4. Az kor egyhza I. rsz HARMADIK FEJEZET Az kori egyhz bels fejldse
2013.11.20. 09:29
I. RSZ HARMADIK FEJEZET Az kori egyhz bels fejldse
6. . „SKERESZTYNSG” S „KATHOLICIZMUS” 7. . AZ EGYHZ ALKOTMNYA
8. . AZ ISTENTISZTELET
6. . „SKERESZTYNSG” S „KATHOLICIZMUS”
l. Mi klnbsg van a kett kztt?
Az egyhz a maga hrom els szzadnak folyamn kt fejldsi fokon ment keresztl. Az egyik volt az skeresztynsg, a msik az katholicizmus. A legels idkben az egyhz a vilgtl elhzd kis gylekezetekbl ll. Izz vrakozssal csng az r kzeli visszajvetelnek remnysgn. Hite mg nincs tann kristlyosodva, letnek mg nincsenek szilrdul kialakult szablyai. A Llek uralma jellemzi. A hvk a Krisztus lelkvel, a Szentllekkel eleven s lland kzssgben vannak. Ez forr vallsos buzgsgban s ihletett elragadtatsokban, magasfok erklcsi tisztasgban (szentsgben) s testvri szolglatkszsgben nyilvnul. Ez a bels, szellemi hajter flslegess teszi kztk a kls, jogi parancsszt. Aki megkeresztelkedett s a Szentllek hatalma al kerlt, az mr tagja a gylekezetnek. Ezrt az skeresztynek mind a „Krisztus teste”, az egyhz tagjainak tudjk magukat. Azt is kifejezik az ekklesia = egyhz nvvel, hogy k — nem a zsidk — az Isten igazi vlasztott npe.1 Az egyes gylekezetek elg srn rintkeznek egymssal; azonban az rintkezsek mg teljesen szabadok: ktelez, jogi sszekttets, hivatali felssg mg egyltaln nincs kzttk s flttk.
Egszen ms kp trul elnk a 200. v krl. Ekkor mr van jogilag szervezett egyhz, van gylekezeti rendtarts, vannak hivatalos papi szemlyek. Meg vannak llaptva az istentiszteleti formk es a hitttelek. Egyszval a valls s az egyhz minden letnyilvnulsban egysges, szilrd tekintly uralkodik. Ahhoz, hogy valaki az egyhz tagja lehessen, most mr nem elg csak megkeresztelkednie s a Llek uralmba kerlnie, hanem flttlenl al kell vetnie magt az egyhzi tekintlynek is. Ez az egysges tekintly a legfbb biztostka most mr magnak az egyhz egysgnek is. s ez az egyhz, ppen mert ilyen egysge van, egyetemes = katholik ekklesia.2azaz az egsz ismert vilgra kiterjeden egy. A keresztyn valls e fejldsi foka teht mr katholicizmus; de mg egyltalban nem „grg”, vagy „rmai” katholicizmus, hanem ezektl jl megklnbztetve: katholicizmus.
2. A gnosis s a „katholikus” egyhz keletkezse
Erre a rendkvl fontos fordulatra, a katholicizmus kialakulsra elhatroz hatssal volt egy nagy szellemi kzdelem: az egyhz harca a gnostikus irnyokkal. Ezek az irnyok nem egyebek, mint a kor nagy vallskeveredsnek gymlcsei. Alapgondolatuk az, hogy a megvltst egy titokzatos, ihletszer megismers = gnosis hozza ltre az emberi llekben azzal, hogy feltrja az istensg mlysgeit. A gnosticismus keresztyn hvei ezt azutn azzal egsztettk ki, hogy erre a megvlt megismersre csupn Krisztus vezethet el. Ezt az alapgondolatot a filozfia s a klti kpzelet segtsgvel fejtettk ki. A szvevnyes gnostikus tantsok, valamint a gnostikus felekezetek pomps szertartsai sok keres llekre bvs vonzervel hatottak. Az egyhz ezt nem nzhette ttlenl. Nyilvnval volt, hogy a gnostikusok minden jszndk ellenre is bomlasztlag hatnak a keresztyn hitre s gondolkozsra. k tkletes filozfiv s fellmlhatatlan misztriumm akartk formlni a keresztynsget, de ennek nagy ra lett volna. Az egyszer hitet az „ismerettel” szemben kevsre becsltk; a Szentrs alapvet jelentsgt nem ismertk el; veszlyeztettk magt az egyistenhitet s Krisztusbl valami alsbbrend isten-fle szellemalakot csinltak.
