5. Az kor egyhza I. rsz HARMADIK FEJEZET Az kori egyhz bels fejldse - folytats
2013.11.20. 09:38
folytats
I. RSZ
HARMADIK FEJEZET
Az kori egyhz bels fejldse
9. . AZ ERKLCSI LET l0. . AZ EGYHZI TAN
9. . AZ ERKLCSI LET
l. A fejlds irnya; ketts erklcsisg
Az kor nagy vrosaiban mly erklcsi romlottsg uralkodott. Ennek kzepette tndkl jelensg volt az skeresztynek tiszta s szigor erklcsi lete. Ez termszetes kvetkezmnye volt a Llek uralmnak, valamint a krnyez pognyvilgtl elzrkzottsguknak s annak, hogy az r visszajvetelt a legkzelebbi jvben vrtk. Id mltval elhalvnyodott ez a szent vrakozs, a keresztynek szma ellenben annl inkbb megszaporodott. A nagy tmegekbl ll gylekezeteket mr nem lehetett knnyen elzrni a vilgtl s megvni a bn fertzstl. Az egyhznak teht mr a II. szzad msodik felben vlasztania kellett: vagy megmarad rgi szigorsga mellett s lemond terjeszkedsrl, vagy pedig tovbb hdt s albbszlltja erklcsi mrtkeit. Az egyhz az utbbit vlasztotta, mert nem akart egy kis felekezett sszezsugorodni, hanem vilgegyhzz akart lenni. Ez a trekvs rthet, mert az egyhz arra rezte magt hivatva, hogy a Krisztus uralmt az egsz vilgra kiterjessze. De ezt a clt emberi erre s hatalomra, nem pedig a Krisztus lelkre tmaszkodva akarta elrni. Ezrt volt szksge a tmegekre.
Sok j keresztynnek annyira fjt ez a megalkuvs, hogy — semmint belenyugodjanak — inkbb szakadsba vittk az egyhzat. k a Llek s a szentsg rgi uralmt szerettk volna visszalltani. Ezek a szakadsok (gr. schismk)14 ismtelt nagy bels vlsgokat okoztak, de az egyhzat nem brtk eltrteni fejldsnek mr egyszer flvett irnybl. Ez az irny az katholicizmusban vgtre is ketts erklcsisgre vezetett. Az tlagos keresztynek nagy tmegtl az egyhz berte egy nagyon mrskelt krisztuskvetssel: megengedte nekik, hogy a vilgban ljenek s avval kiegyezzenek. A szigor, teljes keresztynsget pedig csak kevesektl kvnta meg: azoktl akik erre nmaguk szntk r magukat s szaktottak a vilggal.
2. Aszkzis s szerzetessg
Az tlagon fellemelked keresztynsgre termszetesen knlkoz t az aszkzis volt. Ez annak a kornak oly ltalnos jelensge, hogy hatsa all a keresztynsg sem vonhatta ki magt. Klnben is az aszkzis alapgondolata az, hogy a test fltt a lleknek kell uralkodnia; ez pedig sehol olyan hatalmasan nem rvnyesl, mint a keresztynsgben. rthet teht, hogy az egyhzban az aszkzis mr nagyon korn megjelent. Csak az volt a baj, hogy mindjrt eleinte pognyos formban jelentkezett: termszetes letszksgletekrl s jogosult letrmkrl val Istenksrt lemondsban (bjt, ntlensg), sokszor bszlt nsanyargatsban. Ez egszen ms volt, mint az a nemes s szabad nfegyelem, amelyet az Evanglium kvn. Az egyhz ugyan vta hveit az aszkzis tlzsaitl, azonban magt az aszkzist mr a msodik szzadban a komoly keresztynsg tartozknak tekintette. De ilyen rtelemben komoly, kvetkezetes keresztyn nem lehetett mindenki. Aki mgis az mert s az tudott lenni, annak ezt a keresztyn kzfelfogs mr 200 krl klns rdeml rtta fl s azt vlte, bogy Isten is annak szmtja. A kivlbb aszktkat, ksbb a szerzeteseket az tlagos keresztyn ember mr korn babons csodlattal vette krl, klnleges isteni erk birtokosnak tartotta, emlkket tisztelte s kpzeletvel a szentek alakjait sztte meg bellk.
