2/b Lajtha zeneszerzs-tanrtrsai s betantsban elhangzott mvek: Nemzeti Zenede hangversenyein 1919-44
2012.10.22. 11:46
2/b Lajtha zeneszerzs-tanrtrsai, 1919–1944:
-
Hammerschlag Jnos
|
1919/20–1942/43
|
1919 szeptembertl tantott a Zenedben,
1943. janur 1-jn nyugdjaztk
(az 1945/46-os tanvtl ismt megbzst kapott)
|
Viski Jnos
|
1940/41–1941/42
|
1940 novembertl tantott a Zenedben
|
Lisznyai Szab Gbor
|
1942/43–1943/44
|
1942 szeptembertl tantott a Zenedben
|
Szervnszky Endre
|
1942/43–1943/44
|
1942 szeptembertl tantott a Zenedben
|
A 2/b tblzat azt mutatja be, hogy mikor ki volt Lajtha tanrtrsa a zeneszerzs szakon a most kzelebbrl vizsglt idszakban. Viski Jnos, Lisznyai Szab Gbor s Szervnszky Endre csak nhny vig dolgozott vele, viszont a mr korbban is emltett Hammerschlag Jnos s Lajtha kztt klnlegesen mly szellemi-mvszi kapcsolat alakult ki a kzsen eltlttt vtizedek alatt. A kt kollga mr zeneakadmiai tanulmnyait is egyidben vgezte. Hammerschlag 1919 szeptemberben, vagyis Lajthnl b fl vvel ksbb kerlt a Zenedbe, s tbb azonos trgyat tantottak, pldul zeneszerzst s kamarazent. Az orgonamvszknt s karnagyknt, jelesl a Motett s Madrigl Trsulat vezetjeknt igen elismert Hammerschlag, akinek nevhez magas sznvonal zenetrtnet-kurzusok valamint szmos kzpkori, renesznsz s barokk kompozci magyarorszgi bemutatsa fzdik, a legteljesebb sszhangban dolgozott egytt Lajthval. Metdusuk zenetrtneti megalapozottsga, a rgi stlusokhoz, a rgi hangszerekhez val vonzdsuk is azonos volt. Tbb nvendk hol egyikknl, hol msikuknl vgezte a zeneszerzst. Hammerschlagot 1943. janur 1-jn knyszernyugdjaztk, m az 1945/46-os tanvben llst visszakapta, s Lajtha helyett, majd a figazgat Lajtha mellett igazgatknt is mkdtt.
A zeneszerzs utn (25 tanv) a msodik legfontosabb, s leghosszabb idn t tantott tantrgya Lajthnak a kamarazene volt (23 tanv). Az vknyvekben nem tallunk arra vonatkoz nvsort, hogy ki mindenki jrt hozz Zenedben, a tananyag sincs fltntetve, m a hangversenyek illetve gynevezett eladsi gyakorlatok programja sokat elrul. Az albbi kimutatst az 1919-tl 1944-ig terjed koncertprogramok alapjn ksztettem. A legclravezetbbnek az tnt, hogy a kigyjttt krlbell 80 produkcit a zeneszerzk szletsi sorrendjben rendezzem el, mivel gy azonnal ltszik, hogy egy-egy zenetrtneti stlus milyen arnyban van jelen. Ezen bell a szereplsek idrendben sorakoznak, gy hamar lemrhet, hogy egy-egy szerz mely idszakban s hnyszor fordult el.
Lajtha Lszl betantsban elhangzott mvek a Nemzeti Zenede hangversenyein, 1919–1944[26]
A zeneszerzk szletsi sorrendjben, ezen bell a hangversenyek idrendjben[27]
Corelli:
-
Triszonta (a msorlap szerint: „Sonata da Chiesa”), e-moll (2 vl, pf, vlc), 1928. november 29.
Telemann:
-
Tafelmusik 1733-bl; triszonta (a msorlap szerint: „Quartett”) (fl, vl, pf, vlc), f-moll, 1927. november 25.
