2. Az kor egyhza I. rsz. ELS FEJEZET Az evanglium terjedse, keresztyn misszi a hrom els sz
2013.11.20. 09:10
I. RSZ
Az kor egyhza
ELS FEJEZET
Az Evanglium terjedse; keresztyn misszi
a hrom els szzadban
1. . AZ ELS KERESZTYNEK KRNYEZ VILGA
2. . AZ ELS KERESZTYN GYLEKEZET; A MISSZI KEZDETE
3. . PL APOSTOL; AZ EVANGLIUM TERJEDSE A POGNY VILGBAN
1. . AZ ELS KERESZTYNEK KRNYEZ VILGA
1. A rmai birodalom
A keresztynsg fllpsnek idejn az akkor ismert vilgnak majdnem ngytdrszt a rmai birodalom foglalta magban. Ez a birodalom klnfle faj s mveltsg npek nagy sokasgn uralkodott. Mgis hatalmas egysg volt. Egysges llamszervezet, jog s hadsereg voltak vaskapcsai. De elmozdtotta egysgt a vilgforgalom is: rendszeres postakzlekedse, lnk kereskedelme, kitn orszgtai voltak. Vgl a nyelvi egysg is kialakulban volt: a grg nyelvet a birodalomban szltre beszltk mg a tanulatlanabb emberek is. A grg nyelvnek ez az ltalnos ismerete nagyban megknnytette az Evanglium terjedst: a grgl prdikl s r Pl apostolt pldul Kiszsiban vagy Itliban pp oly knnyen megrtettk, mint a Balkn-flszigeten.
2. Vallskevereds
A birodalomnak ez az egysge a vallsos letre is megtette hatst. Npei kztt szmtalan vallsalak dvott: ezek, a vilgforgalom rvn, rintkezni s keveredni kezdtek egymssal. Ennek a nagy vallskeveredsnek (synkre-tismus)1 az lett az els eredmnye, hogy egyes nagy keleti vallsalakok elhatoltak Nyugatra s ott bmulatos hdtsokat tettek. A npek lelke ugyanis telve volt vallsos svrgssal s mohn vetette r magt minden jfajta hitre s szertartsra. Klnsen hdtottak a misztriumok: ezek egyes keleti istensgek tiszteletre szolgl titokzatos szertartsok, kultuszi drmk voltak; hv rsztveviknek, „beavatottaiknak” csods lelki megjulst knltak. Egyik legkedveltebb volt kztk Mithrasnak, a perzsa eredet nap-istennek a misztriuma; a Mithras-kultusz nyomai Magyarorszg terletn is fennmaradtak egyb rmai emlkek kztt. Keleti eredet volt a csszr-kultusz is, azaz a meghalt csszrok istentse, majd az lk is, s a szobraik eltt ldozs. Ez mint llami vallsos szertarts ktelez ervel brt. Keletrl jtt Nyugatra ksbb a rgebbiek mell, pp a hdtani kezd keresztynsg versenytrsaknt, egy j valls is: a perzsa Mni alaptotta manichaeismus, melynek alapgondolata a sttsg s a vilgossg kzdelme volt.
A msik fontos eredmnye ennek a vallskeveredsnek az, hogy a birodalomszerte legjobban elterjedt vallsok bizonyos kzs vonsokat kezdtek flvenni. Mindegyik vltsgvallss lett, azaz a testi s a lelki rossz bilincseibl val megvltst, szabadulst grt hveinek. De ennek fejben mindegyik megkvetelte tlk a testi-lelki tisztasgra trekvst, klnfle nmegtartztatsi „gyakorlatok”: aszkzis2 tjn. Vgl mindegyik ilyen vallsalakban kezdett derengeni az a sejtelem, hogy a szmtalan tarka-barka istenalak mgtt egyazon isteni lnyeg s er rejlik: teht mindegyik az egyistenhvs (monotheismus) fel haladt. gy ezek a pogny vallsalakok elksztiv lettek a keresztynsg hdt tjnak is, br egybknt merev ellenttben lltak az Evangliummal.
