3. Az kor egyhza I. rsz MSODIK FEJEZET A keresztynsg s a rmai llam
2013.11.20. 09:18
I. RSZ
MSODIK FEJEZET
A keresztynsg s a rmai llam
4. . A KERESZTYNSG LDZTETSE
5. . A KERESZTYNSG MINT A RMAI BIRODALOM LLAMVALLSA
4. . A KERESZTYNSG LDZTETSE
1. Az elzmnyek
A rmai llam az uralma alatt l npek vallsaival szemben rendszerint trelmet gyakorolt. Csupn a kzerklcsisg s az llami rend tiszteletben tartst kvnta meg brmely valls hveitl. Ebben az ltalnos vallsi trelemben rsze volt a zsidsgnak is. St ennek mg az a kivltsga is megvolt, hogy nem tartozott rsztvenni a csszrkultusz gyakorlsban, pedig erre ktelezve volt valamennyi tbbi engedlyezett valls (religio licita) kvetje. Innen van, hogy fennllsa els vtizedeiben a keresztynsgnek sem volt rsze llami zaklatsban. A rmai hatsgok egyszeren zsid felekeztnek nztk s nem trdtek vele. Az a vrengzs, amelynek Nero alatt 64-ben esett ldozatul a rmai keresztynek nagy tmege, mg nem tekinthet igazi llami ldzsnek, minthogy egszen klnleges oka volt: ez az eszels zsarnok Rma felgyjtsnak gyanjt akarta nmagrl a keresztynekre hrtani s ezrt vgeztette ki ket vlogatott, ltvnyos knzsokkal.
2. Az llam fllpse
Mihelyt az llami hatsgok flismertk, hogy a keresztynsg a zsidsgtl klnbz valls, hivatalosan is fllptek ellene, mert kveti llhatatosan megtagadtk az llami kultuszban val rszvtelt. gy teht az I. szzad legvgtl megkezddtt a keresztynek llami ldzse. Ez egyelre csak szrvnyos volt, mert Traianus csszr (98–117) csak az esetre engedte meg a keresztynek ellen a trvnyes eljrst, ha valaki nylt panaszt tett ellenk az llam isteneinek megvetse miatt; de hatrozottan megtiltotta, hogy panasz nlkl vagy nvtelen feladsok alapjn ldzzk ket. Maguk a hatsgok legtbbszr nem is leltk kedvket az ldzsben, de sokszor a kzvlemny nyomsa alatt voltak knytelenek vele. A np ugyanis ltalban embergyllknek, istentagadknak s az llami rend ellensgeinek hitte az elzrkzott letet l, titkos istentiszteleti szejveteleket tart, az ldozatokban, cirkuszi jtkokban rszt nem vev keresztyneket. Ezrt gyllte ket s a rluk kering legkptelenebb rgalmaknak is (emberhs-evs, fajtalankods, varzsls stb.) hitelt adott. Nagy elemi csapsokban s egyb bajokban (hnsg, ragly) a tmeg az istenek bosszjt ltta a keresztynek eltrse miatt s ilyenkor parancsolan kvetelte: christianos ad leonem, oroszln el a keresztyneket! Erre aztn tmegesen fogdostk ssze az illet vrosban vagy vidken Krisztus hveit, s ha hitket meg nem tagadtk, mint felsgsrtket s szentsgtrket hallra (lefejezs, mglya, cirkuszi vadllatok el vettets), vagy a hallnl is borzasztbb, letfogytiglan tart bntetsre (bnya, gladiator- iskola) tltk ket.
3. Az ldzs tetpontja s buksa
Az ldzsek kegyetlensge s a bntetsek borzalmai a gyngbb lelk keresztynek kzl sokat megflemltettek s hittagadsra brtak (ezek voltak az „elesettek” = lapsi). De a hvek mindvgig megllottak s mint vrtank (martyr) vagy hitvallk1(confessor) tettek bizonysgot Megvltjukrl. Ezek a bizonysgttelek sokszor pp a szem- s fltan pognyokat nyertk meg a Krisztusnak. Egyre szaporod megrendt megtrsek igazoltk a Tertullianus mondst: Semen est sanguis christianorum (mag a keresztynek vre). A III. szzad kzepre az egyhz mr annyira megersdtt, hogy a rmai llamnak a leszmols ersebb eszkzeirl kellett gondoskodnia. Decius s Valerianus csszrok (250 krl) trhetetlennek tartottk, hogy a birodalom alattvalinak egy folyton nvekv csoportja kvetkezetesen kivonhassa magt az llami kultuszbl. Megindtottk teht az els rendszeres s ltalnos, minden provincira kiterjed ldzst. Ez egy vtizedig tartott, borzalmat borzalomra halmozott, de cljt: a keresztynek kiirtst mg sem rte el. Ezutn hbork s belviszlyok egyelre megakadlyoztk a csszrokat a rendszeres ldzs folytatsban. Csak 300 krl tett mg egy ksrletet a birodalom jjszervezje, Diocletianus csszr s uralkodtrsai. Ez az ldzs kegyetlensgben s tervszersgben valamennyi elzt fllmlta s klnsen a keleti gylekezeteket sjtotta rettenetesen. Azonban a Diocletianus utdai kzt kitrt egyenetlensgek csakhamar mrskeltk a hevt. Vgl az egyeduralomrt kzd vetlytrsak kzl Constantinus beltta, hogy a hatalmasan szervezett s csodsan ellenll erej keresztyn egyhz megsemmistse immr lehetetlen; a rmai llam szmra, ha bels rendjt s bkjt biztostani akarja, csak egy t marad htra: az egyhzzal szvetkezni.2
1 gy hvtk azokat, akik hitkrt hallt nem, csak fogsgot vagy bntalmakat, knzst szenvedtek.
