7. A kzpkor egyhza II. rsz MSODIK FEJEZET A ppasg
2013.11.20. 09:45
II. RSZ
MSODIK FEJEZET
A ppasg
12. . A PPAI HATALOM FEJLDSE A XIII. SZZADIG
12. . A PPAI HATALOM FEJLDSE A XIII. SZZADIG
1. A ppai hatalom alapvetse
A rmai egyhz tana szerint a ppasg egyids magval a keresztynsggel, mert maga Krisztus alaptotta. Jzus Krisztus ugyanis az apostolok kzti fsget, a „primtust” Pterre bzta volna (aminek bizonysgul felhozzk fknt Mt. 16:18, Jn. 21:15- 17, Luk. 22:32. verseit), s Pter, mint az apostolok feje, alaptja s els pspke lett volna a rmai gylekezetnek. A rmai pspkk ennlfogva Pter utdai volnnak, s mint ilyenek, az egsz egyhz fi. Ezt a tant azonban az elfogulatlan bibliai s trtnelmi vizsglds nem igazolja. Az rnak egyltalban nem volt szndka, hogy egyhzbl vilgi intzmnyt alaktson (v. . Jn. 18:36) s hogy abban fhatalmat, uralmat ltestsen (v. . Mt. 20:25-28). Pternek mondott szavait csak erszakosan, Jzus egsz szellemvel ellenttesen lehet hivataladsra, kinevezsre magyarzni. Az r sokkal jobban ismerte Pter gyngesgt (v. . Mt. 16:21-23), semhogy egy ilyen vilgtrtneti feladattal s kivltsggal akarhatta volna felruhzni t s az emberi gyarlsgnak mg jobban alvetett „utdait”. Valjban az apostolok kztt lelki hatalomban nem volt semmi klnbsg. Olyan megbzst, amilyet Pternek, a tbbi apostolnak is adott az r (v. . Mt. 18:18, Jn. 20:22-23). Pternek nmi megklnbztetett szemlyes tekintlye volt ugyan, de ezt is meg kellett osztania Jnossal, a kt Jakabbal, ksbb (v. . Gal. 2) Pllal. Teljesen alaptalan az az llts, hogy a rmai gylekezetet Pter alaptotta s volt els pspke; csak annyi ll, hogy a vrtanhallt tnyleg Rmban szenvedte el Nero alatt (de sokan; komoly tudsok, mg ezt is ktsgbevonjk). Pter letnek idejben a monarchikus pspksgnek mg sehol nyoma sincs.
Tagadhatatlan ellenben, hogy a rmai gylekezetnek a nyugati keresztynsg letben mr a legrgibb idktl kezdve fontos szerepe van. De ezt a gylekezet helyzete s llapota maga megmagyarzza. Rmn fggtt ekkor az egsz vilg szeme. Ez volt a birodalom fvrosa, trvnyt, parancsot, segtsget onnan vrtak a npek. Ez a kzponti helyzet volt a termszetes alapja az ottani keresztyn gylekezet tekintlynek is. A provincik keresztynei is rdekldtek a rmai keresztynek szoksai s nzetei irnt s kezdtk azokat mr nagyon korn pldaknt tekinteni. Sok szegnyebb vidki gylekezet egybknt is le volt ktelezve a rmainak; ez ugyanis tehetsebb tagjai jvoltbl mindig sokat tudott ldozni a szegnyebb atyafiak flseglsre. Nagyban emelte azutn a rmai gylekezet tekintlyt az a krlmny is, hogy a rmai csszrok rszrl szenvedett legelszr ldztetst s ltta a vrtanhallt Pternek s Plnak.
Ezt a tekintlyt pedig fltkenyen riztk s nveltk a gylekezet vezeti:, ksbb pspkei. Ezek rendszerint erskez s kitn gyakorlati rzkkel br emberek voltak: igazi rmaiak, akik egyformn tudtak parancsolni s alkalmazkodni. Az a trekvsk, hogy gylekezetk tekintlyt s „apostoli” hagyomnyait irnyadnak ismertessk el ms gylekezetekkel is, mr az I. szzad vgtl szrevehet. Ez termszetesen nem ment simn. Mshol is voltak tekintlyes, nagy gylekezetek, hatalmas pspkk. Ezek is tisztelettel nztek ugyan az apostolok vrvel ntztt Rmra, de irnyt, rendelkez jogt nem akartk elismerni. Keleten a pspkk, a csszri hatalomra tmaszkodva, meg is tudtk rizni nllsgukat a rmai egyhzzal s pspksgvel szemben. De Nyugaton a csszrsg az V. szzad vgn teljesen sszeomlott. A npvndorls zrzavarban csak egy maradt meg a rgi vilgbl szilrdan s vltozatlanul: a rmai pspki szk, a „Pter szke”. Ez lett most mr az egyetlen termszetes kzpontja a nyugati egyhznak s mveltsgnek. Pspkei gyes politikval aknztk ki hatalmuk nvelsre ezt a kedvez helyzetet. Blcsessgk s erlyk nem egy vlsgos pillanatban lett megmentjv Rma s Itlia mvelt slakossgnak. rthet, hogy a hls keresztyn np „atyinak” kezdte ket tekinteni s a „ppa” nevet kizrlag rjuk ruhzta. Ilyen igazi hatalmas atya-ppa volt mr I. (Nagy) Le, az V. szzad kzepn, akinek nagy rsze volt abban, hogy a rettegett hun kirly, Attila, elvonult az „rk vros” all (452).
