben francia avignoni ellenppt lltottak. A nyugati egyhz kt ppa hatalmi krre szakadt s gy is maradt teljes 37 esztendeig (1378-1415). Ez az llapot mg slyosabb tette a ppasgnak a npekre nehezl pnzgyi nyomst: hiszen most mr mindegyik ppai udvar feleannyi adzbl akarta kiprselni ugyanazokat az risi sszegeket. Vallsi tekintetben pedig nagy nyugtalansgot tmasztott a ketts ppasg. A hvk nem tudtk eldnteni, vajon az igazi pphoz tartoznak- s nincs- veszlyeztetve e miatt rk dvssgk. Sok j keresztyn pedig azt a krdst is flvetette mr nmaga eltt, vajon egyltaln igaz egyhz- e a ppai? Minden tisztnlt ember rezte, hogy ez az llapot tarthatatlan. Egyre hangosabban hallatszott a kvetels: „Az egyhzat fejben s tagjaiban reformlni kell!”
18. . A REFORMKSRLETEK
1. A reformzsinatok
Az egyhz llapotnak bks ton val megjavtst legelbb az egyetemek tudomnyos krei — fkpp a prizsi egyetem tanrai — kezdtk srgetni. Ez a reformprt kzzsinat sszehvst kvetelte, annak az elvnek alapjn, hogy az egyetemes zsinat fltte ll a ppnak, s gy a reformok megindtsra is elssorban jogosult. A zsinati prt annyira a maga rszre hdtotta a kzvlemnyt, hogy 1409-re sikerlt sszehvatni az els reformzsinatot Pisba. Ez a zsinat legelszr a nagy egyhzszakadst akarta megszntetni. Ezrt mind a rmai, mind az avignoni ppt letette s jat vlasztott. De a letett kt ppa nem vetette magt al a zsinat dntsnek s gy a nyugati keresztynsgnek most mr kett helyett hrom „feje” lett. Csak a msodik reformzsinat, a konstanzi (1414-1418) volt szerencssebb: ennek sikerlt visszalltania az egyhz s a ppasg egysgt azzal, hogy mind a hrom versenyppt letette s jat vlasztott. De ennek az jnak els dolga volt, hogy a zsinat tbbi reformtrekvseit meghistsa.
Azonban a harmadik reformzsinat, a bzeli (1431-1449) mg merszebben hangoztatta kvetelseit. Ezeknek rvnyt is tudott volna szerezni, ha a ppa aknamunkja kvetkeztben a zsinat sajt kebelben is ki nem t a szakads. E miatt lassan elvesztette jelentsgt s ismt csak a ppasg lett a helyzet urv; az ers francia kirlysggal kiegyezett, a gynge Nmetorszgot pedig tovbb szipolyozta. gy a zsinati reformmozgalom megbukott, de a ppasg sem rlhetett tlsgosan gyzelmnek. A reformvgy Eurpa-szerte ber s hangos maradt ezutn is. A mellett a ppk, hogy a hatalmasabb uralkodkat a zsinati prttl a maguk rszre elhdtsk, knytelenek voltak nekik egyhzi dolgokban mr a zsinatok folyamn jkora engedmnyeket tenni. Ebbl pedig az lett, hogy a XV. szzad fel minden hatalmasabb eurpai llamban visszatrben volt a rgi llamegyhzi rendszer. Egyik nagyon fontos tnyezje volt ez a reformci elksztsnek.
