//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr RVSZ IMRE: Egyhztrtnelem Els
knyv. Az skeresztynsgtl az ellenreformr-
ciig. Bp 1936
- Dr RVSZ IMRE: Egyhztrtnelem Els
knyv. Az skeresztynsgtl az ellenreformr-
ciig. Bp 1936
:

8. A kzpkor egyhza II. rsz HARMADIK FEJEZET Az egyhz bels lete a kzpkorban

8. A kzpkor egyhza II. rsz HARMADIK FEJEZET Az egyhz bels lete a kzpkorban

  2013.11.20. 09:50


II. RSZ  HARMADIK FEJEZET  Az egyhz bels lete a kzpkorban

13. . A SZERZETES LET   14. . A NP VALLSOSSGA S AZ ISTENTISZT'ELET
15. . AZ ERETNEKSGEK S AZ INKVIZCI  16. . A MAGYAR KERESZTYNSG A KZPKORBAN
 
 
13. . A SZERZETES LET


A kzpkori keresztynsg fejldsre a ppasgon kvl semmi sem volt akkora hatssal, mint a szerzetessg.

1. A szerzetesrendek s munkjuk

Nursiai Benedek rendalaptsa csak a kezdet volt. A nyugati keresztynsg friss szelleme az j szerzetesrendek egsz sort hozta ltre. A legfontosabbak voltak a XII. szzad els harmadban keletkezett cistercitk s premontreiek,1 akiknek frdeme a pognymisszi s az j keresztyn npek kimvelse volt; tovbb a XIII. szzad els harmadban keletkezett koldulrendek: a minoritk vagy francisknusok s a dominiknusok2 vagy prdikl testvrek, akik a mr nvleg keresztyn polgrsgot s parasztnpet akartk bnbnatra indtani s ebben hatalmas sikereket is rtek el. Mindezeknek a szerzeteknek ni guk is volt.

Ezek a rendek, a nagyszm tbbivel egyetemben, nagyon sokfle munkt vgeztek. Elssorban ugyan minden szerzetes a sajt lelkidvssgn munklkodott. De a legtbben nemcsak erre szortkoztak. k folytattk tovbb az kori egyhz nagy szeretetmunkit. Krhzakat, vendgfogadkat rendeztek be. Tovbb mr a benedekrend iskolkat lltott fl a klastromok falai kzt. A szerzetesek buzgn tantottak; msolgattk a rgi pogny klasszikusok s az keresztyn rk munkit; krnikkat rtak. De a gazdasgi munkt sem vetettk meg: az j npeknek k adtk a legjobb pldkat a fld- s a szlmvelsre, kertszetre, mocsarak lecsapolsra, erdirtsra, llat- s gymlcsfajok nemestsre. A koldulrendek ezzel mr nem foglalkoztak, mert nekik nem volt szabad fekvsgeket brniok. De az tagjaik viszont kitntek mint npies prdiktorok s lelkipsztorok, mint tudsok s egyetemi tanrok, kltk, mvszek, zenszek.

2. A szerzetesi vallsossg

A szerzetesek lelkben lt a legjellegzetesebb formja a kzpkori vallsossgnak. Ez a forma volt a misztika. A misztika3 si jelensge minden vallsos letnek. Lnyege az istensgbe val boldog, titokzatos elmerls rzse. A misztikus a klvilg irnt elveszti fogkonysgt, de viszont bens tapasztalsokban (ltomsok, hangok stb.) rszesedik. A misztikus llapot legjobb elksztje az rzkek uralmt lekzd aszkzis. Innen rthet, hogy a szerzetes let kezdettl fogva meleggya volt a misztiknak.