-
Concerto (?), E-dr (pf, vl, vlc), 1929. november 29.
Hndel:
-
Szonta fuvolra s zongorra (?), 1921. janur 31.
-
Triszonta (a msorlap szerint: „Quartett”) (?), I–IV. ttel (2 vl, pf, vlc), 1930. janur 24.
-
Triszonta (a msorlap szerint: „Kamaraquartett”), A-dr (2 fl, pf, vlc), 1930. prilis 4.
J. S. Bach:
-
A llek szll s Jzus rzi. ria a 127. kanttbl.
-
Lgy boldog szp mtkapr. ria a 210. (lakodalmi) kanttbl, 1922. janur 26. (A msorlap szerint a kamarazene tanra: Hammerschlag Jnos s Dr. Lajtha Lszl. Valsznbb, hogy a kt kantta-rszletet Hammerschlag tantotta be.)
-
V. brandenburgi verseny, 1925. mjus 3.
Johann Friedrich Fasch (1688-1758):
-
Zongorangyes knon formban, I. s III. ttel (pf, vl, vla, vlc), 1930. mjus 9.
Gluck:
-
Szonta (a msorlap szerint: „Zongorangyes”), g-moll (2 vl, pf, vlc), 1930. februr 28.
J. Haydn:
-
Tri, G-dr (2 hg, gr, zg), 1932. december 21.
Boccherini:
Mozart:
-
Kt menett, Hrom nmet tnc, t kontratnc (kamaraegyttes, 19 elad), 1920. prilis 30.
-
Zongorangyes (?), I. ttel, 1926. februr 21.
-
Klarintts, A-dr, III–IV. ttel, 1928. februr 24.
-
Divertimento, E-dr (?) (2 cl, fg), 1928. prilis 21.
-
Klarinthrmas, Esz-dr, I. ttel, 1928. december 21.
-
Kvintett, Esz-dr (pf, ob, cl, cor, fg), 1930. mjus 9.
-
Klarintts, A-dr, 1931. janur 27., Mozart szletsnek 175. vforduljra
-
Klarinthrmas, Esz-dr, I–II. ttel, 1936. november 22.
-
Zongorangyes, Esz-dr, I. ttel, 1936. december 18.
-
Zongorangyes, Esz-dr, I. ttel, 1939. november 21.
-
Vonsts, g-moll, 1942. ferbur 13.
Beethoven:
-
Zongorats, Esz-dr, II-III. ttel (pf, ob, cl, fg, cor), 1926. november 26.
-
Zongorahrmas, B-dr, Op. 11 (pf, cl, vlc), 1922. janur 26. (A msorlap szerint a kamarazene tanra: Hammerschlag Jnos s Dr. Lajtha Lszl. A hrom elad ms esetben nem szerepel Lajtha nvendkeknt, teht valszn, hogy a betant tanr inkbb Hammerschlag.)
-
Skt dalok (5 dal) (2 nekes + pf, vl, vlc), 1920. janur 7.
-
Szextett (2 cor, 2 vl, vla, vlc), 1941. mrcius 14.
Csermk Antal:
-
A fenyeget veszly vagy a Haza szeretete vonshangszerekre s fortepianra. (A nemes magyaroknak ajnlva Verseghen, 1809-ben), 1927. janur 27. (A Nemzeti Zenede knyvtrnak 4494. szm s a Nemzeti Mzeum knyvtrnak 675. Ms Mus. kzirata alapjn sszelltotta: dr. Lajtha Lszl.)
Hummel:
-
Szeptett, I. ttel (pf, fl, ob, cor, vla, vlc, cb), 1927. mrcius 23.
Weber:
-
Tri, g-moll (pf, fl, vlc), 1927. februr 5.
-
Zongorangyes, I-IV. ttel, 1934. november 23.
-
Tri, E-dr (pf, fl, vlc), 1942. februr 13.
Schubert:
-
Oktett, F-dr (cl, fg, cor, 2 vl, vla, vlc, cb), 1920. prilis 30.