2 A diocletianusi ldzs korban jtszik Mra Ferenc Arany kopors c., nagy tanulmnyon alapul vonz regnye.
5.. A KERESZTYNSG MINT A RMAl BIRODALOM LLAMVALLSA
l. Nagy Konstantin s utdai; a pognysg vge
Constantinust a trtnelem ,,nagy”-nak nevezi. Mltn, mert csodlatos vilgossggal ismerte fel, hogy a rmai birodalom a keresztynsg fenntart erejt nem nlklzheti. Ezt a felismerst a politikai rdek is sugallta neki, nemcsak a vallsos rzs. Az „in hoc signo vinces” ltoms legendaszeren kisznezett trtnet, br az alapja Konstantinnak szemlyes lmnye lehetett. Az bizonyos, hogy Krisztusban maga is szintn hitt, de a keresztyn vallsban s egyhzban fknt politikai tnyezt ltott. Amikor mr a tbbi vetlytrsai fltt diadalt aratott, mint nyugati csszr keleti uralkodtrsval, Liciniusszal egytt 313-ban rendeletet adott ki, amelyben a keresztynsget engedlyezett vallsnak (religio licita) ismerte el. Amikor aztn ezt az utols vetlytrst is letrte s a birodalom egyedli ura lett, mg hatrozottabban prtjt fogta a keresztynsgnek. Bsges erklcsi s anyagi tmogatsban rszestette az egyhzat s papjait. De azrt a mg mindig nagyon ers pognysggal sem szaktott teljesen s csak a hallos gyn keresztelkedett meg. Utdai tovbb haladtak a tle kijellt ton. Az egy Julianus volt kivtel, aki a keresztyn vallst s egyhzat egyes kpmutat keresztynek miatt nagyon meggyllte. egy utols ksrletet tett a keresztynsg elnyomsra s arra, hogy a pogny vallsossgot a filozfia segtsgvel visszalltsa rgi fnybe. Ez a ktsgbeesett ksrlet azonban fleg Julianus korai halla (363) miatt hamar megbukott. Ezta a keresztynsg hbortatlanul lvezhette kivltsgos helyzett a birodalomban, mglen Nagy Theodosius csszr (380) kizrlagos llamvallss emelte s a pogny vallsok gyakorlst eltiltotta s ldzbe fogta. Ettlfogva a pognysg a kzletbl kiszorult. A vgs csapst a pognysg szellemi letre a birodalom utols nagy csszra, I. Justinianus mrte, midn a vilghr athni fiskolt (529) bezratta. A mvelds fegyvereitl is vgleg megfosztott pognysg kihzdott az elmaradottabb vidki lakossg, meg a nagyvrosi np-alj kz. Ezekben a krkben aztn mg sokig s szvsan fennmaradt.3
2. A csszri egyhzpolitika
A csszrok a keresztynsg diadalt azrt segtettk el, mert az egysgesen szervezett egyhzban j, ers ktanyagot nyertek a lazulni kezd birodalmi egysg szmra. Ezrt az volt a legfbb gondjuk, hogy magnak az egyhznak az egysgt mindenron megvjk. E clbl beleavatkoztak az egyhz legbensbb gyeibe, pldul a tan s a fegyelem krdseibe is. Mg erszakos eszkzk alkalmazstl sem riadtak vissza, csakhogy vget vessenek az egyhz egysgt fenyeget viszlyoknak. Az egyhz a csszri beavatkozsoknak sok hasznt ltta, de nagy rat fizetett rte: szabadsgt. Ura s parancsolja a csszr lett. Ez volt az . n. caesareopapismus. Ez azonban teljes kifejldsre csak a keletrmai birodalomban juthatott: itt az egsz kzpkoron t fennllott, mg Nyugaton mr nem volt ideje kifejldni.
3 De a „paganus” nv, melybl a magyar „pogny” sz lett, nem onnan ered — amint rgebben gondoltk — , hogy vgtre a vrosok npe mind keresztynn lett s a nem- keresztyneket „falusiak”-nak (pagani) gnyolta. A „paganus” sz a nem- keresztynekre alkalmazva mr akkor is elfordul, amikor a pognysg mg tvolrl sem volt a vidkre kiszorulva. Valdi eredete a paganus-pogny nvnek az, hogy a keresztynek magukat Krisztus katoninak (milites Christi) tekintettk 2 Tim. 2:3 szerint,a nem-keresztyneket viszont olyanoknak, akik ebbl a szent katonskodsbl kivonjk magukat, teht „pagani”-nak, ahogyan a rmai kznyelvben a nem-katont, a „civilt” neveztk.
|