Misztika, pogny hats alatt, rgtl fogva van a keresztynsgben. De tetpontjra a kzpkorban, a szerzeteseknl jutott. Isten az Evangliumban nem a misztikt, hanem az egyszer, alzatos s engedelmes hitet jellte ki az megismersre vezet tnak.  Ezrt a szerzetes misztikusok is tbb-kevsbb mind tves ton jrtak. De voltak kzttk egyesek, akik Krisztus irnt val mly szeretetket ezen az ton is megkapan ki tudtk fejezni. Ilyen volt Clairvauxi Bernt, a cistercita-rend legnagyobb alakja (mh. 1153). Jellemz jelszava volt: „Istent annyiban ismerhetjk meg, amennyiben szeretjk.” Egyszer bart ltre is vezrhatalma lett kornak: keresztes hadjratra tzelt, ppknak s fejedelmeknek volt a tancsadja.

De a legrokonszenvesebb kpviselje a szerzetesi vallsossgnak Assisi Ferenc (mh. 1226). Gazdag keresked gyermeke volt. Kora ifjsgban az let rmeinek s felleng lelke becsvgynak lt. Betegsg s csaldsok slya alatt megtrt, kibrndult s Istenhez trt. Egsz valjt megrz misztikus lmnyeibl megrtette Krisztusnak hozz szl parancst: kvetni t s hirdetni evangliumt az apostolokhoz hasonl szegny s boldog vndorletben. Erre szentelte egsz lett. Vonz, gyermeteg egynisge s rendkvli erej hite egyre szaportotta bartai, hvei szmt. Egy kis szabad aszkta- s igehirdet-trsasg alakult krltte. Ebbl lett az els „koldulrend” nem annyira Ferencnek, mint inkbb a ppknak akarata szerint. Ezek ugyanis hamar szrevettk, hogy lelki hatalmuk erstsre vilgszerte nagyon jl felhasznlhatjk ezt az alzatos s mozgkony kis csapatot. gy, ppai irnytssal, lett Ferenc kvetibl, a magukat szernyen „kisebb atyafiak”-nak (fratres minores) nevez aszkta trsasgbl a mr emltett ferencrend, a francisknusok vagy minoritk rendje. Magnak Ferencnek nem telt ebben rme; de sokkal engedelmesebb hve volt a ppnak, hogysem fl merte volna emelni a szavt ellene. Pedig klnben gyermeki nagy hite csodsan szabadd tette. Krisztus boldog kvetse betlttte egsz lett. Semmi vilgi dolog nem izgatta. A szegnysget mtkjnak, a fjdalmat testvrnek tekintette. Ujjong rmmel hallgatta a termszet Istent dicst beszdt. Alakja a vilgi hatalomtl s gazdagsgtl megmmorosodott egyhzban a legdtbb jelensg.4

3. A szerzetesi szellem hatsa

Fnye mellett rnya is bven volt a szerzetessgnek. A klastromok gondtalan letet nyjt falai mgtt minden idben sok lelki-testi tunyasg s durvasg bjt meg. Vallsos gg, szellemi sttsg, erklcsi romls nem volt a klastromokban ritka jelensg mr a kzpkor elejn s virgjban sem. De egyelre mg az rnyoldalak nem homlyostottk el a fnyoldalakat. A keresztyn emberisg csodlva nzett a szerzetesekre. Az hitket s letket tekintette igazi eszmnyi keresztynsgnek. A cluny-i reform szigor szelleme mr a nem-szerzetes papsgra nzve is erklcsileg ktelezv tette a szerzetes-let egyik f vonst: a ntlensget (coelibatus). VII. Gergely ppa aztn kmletlen fllpsvel jogilag is ktelezte erre az egsz papsgot. Ez istenksrts volt, hamar meg is bosszulta magt. De a ppasg mgis mindmig ragaszkodik hozz, mert vilguralmi cljai rdekben olyan papi hadseregre van szksge, amelyet nem kt a csaldi let. — Mg a lovagsgot is megragadta a szerzetesi szellem: a XII. szzadban keletkeztek a lovagrendek, a vitzi s az aszkta letmd egybeszvsei. A nagyobb vrosokban mindentt nkntes polgri aszkta-trsasgok is ltesltek frfiakbl s nkbl. Ezeknek tagjai nem hagytk el a vilgi letet s foglalkozst, de ezen bell, amennyire tehettk, aszkta letmdot folytattak s kzs szentgyakorlatokat ztek. A lovagrendek s a polgri aszkta-trsasgok versenyeztek a klastromok lakival a szeretetmunkban. Egyszval Isten a szerzetesi szellembl is engedett egyhza szmra ldsokat fakadni. De mivel a szerzetesi vallsossg alapjban evangliumellenes volt, ezek az ldsok nem tarthattak sokig. Az elfajuls itt is poly gyorsan bekvetkezett, amilyen gyorsan lehanyatlott maga a ppai vilghatalom.