2. Wiclif
A bks zsinati reformtrekvsek mellett volt egy forradalmi reformmozgalom is. Ennek megindtja a tuds s jellemes angol Wiclif Jnos oxfordi theologiai tanr volt. elszr, mint a ppaellenes angol nemzeti prt egyik vezre, politikai okokbl kerlt a ppasggal ellenttbe. De ksbb a ppai egyhz vallsi eltvelyedseire is egyre jobban felnylt a szeme. A Biblibl a ppai egyhz megtltetst olvasta ki: a ppt Antikrisztusnak blyegezte (lsd I. Jn. 2:22, 4:3; II. Jn. 7; II. Thess. 2:3-10. s a Jelensek knyvt; a stni krisztusellenessg si megszemlyestse). Azt hirdette, hogy az igaz egyhz a vlasztottak kzssge, amelynek egyedli feje Krisztus. Ugyancsak bibliai alapon les brlatban rszestette s elvetette a papirendet, a flbegynst, a transsubstantiatit, a szentek, kpek, ereklyk tisztelett. De a legnagyobb tette az volt, hogy a Biblit a latin szvegbl lefordtotta angolra s is, miknt Wald, apostoli igehirdetst szervezett. Vndor prdiktorai, a lollhardok1, hatalmas ervel tudtk flkelteni a np szomjsgt az Ige irnt s ellenszenvt a zsarol papi egyhzzal szemben. Wiclif egy ideig hazjnak legnpszerbb embere volt. De 1381-ben kitrt Angliban egy nagy parasztlzads s ezrt az ellenprt t s hveit okolta. Ez teljesen alaptalan vd volt, mert a parasztsg nem vallsi reformrt, hanem gazdasgi szabadsgnak biztostsrt kelt fel. Azonban a szbeszdnek mgis sokan hitelt adtak. Wiclif a kormny s az elkelk tmogatst elvesztette s mg tanszkt is el kellett hagynia. Egyb bntdsa ugyan neki magnak mindhallig (1384) nem lett, de a lollhardok igehirdetst ksbb vrbefojtottk. Eszmik mgis tovbb ltek s az angol npben folyvst brentartottk a ppaellenes szellemet.
3. Husz s a huszitk
Wiclif tanai igazi robbant ervel hatottak Csehorszgban. Ez orszg uralkodhza rokonsgban llott az angol dinasztival. Ezen a rven cseh nemes ifjak srn kerestk fl az oxfordi egyetemet s onnan Wiclif eszmivel eltelve trtek haza. Ezek hatsa alatt csakhamar heves ppaellenes mozgalom keletkezett a prgai egyetemen. A ppnak leginkbb a nmet papok, egyetemi tanrok s dikok fogtk prtjt. gy a mozgalom tzt a csehek ers nmetgyllete is sztotta s a vallsi reform gye csakhamar nemzeti jelszv lett. lre a mozgalomnak egy tzlelk s tisztajellem pap, Husz Jnos llott, a Wiclif kvetje. Csakhamar a np minden rtege magv tette a forradalmi egyhzreform gyt. Egsz Csehorszg fltmadt a ppa ellen, nemzeti rdekei vdelmre. A konstanzi zsinat a fenyeget veszedelemnek gy akarta elejt venni, hogy Huszt megidzte maga el. Mikor ez, gye igazsgban bzva, hallraszntan megjelent ott, a zsinati atyk elfogattk2 s 1415-ben, mint eretneket, mglyn meggettettk.