-
23. zsoltr, 1921. jnius 14.
-
Szonatina hegedre s zongorra, g-moll, 1928. mjus 24., Schubert-emlknnep
-
Notturno, Esz-dr (zongorahrmas), 1928. mjus 24., Schubert-emlknnep
-
Fantzia 4 kzre, 1928. mjus 24., Schubert-emlknnep
-
Kvintett, A-dr („Pisztng-ts”), IV. (varicis) ttel, 1928. november 16.
Mendelssohn:
Schumann:
C. Franck:
-
Zongorats, f-moll, 1920. janur 7.
-
Zongorahrmas, Op. 2, 1920. prilis 30.
-
Zongorahrmas, h-moll, II–III. ttel, 1925. mrcius 15.
-
Zongorats, I. ttel, 1929. december 13.
-
Zongorats, I. ttel, 1930. janur 24.
-
Zongorahrmas (?), 1934. janur 26.
Brahms:
-
Szonta hegedre s zongorra, A-dr, I. ttel, 1926. janur 31.
-
Zongorats, f-moll, 1930. mjus 9.
-
Zongorangyes, g-moll, 1931. november 20.
-
Tri (a-moll?) (pf, cl, vlc), 1932. mrcius 4.
-
Zongorangyes, c-moll, 1933. mjus 19.
-
Zongorahrmas (?) (pf, vl, vlc), II. s IV. ttel, 1933. december 15.
-
Zongorats, f-moll, 1935. december 20.
-
Zongorats, f-moll, I. ttel, 1940. mrcius 14.
Saint-Sans:
-
Szeptett, Menuet, Gavotte et Finale, 1926. december 17.
-
Szeptett, Menuet, Gavotte et Finale (?) (a msorlap szerint: „II., III. s IV. ttel”), 1927. november 11.
-
Szeptett, 1940. janur 26.
D’Indy:
-
Szvit rgi stlusban Op. 24. (I. Prlude II. Entre III. Sarabande, IV. Menuet, V. Ronde Franaise) (2 fl, tr, 2 vl, vla, vlc), 1920. janur 7.
-
Zongorangyes Op. 7, 1921. janur 31.
-
Mria-Magdolna. Kantta, 1921. jnius 14.
-
Zongorangyes, a-moll, 1930. december 19.
-
Tri Op. 29 (pf, cl, vlc), 1931. mjus 2.
-
Zongorangyes, 1936. mrcius 13.
-
Szvit rgi stlusban Op. 24, 1942. februr 13.
Ernest Chausson (1855-1899):
Agghzy Kroly (1855-1918):
Mahler:
-
III. szimfnia. (Fleischer Antal veznyletvel. A karokat betantotta: Dr. Lajtha Lszl.) 1921. december 16.
-
III. szimfnia. (Fleischer Antal veznyletvel. A karokat betantotta: Dr. Lajtha Lszl.) 1922. janur 19.
Debussy:
-
Szonta gordonkra s zongorra, 1920. janur 7.
-
En blanc et noir, III. s I. ttel (2 pf), 1920. prilis 30.
Gabriel Piern (1863-1937):
I. trakels. II. Erdn, mezn. III. A tenger. IV. A megvlt a viharban.
Magyar nyelv bemutat. 300 tag hromszlam gyermekkar, 200 tag nyolcszlam vegyeskar, 100 tag zenekar: 4 fuvola, 3 oboa s angolkrt, 3 klarint s basszusklarint, 3 fagott s kontrafagott, 8 krt, 6 trombita, 5 harsona, tuba, 4 hrfa, 2 pr stdob, nagydob, rztnyr, kis dob, hromszg, tam-tam, cseleszta, orgona s vonsok. A karnek tanra: Dr. Lajtha Lszl. A zenekari gyakorlat tanra: Fleischer Antal, a gyermekkar tanrai: Kesztler Lrinc dr., Pikthy Tibor, Sauerwald Gza, Zalnfy Aladr. Az orgonn Sugr Viktor jtszik. Karigazgat Noseda Kroly. Az els fv, hrfa s gordon szlamokat az intzet tanrai jtsszk.)