4. A szerzetessg s a tudomny

Nagy rdeme volt a szerzetessgnek a tudomny, fkppen a theologia mvelse. Ez klnsen a XIII. szzad eleje ta, az egyetemek keletkezsvel lendlt fl. Az egyetemek tanrai a rgibb, mginkbb az jabb szerzetesrendekbl kerltek ki legnagyobb rszben. Az egyetemeken s a kisebb szerzetesi iskolkban folyt tudomnymvelst neveztk el skolasztiknak (azaz „iskols” tudomnyossgnak). A skolasztika alapelve a filozfiban is, a theologiban is, az egyhzi tekintly eltt val flttlen meghajls volt. gy teht sem a filozfiban nem ismerte el az sz nllsgt s a szabad kutats jogt, sem a theologiban nem tekintette egyetlen zsinrmrtknek a Szentrst. De mg gy is sikerlt nagyszabs rendszereket alkotnia. A legkivlbb skolasztikus az olasz grfi csaldbl eredt dominiknus Aquini Tams volt (mh. 1274). Mig is a rmai egyhz hivatalos mintatheologusa s filozfusa.

l Nevk alaptsuk helyeirl ered: Cistercium v. Citeaux s Prmontr Franciaorszgban.
2 Alaptjuk a spanyol (Guzman?) Domokos.  3 Ered, ugyangy, mint a misztrium sz, a grg mein = szemet behunyni szbl.  4 letnek rkifj bjjal megrt emlke: a Fioretti (Virgocskk) cm legendagyjtemny magyar fordtsokban is (Kaposi Jzseftl, Erds Renetl, Tormay Cciletl) olvashat.

14. .  A NP VALLSOSSGA S AZ ISTENTISZTELET

l. A np vallsossga

A kzpkorban a np vallsossga teljes mrtkben az egyhz s a papsg tekintlynek uralma alatt llott. A pap, mint mennyet s fldet sszekapcsol kzvett hatalom llott az egyszer ember eltt. Az egyhz a fldi let minden mozzanatban ott volt mint parancsol s ld, segt s szentel er. Az emberek szorgalmasan s srn ltogattk a templomot. Klnben ez egyhzi s llami trvnyekkel ktelezv is volt tve. Az istentiszteletek elhanyagolsrt slyos bntetsek jrtak. Otthon is mindegyre imdsgok, ldsok, szentelsek szaktottk meg a napi munka folyst. — Ennek azrt is szksgt reztk, mert a kzpkori ember kpzeletben tovbb lt az antik szellemvilg: a boszorknyokban, a gonosz szellemekben val stt hit ltalnos volt. Ezeknek ellenszerl folyamodtak az egyhz nyjtotta szentel kegyelemhez, amelyben varzsert, bvs hatalmat lttak.

