8. A kzpkor egyhza II. rsz HARMADIK FEJEZET Az egyhz bels lete a kzpkorban
2013.11.20. 09:50
II. RSZ HARMADIK FEJEZET Az egyhz bels lete a kzpkorban
13. . A SZERZETES LET 14. . A NP VALLSOSSGA S AZ ISTENTISZT'ELET
15. . AZ ERETNEKSGEK S AZ INKVIZCI 16. . A MAGYAR KERESZTYNSG A KZPKORBAN
13. . A SZERZETES LET
A kzpkori keresztynsg fejldsre a ppasgon kvl semmi sem volt akkora hatssal, mint a szerzetessg.
1. A szerzetesrendek s munkjuk
Nursiai Benedek rendalaptsa csak a kezdet volt. A nyugati keresztynsg friss szelleme az j szerzetesrendek egsz sort hozta ltre. A legfontosabbak voltak a XII. szzad els harmadban keletkezett cistercitk s premontreiek,1 akiknek frdeme a pognymisszi s az j keresztyn npek kimvelse volt; tovbb a XIII. szzad els harmadban keletkezett koldulrendek: a minoritk vagy francisknusok s a dominiknusok2 vagy prdikl testvrek, akik a mr nvleg keresztyn polgrsgot s parasztnpet akartk bnbnatra indtani s ebben hatalmas sikereket is rtek el. Mindezeknek a szerzeteknek ni guk is volt.
Ezek a rendek, a nagyszm tbbivel egyetemben, nagyon sokfle munkt vgeztek. Elssorban ugyan minden szerzetes a sajt lelkidvssgn munklkodott. De a legtbben nemcsak erre szortkoztak. k folytattk tovbb az kori egyhz nagy szeretetmunkit. Krhzakat, vendgfogadkat rendeztek be. Tovbb mr a benedekrend iskolkat lltott fl a klastromok falai kzt. A szerzetesek buzgn tantottak; msolgattk a rgi pogny klasszikusok s az keresztyn rk munkit; krnikkat rtak. De a gazdasgi munkt sem vetettk meg: az j npeknek k adtk a legjobb pldkat a fld- s a szlmvelsre, kertszetre, mocsarak lecsapolsra, erdirtsra, llat- s gymlcsfajok nemestsre. A koldulrendek ezzel mr nem foglalkoztak, mert nekik nem volt szabad fekvsgeket brniok. De az tagjaik viszont kitntek mint npies prdiktorok s lelkipsztorok, mint tudsok s egyetemi tanrok, kltk, mvszek, zenszek.
2. A szerzetesi vallsossg
A szerzetesek lelkben lt a legjellegzetesebb formja a kzpkori vallsossgnak. Ez a forma volt a misztika. A misztika3 si jelensge minden vallsos letnek. Lnyege az istensgbe val boldog, titokzatos elmerls rzse. A misztikus a klvilg irnt elveszti fogkonysgt, de viszont bens tapasztalsokban (ltomsok, hangok stb.) rszesedik. A misztikus llapot legjobb elksztje az rzkek uralmt lekzd aszkzis. Innen rthet, hogy a szerzetes let kezdettl fogva meleggya volt a misztiknak.
Misztika, pogny hats alatt, rgtl fogva van a keresztynsgben. De tetpontjra a kzpkorban, a szerzeteseknl jutott. Isten az Evangliumban nem a misztikt, hanem az egyszer, alzatos s engedelmes hitet jellte ki az megismersre vezet tnak. Ezrt a szerzetes misztikusok is tbb-kevsbb mind tves ton jrtak. De voltak kzttk egyesek, akik Krisztus irnt val mly szeretetket ezen az ton is megkapan ki tudtk fejezni. Ilyen volt Clairvauxi Bernt, a cistercita-rend legnagyobb alakja (mh. 1153). Jellemz jelszava volt: „Istent annyiban ismerhetjk meg, amennyiben szeretjk.” Egyszer bart ltre is vezrhatalma lett kornak: keresztes hadjratra tzelt, ppknak s fejedelmeknek volt a tancsadja.