Az egyhz teht ez idegenszer ramlattal szemben — mikor az, l35 krl, hdtsainak tetpontjra hgott — erlyesen vdekezni kezdett. Kzmegegyezs alakult ki arra nzve, mit kell a helyes, igaz hit, a valdi keresztynsg zsinrmrtknek tartani. Ilyen zsinrmrtkl megllaptottk: a) a kzs s egysges hitvallst, amely a II. szzad kzepn Rmban mr krlbell gy hangzott, mint a mi mai apostoli hitvallsunk; b) a hiteleseknek tekintett evangliumok s egyb apostoli rsok gyjtemnyt, az . n. jszvetsgi knont;3 vgl c) a pspki hivatalt. Az egyhz e hrom alapvet tekintlyt a kztudat maguktl az apostoloktl szrmaztatta. Mindazokat, akik ezeknek az „apostoli” tekintlyeknek nem tudtk s nem akartk magukat alvetni — gy elssorban a gnostikusokat — eretnekeknek4 blyegeztk s kizrtk az egyhzbl. Ettlfogva csak az lehetett az egyhz tagja, aki igazhit (orthodoxos) volt; az igaz hit (orthodoxia) mrtkei pedig a felsorolt egyetemes = katholikus tekintlyek voltak. A katholicizmus eredete teht srgi s ltrejttt a keresztynsg egy letbevg nvdelmi rdeknek kszni.
Viszont — amint ltjuk — mg ez a legrgebbi katholicizmus sem egyids magval a keresztynsggel. Mg kevsb azonos azzal, amit — helytelenl — ma szoktak rteni katholicizmus alatt; t. i. a rmai, ppai egyhzzal s vallssal.5
l Az ekklesia grg sz, ltalban sszehvott gylekezetet, a klasszikus grgsgben politikai gylst jelent; a Septuaginta Izrel npnek, mint Isten vlasztott gylekezetnek nneplyes megjellsre hasznlja; innen ment t a keresztyn kzhasznlatba. Magyar megfelelje, az „egyhz”, rgi magyar sz (ig-hz) s eredetileg szent hzat, templomot jelent.
2 A katholikus (nnemben katholik) grg sz valami egyetemes s egysges egszet jelent. Az apostoli hitvalls grg s latin szvege is gy nevezi az egyhzat: „Credo unam sanctam ecclesiam catholicam”, aminek rgies magyar szveg fordtsa ez: „Hiszek egy, kznsges keresztyn anyaszentegyhzat” (ma mr a „kznsges” sz a magyar nyelvben nem egyetemest, ltalnost jelent, mint rgen.). Katholikusnak lenni teht nem annyit jelent, mint a rmai egyhz tagjnak lenni, hanem jelenti a Krisztus testbe, az egy egyhzba val tartozst. Ezrt a reformtorok is ersen s joggal hangoztattk, hogy az apostoli hitvalls s a legrgibb keresztyn gondolkozs szerint k az igazi katholikusok.
3 Kanon (gr.) = norma, mrvessz, zsinrmrtk.
4 A hairetikos grg sz, melybl a latin haereticus s ebbl a magyar eretnek lett, eredetileg prtembert, prtoskodt jelent.
5 „Rmai” s „katholikus” mr nmagban ellentmonds, mert ami egyszer egy meghatrozott helyhez van ktve, az nem lehet „egyetemes”.