Nem mindenik „ppa” rhetett el ilyen sikereket. Ezekben a viharos idkben sokszor volt a ppai szk jtklabdja a barbr hdtknak. Igazi hatalmas ppa nem is volt az idejkben az egy I. (Nagy) Gergelyen kvl (590-604), aki nemcsak kvetelte, de gyakorolta is a rmai pspki szknek az egsz nyugati egyhzra kiterjed hatalmt. Kvetelni azonban a tbbiek is mind kveteltk ezt az egyhzi „primtust” . St mr nagyobb dologrl: vilguralomrl is lmodoztak. A rgi rmai csszrok rkseinek kezdettk magukat tekinteni. Mg alantasabb eszkzktl sem riadtak vissza a nagy clok rdekben. Az effle klttt jogcmek igazolsra abban az idben ltalnos szoks volt az okmnyok hamistsa. A ppk ilyen hamistott okmnyokra tmaszkodva, merszen hirdettk, hogy k mr Nagy Konstantin ta egyenesen a rmai csszri hatalomnak az rksei s ezrt nagyobbak brmely egyes np s orszg uralkodjnl: egyhz s papsg, npek s kirlyok egyarnt az fhatalmuknak vannak alja vetve. A hamistvnyokat csak a XV--XVI. szzadokban sikerlt leleplezni.
Egyelre nem sokra mentek ez ignyeikkel. A frank kirlyok, akiknek politikai s katonai segtsgt tbbszr ignybe vettk, megbecsltk ugyan a ppkat, mg fejedelemsg szmba men vilgi birtokokat is ajndkoztak nekik Itliban, egybknt azonban nagyon kemny kzzel fogtk s egyszeren hbreseiknek tekintettk ket. gy tett klnsen a hatalmas Nagy Kroly csszr. Az halla utn, amikor birodalma szthullott, a ppk azonnal jra flemeltk fejket s kezdtk hangoztatni ignyeiket. De ezekkel a nagy ignyekkel rendszerint nem llott arnyban a ppk erklcsi sznvonala. Klnsen a X. szzad folyamn rettent erklcsi sllyedsbe s politikai megalztatsba kerlt „Pter szke”.
2. A ppai hatalom flptse
Sllyedsbl a ppasgot a nmet kirlyok — Nagy Ott, de fkpp III. Henrik — emeltk ki. Ezek a „rmai” csszri koront is viseltk, a Nagy Kroly birodalmnak feljtsra vgyakoztak s az egyhzat s a ppasgot is e cljuk szolglatba akartk lltani. A ppk azonban a csszroktl csak az erklcsi s politikai tmogatst fogadtk el, egybknt pedig folyvst fggetlenteni igyekeztek magukat tlk. Mindennl elbbreval volt nekik „az egyhz szabadsga”. Csak az volt a baj, hogy k ezt a szabadsgot nem tudtk msknt elkpzelni, mint csak a sajt vilguralmuk alakjban. Ennek rdekben szembeszlltak a nmet kirlysggal. Megkezddtt a ppasg s a csszrsg tbb vszzados nagy harca.