A IV. szzad folyamn fejldik ki az aszkzisbl annak szervezett s trsas alakja: a szerzetessg. Kzvetlen elzmnye a remetelet volt. Egyes elsznt aszktk, hogy a vilggal annl teljesebben szaktsanak, kivonultak a vad egyiptomi sivatagba15, vagy egyb embernemlakta helyekre s ott elkpeszt nlklzsek s nknzsok kztt folytattk testk „megldklst”. A remetesg atyja a kopt szrmazs, egyiptomi Antal volt (300 krl). Ezeket a magnos remetket azonban a teljes testi s lelki elvaduls fenyegette. Pachomius (320 krl), szintn egyiptomi aszkta beltta, hogy cljukat, az Istennek tetsz letet, sokkal jobban elrik, ha trsasgg llanak ssze. alkotta az els aszkta- telepet a Nlus partjn. Ez lett az se a ksbbi klastromoknak.l6 Mr maga Pachomius mind frfi, mind ni aszkta-trsasgokat szervezett. Ezekbl lettek a rgi magyar szval . n. szerzetek. Keleten rohamosan terjedt el a szerzetessg. Az egyhz legkivlbb vezeti is felkaroltk: gy klnsen Basilius, a nagy aszkta caesareai pspk (mh. 379), aki a szerzetessgnek a keleti keresztynsgben mig uralkod rendtartst szabott. Nyugaton eleinte lassabban foglalt teret a szerzetesi let, de ksbb itt lett igazi nagyhatalomm abban a formban, amelyet a blcs itliai aszkta, Nursiai Benedek 529-ben adott neki. az els rendezett nyugati szerzetestrsg: az . n. benedekrend alaptja.
A szerzetessg alapgondolata merben ellenkezik az evangliumi keresztynsggel. De Istennek volt hatalma mg a tvedsbl is jt kihozni. Az akarata volt, hogy a tisztbb, nemesebb keresztyn let a kvetkez szzadok risi viharaiban meghzdhatott a klastromfalak kztt.
3. Az tlagos keresztyn erklcsisg
A szerzetessg vilgmegvetsre s nmegtagadsra a keresztynek nagy tbbsge nem volt kpes. Az ilyeneknek valahogyan egyeztetnik kellett az Evanglium s a vilg kvetelmnyeit, ha sem amazzal, sem emezzel nem akartak vgleg szaktani. Ez az egyeztets mr a IV. szzadban egy tlagos erklcsi felfogst eredmnyezett. Ezt aztn szentestette az egyhz is. Kezdetben a vilgi foglalkozsok kzl az egyhz mindazokat tiltotta, amelyek valami kapcsolatban voltak a pogny vallssal; pl. a sznszetet, a mipart, az ldozati llatokkal val kereskedst. A szigor keresztyn gondolkods ezenkvl az els hrom szzadban mg a katonskodst s a kzhivatalviselst sem tartotta megengedhetnek. Tnyleg azonban mr Konstantin kora eltt nagyszm keresztyn katona s llami tisztvisel volt s akadtak kzttk magasrangak is, pl. helytartk. A tbbi foglalkozs tilalmt is csak a papokra nzve lehetett teljes szigorral rvnyesteni. A vilgi szrakozsok dolgban sem tudtk llandan fnntartani az eredeti szigor megtlst. Az egyhz hivatalosan mindenfle zajos szrakozst, tncot, jtkot „vilginak” s elvetendnek tlt; a sznhzat meg a cirkuszt pedig egyenesen a gonosz szellemek tanyjnak blyegezte. De valjban mr Konstantin eltt sem minden keresztyn tartotta kteleznek ezt a felfogst. Attlfogva pedig, hogy a birodalom hivatalosan keresztyn lett, a nagy tmegek letn mg kevsb ltszott meg a keresztynsg hatsa. Maguk a keresztyn csszrok is hiba hoztak trvnyeket a borzalmas gladitori mutatvnyok ellen; a „keresztyn” np ppen olyan mohn kvetelte s lvezte azokat, mint azeltt a pogny trsadalom.