A mveltek szmra a vallst nagyobbrszt a filozfia ptolta. A korszak legkivlbb blcseleti rendszereit szintn vallsos svrgs jellemzi. Nmelyik blcselnl, klnsen Senecnl (mh. 65. Kr. U.) egszen az Evangliumra emlkeztet gondolatok csillannak meg. Legnagyobb hatsa e korban az jplti filozfinak (neoplatonismus) van: ez a llek vgs cljt az istensggel eggyolvadsban ltja.
3. A zsidsg
A leghatalmasabb ttrje a keresztynsgnek a zsidsg volt. Ez mr a Jzus korban nagyon el volt terjedve. A Fldkzi tenger partvidknek alig volt, kivlt Keleten, olyan nagyobb vrosa, melyben ne ltek volna a diaspora3 zsidi. Ezek a diaspora-zsidk elsajttottk a korszak grgs (. n. hellnisztikus) mveltsgt, a grg vilgnyelvvel egytt. Erre a nyelvre lefordtottk szentirataikat is, mert magt azt az si zsid nyelvet, amelyen az szvetsg knyvei rattak, ekkor mr a vele rokon armi nyelv s a grg rg kiszortotta a kzhasznltabl. Ez a fordts, a Septuaginta4 lett az Evanglium terjesztsnek egyik nlklzhetetlen eszkze, mert hiszen az - s az jszvetsg egyazon isteni kijelents alapvet s betetz rsze. Tiszta egyistenhitvel, erklcsi szentsgre trekvsvel nagyon sok nemes pogny lelket tudott a zsid valls ez idben maghoz vonzani, pedig klnben magnak a zsid npnek ltalnos ellenszenv volt az osztlyrsze az kori trsadalomban. A zsid vallshoz vonzd pognyoknak egy rsze teljesen t is lpett a zsid vallskzssgbe s minden pontjban elfogadta a mzesi trvnyt. Az ilyeneket hvjk grgl prozelitknak, azaz „csatlakozottaknak”. A msik, nagyobb rsze nem ment ennyire s csak a lazbb sszekttetst tartott fenn a zsidsggal, fkp a zsinagga istentiszteletn vett rszt llandan. Ez utbbiak, az „istenfl pognyok”5kzl kerltek ki az Evangliumnak els nem zsid hvei is.
1 Ez a nv tulajdonkppen annyit jelent, mint „krtai, vaqy: a krtaiakhoz hasonl sszetarts”. Plutarchos ugyanis azt jegyezte fl a krtaiakrl, hogy, br egyms kztt sokat civdtak, mgis, mikor ellensg tmadta meg hazjukat, teljes volt kzttk az egyetrts, amit mr k maguk gy hvtak, hogy synkretismus. A renaissance s a reformci korban kezdtk aztn ezt a nevet klnfle vallsos irnyok s prtok, majd klnfle keresztyn felekezetek bks egyetrtsre alkalmazni, mg ksbb pedig a fntemltett vallskeveredsnek is ez lett a tudomnyban hasznlatos neve.
2 Grg sz az askein = szorgalmasan foglalkozni, gyakorolni igbl.
3 A. m. sztszrtsg: gy hvjk grgl a Palesztinn kvl l zsidsgot.
4 Septuagintnak, azaz hetvenemberes fordtsnak azrt nevezik ezt, mert a monda szerint 70 (pontosabban 72: Izrel mind a 12 trzsbl 6–6) blcs zsid frfi mve volt.
5 Ilyenek az jszvetsgben: a kapernaumi szzados (Mt. 8:5–13. s Luk. 7:1–10), Kornlius (Ap. Csel. 10), a szerecsen kincstart (Ap. Csel. 8:27–39) stb.