7. . AZ EGYHZ ALKOTMNYA
l. Az skeresztynsgben
A legsibb gylekezeteknek nem voltak rendezett hivatalaik. Elljrikul a „Llek embereit” tekintettk, vagyis azokat a frfiakat, akiknek letben s munkjban klns hatalommal nyilvnult meg a Krisztus lelke. Tekintlyt ezeknek a frfiaknak a nekik jutott magasabb kegyelmi ajndk adott (charisma, olvasand I. Kor. 12. rsze). Ezek a kegyelmi ajndkok azonban klnflk voltak s ennlfogva a rajtuk alapul „szolglatok” is klnbztek egymstl. Ezek kzl mr a legrgibb idben klns fontossgot tulajdontottak az istentiszteleteken val felgyeletnek, a szertartsok vezetsnek, az erklcsi fegyelmezsnek, a szegnyek, betegek, elhagyottak gondozsnak s az egyes gylekezetek kztti rintkezs irnytsnak. Az ilyenfajta szolglatok vgzit az jszvetsgi iratok „elljrknak”, „felgyelknek” (episkopos), „vneknek” (presbyteros),6„szolgknak” (diakonos) nevezik.
2. Az katholicizmusban
A „Llek embereinek” ez a rendezetlen fsge nem tarthatott sokig. A gylekezetek szmbeli szaporodsval mind tbb lett tagjaik kzt a selejtes elem. Nem mindig lehetett szmtani az j keresztynek vallsi s erklcsi rettsgre, „Llek szerint” jrsra. Egyre szksgesebb lett a vezets, a parancssz. Innen van, hogy Keleten mr a II. szzad elejn, Nyugaton pedig annak kzepetjn a legtekintlyesebb elljrnak s felgyelnek kezbe fut ssze a gylekezeti let irnytsnak valamennyi szla. Ekkor mr kizrlag ez az egy ember viseli az episkopos-pspk nevet. A pspk nemcsak a szolglatban els tbb, hanem a hatalomban is. A tbbi gylekezeti tisztviselk — gy a fkpp erklcsfegyelmezsben munks presbyterek, meg a szegnyek stb. gondozst vgz s az istentisztelet krl forgold diakonusok — a pspknek most mr nem egyenrang trsai, hanem alrendelt segdei.
A pspki hivatal ebben a monarchikus alakjban hovatovbb csaknem korltlan egyhzi hatalomm lett. A pspkt az apostolok utdjnak, Krisztus kpviseljnek tekintettk; volt a hagyomny re, a gylekezet tantja, ldozpapja s brja. Magas mltsgban el is klnlt a kznsges hvktl, a „npbl” (gr. laos) val „laikusoktl”, s az aljarendelt gylekezeti szolglattevkkel egytt kln szent rendet (klrus)7 alkotott. A klrus (papirend) tagjv brkit is csak nneplyes flszentels tehetett. A flszentelt ember a pspk s a vnek kzrttele ltal — gy hittk — klnleges mdon megkapja a Szentlelket s az gy nyert „elpusztthatatlan szent jelleget”8 a klrikus soha letben, mg hallos bnbe esve sem vesztheti el. gy alakult ki nagyszm rangfokozatokkal a papsg.9 Most mr az egyhz dolgaiba ritka kivtellel csak annak lehetett beleszlsa, aki pap volt. A paptl ugyan megkvntk, hogy szent letet ljen — ezrt nem is engedtk meg neki, hogy a rgi apostolok s gylekezeti elljrk pldjra vilgi kenyrkeresetet is zzn, st kezdtk azt is rossz nven venni, ha meghzasodott — de most mr ennl fontosabb volt az, hogy szablyszeren fl legyen szentelve, legyen joga a papsghoz. gy vltja fel mr az katholicizmusban az nkntes gylekezeti szolglatot a jogrenden alapul papi uralom, a hierarchia.
A hierarchit az egyhz knytelen volt kialaktani, hogy a bel tdul tmegeket rendben tarthassa. De az ilyen rendtarts nem megy msknt, mint parancsszra. Ahol pedig, parancsolnak, ott uralomnak is kell lennie. s ennek az uralomnak birtokosai nagyon gyorsan megfeledkeztek az egyhz Urnak parancsszavrl: „A pognyokon uralkodnak az kirlyaik... de ti nem gy: hanem aki legnagyobb kztetek, olyan legyen, mint aki legkisebb; s aki f, mint aki szolgl.” (Lukcs 22:25 -26.)