De a legrokonszenvesebb kpviselje a szerzetesi vallsossgnak Assisi Ferenc (mh. 1226). Gazdag keresked gyermeke volt. Kora ifjsgban az let rmeinek s felleng lelke becsvgynak lt. Betegsg s csaldsok slya alatt megtrt, kibrndult s Istenhez trt. Egsz valjt megrz misztikus lmnyeibl megrtette Krisztusnak hozz szl parancst: kvetni t s hirdetni evangliumt az apostolokhoz hasonl szegny s boldog vndorletben. Erre szentelte egsz lett. Vonz, gyermeteg egynisge s rendkvli erej hite egyre szaportotta bartai, hvei szmt. Egy kis szabad aszkta- s igehirdet-trsasg alakult krltte. Ebbl lett az els „koldulrend” nem annyira Ferencnek, mint inkbb a ppknak akarata szerint. Ezek ugyanis hamar szrevettk, hogy lelki hatalmuk erstsre vilgszerte nagyon jl felhasznlhatjk ezt az alzatos s mozgkony kis csapatot. gy, ppai irnytssal, lett Ferenc kvetibl, a magukat szernyen „kisebb atyafiak”-nak (fratres minores) nevez aszkta trsasgbl a mr emltett ferencrend, a francisknusok vagy minoritk rendje. Magnak Ferencnek nem telt ebben rme; de sokkal engedelmesebb hve volt a ppnak, hogysem fl merte volna emelni a szavt ellene. Pedig klnben gyermeki nagy hite csodsan szabadd tette. Krisztus boldog kvetse betlttte egsz lett. Semmi vilgi dolog nem izgatta. A szegnysget mtkjnak, a fjdalmat testvrnek tekintette. Ujjong rmmel hallgatta a termszet Istent dicst beszdt. Alakja a vilgi hatalomtl s gazdagsgtl megmmorosodott egyhzban a legdtbb jelensg.4
3. A szerzetesi szellem hatsa
Fnye mellett rnya is bven volt a szerzetessgnek. A klastromok gondtalan letet nyjt falai mgtt minden idben sok lelki-testi tunyasg s durvasg bjt meg. Vallsos gg, szellemi sttsg, erklcsi romls nem volt a klastromokban ritka jelensg mr a kzpkor elejn s virgjban sem. De egyelre mg az rnyoldalak nem homlyostottk el a fnyoldalakat. A keresztyn emberisg csodlva nzett a szerzetesekre. Az hitket s letket tekintette igazi eszmnyi keresztynsgnek. A cluny-i reform szigor szelleme mr a nem-szerzetes papsgra nzve is erklcsileg ktelezv tette a szerzetes-let egyik f vonst: a ntlensget (coelibatus). VII. Gergely ppa aztn kmletlen fllpsvel jogilag is ktelezte erre az egsz papsgot. Ez istenksrts volt, hamar meg is bosszulta magt. De a ppasg mgis mindmig ragaszkodik hozz, mert vilguralmi cljai rdekben olyan papi hadseregre van szksge, amelyet nem kt a csaldi let. — Mg a lovagsgot is megragadta a szerzetesi szellem: a XII. szzadban keletkeztek a lovagrendek, a vitzi s az aszkta letmd egybeszvsei. A nagyobb vrosokban mindentt nkntes polgri aszkta-trsasgok is ltesltek frfiakbl s nkbl. Ezeknek tagjai nem hagytk el a vilgi letet s foglalkozst, de ezen bell, amennyire tehettk, aszkta letmdot folytattak s kzs szentgyakorlatokat ztek. A lovagrendek s a polgri aszkta-trsasgok versenyeztek a klastromok lakival a szeretetmunkban. Egyszval Isten a szerzetesi szellembl is engedett egyhza szmra ldsokat fakadni. De mivel a szerzetesi vallsossg alapjban evangliumellenes volt, ezek az ldsok nem tarthattak sokig. Az elfajuls itt is poly gyorsan bekvetkezett, amilyen gyorsan lehanyatlott maga a ppai vilghatalom.