Ehhez termszetesen vaskos csodahit kellett. A kzpkor az rks csodaltsok kora. Ezeknek csak egy kisebb rszt lehet „kegyes” csalsbl magyarzni. Nagyobb rszknek termszetes forrsa a rengeteg szenvedsen keresztlment kzpkori ember ersen izgathat lelkillapota volt. Ebben a lelkillapotban hajland volt a kzpkori ember minden meglep s szokatlan jelensgben termszetfltti tnemnyt ltni. Hiszen a termszet erit s trvnyeit mg is, ppgy mint az antik ember, csak a legfogyatkosabban ismerte. Innen rthetk a legendk fantasztikus trtnete. Sokszor megdbbent tmegmozgalmakat is tmasztott ez az lland izgatottsg: ilyenek voltak tulajdonkppen maguk a keresztes hadjratok is, mg inkbb az nostoroz (flagellans) zarndoklatok.5

Ebben a lelkillapotban a kzpkor embert rks flelmek gytrtk: flt a pokoltl, a „tisztthely” knjaitl. Ezrt reszket mohsggal vgyott a bnbocsnatra. Mindennap elfordult, hogy a vilgba elmerlt emberek hirtelen szaktottak a tobzd lettel s a bszlt nknz vezekls msik vgletbe csaptak t. Ugyanezen okbl gyakorolta a kzpkori ember a jcselekedeteket is. Serny volt a bjtben, alamizsnlkodsban, de akrhnyszor ezzel sem rte be s hogy bizonyosabb legyen dvssgben, szerzetbe lpett. A tehetsek ezenfell mg nagy anyagi ldozatokkal is igyekeztek minl tbb „rdemet” szerezni Isten eltt. Nemessg s polgrsg versengett a templomok, klastromok, krhzak, menhelyek pttetsben, kegyes adomnyokban. Csakhogy ezekben a jtettekben mg a nemesebb lelkeknl is a sajt dvssgk biztostsa, teht egy alapjban nz rdek volt a rg. Maga az egyhz hivatalosan is tantotta, hogy „a gazdagnak pp oly szksge van a szegnyre, mint a szegnynek a gazdagra”, mert a gazdag ember a maga lelki dvt legknnyebben a szegnyek megsegtsvel biztosthatja. A kolduls s az alamizsnlkods egyarnt „rdem” lett. gy ez a nem evangliumi vallsossg mestersgesen tenysztette az ingyenlst. A kolduls a kzpkor vge fel egyik legnagyobb gazdasgi terhk volt a keresztyn llamoknak. A koldulsra pedig elssorban pp a legnpszerbb szerzetesrendek adtak pldt.

2. Az istentisztelet  - Az istentisztelet kzppontjban a skramentomokkal ls llott.

Ezeknek a szma most mr htre szaporodott (keresztsg, brmls, rvacsora, penitencia vagy rgi magyar nevn „dozat”, utols kenet, papp szentels, hzassg). Hatsukat egszen gpiesen fogtk fel, mgikus kegyelemkzlsnek tekintettk. A fistentisztelet tetpontja az rvacsora volt, a miseldozat alakjban. Az 1215-i laterni zsinat emelte dogmv a transsubstantiatio (tlnyegls) bibliaellenes tant. E szerint a pap ltal kimondott szereztetsi igk („hoc est corpus meum” stb.) hatsa alatt az ostya s a bor lnyege Krisztus testv s vrv vltozik t, csupn a kls tulajdonsgai — szne, ze, szaga — maradnak meg. A laikusoknak mr rgebb ideje csak ostyt adtak, azaz „egy szn alatt” rvacsorztattk ket; hiszen — amint mondottk — a „test”-ben mr gyis ott van a „vr”. Valjban ezzel is a papi tekintlyt akartk mg jobban fokozni. A transsubstantiatio dicstsre hoztk be a XIII. szzadban az „rnapja” (festum corporis Domini) hivalkod nneplst.