Ez azonban csak olaj volt a tzre. Husznak magasztosan viselt vrtansga fanatizmusig fokozta a cseh np forradalmi lelkesedst. Csakhamar kitrtek a szrny huszita- hbork (1419-1436). A katonailag kitnen szervezett, hallt megvet huszitkkal szemben tehetetlen volt a csszri s a ppai hatalom. Utbb azonban nmaguk kztt hasonlottak meg a huszitk: egy mrskelt s egy szigor prtra szakadtak. Amaz hajland volt berni a Husz kvetelte reformokkal, amelyek kztt legels helyen llott az, hogy a laikusoknak is meg kell engedni a kt szn alatt rvacsorzst: ezrt is hvtk ket utraquistknak (kt szn alattiaknak3), vagy calixtinusoknak (kelyheseknek). Emezek ellenben — akiket ffszkkrl, a Prga melletti Tborrl tboritknak neveztek — tovbb akartak haladni a Wiclif s Husz kijellte ton. Bet szerint rtelmeztk a Biblit s ez alapon az egyhzi, llami s trsadalmi rend gykeres talaktst kveteltk. Egy eszmnyi kommunizmus kpe lebegett elttk. A kt prt elmrgesed viszlyaibl vgre is a tboritk rajong kisebbsge hzta a rvidebbet: a calixtinusok fegyverrel tettk tnkre ket. Az tredkeikbl, valdens maradvnyokbl s egyes calixtinusokbl alakult a cseh-morva testvrkzssg („atyafiak egysge”). Ez az egyszer s benssges bibliai vallsossgot polta s eleinte a vilgtl teljesen visszahzdva lt, de ksbb rtkes munkt tudott kifejteni a nevels s az irodalom tern. Tagjai rengeteg szenveds kzepett is hvek tudtak maradni hitkhz. — A gyztes calixtinusok prtja viszont egy Rmtl fggetlen, br lnyegben katholikus cseh nemzeti egyhzat alaktott. Ennek tbbsge ksbb a reformcihoz csatlakozott. A pphoz a cseh s morva npnek alig egy tizede maradt h.
l Valsznleg gnynv volt, eredete taln a „lull” angol szval kapcsolatos (a. m. ddolni).
2 Husz Zsigmond csszrkirlytl menlevelet (salvus conductus) nem, csak egyzser tlevelet kapott. Azonban szbelileg csakugyan nyert tle biztatsokat, hogy megvdi. Ezeket Zsigmond igyekezett is megtartani, de vgl is knytelen volt kiszolgltatni Huszt a fpapsgnak, mert az ettl tette fggv a zsinat sikert.
3 A sub utraque specie latin kifejezsbl.
19. . RENAISSANCE S HUMANIZMUS
l. Itliban
A ppai tekintly s hatalom megingsval egyidben a kzpkori keresztyn vilg- s letnzetnek is tmadt ellenlbasa a renaissanceban, amelyet tudomnyos s irodalmi oldalrl inkbb humanizmusnak emlegetnk. A renaissance gykrszlai mr a XII. szzadba visszanylnak, mert az eurpai emberisg ltkre a keresztes hbork ta kitgult az idegen orszgokkal s kultrkkal val gyakoribb rintkezs kvetkeztben. Egyes nllbb elmk mr ekkor kezdtk szrevenni a nemkeresztyn vallsok, elssorban a zsid s mohamedn valls rtkes elemeit. E korbl ered a Lessing Blcs Nthnjban szerepl hres „hrom gyr mesje”. Idvel a mveltek megtanultak jra gynyrkdni a rgi grg-rmai pognyvilg mvszi s irodalmi alkotsaiban, amelyeket addig az aszkzis komor ftyoln keresztl szemllt a kzpkor embere. A rgi, klasszikus mremekek lvezsbl j letrmk fakadtak. Az ember elfordtotta szemt a msvilgrl, ahov az egyhz szigor ujja mutatott — s megtallta a fldi szpet. A szpnek ez a kultusza legelszr Itliban virgzott fel. Itt a XIV–XV. szzadokban mr a szellemi let vezet hatalma volt az ertl duzzad s szpsgtl sugrz antik embereszmny. A mveltek legnagyobb rsze teljesen elfordult az egyhzi tekintlyek tisztelettl.
Klsleg ugyan a renaissance emberei, a humanistk, nem szaktottak az egyhzzal — hiszen akrhny papi ember is volt kztk —, de bensleg rendszerint teljesen elidegenedtek attl. Finom gnyjokkal vagy tudomnyos kritikjukkal sokat rtottak a ppai s a papi tekintlynek. De nemcsak Rmtl, hanem a keresztynsgtl s az Evangliumtl is el voltak mr tvolodva. Mlvezet s testi gvnyrsg tlttte be az letket. Csak kevesen voltak komolyabb irnyak. Ezek a Platon filozfija s Augustinus segtsgvel eljutottak Biblihoz. Az jszvetsg alapjn adtk ki a nagy jelszt: Nemcsak a tudomnyoknak s a mvszeteknek kell jjszletnik, hanem a keresztyn vallsnak is — restitutio Christianismi!