4. A szerzetessg s a tudomny
Nagy rdeme volt a szerzetessgnek a tudomny, fkppen a theologia mvelse. Ez klnsen a XIII. szzad eleje ta, az egyetemek keletkezsvel lendlt fl. Az egyetemek tanrai a rgibb, mginkbb az jabb szerzetesrendekbl kerltek ki legnagyobb rszben. Az egyetemeken s a kisebb szerzetesi iskolkban folyt tudomnymvelst neveztk el skolasztiknak (azaz „iskols” tudomnyossgnak). A skolasztika alapelve a filozfiban is, a theologiban is, az egyhzi tekintly eltt val flttlen meghajls volt. gy teht sem a filozfiban nem ismerte el az sz nllsgt s a szabad kutats jogt, sem a theologiban nem tekintette egyetlen zsinrmrtknek a Szentrst. De mg gy is sikerlt nagyszabs rendszereket alkotnia. A legkivlbb skolasztikus az olasz grfi csaldbl eredt dominiknus Aquini Tams volt (mh. 1274). Mig is a rmai egyhz hivatalos mintatheologusa s filozfusa.
l Nevk alaptsuk helyeirl ered: Cistercium v. Citeaux s Prmontr Franciaorszgban.
2 Alaptjuk a spanyol (Guzman?) Domokos. 3 Ered, ugyangy, mint a misztrium sz, a grg mein = szemet behunyni szbl. 4 letnek rkifj bjjal megrt emlke: a Fioretti (Virgocskk) cm legendagyjtemny magyar fordtsokban is (Kaposi Jzseftl, Erds Renetl, Tormay Cciletl) olvashat.
14. . A NP VALLSOSSGA S AZ ISTENTISZTELET
l. A np vallsossga
A kzpkorban a np vallsossga teljes mrtkben az egyhz s a papsg tekintlynek uralma alatt llott. A pap, mint mennyet s fldet sszekapcsol kzvett hatalom llott az egyszer ember eltt. Az egyhz a fldi let minden mozzanatban ott volt mint parancsol s ld, segt s szentel er. Az emberek szorgalmasan s srn ltogattk a templomot. Klnben ez egyhzi s llami trvnyekkel ktelezv is volt tve. Az istentiszteletek elhanyagolsrt slyos bntetsek jrtak. Otthon is mindegyre imdsgok, ldsok, szentelsek szaktottk meg a napi munka folyst. — Ennek azrt is szksgt reztk, mert a kzpkori ember kpzeletben tovbb lt az antik szellemvilg: a boszorknyokban, a gonosz szellemekben val stt hit ltalnos volt. Ezeknek ellenszerl folyamodtak az egyhz nyjtotta szentel kegyelemhez, amelyben varzsert, bvs hatalmat lttak.