2. . AZ ELS KERESZTYN GYLEKEZET; A MISSZI KEZDETE
A Szentrs tantsa szerint az Egyhz Isten vlasztottainak trsasga. Isten vlasztottai ltek a fldn mr a Krisztus eljvetele eltt is s hit ltal remnykedtek az eljvetelben. (Olvasand Zsidk 11. rsze) Az Isten egyhznak trtnete teht tulajdonkppen a bibliai trtnettel kezddik. De szorosabb rtelemben egyhznak mgis csak az jszvetsgben kezdd keresztyn gylekezetet szoktuk nevezni. Ez a gylekezet ott van mr a Jzus Krisztus krl, az fldi napjaiban. De nll trtneti ltre az els pnksd napjn jut.
l. Az els gylekezet megalakulsa; kpe; szorongattatsa
Az els gylekezet, a Krisztus egyhznak jszvetsgi magva, az els pnksd napjn, Jeruzslemben alakult meg. Ekkor tlttte ki ugyanis a feltmadott s mennybement r az egyakarattal vrakoz s imdkoz tantvnyaira a meggrt Szentlelket: ekkor gyzte meg ket ktsgtelen s megrendt jelek ltal, hogy velk van s velk is akar maradni mind e vilg vgezetig. A Szentllek hatalma alatt a tizenkt apostol rgtn csodlatos ervel s hatssal bizonysgot tett „Istennek nagysgos dolgairl”. Vezetjk, Pter pedig hatalmas prdikciban hvta megtrsre a meg-dbbent sokasgot. Az eredmny az lett, hogy a jeruzslemi zsidk s az ott pp akkor nagy szmmal tartzkod diaspora-zsidk, prozelitk s „istenfl pognyok” kzl mg az nap mintegy hromezren trtek meg Krisztushoz s keresztelkedtek meg az nevbe, a bnknek bocsnatjra. Ennek kvetkeztben a Szentllek ajndkt ezek is elnyertk. (Olv. ApCs 2 r.)
Ez a jeruzslemi sgylekezet naprl-napra szaporodott. A Szentllek hatalma csodkat mvelt benne. De mindennapi letn is megltszott, hogy Krisztus uralma alatt ll. Nemcsak a hitnek, de a szeretetnek is l kzssge lett. Nem engedtk, hogy valaki nsget lsson kztk: nknt, boldogan megosztottk egymssal javaikat. Ez nem volt kommunizmus, mert a knyszernek mg az rnyka is tvol llott tle s nem jrt egytt a magntulajdon megszntetsvel. (Olv. Ap. Csel. 5:1–11.) Ez egyszeren a Szentllek mve volt, a „szentek egyessge”, amilyennek kellene lennie minden valdi keresztyn gylekezetnek. Ez volt az els gylekezet legnagyobb vonzereje, tagjainak buzg istenflelme s tiszta lete mellett.
A jeruzslemi gylekezet tagjai mg nem akartak kiszakadni npk vallsi kzssgbl. Buzgn ltogattk a templomot, ceremonilis rszben is hven megtartottk a mzesi trvnyt. Abban remnykedtek, hogy ezen az ton egsz npket rnegnyerhetik majd lassanknt Krisztusnak. De a zsidsg vallsi s polgri vezetinek bizalmatlansga hamar feltmadt ellenk. Mr az els csoda (Olv. Ap. Csel. 3:1–10) megtrtnte utn felhborodtak azon, hogy az apostolok a gyllt, gyalzatos halllal meghalt Nzreti Jzus nevben mertek gygytani s prdiklni. Felhborodsuk annl nagyobb volt, mert az apostolokat egyszer, tanulatlan embereknek ismertk. Ezrt a papokbl s rstudkbl ll nagytancs, a zsid polgri s vallsi fhatsg fenyegetssel akarta ket eltiltani a tovbbi igehirdetstl s gygytstl. De k „Istennek akartak inkbb engedelmeskedni, mint az embereknek” (Ap. Csel. 4:l9, 5:29) s tovbb munklkodtak megflemlthetetlenl. Ekkor bebrtnztk ket, de Isten csodlatos intzkedsbl megszabadultak. Ezutn a nagytancs mr ki akarta rjuk mondani a hallos tletet, csak a blcs s trelmes rstud farizeus, Gamliel tancsra llott el attl s megelgedett az apostolok megvesszztetsvel. k rmmel viseltk a gyalzatot a Krisztus nevrt s a megjtott tilalom ellenre nem szntek meg t tovbb prdiklni. (Olv. Ap. Csel. 5:27–42). Igehirdetsk igazsgrl maga az r tett jabb meg jabb csodkkal bizonysgot.