2. A nmeteknl
A svjci, nmetalfldi, nmetbirodalmi humanistkat klnsen ez a „restitutio Christianismi” ragadta meg. Mint olasz trsaik legtbbjnl mlyebb lelk emberek, erejk javt a keresztynsg jjteremtsnek szenteltk. gy mindenekfltt Erasmus Desiderius, a rotterdami szlets „humanista kirly” (1466? -1536). Ez a fnyesesz, mr letben vilgtekintlyknt tisztelt ember elssorban fontos forrskiadsaival, legfkpp az jszvetsg eredeti szvegnek els nyomtatott kiadsval (1516) szerzett nagy nevet. A humanista bibliatanulmnyozs s bibliamagyarzs az nyomdokain haladt Eurpa-szerte. Mestere volt a szellemes s gyilkos szatrnak is. Egsz Eurpa lvezte s kacagta, amint ragyog tollval kipellengrezte a romlott egyhzi viszonyokat.4
De igazi, jjteremt reformtori munkra a humanizmus mg ebben a legkomolyabb alakjban is kptelen volt. Vezet alakjai — legelssorban maga Erasmus — semmivel a vilgon fel nem cserltk volna a tuds elkel s zrkzott nyugalmt. Npmozgalmat vezetni kptelenek voltak. De a vallsossguk maga sem volt olyan, hogy hatni tudott volna: nem kzdttek eleget az l Istennel egytt, nem tudtak prftk lenni. Ezrt a Luther fellpst is csak kezdetben dvzltk kitr lelkesedssel. Ksbb, amikor lttk, hogy itt mr nemcsak lceldsrl vagy tudomnyos jtsrl van sz, flteni kezdtk nyugalmukat. Klnsen az idsebbek, kezdve Erasmuson, rendre elhagytk a reformci zszlajt. Csak a fiatalabbak kzl maradt egynhny — a legjava — szinte hve az jra flfedezett Evangliumnak. Ezeknek jvoltbl aztn a humanizmus tudomnyossga a reformci egyik legersebb fegyvere lett.
4 Vilghr szatrja, a „Balgasg dicsrete” magyarul is olvashat Szab Andrs fordtsban.
20. . AZ EGYHZ A REFORMCI KSZBN
l. A ppasg
A renaissance kora, fknt a XV. szzad, szgyenletes sllyedsben ltta „Pter szkt”. Az ekkori ppk a megjult mvszetek s tudomnyok prtolsval fnyes nevet szereztek ugyan a mvelds trtnelmben, de lelki, egyhzi feladataiknl kisebb gondjuk is nagyobb volt. Tisztn vilgi fejedelmeknek tekintettk magukat s legfbb cljuk az „egyhzi llam”5 hatalmnak nvelse s a sajt csaldi rdekeik elmozdtsa volt. E clok rdekben a legnzbb politikt folytattk. Kegyetlensgben, erszakossgban semmivel sem maradtak el a tbbi olasz renaissance-fejedelmek mgtt. A ppai udvar valsgos bntanya lett, ahol szemrmetlenl tobzdott az arany- s vrszomj, az lvezetvgy s a hitetlensg. VIII. Ince nagy nneplyessgekkel hzastotta ki a Vatiknban a sajt gyermekeit s hivatalos tekintlyvel szentestette a boszorknyhitet; II. Bajazid trk szultntl pedig 40,000 arany vdjat hzott azrt, mert annak testvrt, a trnkvetel Dsemet fogvatartotta. VI. Sndor s fia Borgia Czr cgres gonosztevk voltak: hatalom- s vagyonhsgk csillaptsra rendes eszkzk volt a tr s a mreg. II. Julius pedig, a renaissance mvszetnek egyik legnagyobb prtfogja, szenvedlyes hadvezr volt, aki mg aggastyn korban is maga llt seregei lre; de ppen nem volt „Jzus Krisztus j vitze”, mr csak azrt sem, mert kicsapongsai miatt vrbajban szenvedett.