Ehhez termszetesen vaskos csodahit kellett. A kzpkor az rks csodaltsok kora. Ezeknek csak egy kisebb rszt lehet „kegyes” csalsbl magyarzni. Nagyobb rszknek termszetes forrsa a rengeteg szenvedsen keresztlment kzpkori ember ersen izgathat lelkillapota volt. Ebben a lelkillapotban hajland volt a kzpkori ember minden meglep s szokatlan jelensgben termszetfltti tnemnyt ltni. Hiszen a termszet erit s trvnyeit mg is, ppgy mint az antik ember, csak a legfogyatkosabban ismerte. Innen rthetk a legendk fantasztikus trtnete. Sokszor megdbbent tmegmozgalmakat is tmasztott ez az lland izgatottsg: ilyenek voltak tulajdonkppen maguk a keresztes hadjratok is, mg inkbb az nostoroz (flagellans) zarndoklatok.5
Ebben a lelkillapotban a kzpkor embert rks flelmek gytrtk: flt a pokoltl, a „tisztthely” knjaitl. Ezrt reszket mohsggal vgyott a bnbocsnatra. Mindennap elfordult, hogy a vilgba elmerlt emberek hirtelen szaktottak a tobzd lettel s a bszlt nknz vezekls msik vgletbe csaptak t. Ugyanezen okbl gyakorolta a kzpkori ember a jcselekedeteket is. Serny volt a bjtben, alamizsnlkodsban, de akrhnyszor ezzel sem rte be s hogy bizonyosabb legyen dvssgben, szerzetbe lpett. A tehetsek ezenfell mg nagy anyagi ldozatokkal is igyekeztek minl tbb „rdemet” szerezni Isten eltt. Nemessg s polgrsg versengett a templomok, klastromok, krhzak, menhelyek pttetsben, kegyes adomnyokban. Csakhogy ezekben a jtettekben mg a nemesebb lelkeknl is a sajt dvssgk biztostsa, teht egy alapjban nz rdek volt a rg. Maga az egyhz hivatalosan is tantotta, hogy „a gazdagnak pp oly szksge van a szegnyre, mint a szegnynek a gazdagra”, mert a gazdag ember a maga lelki dvt legknnyebben a szegnyek megsegtsvel biztosthatja. A kolduls s az alamizsnlkods egyarnt „rdem” lett. gy ez a nem evangliumi vallsossg mestersgesen tenysztette az ingyenlst. A kolduls a kzpkor vge fel egyik legnagyobb gazdasgi terhk volt a keresztyn llamoknak. A koldulsra pedig elssorban pp a legnpszerbb szerzetesrendek adtak pldt.
2. Az istentisztelet - Az istentisztelet kzppontjban a skramentomokkal ls llott.
Ezeknek a szma most mr htre szaporodott (keresztsg, brmls, rvacsora, penitencia vagy rgi magyar nevn „dozat”, utols kenet, papp szentels, hzassg). Hatsukat egszen gpiesen fogtk fel, mgikus kegyelemkzlsnek tekintettk. A fistentisztelet tetpontja az rvacsora volt, a miseldozat alakjban. Az 1215-i laterni zsinat emelte dogmv a transsubstantiatio (tlnyegls) bibliaellenes tant. E szerint a pap ltal kimondott szereztetsi igk („hoc est corpus meum” stb.) hatsa alatt az ostya s a bor lnyege Krisztus testv s vrv vltozik t, csupn a kls tulajdonsgai — szne, ze, szaga — maradnak meg. A laikusoknak mr rgebb ideje csak ostyt adtak, azaz „egy szn alatt” rvacsorztattk ket; hiszen — amint mondottk — a „test”-ben mr gyis ott van a „vr”. Valjban ezzel is a papi tekintlyt akartk mg jobban fokozni. A transsubstantiatio dicstsre hoztk be a XIII. szzadban az „rnapja” (festum corporis Domini) hivalkod nneplst.