Jean Roger-Ducasse (1873-1954):
-
Zongorangyes, g-moll, 1922. janur 26. (A msorlap szerint a kamarazene tanra: Hammerschlag Jnos s Dr. Lajtha Lszl. Valszn, hogy Lajtha tantotta be a darabot, hiszen tbben az elad nvendkek kzl az tantvnyai voltak.)
Anna Lambrechts Vos (1876-1932, holland):
Dohnnyi:
-
Szerend Op. 10 (vl, vla, vlc), 1922. janur 26. (A msorlap szerint a kamarazene tanra: Hammerschlag Jnos s Dr. Lajtha Lszl. Valszn, hogy Lajtha tantotta be a darabot, hiszen a csellista, Spitzer Tams az nvendke volt. )
-
Zongorats, c-moll, 1929. janur 18.
-
Zongorats, c-moll, III. s I. ttel, 1936. mjus 22.
Amint a listbl kitnik, Lajtha nvendkei leggyakrabban Mozart mveit jtszottk, ami nem is csoda, hiszen szmos forrsbl tudjuk, hogy volt a legnagyobb mester Lajtha szemben. A msodik helyre Brahms kerlt, ami rszben nyilvn annak ksznhet, hogy 1933-ban volt szletsnek 100. vfordulja. A harmadik s negyedik leggyakrabban eladott szerz Vincent d’Indy s Csar Franck (igaz, ez utbbival azonos szmban jtszottk Lajtha nvendkei az 1928-ban szintn vforduls Schubert kompozciit.) A Schola Cantorum, amelyet 1896-tl d’Indy vezetett, Csar Franck szellemi hagyatkt volt hivatott megrizni s tovbbadni. Lajtha Csar Franck irnti rajongsrl Fbin Lszl, a zenedei kollga szem- s fltanknt emlkezik meg, mondvn: Lajtha Franckban „Bach legkivlbb jabbkori rkst ltta, s kamarazenemvei Franck ksei mveinek […] szellemisgt s polifon rsmdjt eleventik fel. […] volt az egyetlen neves magyar zeneszerz, aki Franck zenjbl indult ki, s a nagy francia mester hazai […] kultusznak alapjait megvetette. Barti krben, a zenedei rkon s a tanri szobban is hosszasan szeretett Franckrl elbeszlgetni. Lankadatlanul magasztalta nagysgt s nem gyzte hallgatsgt elgg arra serkenteni, hogy Bach mellett Franck mveibe is mlyebben behatoljon. […]”[28]
Akrcsak d’Indy, szintn Csar Franck-tantvny volt a listn szerepl Ernest Chausson s Gabriel Piern is. Ez utbbitl A gyermekek keresztes hborja cm, akkor igen sikeres, amgy trtnelmi esemnyeken alapul zens legenda eladsa hatalmas vllalkozs lehetett, hiszen sszesen 600 tag nek- s zenekar adta el 1922-ben, a Vigadban, magyar nyelv bemutatknt. Lajtha itt a karnek tanraknt szerepel. A teljessg kedvrt azt is meg kell emltennk, hogy Debussy, akirl Lajtha azt vallotta, hogy volt „az a lngsz, aki a 20. szzad kezdetnek zenjt uralja”[29] ha csak rvid ideig is, de szintn Csar Franck-tantvny volt, mindenkppen kapcsoldik teht ehhez a krhz. Csupn annak alapjn, hogy egy zeneszerz mely mesterek mveit tantotta a kamarazene-rin, nem lehet messzemen kvetkeztetseket levonni, m jelen esetben ezek az adatok ltvnyosan bizonytjk Lajtha ktdst egy olyan zeneszerzi csoporthoz, amely a magyar zenetrtnetrsban taln tlsgosan elhanyagoldott.