2. A vallsos let
A np lelkben oly mlyen gykerezett az egyhzi vallsossg, hogy mg ez a fellrl kiindul rettenetes romls sem rtott neki. St mintha egyre ersbdtt volna. Az egyszer ember lelke jobban svrgott az dvssg utn a kzpkor vgn, mint valaha. Ezrt telhetetlen volt az rdemszerz jcselekedetekben. Az egyik legknyelmesebb t volt erre a bcs, amely a XV. szzad vgre mr szennyes pnzzlett fajult. Egybknt is rengeteg visszals trtnt a lelkek dvssgkeressvel. Az alamizsnkbl, misealaptvnyokbl, tudatos szemfnyvesztsbl lskd bartok papok, apck szma tmegekre ntt. Valsgos papi proletr-osztly alakult ki. Ezek a lelki vezetk igazn nem lehettek msok, mint „vakoknak vak vezeti” (Mt 15:14). A np ers, de homlyos vallsos vgyakozsai miattuk nem tudtk megtallni a Krisztushoz viv igaz utat.
3. ltalnos reformvgy, „elreformtorok”
Ily llapotok kztt az ntudatosabb lelkekben lland volt az elgedetlensg. A reformok kvetelse sznet nlkl hangzott. A kzpkor legvgn mr nemcsak a mveltebb krkben, hanem az egyszerbb np kztt is Eurpa-szerte visszhangra tallt ez a kvetels. Klnsen a nmet parasztsg hangulata volt forradalmi, tele fantasztikus egyhzi reformkvetelsekkel. Sokszor trtek ki kisebb parasztlzadsok, amelyeknek mindig papellenes lk is volt.
Firenzben pedig, a mvszet s az letrmk vrosban, egy nemes rajong ksrletet tett a gykeres egyhzi s trsadalmi reformra. Ez Savonarola Jeromos volt, az rcjellem dominiknus. Lngol bnbnati prdikciival flrzta a vros elbb oly knnyelm lakossgt s prftai ervel sodorta eszmnyei fel. A vros knyurainak, a Medicieknek kizetse utn rvid idre sikerlt is neki a maga kpre formlni Firenzt. j trsadalmi rendet teremtett ott, szigoran aszktikus s demokratikus elvek szerint. A Krisztus kirlysgt akarta megvalstani. De a np nem sokig trte vaskezt. Vgl mindenki ellene fordult. A kihny kzpkor e legtisztbb alakjt annak legszennyesebb alakja: VI. Sndor ppa vgeztette ki (1498). Pedig tvol llott tle mindenfle „eretneksg”. a tanban, istentiszteletben mg annyi reformot sem akart, amennyit Husz, Wiclif, vagy a rgebbi eretnekek. Szeret fia volt a rmai egyhznak. is, meg a tbbi . n. „elreformtorok” (Wiclif, Husz s msok) is valamennyien csak erklcseiben, szoksaiban, rendjben akartk megtiszttani egyhzukat. Nem vettk szre, hogy annak a baja sokkal mlyebben van: ott, hogy a valls pognyosodott s zsidsodott el, az igaz hitnek szradt el az letgykere. k a Szentrsban mg nem tudtk flfedezni a kegyelem rk Evangliumt. Ezt csak a nagy, az igazi reformci tallta jra meg s ppen ezrt volt re szksg.