A hvk letben legnagyobb szerepet jtsz sakramentum a penitencia volt. Ez foglalta el az skeresztyn vezekls helyt. Az egyhz t. i. most mr nemcsak a hallos, hanem mindenfle bnkrt, mg a gondolatban elkvetettekrt is megkvetelte a hvktl a vezeklst, viszont azonban ennek nyilvnossgt megszntette. A bnk megvallsa, a gyns (confessio) csak a pap eltt trtnt, flbesgssal: a pap azutn kiszabta a vezeklsi bntetst (imdsg, bjt, alamizsna, vagy egyb aszktikus gyakorlatok), amely elgttelt (satisfactio) ad a megsrtett Istennek; s ennek a flttele alatt floldozta a hvt vagyis bnbocsnatot (absolutio) adott neki Isten nevben. A bnbocsnat hathatssghoz megkvntk ugyan, hogy a gynnak igazi szvtredelme is legyen (contritio), — de ezt a hvk s a papok tlaga sohasem vette nagyon komolyan. Ksbb egyenesen azt is tantottk, hogy mr a bntetstl val puszta flelem elegend ahhoz, hogy valaki bnbocsnatot nyerjen, csak a satisfactit teljestse pontosan. De a lazbb lelkek mg a satistfactitl is szabadulni igyekeztek s gy jtt divatba annak pnzen val megvltsa: a bcs.6
A skramentomok az istentisztelet szellemi rszt, az igehirdetst egszen elnyomtk. Csak a koldul rendek lendtettk fl jra, mindentt a np nyelvn. Ennek azonban bizonyos nevel hatsa csak a mveltekre, fkpp a polgrsgra volt. Az alsbb nprtegek vallsossga megmaradt a maga rzkies, pognyos alakjban. Minden keresztyn tudta ugyan a Miatynkot s a Hiszekegyet; de azrt az egyszer ember a maga igazi segtit mgis csak a szentekben ltta. Ezeknek a szma rendkvl flszaporodott. A npkpzelet s a csodakrsg minden kivlbb aszktbl, szerzetesbl csodatv szentet csinlt; sokszor a hivatalos ppai szentt avatst sem vrtk meg. A Mria-tisztelet most mr egyenesen elhomlyostotta a Szenthromsg egy Isten tisztelett. Ezekkel kapcsolatosan risilag elterjedt s egyre sivrabb lett a kpek s az ereklyk kultusza is. Mindez vgzetes s krhozatos eltvolods az Evangliumtl.
Ebben az rzkies vallsossgban termszetesen hatalmas szerephez jutott az rzki szp. A kzpkor a virgkora a vallsossgtl ihletett mvszetnek, klnsen az ptszetnek, amely a „romn” s a „gt” stlust alkotta meg. Az egyhzi zene reformtora Nagy Gergely ppa volt.
5 Lsd egy ilyenrl Arany Jnos mesteri s trtnetileg h lerst Toldi Szerelme 8-9. nekben.
6 Rgi magyar sz; a. m. „bntetselengeds”.Megklnbztetend a bcsjrstl, amely nem egyb, mint valamely kegyhelyre val zarndoklat, bcs, azaz bntetselengeds nyerse vgett.
15. . AZ ERETNEKSGEK S AZ INKVIZCI
Az egyhzi egysg s a papi tekintly sokig lehetetlenn tett a kzpkorban rnindenfle vallsi prttst. De amint a keresztes hbork idejben nagyobb vilgforgalom indult meg: a szellemi rintkezsre is tbb alkalom nylt s megkezddtt a lelkek forrongsa. A XII. szzadban meglep hirtelensggel kt j eretneksg ttte fl fejt. Az egyik a katharosok (tisztk) szektja volt.7 Ez Keletrl eredt; gnostikus, manichaeista s keresztyn tanok keverke volt. Legnagyobb ereje nem a tanaiban rejlett, hanem flcsigzott aszkzisben, rajong trekvsben az erklcsi tisztasgra. Vndor apostolai ostoroztk a hivatalos egyhz papjainak s hveinek sok erklcsi foltjt s a hozzjuk csatlakozknak tkletes dvt grtek. A Balkntl Dl-Franciaorszgig a legklnbfle trsadalmi rtegekben meggykereztettk a szektt, ms-ms nevek alatt (gy pl. Dl- Franciaorszgban albigenseknek hvtk ket, mert ffszkk Albi vrosa volt).