A hvk letben legnagyobb szerepet jtsz sakramentum a penitencia volt. Ez foglalta el az skeresztyn vezekls helyt. Az egyhz t. i. most mr nemcsak a hallos, hanem mindenfle bnkrt, mg a gondolatban elkvetettekrt is megkvetelte a hvktl a vezeklst, viszont azonban ennek nyilvnossgt megszntette. A bnk megvallsa, a gyns (confessio) csak a pap eltt trtnt, flbesgssal: a pap azutn kiszabta a vezeklsi bntetst (imdsg, bjt, alamizsna, vagy egyb aszktikus gyakorlatok), amely elgttelt (satisfactio) ad a megsrtett Istennek; s ennek a flttele alatt floldozta a hvt vagyis bnbocsnatot (absolutio) adott neki Isten nevben. A bnbocsnat hathatssghoz megkvntk ugyan, hogy a gynnak igazi szvtredelme is legyen (contritio), — de ezt a hvk s a papok tlaga sohasem vette nagyon komolyan. Ksbb egyenesen azt is tantottk, hogy mr a bntetstl val puszta flelem elegend ahhoz, hogy valaki bnbocsnatot nyerjen, csak a satisfactit teljestse pontosan. De a lazbb lelkek mg a satistfactitl is szabadulni igyekeztek s gy jtt divatba annak pnzen val megvltsa: a bcs.6

A skramentomok az istentisztelet szellemi rszt, az igehirdetst egszen elnyomtk. Csak a koldul rendek lendtettk fl jra, mindentt a np nyelvn. Ennek azonban bizonyos nevel hatsa csak a mveltekre, fkpp a polgrsgra volt. Az alsbb nprtegek vallsossga megmaradt a maga rzkies, pognyos alakjban. Minden keresztyn tudta ugyan a Miatynkot s a Hiszekegyet; de azrt az egyszer ember a maga igazi segtit mgis csak a szentekben ltta. Ezeknek a szma rendkvl flszaporodott. A npkpzelet s a csodakrsg minden kivlbb aszktbl, szerzetesbl csodatv szentet csinlt; sokszor a hivatalos ppai szentt avatst sem vrtk meg. A Mria-tisztelet most mr egyenesen elhomlyostotta a Szenthromsg egy Isten tisztelett. Ezekkel kapcsolatosan risilag elterjedt s egyre sivrabb lett a kpek s az ereklyk kultusza is. Mindez vgzetes s krhozatos eltvolods az Evangliumtl.

Ebben az rzkies vallsossgban termszetesen hatalmas szerephez jutott az rzki szp. A kzpkor a virgkora a vallsossgtl ihletett mvszetnek, klnsen az ptszetnek, amely a „romn” s a „gt” stlust alkotta meg. Az egyhzi zene reformtora Nagy Gergely ppa volt.

5 Lsd egy ilyenrl Arany Jnos mesteri s trtnetileg h lerst Toldi Szerelme 8-9. nekben.
6 Rgi magyar sz; a. m. „bntetselengeds”.Megklnbztetend a bcsjrstl, amely nem egyb, mint valamely kegyhelyre val zarndoklat, bcs, azaz bntetselengeds nyerse vgett.

15. . AZ ERETNEKSGEK S AZ INKVIZCI

Az egyhzi egysg s a papi tekintly sokig lehetetlenn tett a kzpkorban rnindenfle vallsi prttst. De amint a keresztes hbork idejben nagyobb vilgforgalom indult meg: a szellemi rintkezsre is tbb alkalom nylt s megkezddtt a lelkek forrongsa. A XII. szzadban meglep hirtelensggel kt j eretneksg ttte fl fejt. Az egyik a katharosok (tisztk) szektja volt.7 Ez Keletrl eredt; gnostikus, manichaeista s keresztyn tanok keverke volt. Legnagyobb ereje nem a tanaiban rejlett, hanem flcsigzott aszkzisben, rajong trekvsben az erklcsi tisztasgra. Vndor apostolai ostoroztk a hivatalos egyhz papjainak s hveinek sok erklcsi foltjt s a hozzjuk csatlakozknak tkletes dvt grtek. A Balkntl Dl-Franciaorszgig a legklnbfle trsadalmi rtegekben meggykereztettk a szektt, ms-ms nevek alatt (gy pl. Dl- Franciaorszgban albigenseknek hvtk ket, mert ffszkk Albi vrosa volt).

