//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. BUCSAY Mihly: Bullinger Henrik gondola--
taiinak kisugrzsa Mliusz teolgijban. ThSZ
1975
- Dr. BUCSAY Mihly: Bullinger Henrik gondola--
taiinak kisugrzsa Mliusz teolgijban. ThSZ
1975
:

1. Bullinger Henrik gondolatainak kisugrzsa 1.

1. Bullinger Henrik gondolatainak kisugrzsa 1.


 

Dr BUCSAY MIHLY: Bullinger Henrik gondolatainak kisugrzsa Magyarorszgon, klnsen Mliusz Juhsz Pter teolgijban.

A svjci reformtor hallnak 400. vfordu!ja alkalmbl Zrichben megjelent emlkknyvbe ksztett dolgozat magyar szvege.(1975) Megjelent: Theolgiai Szemle1975 XVIII. 284-291. oldal

Mint ismeretes Mliusz Juhsz Pter Luther s Melanchthon teolgijtl kapta a dnt indtst, de tanult Brenztl, Flaciustl s Osiandertl is, hogy azutn egy kzte s Szegedi Kis Istvn kztt lezajlott teolgiai vita eredmnyeknt Bullinger s Klvin irnyhoz csatlakozzk. Lefordtotta s kiadta Klvin Ktjt, de kiadta a sajtjt is, mgpedig kijavtva „Klvin Jnos rsa szerint". Mindez mg debreceni mkdse elejn s azeltt trtnt. A Debrecenben kibontakozott letm alapjn gyakran, br kiss pontatlanul nevezik Mliuszt, „magyar Klvinnak". Pontatlanul, mert teolgijban a Klvintl kapottak mellett Bullinger alapszemllete meghatroz jelentsg.

Ha ennyi oldalrl s ekkora mlysgben fogadott el idegen hatsokat Mliusz, akkor nem kell-e t vgl is nlltlan eklektikusnak tekinteni? Ezt vizsglva mindjrt arra a furcsasgra bukkanunk, hogy a kutats egyrtelmen ppen Mliusz szjrsnak s stlusnak az eredetisgt emelte ki. sszehasonltva a XVI. szzadi magyar reformtus egyhz msik nagy tantjval, Szegedi Kis Istvnnal, azt ltjuk, hogy az utbbi a helvt irny jeles klfldi teolgusaitl nem csupn egyes formulkat vett t, de kvette egy-egy nagyobb tanrszlet teljes gondolatmenett is. Mliusz viszont, mikzben mly megrtssel tette magv a klfldi reformtorok gondolatait, azoktl ugyancsak ritkn vett t akr egy-egy formult vagy mondatot is, teljes gondolatmenetet azonban eddigi tudomsunk szerint sohasem. Mliusz hitnek, gondolkodsnak s tantsnak kohjban az idegen anyag jellegzetesen egyni, de szerves egssz hasonult. Viszont taln ppen emez eredetisg miatt vlt Mliusz a magyar reformtus egyhz legfontosabb formljv. A kvetkezkben arra tesznk ksrletet, hogy kimutassuk Mliusz teolgijnak azokat a vezrgondolatait, amelyek1 nla Bullinger teolgijnak a kisugrzsaknt jelentkeztek.

Kztudoms, hogy Bullinger mr Mliusz fellpse eltt is s egyre szlesebb krben hatott a magyar reformcira. E hatsok szmbavtelvel tekintlyes irodalom foglalkozik. Legyen szabad itt csak a ngy legutbbi tanulmnyt emlteni. Schlegl Istvn 1965-ben errl rta Zrichben doktori rtekezst.1 Nagy Barna nagyobb dolgozat keretben szmolt be ide vonatkoz eredmnyes kutatsairl. s megrajzolta a II. Helvt Hitvalls trtnett s jelentsgt a kelet-eurpai orszgokban2. Zsindely Endre nemcsak sszefoglalta, de ki is bvtette korbbi ismereteinket Bullinger magyar kapcsolatairl szl tanulmnyban3. Ugyan az ppen most megjelent Bullinger-Emlkknyvben is gazdja volt ennek a tmnak.

Bullinger magyarorszgi kapcsolatairl kiterjedt levelezs, tovbb a reformtor gazdag irodalmi termsnek kevssel a megjelens utn haznkba kerlt darabjai tanskodnak. Az ember csodlkozva ltja J. Staedtke nagyrtk bibliogrfijban, mennyi XVI. szzadi Bullinger-kiadvny tallhat magyar knyvtrainkban4. Ezek kztt is egy darabig az a kt irat vezetett hats dolgban, amelyet Bullinger magyarok krsre rt vagy ratott5. Ezekhez trsult s ezeket hatotta tl vszzadokon t a II. Helvt Hitvalls, egyhzunknak az 1567. vi debreceni zsinattl kezdve hitvallsa. Ismeretes, hogy 1881-ig „helvt hitvalls evanglikus” volt egyhzunk neve. Mindebbl ktsgtelen. hogy Bullinger Lutherrel, Melanchthonnal s Klvinnal egytt legnagyobb befolys egyhzi tantink sorba tartozik, st Bullinger az elbbieket abban az egy vonatkozsban tl is szrnyalta. hogy az hitvallsa lett egyhzunk szimbolikus knyve, amely a Heidelbergi Ktval s a genfi zsoltrokkal egytt ma is sszefzi egyhzunkat a vilg reformtusaival.