A msik nagy szekta, a valdensek, mr egszen keresztyn eredet. Alaptja Wald (v. Waldes) Pter, gazdag lyoni keresked. Az apostoli szegnysg gondolata 1176-ban annyira megragadta a szvt, hogy minden vagyont elosztotta a szegnyek kzt, maga pedig a hasonl gondolkozsakbl kis trsasgot („lyoni szegnyek”) alaktott s az Evanglium vndor prdiklshoz fogott. Mindenben az rnak az apostolokhoz intzett utastsaihoz alkalmazkodtak (olv. Mt 10., Lukcs 9-10. rsze). Ffegyverk a Szentrs volt, amelyet a np nyelvn olvastak s terjesztettek. leteszmnyk Krisztus s az apostolok kvetse. Ezt a Biblia, fkpp az jszvetsg parancsainak bet szerint val megtartsval akartk elrni. Ez a szekta is szles krben elterjedt, Franciaorszgon s szaki Itlian kvl Kzp-Eurpban is. A np rokonszenvt s a papsg gyllett fkpp az „apostoli szegnysg” hirdetsvel s megvalstsval keltette fl.
A katharosok s a valdensek a kzpkori egyhz nem egy tves szokst s tantst elvetettk: gy amazok a szentek, a kpek, az ereklyk tisztelett, emezek a bcs s a tisztthely tant. Ennyiben teht a reformci elfutrjainak tekinthetk, de csakis ennyiben. Mert lnyegben az vallsossguk egyltaln nem llott magasabban a rmainl, csak aszktikus erklcsi szigorsgban volt kvetkezetesebb nla. A reformci egyhzai a hit nagy krdseirl az Evanglium alapjn egszen msknt gondolkoznak, mint k. Mindazonltal a ppa egyhza gy sem nzte j szemmel ezeket a szektkat. Fltette tlk egysgt, papjai gazdagsgt s tekintlyt. Ezrt, mr III. Ince ta, erlyesen fllpett ellenk. Fkpp az npszersgk ellenslyozsra alakultak a koldulrendek. De a ppasg nem rte be a bks kzdelemmel. A katharosok ellen, a francia kirlysg tmogatsval, rettenetes hadjratot indtott. Majd (1232-ben) fellltotta az inkvizcit, azaz eretnekkutat trvnyszket, amely a legkegyetlenebb eszkzk alkalmazsval nyomozta, bntette s flemltette meg az eretnekeket. A ltszat megvsrt ugyan hangoztatta az egyhz, hogy „nem szomjazik vrre” s a kivgzsek vgrehajtst a vilgi hatalomra bzta. Azonban ez nagyon kopasz mentsg, ha meggondoljuk, hogy az egyhz akkor tnyleg vilghatalom volt s a vilgi hatsg az tekintlynek nyomsa alatt volt knytelen elvllalni az eretnekekkel szemben a bak szerept. Knpad s mglya megtette a magt: a katharosokat sikerlt teljesen kiitani, a valdenseket pedig megtrtk vagy sztszrtk. Ezeknek egyes maradkai azonban bmulatos szvssggal szzadokon t fenn tudtk magukat tartani s a reformci idejn elfogadtk a tiszta Evangliumot.
7 Secta latin sz (a sequor = kvetni igbl); a klasszikus latinban a. m. blcseleti iskola, vilgnzeti prt; a keresztyn nyelvhasznlatban a grg hairesis egyrtkese: vallsi prtts, a hivatalos egyhzon kvl ll vallsi kzssg.