3. Az egyetemes egyhz
Ez a hierarchikus alkotmny a III. szzad folyamn az egsz egyhzban rvnyre jutott s azt egysgbe foglalta. Pspkeik akkor mr nagyobbra csak a vrosi gylekezeteknek voltak; a vidk keresztyn npe s elljri is ezek hatalma al kerltek. Egy-egy politikai tartomnynak (provincinak) pspkei rendszeres gylseket (gr. synodos, lat. concilium), zsinatokat kezdtek tartani a tartomnyi fvrosban (gr. metropolis = anyavros). A zsinatok hatrozatairl azt tartottk, hogy azok a Szentllek klns ihletse alatt jnnek ltre. Elnkk rendszerint a metropolis pspke = a metropolita, vagy rsek10 volt, aki gy a tbbi pspk felett felsbbsgre tett szert. Tbb rseksgbl alakultak ki — ismt a birodalom politikai tagozdsa szerint — a patriarchatusok; ilyen volt Keleten a konstantinpolyi, alexandriai, antiochiai, jeruzslemi patriarcha = fatya, frsek kerlete; Nyugaton pedig a rmai patriarch, amelybl a ppasg lett. Konstantin s utdai az egysg rdekben az egsz birodalom pspkeinek kzs zsinatt: az . n. oikumenikus11 = egyetemes vagy kzzsinatot is lehetv tettk. Ez a zsinat lett az katholikus egyhz legfbb tekintlye.
Ekkppen hrom szzad alatt Krisztus hveinek Szentllek-vezette gylekezeteibl egy nagyszer egysges jogi intzmny lett, amely az llammal szorosan sszentt s az egsz rmai birodalmat behlzta.
6 Szrl-szra a. m. regebb. Az els szzadban az episkopos s a presbyteros neveket mg felvltva hasznljk ugyanazokra a szemlyekre is. Csak a II. szzadtl jelent a kt nv kt kln munkakrt.
7 Kleros gr. = ordo, magistratus.
8 Lat. character indelebilis.
9 A pap nv ugyanonnan ered, ahonnan a ppa; a grg papas vagy pappas szbl, ami atyt jelent s eleinte csak a legtekintlyesebb gylekezeti elljrk tiszteleti cme volt. Csak az V. szzad vgtl foglaltk le kizrlag maguknak a rmai pspkk a ppa nevet.
10 Az archiepiskopos = fpspk szbl.
11 Oikumene gr. = lakott fld; gy neveztk ltalban az ismert vilgot s klnsen a birodalmat.
8. . AZ ISTENTISZTELET
1. Szertartsok
A keresztyn gylekezet legrgibb szertartsai nagyon egyszerek voltak. De mr kezdettl fogva hozzjuk tapadt egy nem evangliumi gondolat, amely a keresztyn lelkekbe a krnyez pognyvilgbl szivrgott t: az t. i., hogy ezek a szertartsok tulajdonkppen misztriumok, latinul sacramentumok, azaz isteni erket kzl titokszer szent cselekmnyek. Ez a gondolat annl jobban elhatalmasodott, minl tmegesebben lettek az egyhz tagjaiv csak klsleg megtrt, pognysgukkal szaktani nem tud lelkek.
Az egyhzba val flvtel si szertartsa a keresztsg volt; ezt, miutn a megkeresztelend elmondotta a hitvallst, hromszori vzbemertssel, ritkbban lentssel hajtottk vgre s nnepies s titokzatos ceremnikat szttek krje. Keresztsgben az egsz koron t rendszerint csak felntteket rszestettek; de rgtl fogva fordult el gyermekkeresztsg is, ksbb pedig ltalnoss lett.12 A keresztsgnek, mint skramentomnak, bntrl ert tulajdontottak; ezrt sokan (gy maga Nagy Konstantin is) csak hallos gyukon vettk fel. A mg meg nem keresztelkedett hvket az egyhz kiskor tagjainak, nvendk keresztyneknek tekintettk:13 az ilyenek az rvacsorban mg nem rszeslhettek, csak a kznsges istentiszteleten vehettek rszt.