Sokkal tbb erllyel tudta rvnyesteni az egyhz a maga Isten trvnyn alapul elveit az ngyilkossggal, a nemi bnkkel s a gyermekek kitevsnek ltalnos s jogosnak tekintett szoksval szemben. Az kori trsadalomnak e slyos erklcsi sebei a keresztyn llek hatsa alatt kezdtek elszr gygyulni. De viszont a vagyon, a fnyzs s a mveltsg krdsben megint csak kiegyezett a keresztyn erklcsi felfogs a krnyez vilggal. Egyre fogyott azoknak a szigor keresztyneknek a szma, akik ezekben a dolgokban is csak az rdg csbtst lttk. Teljes vagyontalansgra csak az aszktk s szerzetesek szntk el magukat. Velk szemben folyton tbb lett a jmd keresztyn. Az ilyenek aztn a mrskelt fnyzstl sem riadtak vissza s elmozdti lettek a mvszeteknek. A tudomnyos s irodalmi mveltsgre is mr a II. szzad ta egyre tbb a plda a keresztynek kztt. Mindez nem lett volna baj, ha vagyonnal, mvszettel, mveltsggel az evangliumi keresztyn szabadsg szerint ltek volna. De a tmegkeresztynsg ppen erre nem volt kpes.
4. A bnbnati rend
Az tlagos erklcsi sznvonal fenntartsra a bnbnati rend volt az egyhznak leghatalmasabb eszkze. Ezt az skeresztynsg mg nem ismerte. Ott csak a keresztsg eltt lehetett sz bnbnatrl. Aki megkereszteltetse utn esett slyos, . n. „hallos” (azaz a tz parancsolat valamelyikt nyilvnvalan megsrt) bnbe, azt, mint megfertztt tagot, rkre kizrtk az egyhzbl. Ez volt a sorsuk legelssorban a hittagadknak, mint a legrettentbb, „hallos bn” elkvetinek. De idvel, az erklcsi szigor ltalnos lazulsa folytn ebbl is engedtek. Hiba tiltakozott a rgi tisztasghoz ragaszkodk prtja: a tmeg kikvetelte az „elesettek” s ksbb ms hallos bnben leledzk szmra is az . n. „msodik bnbnat” lehetsgt. Az ilyen bnbnkrl gy gondolkoztak, hogy Isten nekik a bneikrt jr rk bntetst, a krhozatot elengedte ugyan, de nem az idi bntetseket is, melyekkel Isten a bnst szintn sjtja. Hogy teht az idi bntetsektl is szabaduljanak, a pspk irnytsval egy krlmnyes vezeklsen (latinul: poenitentia, azaz megbns) kellett keresztlmennik. Csak ezutn fogadtattak vissza az r testnek kzssgbe. Ez a vezekls eleinte testileg-lelkileg fjdalmas s — mert a nyilvnossg eltt folyt — klnsen megalz volt. Ksbb ennek a szigorsga is albbhagyott.
5. A szeretetmunkssg
A keresztynsg erklcsi ereje mg a nagy megalkuvsok ellenre is csodsan fnylik az korban. Ezt a keresztyn szeretet munki bizonytjk. A pogny kor a tiszta szeretetbl fakad trsadalmi segtmunkt mg nem ismerte. A keresztynek ellenben mr legsibb gylekezeteikben gyakoroltk zvegyek, rvk, szegnyek, betegek, foglyok, aggok gondozst. A tehetsebb gylekezetek a szegnyebbek, elssorban a jeruzslemi szmra rendszeresen adakoztak (V. .: Rm. l5:26-28, II. Korinth. 9:5-l5). lland volt kztk a szegny utazk tmogatsa s a legszvesebb vendgbartsg. Tevkeny szeretetket klnsen nagy kznyomorsgok, pl. raglyok idejn, mg a pognyokra is kiterjesztettk. Ezeket sokszor csodlkozsra, nem egyszer megtrsre indtottk korltokat nem ismer nfelldozsukkal. A ksbbi llamegyhz nagy birtokadomnyokhoz jutott s gy mg hatalmasabban tudott kzremkdni a hanyatl kor rettenetes gazdasgi nyomornak enyhtsre. Nagyszer egyhzi jtkonysgi intzmnyek emelkedtek elbb Keleten, majd Nyugaton is: idegenek, szegnyek, rvk, zvegyek, aggok, gygythat s gygythatatlan betegek, lelencek stb. egyarnt menedket talltak bennk. Az alexandriai egyhz az 500-ik v krl 7500 szegnyrl gondoskodott. A konstantinpolyi Sophia-templom mellett, legnagyobb rszben a szegnygondozsra, 100 diakonus s 40 diakonissza volt alkalmazva. Basilius pspk Caesarea kapui eltt egsz kis vrost alaptott krhzakbl s menhelyekbl; maga klnsen nagy nfelldozssal polta a blpoklosokat. Rmban Fabiola, ez az elkel keresztyn n, alaptotta a IV. szzad vgn az els krhzat, ahol maga polta a legundortbb bajokban szenvedket is. A szeretetmunkra az indtst az egyhz jobbjainak eleinte kizrlag a lelkkben lngragylt krisztusi let adta. Ksbb azonban egyre nagyobb szerepk lett benne az alantasabb lelki rgknak. Fkpp a zsid gondolkozs hatsa gykereztette meg a tmegekben, st mg a kivlbb lelkekben is azt a gondolatot, hogy az alamizsnlkod jutalomra tarthat szmot Istentl. Mr Cyprianus szerint „alamizsnk s jcselekedetek oltjk ki a bn lngjt”.l7