Ha azonban tzetesebben is ki hajtannk mutatni Bullinger hatst egyhzunk teolgijra, bevallottan a legnehezebb feladatok egyikhez kzelednk. Nagy Barna gy rt errl: „Bullinger magyarorszgi teolgiai hatsnak behat feldolgozsa a magyar kutats mg meg nem oldott feladatainak sorba tartozik"6. Zsindely Endre ugyanilyen rtelemben nyilatkozott7. De mirt bizonyult ilyen nehznek a feladat? Legyen szabad elljrban kt buktatra is rmutatni. Az els az, hogy nem knny a reformtori gondolatanyagot az egyes hatsforrsok szerint pontosan sztvlogatni. Ismeretes, hogy Luther s Melanchthon tovbbhatott Bullingeren s Klvinon t is. Klvin vagy Bullinger esetben viszont azt kell megkrdezni, hogy magyar reformtoraink az gondolataikat kzvetlenl tlk vagy pedig olyan kzvettk rsbl ismertk meg, mint Musculus, Vermigli vagy Bza.

A msik nehzsg az, hogy magyar reformtoraink szmra nemcsak klfldi kzvettk tolmcsolhattk Bullingert vagy Klvint, hanem azzal is szmolni kell, hogy pl. Mliusz magyar kzvettkn keresztl kaphatta tlk az els hatsokat. A helyt rvacsoratant tekintve teljesen hiteles adatunk maradt fenn arra nzve, hogy azt Mliusz nem Bullingertl vagy Klvintl tanulta, hanem hosszas vita sorn Szegedi Kis Istvn gyzte meg t annak helyessgrl. A helvt irny eszmi korn megleltk az utat Magyarorszgra, taln mr Mliusz szletse eltt. Bizonyos, hogy Dvai Ktjban Klvin Institucijnak nmely gondolata tnik elnk. Ktsgtelen tny, hogy Rvay Ferenc, ez a befolysos nagy fldesr, ismerte s magv tette Zwingli elgondolsait. Szkhrosi Horvth dm egy 1546-ban rt versben akkora hatrozottsggal tantja a keresztyn hit egysgt s folytonossgt egszen dmtl kezdve, hogy ebben inkbb Bullinger mint Melanchthon hatst fedezhetjk fel, hiszen e gondolat Malenchthonnl halvnyabban s mellkesebb szerepben tallhat meg8. Mliusz Ktjnak elemzse sorn kimutathattuk, hogy jl ismerte a szerz a hazai reformtori irodalmat. Ha Mliusz nagy ritkn kszen vett t egy-egy fogalmazst, ezt a kivtelt magyar eldeinek szvegeivel tette. Nem lehetetlen teht, hogy Zwingli vagy Bullinger egy-egy nzete nem kzvetlenl kerlt magyar teolgusaink nmelyikhez, hanem magyar kzvett tjn. Persze a helvt hatsok felmrse szempontjbl ez a hats nem vlik kisebb rtkv azzal, hogy nem kzvetlenl Bullingertl vagy Klvintl szrmazik, hanem valamelyik helvt irny teolgusunk hazai tant erfesztseinek a gymlcse.

Ha a fentiek elrebocstsa utn hozzltunk a Bullinger-hatsok kimunklshoz, akkor Szegedi Kis Istvn rsai esetben knny dolgunk van. Szegedi szmra ppen Bullinger, tovbb Musculus, Vermigli s Bza voltak a legfbb forrsok. Mr Nagy Barna utalt olyan jtszva ellenrizhet tnyekre, hogy Szegedi a Tabulae Analyticae bibliamagyarzataihoz Bullingernek Jeremis knyvhez rt prdikciibl, tovbb a Mt Evangliumhoz, az Apostolok Cselekedeteihez s a Jnos Jelenseihez rt kommentraibl szrte ssze a sajt szvegt.9 Ugyanilyen szoros fggst mutatnak Szegedi msik f mvnek, a Loci-nak tabuli, amelyek kzl sokhoz szintn Bullinger mvei, fleg a Decades szolgltattk az anyagot. E szoros fggseket jabban Kathona Gza sorolta fel rszletesen.

Mliusznl viszont ppen megfordtott a helyzet. Nla hiba keres az ember egyrtelm forrsnyomokat. Nv szerint emlti ugyan Bullingert s emlti egy tantst is, de tudomsunk szerint sehol sem engedi t Bullingernek a gondolatfzs formlst, akr csak nhny mondat erejig is, vagy plne a megfogalmazst. Mindenhol a jellegzetes mliuszi gondolatmenettel s kifejezsekkel tallkozunk. Az egyetlen hely, ahol Bullingert idzte, gy hangzik: „Nam Bullingerus mongya, hogy nem alusznak a lelkek, purgatoriumba sem vitetnek, sem nem budosnak itt az elgbe, hanem 284. mennyorszgba vitetnek. Decad. 5. Ser. 10. fol. 260. 262."10 Ez csekly fontossg tanrszlet.