Szimbolikus jelentsg, hogy az egykori mester, Vincent d’Indy Szvit rgi stlusban cm, fvsokra s vonsokra rt mve ktszer is elhangzott, mgpedig nem akrmilyen alkalmakkor: a vizsglt 25 esztendben 1920. janur 7-n volt az els olyan hangverseny, amelyen Lajtha nvendkei jtszottak, 1942. februr 13-n pedig az utols.
A Szvit rgi stlusban tovbbvezet minket a prizsi Schola Cantorum egyik legfontosabb clkitzshez, a rgi stlusok felfedeztetshez. A lista elejn olyan barokk mveket lthatunk, amelyek eladsa akkoriban (az 1920-as vekben illetve 1930-ban) korntsem volt ltalnos: pldul Corelli, Telemann, Hndel triszonti. A Bach-kortrs Johann Friedrich Fasch kompozcija ma is kurizumnak szmtana. Nemcsak a „mit” rdekes, hanem a „hogyan” is. Johann Sebastian Bach V. brandenburgi versenyt Lajtha – legalbbis a zenekar ltszmban – a historikus elvekhez kzeltve adatta el 1925. mjus 3-n, a ksr egyttesben hrom hegedvel, kt mlyhegedvel s hrom gordonkval. A zenetrtneti megkzeltsre s felfedez hajlamra ad pldt a virtuz hegedjtkrl s verbunkos muzsikjrl hres Csermk Antal 1809-es A fenyeget veszly vagy a Haza szeretete cm mvnek eladsa is (1927. janur 27.). A kottt a Nemzeti Zenede s a Nemzeti Mzeum kziratai alapjn maga Lajtha lltott ssze. A kortrs kompozcik is hangslyosan jelennek meg, hiszen annak szmtanak d’Indy, Piern, Roger-Ducasse, a holland Anna Lambrechts Vos s Dohnnyi mvei, s a hangversenyek idejben csak pr vvel korbban hunyt el Agghzi, Mahler s Debussy. A zeneszerz Lajtha sajt mveit nem tantotta be a nvendkeinek, amin jellemt ismerve cseppet sem csodlkozhatunk. (Amikor a Rdi zeneigazgatja volt, egyenesen megtiltotta, hogy zenjt sugrozzk.) Ha kompozcii nem is szlaltak meg a zenedei hangversenyeken, az vknyvek rendszeresen s bszkn szmoltak be arrl, hogy milyen Lajtha-mveket mutattak be itthon s klfldn.
A hangversenymsorokbl szerencsre tudomst szerezhetnk Lajtha kamarazene-nvendkeinek egy rszrl. Mint ismeretes, a kt leghresebb a csellista Magyar Gbor s a hegeds Reisz, vagyis Ttrai Vilmos lett – mindkett egy-egy vilgszerte ismert vonsngyes tagjaknt. A nvendkek kzl nhnyan ksbb Lajtha zenedei kollgi voltak, gy pldul a fuvolista Meisel Gusztv, a klarintos Vczi Gyula vagy az oboista Schwb Nndor. A hegedmvsz Kemny Endre, aki mr nem a Zenedben, hanem a Bartk Szakiskolban kezdett tantani, 39 vig volt kamarazene-tanr, s gy rzi, Lajtha utdaknt tevkenykedett.