A kznsges istentisztelet kezdetben egyszer s fesztelen sszejvetel volt, ahol imdkoztak, nekeltek, felolvastak a Szentrsbl s meghallgattk a Llek embereinek intelmeit s bizonysgtteleit. sszejveteleket reggel is, este is tartottak. Az rvacsora legsibb alakja valsznleg az esti istentiszteletet betetz vendgsggel (szeretetvendgsg, gr.: agap) volt egybektve. Itt a rendes tkezsen kvl — az r utols vacsorjra s hallra val emlkezsl — kenyeret s bort osztottak ki a szereztetsi igk (I. Korinth. 11:23-26) ksretben. Ez az si egyszersg azonban a skramentomi gondolat hdtsval veszendbe ment. Az istentisztelet szvevnyes s fnyes misztriumi szertartss ntt ki. Kzppontja lett az rvacsora, amelyet — zsid s pogny gondolatok s emlkek hatsa alatt — mr a III. szzadban ldozatnak tekintenek: Krisztus teste s vre megldoztatsnak a pap ltal, lk s holtak bneirt. Az r „testnek” s „vrnek” jelenltt is anyagi, fizikai mdon kpzelte el az rzki istentapasztalsra htoz pognykeresztyn.
Egybknt is rengeteg pogny hatst sztt fl a keresztyn istentisztelet. Ez egyrszt megknnytette a trts munkjt, msrszt azonban eltvoltotta az egyhzat a llekben s igazsgban = szellemben s valsgban val jzusi istenimdstl (Jn. 4:24). Pogny eredetek a gyertyk, a tmjn, a krmenetek s mg sok ms effle. A pogny sokistenimds lt tovbb az angyalok, a szentek, s a IV. szzad ta mr „Isten anyj”-nak nevezett Mria, valamint ezeknek kpei s ereklyi tiszteletben.
2. nnepek, szent helyek, szent mvszet
Az istentiszteletre sznt napok kzl legsibb „az r napja”, a vasrnap, mely a Krisztus feltmadsa emlkre mr a legrgibb pognykeresztyn gylekezetekben elfoglalta a zsid szombat helyt. Pnteken a Krisztus halla emlkre, s a ht mg egy napjn bjtlni szoktak. Az vi nagy nnepek kzl a legrgibb a hsvt s a pnksd. A karcsony legelszr Rmban, a IV. szzadban jelenik meg, mint a tli napfordulat ( = az j nap megszletse) pogny, fknt a Mithras-kultusszal kapcsolatos rmnnepnek mihamar kzkedveltt lett keresztyn msa. A Mria- s szentkultusz rvn aztn, a kvetkez szzadokban, mrtktelenl felszaporodtak az nnepek.
A legrgibb istentiszteleti sszejvetelek magnhzakban folytak le. Csak a II. szzadban kezdtek e clra kln pleteket emelni. Nagy, fnyes templomok csak akkor plhettek, amikor mr Konstantin s utdai erre a clra is bkezen ellttk az llamegyhzat E kor templomai legnagyobbrszt bazilika- stlusak: ez volt mg ekkor a legalkalmasabb stlus az egyszer istentisztelet cljaira. Tornyokat, harangokat az kor mg nem ismert. Szenteknek tartottk a keresztynek temethelyeit is, ahol a kzeli vgtlet s feltmads remnyben kegyelettel rizgettk halottaikat; a halotthamvasztssal, mint pogny szokssal, teljesen szaktottak. Egyes helyeken — gy fknt Rmban — egsz nagy fldalatti halottvrosokat, katakombkat rendeztek be. Istentiszteleteket a katakombkban rendszerint nem tartottak, de kedves, kezdetleges vallsos mvszetk emlkeivel flkestettk azoknak falait.
12 A gyermekkeresztsg keresztyn szlk gyermekeinl az jszvetsg jegye (amint az szvetsg jegye volt a szintn gyermekeken vgrehajtott krlmetls) s egyszer engedelmessg az r Jzus Krisztus parancsszava irnt: „Engedjtek, hogy a kis gyermekek n hozzm jjjenek s ne tiltstok el ket...” (Lukcs 18:16). De termszetesen csak akkor vlhatott ltalnoss, amikor mr a felntteket trt misszik munkja vesztett jelentsgbl s helyket mindinkbb a keresztyn csald s az egyhz nevel munkja foglalta el.
13 Ezek voltak (grg szval) a katechumenusok: hittantsban rszeslk.
|