A msik nagy szekta, a valdensek, mr egszen keresztyn eredet. Alaptja Wald (v. Waldes) Pter, gazdag lyoni keresked. Az apostoli szegnysg gondolata 1176-ban annyira megragadta a szvt, hogy minden vagyont elosztotta a szegnyek kzt, maga pedig a hasonl gondolkozsakbl kis trsasgot („lyoni szegnyek”) alaktott s az Evanglium vndor prdiklshoz fogott. Mindenben az rnak az apostolokhoz intzett utastsaihoz alkalmazkodtak (olv. Mt 10., Lukcs 9-10. rsze). Ffegyverk a Szentrs volt, amelyet a np nyelvn olvastak s terjesztettek. leteszmnyk Krisztus s az apostolok kvetse. Ezt a Biblia, fkpp az jszvetsg parancsainak bet szerint val megtartsval akartk elrni. Ez a szekta is szles krben elterjedt, Franciaorszgon s szaki Itlian kvl Kzp-Eurpban is. A np rokonszenvt s a papsg gyllett fkpp az „apostoli szegnysg” hirdetsvel s megvalstsval keltette fl.

A katharosok s a valdensek a kzpkori egyhz nem egy tves szokst s tantst elvetettk: gy amazok a szentek, a kpek, az ereklyk tisztelett, emezek a bcs s a tisztthely tant. Ennyiben teht a reformci elfutrjainak tekinthetk, de csakis ennyiben. Mert lnyegben az vallsossguk egyltaln nem llott magasabban a rmainl, csak aszktikus erklcsi szigorsgban volt kvetkezetesebb nla. A reformci egyhzai a hit nagy krdseirl az Evanglium alapjn egszen msknt gondolkoznak, mint k. Mindazonltal a ppa egyhza gy sem nzte j szemmel ezeket a szektkat. Fltette tlk egysgt, papjai gazdagsgt s tekintlyt. Ezrt, mr III. Ince ta, erlyesen fllpett ellenk. Fkpp az npszersgk ellenslyozsra alakultak a koldulrendek. De a ppasg nem rte be a bks kzdelemmel. A katharosok ellen, a francia kirlysg tmogatsval, rettenetes hadjratot indtott. Majd (1232-ben) fellltotta az inkvizcit, azaz eretnekkutat trvnyszket, amely a legkegyetlenebb eszkzk alkalmazsval nyomozta, bntette s flemltette meg az eretnekeket. A ltszat megvsrt ugyan hangoztatta az egyhz, hogy „nem szomjazik vrre” s a kivgzsek vgrehajtst a vilgi hatalomra bzta. Azonban ez nagyon kopasz mentsg, ha meggondoljuk,  hogy az egyhz akkor tnyleg vilghatalom volt s a vilgi hatsg az tekintlynek nyomsa alatt volt knytelen elvllalni az eretnekekkel szemben a bak szerept. Knpad s mglya megtette a magt: a katharosokat sikerlt teljesen kiitani, a valdenseket pedig megtrtk vagy sztszrtk. Ezeknek egyes maradkai azonban bmulatos szvssggal szzadokon t fenn tudtk magukat tartani s a reformci idejn elfogadtk a tiszta Evangliumot.

7 Secta latin sz (a sequor = kvetni igbl); a klasszikus latinban a. m. blcseleti iskola, vilgnzeti prt; a keresztyn nyelvhasznlatban a grg hairesis egyrtkese: vallsi prtts, a hivatalos egyhzon kvl ll vallsi kzssg.