Arra vonatkozlag, hogy Lajtha mit tartott fontosnak egy-egy kompozci betantsban, szerencsre a visszaemlkezktl, akik persze nem felttlenl voltak zenedei nvendkek, elg sok informcink van. Jmagam is tbb ilyen interjt ksztettem, pldul Ttrai Vilmossal, Antal Lvival, Hara Lszlval, Klmnchey Zoltnnal, Nmeth Gzval, Kemny Endrvel, akik mind Lajtha irnytsval tanulhattak be mveket, rszben az mveit. Mivel a visszaemlkezsek megjelennek egy ktetben a kzeljvben (valamint nhny interj rszben vagy egszben a PARLANDO-ban is olvashat lesz), most inkbb egy igen rtkes levlbl idzek, mr csak azrt is, mert ez rvilgt egy olyan terletre, amely nem hagyhat ki, ha Lajtha kamarazene-tantsrl esik sz, brmennyire is leszktjk vizsgldsunkat a Nemzeti Zenedre. A Szabadsg tri Reformtus Egyhz kamarazenekara nven mkdtt egyttesrl van sz, amelynek tagsgt a Nemzeti Zenede nvendkei, valamint zeneakadmiai hallgatk s hivatsos muzsikusok alkottk. A zenekart 1941-ben, Lajtha kezdemnyezsre egy tantvnya, Klmnchey Zoltn[30] szervezte meg. A programban itt is gyakran szerepelt olasz s francia barokk (Vivaldi, Corelli, Rameau) s francia kortrs (Ravel, Florent Schmitt) muzsika. Klmnchey gy emlkezett vissza a zenekarra s mesterre: „A zenekar tagjai semmifle anyagi juttatsban nem rszesltek, kizrlag azrt jtszottak, hogy Lajtha Lszl csodlatos zenei vezetse alatt muzsiklhassanak. Lajtha keze alatt valban rendkvli lmny volt a muzsikls. Gyakran vltoztatott dinamikt, vagy a szoksostl eltr vonsnemeket az egyes darabokban, ezltal rendkvli finomsgokat s jszer hanghatsokat rve el. Tkletes technikai s zenei megoldsokat kvetelt, s gy, nyugodtan mondhatom, hogy a kamarazenekar abban az idben a legkivlbb volt haznkban. A hangversenyeken ismertette az egyes szmokat, – ez akkor mg teljesen jszer s szokatlan volt. Nem vszmokat s letrajzokat mondott, hanem a m zenei mondanivaljt, formai sszefggseit vilgtotta meg.”[31]
A dinamikai rnyaltsgot, a hangszn- s rzelemgazdagsgra val trekvst a legtbb visszaemlkez kiemeli. Ami pedig a mismertetseket, hangverseny-bevezetket illeti, Lajtha a Zenedben is gyakran segtette ily mdon a darabok megrtst. Az gynevezett Szabad Iskolban, 1921/22 teln eladssorozatot tartott a kvetkez cmmel: A zene Wagner Richard ta. 1941 novemberben s decemberben Mozart hallnak 150. vfordulja alkalmbl hrom koncertbl ll sorozatot rendeztek (Ksa Gyrgy s Szervnszky Pter adta el Mozart heged-zongoraszontit), 1943 prilisban Debussy-, majd novemberben Beethoven-estre kerlt sor; mindegyik eltt Lajtha mondott bevezett.[32] Testhezll feladatot jelenthetett szmra, amikor a Liszt Ferenc Ifjsgi Kr az 1929-es jjalakulskor (Hammerschlaggal egytt) tanrelnknek vlasztotta. Az nkpz kr tagjai ugyancsak tartottak zenetrtneti eladsokat. 1929/30-ban a program tartalmazott Bach-estet, francia impresszionista estet, romantikus estet, Goldmark-estet. A kr mr jval korbban is aktvan mkdtt, az 1921/22-es tanvben nem kevesebb, mint 17 lse volt, nha egyetlen hnap leforgsa alatt hrom is. Minden alkalommal elhangzott egy elads (ezt hol tanr, hol dik tartotta), majd a nvendkek a szban forg mveket el is adtk zongorn. Az nkpz kr tagjai gyakran kapcsoldtak az intzmny egy-egy nagyobb hangversenyhez; gy kerlt tertkre Mahler III. szimfnija, vagy Piern