14 Szkizmnak olvasand!
15 Innen a nv is: eremites, gr. sivataglak. Msik szokott elnevezsk: anachoreta, gr. elhzd.
16 Claustrum lat.: zr, korlt, „zrda”. Ebbl ered a magyar klastrom (kolostor) sz.
17 Az e -ban trgyalt jelensgeket nagyszer klti kpben mutatja be Herczeg Ferenc A Nap Fia c. regnye.
10. . AZ EGYHZI TAN
1. A theologia kezdete
Az skeresztynek nem reztk szksgt annak, hogy az egyszer de forr s ers hitket szabatos fogalmakba ntsk. Isten igje kzvetlenl hatott rejuk az - s jszvetsgi Szentrsbl s az arra tmaszkod prdiklsbl. k mg nem szorultak r, hogy tanokban adjk nekik el, fogalmilag magyarzzk meg nekik az Igt. Azonban mr kzttk is vannak egyes kivl lelkek, elssorban Pl s Jnos, akik a gondolkozs eszkzeit is flhasznljk a maguk s testvreik hitnek tisztzsra, erstsre, vdelmre. tlk erednek az els szlai a bibliai Kijelents tudomnynak, a theologinak. A II. szzadtl kezdve mind nagyobb szksgk lett a keresztyneknek a theologira, mert az egyhznak bellrl s kvlrl olyan ellensgei tmadtak, akik ellen csak a tudomny fegyvereivel lehetett sikeresen kzdeni. Amazok voltak a gnostikusok, emezek pedig egyes kivl pogny filozfusok, akik irodalmi ton igyekeztek cfolni a keresztynsget. Ez ellenfeleket a nagy keresztyn gondolkozk csak a sajt fegyvereikkel: azaz a grg filozfia segtsgvel gyzhettk le. gy a keresztyn theologia a kijelentett igazsgnak filozfiai formban vel kifejezse s igazolsa lett.
2. Az els nagy theologusok
Mr a msodik szzad vgn annyira fllendlt a theologia mvelse, hogy az kori szellemi mvelds kzppontjn: Alexandriban egy nagy keresztyn theologiai fiskola (az . n. „katecheta-iskola”)18 alakult. Ennek tanrai lngol meggyzds keresztynek voltak, de egyszesmind vrbeli filozfusok is. Legnagyobb volt kztk a keresztyn theologia els nagy sszefoglalja, a lngesz s hihetetlen munkabrs Origenes. vette fel gyzelmesen a harcot a keresztynsg egyik legels irodalmi ellenfelvel, az lesesz pogny filozfus Celsus-szal. Nagyszer munkt vgzett a szentrsmagyarzat tern is. Tudsnl csak szernysge volt nagyobb, filozfijnl csak hite mlyebb s ersebb. A Decius-fle ldzsek alatt t, a hetven ves, elgynglt test, de llekben trhetetlen aszktt is knpadra vontk s az elszenvedett knzsok kvetkeztben nemsokra (254) meg is halt. lltlag 6000 klnfle irodalmi mvet hagyott htra.