2. Istvn vrtan; a sztszrds s az els misszi; „zsidkeresztynsg”
Slyosbodott a gylekezet helyzete az Istvn fellpsvel. volt a ht els diakonus kzl az egyik. (Olv. Ap. Csel. 6–7. rszei.) De nemcsak szeretetmunkt vgzett, hanem prdiklt s csodkat is tett. Mint grg mveltsg diaspora-zsid, szlesebb ltkr ember volt a tizenkt apostolnl. Ezrt mr nem elgedett meg annak hirdetsvel, hogy Jzus a Messis, hanem ebbl levonta a kvetkezmnyeket is: Isten tisztelete nincs a jeruzslemi templomhoz ktve, s a trvny klsleges megtartsa nem elg az dvssgre. Ezt hirdette szent btorsggal a nagytancs eltt is. Ennek kvetkeztben hallra tltk s az istenkromlkra mrt szvetsgi bntetssel, megkvezssel vgeztk ki.
Istvn vrtanhalla utn ltalnos ldzs indult meg a jeruzslemi gylekezet ellen. Ennek folytn a jeruzslemi keresztynek, az apostolok kivtelvel, elmenekltek a fvrosbl s Jdeban s Samriban szrdtak szt. De ezt az alkalmat is felhasznltk arra, hogy tovbb terjesszk a Jzus Krisztusrl szl rmhrt, az Evangliumot. Mr ez az els misszi nemcsak zsidkhoz, de pognyokhoz is fordult s azok kzl is sokakat megnyert. (Olv. Ap. Csel. 8. rsze.)
Azon az ton, amelyen Istvn elindult, a misszi csakhamar megrkezett egy nagy krds el: a Krisztushoz tr pognyokat be kell-e terelni a zsidsg kzssgbe, fel kell-e vtetni velk az szvetsgi trvny egsz igjt? Ebben a krdsben nem tudtak s nem mertek hatrozottan llst foglalni a Jeruzslemben maradt apostolok. Ezek, lkn Pterrel, valamint Jakabbal s Jnossal (a Zebedeus-fiakkal), majd ksbb az apostolok sorba nem tartoz, de nagytekintly msik Jakabbal, az r „atyjafival” (testvrvel?) ersen ragaszkodtak a zsidsghoz. A Krisztus kvetst sem tudtk msknt elkpzelni, mint zsid letformk kzt. k s hveik, egy ksbbi elnevezs szerint, „zsidkeresztynek” voltak. Viszont Isten tbbzben is csodlatosan megmutatta nekik, hogy „a pognyoknak is adott megtrst az letre”. (Ap. Csel. 11:18., olv. a 10–11. rszek.) E miatt ingadozkk lettek a nagy krdsben. Hatrozatlansguk megbnthatta volna az Evanglium terjedst, ha Isten a munka folytatst r nem bzza a tizenharmadik s legnyagyobb apostolra: Plra. A nagy krdst dnttte el: vonta le minden kvetkezmnyt annak, hogy Isten a Krisztusban „a pognyoknak is kaput nyitott a hitre”. (Ap. Csel. 14:27.)
3. . PL APOSTOL; AZ EVANGLIUM TERJEDSE A POGNY VILGBAN
1. Pl ifjsga, megtrse
Pl apostol diaspora-zsid volt. A Kis-zsia dli rszn lev Kilikia (v. Cilicia) tartomny Tarsus nev vrosban szletett, Benjmin trzsbl. Atyja rmai polgrjoggal br farizeus volt: fit is a farizeusok hagyomny- s trvnytiszteletben akarta flnevelni. Ezrt Jeruzslembe kldte, a hres Gamliel iskoljba. Itt rabbiv kpezte ki magt. De egyttal, a rabbik szoksa szerint, egy kzmvesmestersget is megtaunlt — mgpedig a Kilikiban klnsen dv storkszts mestersgt — s egsz apostolsga alatt ebbl tartotta fenn magt. Eredeti zsid Saul nevt keresztyn misszii munkssga kezdetn vltoztatta Plra.