A harc kitrsnek kzvetlen indtoka a fpapi llsok betltsnek: az investiturnak a krdse volt. A nmet kirlyok Nagy Ott ta, trnjuk megerstsre hatalmas hbri birtokadomnyokkal lncoltk magukhoz a fpapokat. Ezzel trnjuk legmegbzhatbb tmaszaiv tettk ket politikai s katonai tren. Ezt azzal is biztostottk, hogy az egyes pspkket, rsekeket, apturakat k neveztk ki. Ms kirlyok, fejedelmek, nagy hbrurak pedig egyenesen ruba bocstottk az egyhzi llsokat s a tbbet fizetnek adtk oda. Ezt az eljrst neveztk (az Ap. Csel. 8:9-24. verseiben szerepl Simon Mgus utn) simoninak. gy az egyhzi vezet llsokba rendesen a legmltatlanabbak kerltek. Ennek kvetkezmnye az egyhzi let s klnsen az erklcsisg teljes elvadulsa lett. Ezen akart segteni egy szigor reformirny, amely a burgundiai Cluny1 szerzeteseitl indult ki 910 krl. Ez az . n. „cluny-i reform” eleinte csak a durva simonia ellen kzdtt. Ebben mg a vallsos lelk nmet kirlyok s egyb uralkodk is tmogattk. De azutn a ppk, felismerve a mozgalomban rejl ert, maguk lltak az lre. k pedig a sajt hatalmi rdekeiknek megfelelen simoninak blyegeztk az investiturt is: vagyis azt, hogy egyhzi lls betltsnek joga egyltaln vilgi ember kezben legyen. k azt akartk, hogy a nmet s egyb fpapoknak maradjon meg minden, a kirlytl kapott javadalmuk, de a kinevezsk egyedl a pptl fggjn. Ez nem mst jelentett volna, mint azt, hogy egy orszg leghatalmasabb hbresei egy klfldi uralkodnak, a ppa-kirlynak legyenek engedelmes szolgi s nagy vagyoni s hadi erejkkel llandan veszlyeztessk a sajt kirlyuk trnjt. Ezrt rthet, hogy a nmet kirlyok krmszakadtig ragaszkodtak az investitura joghoz; viszont a flelmes akaraterej VII. Gergely egyszeren eltiltotta azt. Az egyhzi tok rettenetes fegyvervel s a nmet nagyhbresek fllztsval sikerlt mlyen megalznia ifj s knnyelm ellenfelt, IV. Henrik kirlyt (Canossa, 1077). De gyzelme tetpontjrl hamar lesiklott: a hadi szerencse ellene fordult s szmkivetsben halt meg.
3. A ppai hatalom cscspontja
Az investitura-harcok ezutn is sokig, vltakoz szerencsvel folytak, de vgre is a ppasg kerlt ki bellk flnyes tekintllyel s politikai hatalommal. III. Ince alatt a vilghatalom teljessgt lvezhette a ppasg. ugyanis a politikai helyzet szerencss alakulsa kvetkeztben Eurpa tnyleges urv s parancsoljv lett. A csszrsgot, az angol s az aragoniai kirlysgot egyszeren ppai hbrr sllyesztette; a francia kirlysgot megalzta. alatta vettk be Konstantinpolyt a nyugati keresztes hadak (1204) s alaptottk meg ott a rvidlet keleti „latin” csszrsgot. Fnyes laterni kzzsinatn 1215-ben jformn az egsz keresztyn vilg tbb mint 2000 fre men kpviselete megjelent s hdolt a ppai szk eltt. Utdai sivr politikai kzdelmekben pazaroltk el mindezt a nagy ert s tekintlyt.
Hatalmuk cscspontjn a ppk mr nemcsak Pter utdainak, hanem egyenesen Isten s Krisztus helytartinak tekintik magukat. „A ppa — mondotta III. Ince — kisebb ugyan Istennl, de nagyobb, mint egy kznsges ember”. Uralmnak al van vetve nemcsak az egyetemes egyhz, hanem az egsz vilg. A csszr s a fejedelmek egyszer hbresei, akiket brmikor letehet, alattvalikat feloldozhatja a hsgeskjk all. Az egyhzi s az llami hatalom — a ppai elvek szerint — kt kard (Lukcs 22:38. flrertse!): az r mind a kettt Pternek, teht a (ppai) egyhznak adta. Az egyhz a „lelki” kardot maga kezeli, a „vilgit” — visszavonsig — a fejedelmekre bzza. Az egyhz s az llam viszonya teht az, ami a nap s a hold: az llami hatalom csak klcsnvett fny. Ez elvek kvetkezetes rvnyestsvel a nyugati egyhz a XIII. szzadban tnyleg a ppa egyhzv lett.
4. A ppai s a keleti egyhz
Csak a vgs nagy cljukat nem brtk elrni a ppk: a keleti keresztynsget nem tudtk hatalmuk al terelni. Kelet s Nyugat egyhza kzt si volt az ellentt. A szemlld grg egszen mst keresett a keresztynsgben, mint a gyakorlatias rmai; amaz „megistenls” utn svrgott, emez bnbocsnatra vgyott. Ezrt mr kezdetben nehezen tudtk egymst megrteni. Mg nagyobb lett az ellentt, mikor a nyugati egyhzban a vezetszerep az j npek lett, amelyeket a grg, mint barbrokat lenzett s mint ersebbeket gyllt. A rmai ppa hatalmnak nvekedst egyre ingerltebb fltkenysggel nzte a legtekintlyesebb keleti egyhzf, a konstantinpolyi patriarcha. Szzadokig hzd csndes ellensgeskeds lett ebbl. A kt egyhzfl tanban, istentiszteletben s rendtartsban az idk jrtval ellenttek is kpzdtek ki: gy pl. a keletiek helytelentettk a papi ntlensg egyetemesen ktelezv ttelt, kt szn alatt adtk az rvacsort stb. Ezek az ellenttek nem lettek volna egyeztethetetlenek, de a hatalmi versengs miatt elmrgesedtek. 1054-ben megtrtnt a vgleges szakts. Helyrehozsra trtntek ugyan ksbb ksrletek, de ezek mig sem vezettek ltalnos sikerre.
l Klni!
|