4. A magyar keresztynsg a reformci kszbn
Az ltalnos egyhzromls jellemz tnetei mind fllptek Magyarorszgon is. A fpapi szkekbe egyre tbb mltatlan alak kerlt. Ennek lidzsben, a papirend ltalnos sllyedsn kvl, maguknak a kirlyoknak is j rszk volt, akik mr rgebben is, de klnsen Mtys ta majdnem kizrlag csak politikai, vagy pp szemlyes rdekeket tartottak szem eltt a fpapi szkek betltsnl. gy kerlhetett pl. az esztergomi rseki szkbe a 7 ves gyermek Estei Hippolit, a kapzsi s hatalomvgy Bakcz Tams, meg a ktesmult Szalkai Lszl, aki mg papp is csak rsek korban szenteltette fl magt. A fri csaldok a hatalmuk al kerlt alsbb egyhzi llsok betltsnl jrtak el ugyangy. A ppasg a vilgi hatalmasok e visszalsei ellen tiltakozott ugyan, de maga kzben annl szemrmetlenebbl zsarolta az egyhzat s a papsgot. A ppai zsarols miatt klnsen a kzpapsg valsggal nyomorba jutott. Magyarorszgon is mindennapos jelensg lett a papi proletr. Akrhny pap volt, aki, hogy meglhessen, knytelen volt mellkfoglalkozst zni, pl. korcsmt nyitott, vagy uzsorskodott. A koldulrendek tagjait gyakran rtk lopson.
A kor rgibb s jabb reformirnyai kzl a humanizmus termszetesen csak a magyar trsadalom felsbb rtegeinek lelkt rintette meg. Legmelegebb otthonra Mtysnak s kisebb mrtkben kt utdjnak udvarban tallt. A fpapsg is lelkesedve karolta fl, nem trdve annak rendszerint egyhziatlan s sokszor leplezetlenl pogny szellemvel. Elbb az olasz, ksbb kisebb mrtkben a nmet humanizmus is hatott; az utbbi kivltkppen a felvidki s erdlyi vrosoknak akkor mg legnagyobb rszben nmet polgrsgra. Ez a polgrsg buzgn egyhzias, de fggetlen szellem, kivltsgaira fltkeny rteg volt; papsggal s szerzetessggel jogi s gazdasgi tren folyton harcban llott. Sr klfldi rintkezsei, iskolzsa lland kapcsolatban tartotta Nyugat eszmemozgalmaival. Az krben ktsgtelenl a humanizmus volt a reformci legersebb elksztje. A furakra s a fpapokra ily irnyban a humanizmus alig hatott.
A szlesebb s alsbb nprtegekben viszont nagy npszersgk volt az eretneksgeknek. A katharos szektval rokon balkni bogomil6 tan fknt a magyar korona al tartoz dlszlv npek kztt hdtott; a valdensek mr a sznmagyarsg kzl is nagyobb mrtkben toboroztak hveket. Mg nagyobb hatsa volt a magyarsgra a tborita huszitizmusnak, klnsen a dlmagyarorszgi s az erdlyi rszeken, ahol csak nagynehezen tudta megfkezni a ppai inkvizci. Az 1437-i erdlyi prlzadst tborita szocilis eszmk is sztottk. Az inkvizci kegyetlen szigora ell nagyszm magyar huszita meneklt az 1430-as vekben Moldvba, ahol k s maradkaik sok megllottak hitkben. Kztk volt az a kt szermsgi pap, Tams s Blint, akiknek a legrgibb magyar bibliafordtst ksznhetjk. Ksbb, a csaknem negyedszzadig tartott zsebrk-uralom alatt, a Felvidk tt s magyar npessge kztt is hdtott a huszitizmus. Ez a hdts ugyan itt mr nem volt oly nagymret, mint Dlen s Dlkeleten. Mgis a Felvidknek nem egy pontja lehetett, ahol a npet a lappangva fnnmaradt huszita eszmk vezettk a reformci karjaiba.
5 Ennek alapjt a rgi rmai pspki uradalmak, s Kis Pippin frank kirly (756) hbradomnyai vetettk meg.
6 Bogomil szlv sz: a. m. „Isten bartja”.
|