Nyugaton az els nagy theologus Tertullianus, egy karthagi pogny centurio fia (200 krl). Elszr gyvd volt s mint ilyen trt meg. Fnyes ri tehetsgt egszen Krisztus szolglatra szentelte. Heves vr, eredeti gondolkozs s erklcsi flfogsban a vgletekig kvetkezetes ember volt. Nem is volt maradsa a katholikus egyhzban, mert vgkpp megromlottnak ltta azt; kivlt belle s egy rajong szakadshoz csatlakozott.
Cyprianus Karthagnak — szintn pogny gyvdbl lett — nagy pspke volt a msik nagy nyugati theologus. Egyhzt a Decius-fle ldzsek alatt erlyesen s blcsen psztorolta; ksbb (258) vrtanhallt halt. adott elszr vilgos irodalmi kifejezst annak a gondolatnak, hogy a katholikus egyhz egyedl dvzt. „Nem lehet — gymond — Isten atyja annak, akinek az egyhz nem anyja”. Az egyhzba pedig csak az tartozhatik bele szerinte, aki nemcsak a tantsait hiszi s vallja igazaknak, hanem a vezetinek, a pspkknek is felttlenl engedelmes. Ezekkel a gondolatokkal Cyprianus mr veszedelmes lejtre jutott: a Szentrs az dvssgnek ilyen feltteleirl (lthat egyhzba tartozs, emberi tekintlyeknek engedelmeskeds) egyltalban nem tud.
3. A dogma
A nagy theologusok tantsaibl (kzlk a legnagyobb tekintlyre jutottakat ksbb egyhzatyknak neveztk) vlasztotta ki az akkori egyhzi kztudat a neki legmegfelelbbeket s emelte hivatalos, ktelez egyhzi tann: dogmv.19 A dogma kialakulst hosszas s heves szellemi harcok elztk meg. E harcok legfbb tkz pontja Krisztusnak Istenhez val viszonya volt. Ez volt ugyanis az akkori keresztyn gondolkods legfbb krdse. A ltnek legmlyebb titkt, a vgesnek a vgtelenhez val viszonyt frksz grg szellem a keresztynsgben sem tudott megnyugodni mindaddig, amg ezt a krdst a maga szmra blcseleti ton meg nem oldotta.
Elszr abban kellett dnteni: Krisztus egylnyeg- (homousios) Istennel, azaz rktl fogva val isteni lny-e, vagy pedig pusztn teremtmny, vagy, mint egy kzvett irny hirdette, legfljebb hasonl (homoiusios) az Atya lnyeghez? Azok, akik Krisztust puszta teremtmnynek hirdettk, az Isten egysgt akartk ezzel megvni. Ennek a nzetnek egyik fkpviselje volt Arius alexandriai pap, akirl ez az irny ksbb a nevt is kapta (arianismus). A msik irny szerint Krisztus vltsga csak akkor teljes, hogyha benne magt az Atyt brjuk, az istensg teljessgt tesszk magunkv. Ezrt ragaszkodott ez az irny az egylnyegsg gondolathoz. Hogy mi megistenlhessnk — gondolta a grg keresztyn —, Istennek emberr kellett lennie. Ez az utbbi nzet gyztt, mert ennek volt mlyebb bibliai alapja. A Szentrs ugyanis nemcsak azt tantja, hogy Isten egy, hanem azt is, hogy Isten Krisztussal egy s Krisztusban lett a mink.
Ez alapon a nicaeai „oikumenikus” zsinat (325) kimondotta, hogy a Fi egylnyeg az Atyval. Ehhez a konstantinpolyi kzzsinat (381) kvetkezetesen hozzcsatolta a Szentllek (a velnk lev Atya s Fi) egylnyegsgt is. Az ellenkez nzetekre pedig tkot (anathema) mondtak: azaz kimondottk, hogy aki ezekrl a dolgokrl nem gy gondolkozik, ahogyan a hivatalos egyhz tant, az kiesik az anyaszentegyhz dvzt kzssgbl. Az tkot a csszrok tmogatsa tette foganatoss: k hvtk ssze ugyanis a kzzsinatokat — az elst, a nicaeait maga Nagy Konstantin — s a dntsre is nekik s udvari theologusaiknak volt legnagyobb hatsuk. gy alakult ki a keresztyn alapdogma, a Szenthromsgtan (a trinitas tana), mely szerint az egy isteni lnyegben hrom szemly van: Atya, Fi, Szentllek.