16. . A MAGYAR KERESZTYNSG A KZPKORBAN 

1. llam s egyhz

Istvn kirly rksgt a kzpkori magyar llam hven rzte s fejlesztette. A kirlysg a rmai egyhz vdelmt s erstst a legelsrang llami feladatnak tekintette. Az egyhz s papjai ott lltak, mint nlklzhetetlen tnyezk az llami let minden mkdsnl, klnsen az igazsgszolgltatsban s a trvnyhozsban. A fpapsg, nagy vagyoni erejvel, fontos tnyezje volt a honvdelemnek. Az egyhz gye teljesen llami ggy lett. De ppen ezrt a magyar kirlyok is fltkenyen rkdtek egyhzi hatalmuk fltt, akrcsak a nmet csszr-kirlyok. A ppasggal fnntartottk a tisztelettel teljes, hagyomnyos j viszonyt, de nem engedtk, hogy a ppk tlzott kvetelseikkel csorbtsk a magyar koronnak az egyhzzal szemben szerzett si szoksjogait, legfkppen a fpapi llsok betltsben val dnt szerept. I. Lszlnak s Klmnnak, Nagy Lajosnak s Igazsgos Mtysnak a ppai szkhez val viszonyt egykppen ez jellemezte. Csak nagy bels zavarok idejn, a kirlyi hatalom idnknti elhanyatlsakor volt mdjuk egyes ppknak — gy pl. III. Incnek — mlyebben belenylniok a magyar egyhzi gyekbe, olykor mg az llam bels politikjba is.

2. Vallsossg s mvelds

A magyarsg is, mint minden ms pogny np, nehezen, dacos ellenkezssel ntt bele a keresztynsg lelkiletbe s kultrjba.8 A pogny magyar valls, lappang rdngssg s egyb babonk alakjban, mg szzadokig lt a np kztt. Egyes maradvnyai a magyar keresztynsgbe is flszvdtak. mde vgre is meg kellett kedvelnie a magyar npnek a keresztyn vallst. Hiszen ebben a legjobb neveli maguk nagy kirlyai voltak, akik — klnsen az rpdhzban — csaldjukkal egytt szemlyes vallsossgukkal is kitntek. Nagy nemzeti csapsok, klnsen a tatrjrs elszenvedse utn a keresztyn magyar np lelkn valsgos vallsi rajongs vett ert s ilyenkor pompsan fellendlt az egyhzi let.

A papsg a magyar kzpkor virgjban vlogatott erkbl llott. A rgibb s jabb frfi s ni szerzetesrendek szltre el voltak terjedve s nagy tiszteletnek s npszersgnek rvendettek.9 lnken mutatja a kzpkori magyar trsadalom lelkesedst a szerzetessg irnt az a tny, hogy a XIV. szzad elejn kln magyar szerzet is keletkezett, a plosremetk rendje, mely rvid id alatt kzkedveltsgre jutott s klorszgokban is elterjedt.

Az egyhz irnytotta haznkban is a mvelds minden gt. Teljesen az kezben volt az iskolzs. Plbniai (alsfok), kptalani s monostori10 vagy klastromi (kzpfok, de a papsgra is kpest) iskolk mr I. Istvn kirly idejtl kezdve mkdtek az orszgban. Pcsett, budn s Pozsonyban egyetemek alakultak; tbb szerzetesi fiskola is volt. Nagy szmmal kerestk fl magyar ifjak a kzpkor vilghres egyetemeit is (Prizs, Bologna, Pdua, Prga, Krakk, Bcs) s nem egy kzlk tanrknt mkdtt azokon. A Mtys kirly korban lt Temesvri Pelbrt francisknus szerzetes (mh. 1504) — ez a szigor, megalkuvst nem ismer papi jellem — nemcsak hazjnak, de az egsz akkori eurpai keresztynsgnek egyik legjelesebb igehirdetje. Klfldi egyhzi rk is sokat tanultak tle, mvei szmos kiadsban forogtak Eurpa-szerte kzkzen.

Egyszval a rmai egyhz a kzpkori magyarsg letben is betlttte ugyanazt a szerepet, amelyet egyebtt. Amg csak teljesen el nem fajult, brta is a nemzet zmnek szeretett s ragaszkodst.

8 Ennek megkap llektani brzolsa Herczeg Ferenc Pognyok cm regnye.  9 Trtnetileg is h rajza a kzpkori magyar szerzetesletnek Grdonyi Gza Isten rabjai cm regnye.  10 A grg-latin monasterium = szerzetesek lakhelye szbl.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!