Fanatikus farizeus szellemmel telt el a fiatal, rajong rabbi. Szvbl meggyllte az els keresztyn igehirdetket. Jelen volt az Istvn kivgzsnl s helyeselte azt. St elvakult buzgalmban odig ment, hogy felhatalmazst krt s kapott a Jeruzslembl sztszrdott keresztynek ldzsre is. ppen Damaskus fel tartott, amikor Krisztus elbe llott s egyszersmindenkorra megfordtotta lete tjt. (Olv. Ap. Csel. 9:1–20; 22:3–21; 26:1–20.) Isten csodlatos beavatkozsa kvetkeztben az ldzbl apostol lett. (Kr. u. 33–35 krl.)
„Nem lett engedetlen a mennyei lts irnt.” (Ap. Csel. 26:19.) Elszr Damaskusban hirdette az Evangliumot. Teljes szentrsismeretvel, nagy rabbitudomnyval s flnyes vitatkozkszsgvel mr ekkor zavarba hozta fajtestvreit. Csakhamar veszedelemben forgott az lete. Ekkor Jeruzslembe, majd Antiochiba, Szria fvrosba ment. Itt nemcsak a zsidk, de a pognyok kztt is volt mr megelzleg keresztyn misszi: itt keletkezett maga a „keresztyn” elnevezs is (Christianus a. m. Krisztushoz tartoz, Krisztust kvet).6Pl itt ltta meg teljes vilgossggal, hogy a pognyokhoz kldetett. Ismt elment Jeruzslembe s az „oszlopapostolokat” (Ptert, Jnost s Jakabot) meggyzte errl az isteni kldetsrl (Olv. Galat. 2:1–10.)
2. Pl misszii tjai; fogsgai, halla
Els misszii tjra 42–46 krl indult el. Ciprus szigetn, majd Kis-zsia tbb vrosban hirdette az Isten igjt. (Olv. Ap. Csel. 13. rsze.) Elszr mindig a zsinaggkban kezdte a prdiklst, de a zsidknl a legtbb helyt kevs fogkonysgot tapasztalt az Evanglium irnt; azrt a pognyokhoz fordult, akik rendszerint rmmel vettk tantst. A zsidk viszont, ahol tehettk, kildztk a vrosbl, st egyszer majdnem hallra is kveztk. — Ennek az tnak a vgn volt Pl nagy vitja Pterrel Antiochiban arrl, hogy a pognyokbl lett keresztyneket lehet- a mzesi ceremonilis trvny megtartsra knyszerteni. (Olv. Galat. 2:11–21.) Az izgalmas krdst a jeruzslemi gyls rendezte (kb. Kr. u. 50-ben): a pognykeresztyneket csak az . n. „N-fle parancsolatok” megtartsra kteleztk. (Olv. Ap. Csel. 15:1–21; v. . I. Mzes 9:4–6.)
Ezutn indult az apostol msodik misszii tjra (51–54). Elszr most is Kis-zsiban akarta hirdetni s egy darabig hirdette is az Igt, de a Szentllek ismtelt titokzatos ujjmutatsaibl megrtette, hogy t kell kelnie Eurpba, Macedniba. Ezzel dlt el a keresztynsg vilgtrtneti sorsa: zsia helyett Eurpa lett fsznterv. Eurpban legelszr a macedniai Filippiben alaptott gylekezetet: itt vesszzst szenvedett s brtnbe kerlt, de csodlatos mdon megszabadult. (Olv. Ap. Csel. 16. rsze.) Majd munklkodott a macedn fvrosban Thessalonikban, azutn Breban: de a zsidk bujtogatsa kvetkeztben mindkt helyrl meneklnie kellett. gy jutott Athnbe, az kori mveltsg egyik vilghr kzpontjba, ahol az Areopgon hatalmas bizonysgtev beszdet tartott a filozfusok eltt. (Olv. Ap. Csel. 17. rsze.) Innen Korinthusba ment, a fnyz, buja s romlott kiktvrosba. Msfl esztendeig munklkodott az itt alaptott gylekezetben, noha a zsidk skldstl itt sem volt megkmlve. Azutn visszatrt Kis-zsiba: elbb Efezusban trt utat az Evangliumnak, majd flment Jeruzslembe s az ottani nyomorg gylekezetnek elvitte az tja kzben gyjttt szeretetadomnyokat. Brmennyire gylltk honfitrsai s fajtestvrei: benssges szeretettel ragaszkodott nphez s a szent vroshoz s ksz lett volna nemcsak lett, de mg dvssgt is (Rm. 9:3) odaadni azrt, hogy az egsz Izrel megismerje Jzust s elfogadja a Messisnak.