A gyermekek keresztes hborja cm mve. Sokszor volt sz egy-egy hangszer trtnetrl, szerkezetrl, s klnlegessgekre is sor kerlt, pldul amikor (1922 prilisban) a grg mitolgia zenei elemeirl volt sz. A rgi zene irnti vonzalmat mutatja, hogy az egyik dik, Molnr Jen Antal (aki a kr dik-elnke is volt abban a tanvben) 1922 novemberben Palestrinrl s Bachrl szl dolgozatt olvasta fel, mieltt a kt nagymester mvei megszlaltak, s mg ugyanebben a tanvben (1922/23) Scarlatti zongoraszontirl is volt sz. 1922 mjusban Haraszti Emil igazgat a modern zenrl beszlt, majd Mahler, Debussy, Richard Strausss, Dohnnyi s Bartk-mvek csendltek fel. Kt vre r kt alkalmat is szenteltek ugyanennek a tmnak, akkor pldul Kodly, Bartk, Weiner s Dohnnyi darabjait jtszottk; az eladstartssal pedig trtnetesen Lajtha egyik zeneszerz-nvendke, Rosenfeld Pl jeleskedett. ( egybknt szmos, egyb trgy eladst is tartott, st az 1923/24-es tanvben t vlasztottk meg az ifjsgi kr dik-elnknek.) Plyzatot is hirdettek, s hogy itt is jelen volt Lajtha s a Schola Cantorum szelleme, aligha kell bizonygatni. me a zeneszerzs szakosoknak kirt ktelez anyag a) pontja: „Rgi tnc-suite imitcis stlusban, Bach s Couperin mintjra”. A jutalmat nyert zeneszerz-nvendkek kzl ngyen Lajthhoz, ketten Hammerschlaghoz jrtak.
A zeneszerz-npzenekutat Lajthnak mg arra is jutott energija, hogy rsz vegyen az iskola szervezeti letben. Szinte mindvgig ott talljuk a Nemzeti Zenede Egyeslet vlasztmnyban, a tanri kar kikldttei kztt, ltalban Hammerschlaggal egytt, aki ebben is partnere volt. Lajtha 1931 janurjban felszlalt pldul az j szolglati szablyzat ellen, amely a tanri llsok biztonsgt veszlyeztette, tovbb azrt, hogy a tanrvizsgl bizottsgokban tovbbra is jelen lehessenek a Zenede kpviseli.[33] A kvetkez vben meggyzte a tanrokat arrl, hogy inkbb vllaljanak djtalanul tlrkat, ha ezzel elrhetik, hogy senkit ne bocsssanak el, illetve senkinek ne cskkentsk a fizetst, ami ugyancsak fenyegetett az ltalnos recesszi idejn.[34] Az rtekezletekrl kszlt jegyzknyvekbl szmos pldt lehetne mg sorolni arra, hogyan llt ki kollgi s ltalban az iskola rdekeirt.
A Lajtha-irodalomban tallunk olyan vlekedst, hogy az 1919-ben 27 ves, a frontrl ppen hazatrt s a szlei akarata ellenre hzasodni kszl ifj komponistnak anyagi okokbl kellett tantsra adnia a fejt. Ha ez az indok szerepet is jtszott, kizrlagos vagy meghatroz nem lehetett, hiszen Lajtha e munkt hrom vtizeden t vgezte, akkor is, amikor erre anyagilag nem volt felttlenl szksge. Lajtha Lszl a Zenednek, mint lttuk, nem egyszeren egy kivl tanra, hanem valsgos oszlopa volt. A fennmaradt dokumentumok azt igazoljk, hogy szmra a pedaggiai tevkenysg s a Zenede egyik vezralakjnak nem kevs ldozatot kvn szerepe ppgy szvbl jv hivatst jelentett, mint a zeneszerzs, a npzenekutats vagy a nemzetkzi tudomnyszervezs. A hazai zenepedaggiban kivteles helyet foglalt el a prizsi Schola Cantorum tradcijnak tovbbadsban; oktatknt ugyanazokat a mvszi elveket kvette, melyek alkoti munkssgt is irnytottk.
(A tanulmny – kt rszletben - megjelent a Parlando zenepedaggiai folyirat 2007/4 s 2007/5 szmban.)
* A Fldvri Napok 2003 cm rendezvnysorozat keretben megtartott zenetudomnyi konferencin elhangzott elads szvege (Balatonfldvr, 2003. jnius 22.).
|