28. rnapja
75. Mikppen emlkeztet s biztost tged Isten az r szent vacsorjban arrl, hogy Krisztus egyszeri keresztldozatban s minden ajndkban rszes vagy?
Krisztus nekem s minden hvnek meghagyta, hogy egyek a megtrt kenyrbl s igyak a nekem nyjtott pohrbl az emlkezetre.
Ezzel egytt meggrte, hogy az testnek felldozsa s megtretse, vrnek kiontsa a kereszten rtem is ppgy megtrtnt, mint ahogy kt szememmel ltom, amikor az r kenyert nekem megtrik s a kelyhet nekem odanyjtjk.
s azt is meggrte, hogy az megfesztett teste s kiontott vre olyan bizonyosan tpllja lelkemet az rk letre, mint amilyen valsgosan eszem a kenyrbl s iszom a kehelybl, amelyet Krisztus testnek s vrnek jegyeknt az r szolgja nekem tad.
Mt 26,26–28; Mk 14,22–24; Lk 22,19–20; 1Kor 10,16–17; 11,23–25; 12,13
76. Mit jelent Krisztus megfesztett testt enni s kiontott vrt inni?
Nem csak azt jelenti, hogy Krisztus szenvedst s hallt hv szvvel elfogadjuk, s ezltal bnbocsnatot s rk letet nyernk.1
Hanem azt is jelenti, hogy a Szentllek ltal, aki Krisztusban s bennnk is lakozik, mi egyre inkbb eggy vlunk az szent testvel2 – br a mennyben, mi pedig a fldn vagyunk3 –,
testbl val testt s csontjbl val csontt lesznk4 azrt, hogy miknt a test tagjait egy llek, minket is a Szentllek ltessen s kormnyozzon.5
1 Jn 6,35.40.47–48.50–51.53–54
2 Jn 6,55–56
3 ApCsel 3,21; 1Kor 11,26
4 Ef 3,16–17; 5,29–30.32; 1Kor 6,15.17.19; 1Jn 3,24; 4,13
5 Jn 14,23; 6,56–58; 15,1–6; Ef 4,15–16
77. Hol grte Krisztus, hogy a hvket ugyangy tpllja testvel s vrvel, mint ahogy k ebbl a megtretett kenyrbl esznek s ebbl a kehelybl isznak?
Az rvacsora elrendelsekor, amikor gy szlt:1
„Az r Jzus azon az jszakn, amelyen elrultatott, vette a kenyeret, s hlt adva megtrte, s ezt mondotta: Vegytek, egytek, ez az n testem, amely tirettetek megtretik, ezt cselekedjtek az n emlkezetemre. Hasonlkppen vette a poharat is, miutn vacsorltak, s ezt mondta: E pohr amaz j szvetsg az n vrem ltal, ezt cselekedjtek, valamennyiszer issztok az n emlkezetemre. Mert valamennyiszer eszitek e kenyeret s issztok e poharat, az rnak hallt hirdesstek, amg eljn.”
Ezt az gretet Pl apostol is megismtli, amikor ezt mondja:2
„A hlaads pohara, amelyet megldunk, nem a Krisztus vrvel val kzssgnk-e? A kenyr, amelyet megtrnk, nem a Krisztus testvel val kzssgnk-e? Mert egy a kenyr, egy test vagyunk sokan, akik az egy kenyrbl rszesednk.”
1 1Kor 11,23–25; Mt 26,26–28; Mk 14,22–24; Lk 22,19–20
2 1Kor 10,16–17
29. rnapja
78. tvltozik-e a kenyr s a bor Krisztus valsgos testv s vrv?
Nem.
Ahogy a keresztsg vize sem vltozik t Krisztus vrv, s nem az mossa le a bnket, hanem csak isteni jegy s zlog.1
Ugyangy az rvacsorai kenyr sem vltozik t Krisztus testv,2 hanem a skramentumokra val tekintettel s a Szentllek kzlsmdja3 szerint nevezzk Krisztus testnek.
1 Mt 26,29; Mk 14,24
2 1Kor 10,16–17; 11,26–28
3 1Mz 17,10–11.14.19; 2Mz 12,27.43.48; Tit 3,5; 1Pt 3,21; 1Kor 10,1–4
79. Akkor mirt nevezi Krisztus a kenyeret az testnek s a poharat az vrnek, illetve az vre ltali j szvetsgnek? Pl apostol pedig mirt beszl a Krisztus testvel s vrvel val kzssgrl?
Krisztus alapos okkal mondja ezt.