De itt mg nem llhatott meg a nyughatatlan grg keresztyn szellem. Rgtn felvetdtt a msik krds: ha Krisztus Isten, egy az Atyval — akkor ezzel hogyan fr ssze ember- mivolta? Miknt lakozhatik a teljes istensg egy trtnelmi, hs s vr emberalakban? Pedig ott kell lakoznia: mert azt is jl ltta a bibliai keresztyn hit, hogy ha a Krisztus istensge nlkl a vltsg nem lehet teljes: embersge nlkl viszont nem lehet valdi. Most teht Krisztus isteni s emberi termszetnek viszonyt kellett meghatrozni. Itt is tbb nzet kzdtt egymssal. Kzdelmk gy elmrgesedett, hogy vszzadokon t flkavarta ez egyhz s a birodalom bkjt. A hivatalos dntst a 45l-iki chalcedoni kzzsinat hozta meg: e msodik f keresztyn dogma szerint Krisztus egy szemlyben elegytetlenl, de msrszt elvlaszthatatlanul egytt van a kt termszet. Ez a hv llek szmra ktsgkvl bibliai alapon ll, kielgt megolds volt, de a filozfiai frkszst nem elgtette ki. Nem is szntek meg a theologiai harcok a chalcedoni dogmval. Az ellenkez nzetek kzl sokan, az tokkal nem trdve, kilptek az anyaegyhzbl s kln egyhzakat alaptottak. Ezeket termszetesen a hivatalos birodalmi egyhz eretnekeknek tekintette. Romjaikban mg ma is fennllanak ezek a kicsiny egyhzak, amelyek az vszzadok sorn rengeteget szenvedtek meggyzdskrt (ilyen pl. az rmny s az egyiptomi kopt egyhz).
Az kor egyhznak gy kialakult „orthodox” szenthromsgtani s krisztustani dogmja: a trinitas tana s a christologia a maga nehzkes s don filozfiai kntsben is sarkalatos keresztyn dvigazsgokat fejez ki. Ezrt a miatta lefolyt harcokat nem lehet medd szellemi erpazarlsnak tekinteni.
4. A nyugati tovbbfejlds; Augustinus
A fdogmk kialaktsa a keleti egyhzfl mve volt; itt, Keleten rte meg ugyanis els nagy flvirgzst a keresztyn theologia. De mg mieltt a birodalom nyugati fele a barbrok csapsai alatt vgleg sszeomlott volna, itt is tmadtak kivl theologusok.
A legnagyobb nyugati egyhzatya s ltalban Pl apostol s a reformtorok kztt a leghatalmasabb s legeredetibb keresztyn gondolkod Augustinus, magyarosan goston volt (354-430). Numidiban, szegny tisztvisel csaldbl szletett: csak az anyja, a kegyes s finomlelk Monnica volt keresztyn. Ifjsgt moh tudomnyszomj s viharos letrmk emsztettk fl. Lelke igazsgrt, teste lvezetrt lngolt. A keresztynsg nagyon sokig nem tudta vonzani. Csak hosszas vergdsek utn, miutn a manichaeismusba s a filozfiai ktelkedsbe egyarnt belekstolt, jutott el az jplti blcselet segtsgvel a Kijelents igazsgnak flismersre. De teljesen csak akkor lett keresztynn, amikor, mr mint 32 ves frfi Milanban, egy csodlatos megtrsben teljesen szaktott addigi vilgias letvel. Eszt, szvt s akaratt alvetette Istennek s egszen az mindenhat kegyelmre bzta magt. Megtrse utn otthagyta fnyesnek igrkez vilgi plyjt is. Elbb aszktaletre adta magt, majd papp lett s nemsokra pspkk egy kis szakafrikai vrosban, Hippo- Regiusban. Ebben a szerny llsban csakhamar a nyugati keresztynsg vezet szellemv ln. Agg korban ragadta el a jrvny, mikzben Hippot a vandlok ostromoltk.