Harmadik misszii tjnak (55–58) elbb Kis- zsia volt a sznhelye. Itt Efezus volt a kzpont, ahol majdnem hrom esztendeig munklkodott. (Olv. Ap. Csel. 19. rsze.) Hatalmas harcot indtott az itt uralkod babons pogny vallsossg, klnsen a npszer Artemis (Diana)-kultusz ellen. Sok megrz megtrs lett eredmnye munkjnak, de az Evanglium zsid s pogny ellensgei itt is npzendlst tmasztottak ellene, melytl csak csodamdon meneklt meg. Innen Macedniba s Grgorszgba ment s jbl szeretetadomnyokat gyjttt a jeruzslemi gylekezetnek.
Ezutn kvetkezett az apostol utols jeruzslemi tja. (Olv. Ap. Csel. 20. rsze s 21:1–15.) Isten elre megjelentette neki tbbflekppen is, hogy ott szenveds s fogsg vr re. m „nemcsak megktztetni, hanem meghalni is ksz volt az r Jzus nevrt”. Jeruzslemi tartzkodsa alatt fanatikusan gyllkd zsid ellensgei csakugyan r is trtek s egy npcsdlet leple alatt rvid ton el akartk tenni lb all. Azonban a rmai katonasg kimentette a dhngk krmei kzl s rizet al helyezte. gyt a rmai hatsg sokig vizsglta, mert Plnak, mint szletett rmai polgrnak, joga volt ehhez a trvnyes vdelemhez, msfell azonban a rmaiaknak tekintettel kellett lennik a folyton lzong zsidsgra is, amelyet vrig srtett volna a Pl teljes flmentse. Az apostol vgre is a csszrhoz fellebbezett (Ap. Csel. 25:1–12) s erre az t enyhe vizsglati fogsgban tart rmai hatsg katonai rizet alatt elindtotta a birodalmi fvrosba. tkzben hajtrst szenvedtek s a telet Mlta szigetn kellett tltenik.
Rmba kb. a 61. v tavaszn, Nero uralkodsnak 7. vben rkezett meg. Itt mg enyhbb fogsgban tartottk, kln brelt szllson lakhatott s az Evangliumot veken t „teljes btorsggal, minden tilts nlkl” hirdethette (Ap. Csel. 28:31), gazdag eredmnnyel. lete vgrl sem az Apostolok Cselekedeteirl rott knyv, sem egyb bibliai adatok nem szolglnak pontos rteslssel. De, gy ltszik, szilrd alapja van annak a hagyomnynak, hogy az els rmai fogsgbl mg megszabadult s egy vagy tbb misszii utat tett (taln Rmtl nyugatra is, egszen Hispniig) s ezutn kerlt ismt fogsgba Rmban s itt rte a vrtanhall Nero alatt (64–67 krl): mint rmai polgrt, valsznleg brddal vgeztk ki Krisztushoz val hsgrt.
3. Pl apostol jelentsge; a zsidkeresztynsg sorsa
Pl volt az r legtbbre bzatott apostola, a legjobban megldott skeresztyn misszionrius. lszval s rsban egyarnt csods hatalommal s hatssal hirdette az Evangliumot, pedig semmifle sznoki s ri mfogshoz nem folyamodott, teljesen a Szentllek erejre bzta magt. Tizenhrom levele maradt renk, de bizonyosan tbb forgott kzkzen. Nagyszm pognykeresztyn gylekezetet alaptott s ezeket blcsen rendezte s teljes psztori odaadssal gondozta is, semmi ldozattl s szenvedstl vissza nem rettenve az r s egyhza szolglatban. (Olv. II. Korinth. 11:22–33.) lete, munkssga, tantsa a feltmadott Krisztus els nagy gyzelme a pognyvilgban. teszi a keresztynsget vilgvalls s plntlja t Nyugatra. eltte is volt ugyan mr keresztyn misszi Nyugaton (a rmai gylekezet valsznleg mr a negyvenes vekben megalakult; mr Pl gy emlegeti a rmai keresztyneket, hogy az hitknek „az egsz vilgon hre van” Rm. 1:8). De Pl apostol nlkl Nyugaton is csak az lett volna a keresztynsg sorsa, ami rszben Keleten volt: zsids zugvalls zsugorodott volna ssze.