16. . A MAGYAR KERESZTYNSG A KZPKORBAN
1. llam s egyhz
Istvn kirly rksgt a kzpkori magyar llam hven rzte s fejlesztette. A kirlysg a rmai egyhz vdelmt s erstst a legelsrang llami feladatnak tekintette. Az egyhz s papjai ott lltak, mint nlklzhetetlen tnyezk az llami let minden mkdsnl, klnsen az igazsgszolgltatsban s a trvnyhozsban. A fpapsg, nagy vagyoni erejvel, fontos tnyezje volt a honvdelemnek. Az egyhz gye teljesen llami ggy lett. De ppen ezrt a magyar kirlyok is fltkenyen rkdtek egyhzi hatalmuk fltt, akrcsak a nmet csszr-kirlyok. A ppasggal fnntartottk a tisztelettel teljes, hagyomnyos j viszonyt, de nem engedtk, hogy a ppk tlzott kvetelseikkel csorbtsk a magyar koronnak az egyhzzal szemben szerzett si szoksjogait, legfkppen a fpapi llsok betltsben val dnt szerept. I. Lszlnak s Klmnnak, Nagy Lajosnak s Igazsgos Mtysnak a ppai szkhez val viszonyt egykppen ez jellemezte. Csak nagy bels zavarok idejn, a kirlyi hatalom idnknti elhanyatlsakor volt mdjuk egyes ppknak — gy pl. III. Incnek — mlyebben belenylniok a magyar egyhzi gyekbe, olykor mg az llam bels politikjba is.
2. Vallsossg s mvelds
A magyarsg is, mint minden ms pogny np, nehezen, dacos ellenkezssel ntt bele a keresztynsg lelkiletbe s kultrjba.8 A pogny magyar valls, lappang rdngssg s egyb babonk alakjban, mg szzadokig lt a np kztt. Egyes maradvnyai a magyar keresztynsgbe is flszvdtak. mde vgre is meg kellett kedvelnie a magyar npnek a keresztyn vallst. Hiszen ebben a legjobb neveli maguk nagy kirlyai voltak, akik — klnsen az rpdhzban — csaldjukkal egytt szemlyes vallsossgukkal is kitntek. Nagy nemzeti csapsok, klnsen a tatrjrs elszenvedse utn a keresztyn magyar np lelkn valsgos vallsi rajongs vett ert s ilyenkor pompsan fellendlt az egyhzi let.
A papsg a magyar kzpkor virgjban vlogatott erkbl llott. A rgibb s jabb frfi s ni szerzetesrendek szltre el voltak terjedve s nagy tiszteletnek s npszersgnek rvendettek.9 lnken mutatja a kzpkori magyar trsadalom lelkesedst a szerzetessg irnt az a tny, hogy a XIV. szzad elejn kln magyar szerzet is keletkezett, a plosremetk rendje, mely rvid id alatt kzkedveltsgre jutott s klorszgokban is elterjedt.
Az egyhz irnytotta haznkban is a mvelds minden gt. Teljesen az kezben volt az iskolzs. Plbniai (alsfok), kptalani s monostori10 vagy klastromi (kzpfok, de a papsgra is kpest) iskolk mr I. Istvn kirly idejtl kezdve mkdtek az orszgban. Pcsett, budn s Pozsonyban egyetemek alakultak; tbb szerzetesi fiskola is volt. Nagy szmmal kerestk fl magyar ifjak a kzpkor vilghres egyetemeit is (Prizs, Bologna, Pdua, Prga, Krakk, Bcs) s nem egy kzlk tanrknt mkdtt azokon. A Mtys kirly korban lt Temesvri Pelbrt francisknus szerzetes (mh. 1504) — ez a szigor, megalkuvst nem ismer papi jellem — nemcsak hazjnak, de az egsz akkori eurpai keresztynsgnek egyik legjelesebb igehirdetje. Klfldi egyhzi rk is sokat tanultak tle, mvei szmos kiadsban forogtak Eurpa-szerte kzkzen.
Egyszval a rmai egyhz a kzpkori magyarsg letben is betlttte ugyanazt a szerepet, amelyet egyebtt. Amg csak teljesen el nem fajult, brta is a nemzet zmnek szeretett s ragaszkodst.
8 Ennek megkap llektani brzolsa Herczeg Ferenc Pognyok cm regnye. 9 Trtnetileg is h rajza a kzpkori magyar szerzetesletnek Grdonyi Gza Isten rabjai cm regnye. 10 A grg-latin monasterium = szerzetesek lakhelye szbl.
|