Augustinus bmulatos irodalmi mkdst fejtett ki egyhza szolglatban. Gazdag s mly szellemvel vszzadokig pratlanul hatott a keresztyn gondolkozsra. Mestere volt a lelki nmegfigyelsnek; ebben a tekintetben az els modern ember. Vilghr Confessiiban Istennel val trsalkods alakjban, megragad szintesggel s csods fnomsggal rja le ifjkori lelki fejldst s megtrst. Soha el nem homlyosul tkre ez a knyv a kegyelemben megvigasztaldott szvnek, amely bneinek bocsnatt tapasztalta s az rk let elzt rzi. Mint theologus is, legtbbet azrt az igazsgrt dolgozott s kzdtt, hogy az ember dve egyedl Isten kegyelmn alapul. Ez az szmra a tapasztals megrendthetetlen tnye volt. Theologiai kifejezst a predestinci tanban adott neki. E bibliai alapon ll tana szerint Isten az eredend bnben megromlott, krhozatramlt emberisgbl egyeseket kegyelembl dvssgre rendelt s vlasztott ki. Ezeket aztn a fldi letben ellenllhatatlan kegyelmvel gy vezrli, hogy semmikpp el nem bukhatnak. Legnagyszerbb theologiai mvben, a keresztynsg vdelmre rt De Civitate Dei-ben (Isten vrosrl, v. . Jelensek 2l:2 skk.) pedig ezt a gondolatot mg jobban kiszlestette. Az emberisg egsz lett gy mutatta be, mint a kegyelemre kivlasztottak s a kegyelmen kvl llk: a Civitas Dei s a Civitas Diaboli (az rdg vrosa) nagy harct. A Civitas Dei tagjai alkotjk az igazi, lthatatlan anyaszentegyhzat, amelyet a fldn a lthat s egyedl dvzt katholikus egyhz kpvisel. A Civitas Diaboli-ba tartozik viszont minden emberi kzssg, mvelds, llami s trsadalmi rend mindaddig, amg csak al nem rendeli magt az egyhznak.
Ezekkel a gondolataival Augustinus az utkornak vezredes irnyt szabott. A predestincirl szl tana azonban nem maradt ellenmonds nlkl. Az egyhzi gondolkodst addig fknt az aszktk irnytottk, akik inkbb a szabad akarat gondolatn csngttek: azt hittk, ezen fordul meg az ember dvssge. Augustinus mly keresztyn tapasztalst s tantst kevesen voltak kpesek megrteni. A legtbb jraval, de felsznes llek az ember erklcsi szabadsgt, nllsgt s „rdemeit” fltette a predestinci tantl. Egy brit aszkta, Pelagius, nagy vitt is indtott e miatt Augustinusszal. neki, vilgtl elvonultsgban sejtelme sem volt a bn rettent hatalmrl. Ezrt egszen mereven azt hirdette, hogy az dvssg az ember szabad akaratnak mve; az isteni kegyelem csak pp annyibl ll, hogy az embert szabadakarattal ajndkozza meg s aztn „segti” annak felhasznlsban. Mg Augustinus halla utn sem szntek meg e trgy krl a vitk. Az egyhz hivatalosan Augustinus tana mellett foglalt llst, de a keresztynek tlagos erklcsi felfogsa mindig inkbb Pelagius fel hzott. Teljesen csak a nagy reformtorok tudtk Augustinus kegyelemtant megrteni s mltnyolni.
A Civitas Dei-rl szl tantsval pedig a kzpkori egyhz vilghatalmnak eszmei alapjait rakta le Augustinus. Mly hlval ragaszkodott a katholikus egyhzhoz, amelynek kebeln a kegyelmet megtallta. Hatrtalanul tisztelte az egyhz tekintlyt. Lnyegileg azonosnak hitte a fldi egyhzat a Civitas Dei-vel. Azt gondolta, hogy az embereket, a sajt dvssgk rdekben, mg erszakkal is lehet knyszerteni, hogy a katholikus egyhzhoz tartozzanak. Ez a nembibliai gondolkozsa vgzetes hatssal volt az egyhz ksbbi fejldsre. De viszont a mindenhat kegyelemrl, a predestincirl szl bibliai tanval lett a reformci elksztje is.
18 Azaz a hittants iskolja.
19 Dogma gr.: nzet, rendelet, alapttel.
|