Ez a sors valban el is rte azt a keresztynsget, amelyet a Pl irnt mindvgig bizalmatlan jeruzslemi zsidkeresztynek vallottak. k — Pter s Jnos apostolok kivtelvel — mindvgig megmaradtak azon az llsponton, hogy a keresztyn embernek is minden pontjban meg kellett tartania a mzesi trvnyt. Tiszteletremlt hsiessggel megllottak ebben a nzetkben, pedig a zsidk ket csak ppgy ldztk azutn is, mint a Pl apostol tantvnyait. Az ismtelt ldzsek folymn Jeruzslemben mind a kt Jakab vrtansgot szenvedett. Jeruzslem pusztulsa idejn (70) vgleg el kellett hagyniok a zsidkeresztyneknek a szent vrost s a szeretett templomot. Ettlfogva mint jelentktelen vallskzssg tengdtek, fknt Szriban. nllsgukat nem tudtk megrizni s akik a tiszta Evanglium ismeretre el nem jutottak kzlk, azok a zsidsgba, ms keleti vallsokba, ksbb az izlmba olvadtak bele.
4. Az Evanglium terjedse
Pl apostolnak s misszionrius trsainak (Barnabs, Timotheus, Lukcs stb.) munkssga ltal, a vilgforgalom rvn ismerkedett meg a pognyvilg mindenfel a Krisztus evangliumval. Az Evanglium „Istennek hatalma minden hvnek dvssgre” (Rm. 1:16), teht azokat, akik az Evangliumot elfogadtk, Istennek ereje hdtotta meg, mint kivlasztottait. De Isten az Evanglium tanbizonysgaiul embereket rendelt. Ezeknek az embereknek, az els keresztyneknek az lete s jelleme volt a leghatalmasabb keresztyn prdikci. A jobblelk pognyok megrendlve lttk, mily csods bizalommal tekintenek ezek az emberek az tletnapja s a vilgvge el, mekkora nfelldozsra kpesek egymsrt s milyen fldntli ert nyertek hitk ltal. Ennek a hdt ernek kvetkeztben a msodik szzad vgn mr a Fldkzi tenger egsz partvidkn el volt terjedve az Evanglium, st a tvolabbi provincikban (Gallia) s mg a birodalom hatrain tl is (Mezopotmia) megjelent. Szmbelileg mg ekkor ersebb volt Keleten, mint Nyugaton; fajilag fknt a grgk s a grgs mveltsggel br keletiek kztt vert gykeret; trsadalmilag pedig leginkbb a vrosok alsbb nprtegeiben — kispolgrok, rabszolgk kztt — volt otthon, br mr az els vtizedek ta a vagyonosabb s elkelbb osztlyokbl is toborzott hveket. Mindamellett a hrom els szzad folyamn a rmai birodalom lakossga zmben pogny maradt.
6A „keresztyn” sznak a „kereszt” szhoz semmi kze sincsen. A „christianus”-bl szrmazik, szlv kzvettssel. A rgi magyar nyelvben „keresztyn”-nek, ritkbban „keresztny”-nek rtk s ejtettk. Ez elszr csak nkntelen nyelvi vltozatossg volt. (A Sebestyn nv is elfordul gy: Sebestny.) Ksbb azonban az ellenreformci idejn Pzmny s trsai (akik pedig maguk is keresztynt rtak s mondtak mg) kitalltk, hogy a keresztyn sz a kereszt-bl szrmazik, teht akik a kereszt jelt nem tisztelik, keresztyneknek sem tekinthetk. Erre visszahatsul kezdtek aztn a reformtusok a „keresztyn” alakhoz ragaszkodni, amg a rmai katholikusoknl a „keresztny” lett ltalnoss.
|