5. úrnapja
12. Bár Isten igazságos ítéletéből megérdemeltük az időleges és örök büntetést, hogyan szabadulhatunk meg attól és békülhetünk meg újból Istennel?
Isten igazságos követelésének maradéktalanul eleget kell tennünk, 1
s ezért vagy nekünk, vagy másnak meg kell fizetnie.
1 2Móz 20,5; 23,7
2 Róm 8,3–4
13. Mi magunk meg tudunk Istennek fizetni?
Mi magunk semmiképpen.
Ellenkezőleg: napról napra növeljük bűnünket.
Jób 9,2–3; 15,15; Mt 6,12
14. Bárki más, aki hozzánk hasonlóan csupán teremtmény, megfizethet-e helyettünk?
Senki sem.
Először is, Isten nem akar más teremtményt büntetni amiatt, amit az ember követett el.1
Másodszor, nincs olyan teremtmény, aki Isten bűnt gyűlölő haragját el tudná hordozni, vagy másokat attól meg tudna szabadítani.2
1 Zsid 2,14–18
2 Zsoltár 130,3
15. Milyen közbenjárót és szabadítót kell tehát keresnünk?
Olyat, aki valóságos ember,1 de tökéletes és igaz, 2
mindazáltal minden teremtménynél hatalmasabb, azaz valóságos Isten is. 3
1 1Kor 15,21
2 Jer 33,15–16; Ézs 53,9; 2Kor 5,21; Zsid 7,16
3 Ézs 7,14; Róm 9,5; Jer 23,5–6
6. úrnapja
16. Miért kell valóságos és tökéletesen igaz embernek lennie?
Isten igazságossága azt követeli,1 hogy ember fizessen az ember bűnéért.
De legyen igaz ember, mert aki bűnös, másokért nem fizethet. 2
1 Róm 5,12.15
2 1Pt 3,18; Ézs 53,3–5.10–11
17. Miért legyen valóságos Isten is?
Azért, hogy isteni hatalmával1 emberi mivoltában el tudja viselni Isten haragjának súlyát,
s így visszaszerezze és helyreállítsa elveszített igazságunkat és életünket.2
1 Ézs 53,8; ApCsel 2,24; 1Pt 3,18
2 Jn 3,16; ApCsel 20,28; Jn 1,4
18. Ki az a közbenjáró, aki egy személyben valóságos Isten, és valóságos, tökéletesen igaz ember is?
A mi Urunk, Jézus Krisztus, 1
akit az Atya teljes váltságul és igazságul adott nekünk. 2
1 Mt 1,23; 1Tim 3,16; Lk 2,11
2 1Kor 1,30
19. Honnan tudod ezt?
A szent evangéliumból,
amelyet Isten már kezdetben, az Édenkertben kijelentett,1
majd a pátriárkák és próféták útján hirdetett,2
az áldozatokkal és a törvény előírta más szertartásokkal kiábrázolt,3
végül pedig az ő egyszülött Fia által beteljesített.4
1 1Móz 3,15
2 1Móz 22,18; 49,10; Róm 1,2; Zsid 1,1; ApCsel 3,22–24; 10,43
3 Jn 5,46; Zsid 10,1
4 Róm 10,4; Gal 4,4–5
7. úrnapja
20. Ugyanúgy üdvözül-e Krisztus által minden ember, ahogyan Ádám által elveszett?
Nem.
Csak azok üdvözülnek, akiket Isten igaz hit által Krisztusba oltott, s akik az ő jótéteményeit elfogadják.
Jn 1,12; Ézs 53,11; Zsolt 2,12; Róm 11,17.19; Zsid 4,2; 10,39
21. Mi az igaz hit?
Az igaz hit ismeret, amelynél fogva igaznak tartom mindazt, amit Isten az ő igéjében nekünk kijelentett. 1
Ám egyúttal szívbéli bizalom is, 2 amelyet a Szentlélek ébreszt bennem az evangélium által, 3
hogy Isten nemcsak másoknak, hanem nekem is bűnbocsánatot, örök igazságot és üdvösséget ajándékoz,4 ingyen kegyelméből, egyedül Krisztus érdeméért.5
1 Zsid 11,1.3; Jak 2,19
2 Róm 4,16–22; Jak 1,6
3 2Kor 4,13; Róm 10,17
4 Zsid 10,38; Hab 2,4; Ef 2,7–9; Róm 5,1
5 Róm 3,24–25; Gal 2,16
22. Mit higgyen a keresztyén ember?
Mindazt, amit Isten az evangéliumban nekünk megígért,
s amit az Apostoli Hitvallás keresztyén hitünk egyetemes és szilárd tételeiként összefoglalt.
Jn 20,31; Mt 28,20
23. Hogy szól ez a hitvallás?
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek teremtőjében.
És Jézus Krisztusban, az ő egyszülött Fiában, a mi Urunkban,
aki fogantatott Szentlélektől, született Szűz Máriától, szenvedett Poncius Pilátus alatt,
megfeszítették, meghalt és eltemették.
Alászállt a poklokra, harmadnapon feltámadt a halottak közül, fölment a mennybe,
ott ül a mindenható Atya Isten jobbján, onnan jön el ítélni élőket és holtakat.
Hiszek Szentlélekben.
Hiszem az egyetemes keresztyén anyaszentegyházat, a szentek közösségét,
a bűnök bocsánatát, a test feltámadását és az örök életet. Ámen.
8. úrnapja
24. Hány része van ennek a hitvallásnak?
Három.
Az első rész az Atya Istenről és a mi teremtésünkről,
a második a Fiú Istenről és megváltásunkról,
a harmadik a Szentlélek Istenről és megszentelésünkről szól.
25. Isten lényege szerint egy Isten.1 Miért említettél akkor három nevet: az Atyát, a Fiút és a Szentlelket?
Azért, mert Isten az ő igéjében úgy jelentette ki magát, hogy ez a három különböző személy: az egy, valóságos és örök Isten.2
1 5Móz 6,4
2 Ézs 61,1; Zsolt 110,1; Mt 3,16–17; 1Jn 5,7 (Károli)