Nemcsak tantani akar minket, hogy lelknket gy tpllja megfesztett testvel s kiontott vrvel rk letre, ahogyan mi tplljuk fldi testnket kenyrrel s borral,1
hanem ezzel a lthat jeggyel s zloggal egszen bizonyoss akar tenni minket, hogy egyrszt a Szentllek munkja ltal olyan valsgosan rszesednk az testben s vrben, mint amilyen valsgos az, hogy e szent jegyeket az halla emlkezetre elfogyasztjuk;2 msrszt, hogy Krisztus szenvedse s engedelmessge annyira a mink, mintha mi magunk szenvedtnk volna el mindent, s mi magunk tettnk volna eleget a bnrt.
1 Jn 6,51.55
2 1Kor 10,16–17
30. rnapja
80. Mi a klnbsg az rvacsora s a ppista mise kztt?
Az rvacsora azt tanstja egyrszt, hogy Krisztus egyszeri keresztldozatrt teljes bnbocsnatot nyertnk,1
msrszt, hogy a Szentllek minket Krisztusba olt,2 aki most valsgos teste szerint a mennyben, az Atya jobbjn van,3 s azt akarja, hogy t ott imdjuk.4
Ezzel szemben a mise tagadja, hogy l s holt elnyerhetn Krisztus szenvedsrt a bnbocsnatot, hacsak a misemond papok nem mutatjk be naponta rtk Krisztus ldozatt. Tovbb azt tantja, hogy Krisztus testileg van jelen a kenyr s a bor szne alatt, s ezrt ezekben kell t imdni. A mise gy alapjt tekintve megtagadja Jzus Krisztus egyszeri ldozatt s szenvedst,5 s ezrt krhozatos blvnyimds.
1 Zsid 7,27; 9,12.25–28; 10,10.12–14; Jn 19,30; Mt 26,28; Lk 22,19–20
2 1Kor 6,17; 10,16
3 Zsid 1,3; 8,1–2
4 Jn 4,21–24; 20,17; Lk 24,52; ApCsel 7,55–56; Kol 3,1; Fil 3,20–21; 1Thessz 1,10
5 Zsid 9,6–10; 10,19–31
81. Kik jruljanak az r asztalhoz?
Azok, akik bnkdnak bneik miatt, m bznak abban, hogy Isten bneiket megbocstotta, a mg meglv gyengesget Krisztus szenvedse s halla elfedezte,
s igyekeznek hitket ersteni s letket megjobbtani.
A meg nem trk s a kpmutatk viszont tletkre esznek s isznak.
1Kor 10,21; 11.28–29
82. Bocsssuk-e az rvacsorhoz azokat, akik szavaikkal s letvitelkkel azt bizonytjk, hogy hitetlenek s istentelenek?
Semmikppen. Ez Isten szvetsgt srten, s az haragjt vonn az egsz gylekezetre.
ppen ezrt a keresztyn egyhznak ktelessge, Krisztus s az apostolok rendelse szerint, a kulcsok hatalmval az ilyeneket eltiltani az rvacsortl, mg letvitelket meg nem jobbtjk.
1Kor 11,20.34; zs 1,11–15; 66,3; Jer 7,21–23; Zsolt 50,16
31. rnapja
83. Mi a kulcsok hatalma?
A szent evanglium hirdetse s a keresztyn egyhzfegyelem.
Ezekkel nyitja meg Isten a hvknek a mennyorszgot, illetve zrja be azt a hitetlenek eltt.
Mt 16,18–19; 18,15–18
84. Hogyan nylik meg s zrul be a mennyorszg a szent evanglium hirdetsvel?
gy, hogy Krisztus felhatalmazsa szerint a hvknek egytt is, szemlyesen is tudtul adja: Isten Krisztus rdemrt minden bnket valsgosan megbocstja, valahnyszor az evanglium grett igaz hittel elfogadjk.
Viszont minden hitetlennek s kpmutatnak tudtra adja, hogy mindaddig rajtuk van Isten haragja s az rk krhozat, amg meg nem trnek.
Ez az evangliumi tansg, amely szerint Isten mind most, mind a jv letben tl.
Jn 20,21–23; Mt 16,19
85. Hogyan nylik meg s zrul be a mennyorszg a keresztyn egyhzfegyelemmel?
gy, hogy Krisztus felhatalmazsa szerint azokat, akik nvleg keresztynek ugyan, m a keresztyn tantstl s letfolytatstl elszakadtak, testvrileg tbbszr meg kell inteni. Ha tvelygskkel s bnkkel fel nem hagynak, le kell leplezni ket a gylekezet eltt, vagy a gylekezet megbzottai eltt.
Ha ezek intsre sem trnek meg, akkor a gylekezet zrja ki ket a maga skramentumi kzssgbl, s Isten is kizrja ket Krisztus orszgbl.
De mihelyt igazi javulst grnek, s arrl tansgot is tesznek, akkor Krisztus s az egyhz tagjaiknt vissza kell ket fogadni.
Mt 18,15–18; 1Kor 5,2–5; 2Thessz 3,14–15; 2Jn 10–11