Bullinger magyarorszgi hatsainak elemz kimutatsa olyan kulcsfontossg szemlyisg mint Mliusz esetben mltn volt szvgye egyhztrtnszeinknek.

Elmondhatjuk, hogy kutatink a problma egyszerstse kedvrt olyan mdszert alkalmaztak, amely nem elgtheti ki a vrakozst. Megklnbztettk a reformtori teolgia hrom tpust, az n. luther-melanchthonit, tovbb a zwingli-bullingerit s vgl a klvinit. Ezutn megksreltk kimutatni, hogy a mliuszi tantsok egszkben s rszleteikben a fenti tpusok melyikvel mutatnak azonossgot vagy rokonsgot. Ezzel a mdszerrel fradsgos s rtkes elemzsek szlettek11, ha azonban egy sszegez kpet kellett megrajzolni, tl sok merevsg vagy pontatlansg mutatkozott. Az olyan eredeti teolgus mint Mliusz ppen teolgijnak egszt illeten szinte eltnt az sszehasonltsok sorn.

Mg mindig e mdszer alkalmazsval kszlt elemzsek sszegezseknt lttak napvilgot a legjabb irodalomban is olyan tl merevre sikerlt megllaptsok, mint hogy Szegedi s Mliusz „tiszta nmetsvjci" irnyt kvettek, mg ms magyarok kztt Bznak a tiszta klvini felfogsa terjedt el.12 Bullinger hatsra nzve a most idzett szerz, Schlegl Istvn azt llaptja meg, hogy ami Bullingert kedveltt tette a magyarok szemben, nem volt ms, mint a zrichi reformtor elszeretete „vilgos s semmikppen nem ktrtelm tantsok irnt". A szerz szerint Bullinger hatalmas hatsnak az a titka, hogy „minden ember, az egyszerbbek szmra is rthet hittteleket formulzott". „Egyszer, bevilgt magyarzatokat a magyar np mindig szvesen fogad" - vli szerznk -, viszont a misztika s rzelgssg irnt sohasem volt benne sok megrts"13. Tagadhatatlan, hogy e megllaptsban van igazsg. Bullinger vilgosan gondolkozott s vilgosan fejezte ki magt. Magyar olvasi bizonyra szrevettk s rtkeltk ezt. Azonban hatsnak egszt, de mg annak a lnyegt sem ez a formai rtk teszi ki. Bullinger tantsa tnyleg egyszer volt, de hatsnak titka nem csupn ez s nem is ilyen egyszer. A dnt hangsly termszetesen tartalmi tnyezre esik.

Ez a tartalmi tnyez Bullingernek Mliuszra tett hatsra nzve nem volt ms, mint Bullinger sajtos egsz mdjn sszefgg ltsa s tantsa Istenrl, emberrl, Jzus Krisztusrl s a megigazulsrl. Az rvacsoratanra vagy a szertartsokra vonatkoz sajtos nzetek az elbbiek kvetkezmnyei. Bullinger vilgos eladsa, didaktikus talentuma csak erstette teolgiai ltsnak hatst, de azt aligha ptolhatta volna. Bullinger is kerek, egsz teolgiai rendszert alkotott, Mliusz is. Kt tgondolt s sszefgg ltst s tantst kell teht egymssal sszehasonltanunk azok hordoz alapjaira nzve, ha Bullingernek Mliuszra tett hatsrl valami lnyegeset akarunk megllaptani.

A tovbbiakban az sszehasonltsnak erre a mdjra tesznk ksrletet. A mdszer s eredmnye vitathatbb, mint a szvegszer sszehasonltsok. Nem szavaknak, mondatoknak, mondatsoroknak az azonossgt mutatjuk ki, hiszen ilyen, azonossgok - mint emltettk - nincsenek is, hanem kt klnbz mdon eladott, sok rszletben ms-ms ton jr, st egy-egy rszletben egymsnak ellent is mond teolgiai rendszer sszehasonltsrl lesz sz, amelynek sorn az alapvet szemllet azonossga pp oly jellemz a kt teolgusra, mint a nmely rszletben kimutathat kln ton jrs, illetve egyenesen eltrs. Egszet hasonltunk ssze egsszel, ha nem is mennyisgi rtelemben.

Az Isten, az ember, az Ige, a szvetsg rtelmezse Bullingernl

Bullingernek az volt a f trekvse, hogy a keresztyn tantst a Szentrsra tmaszkod egyetlen sszefggsben gy adja el, hogy semmi hely se maradjon a rmai stlus rdem-teolgia vagy az istentiszteletbe belopakodott mgikus eljrsok szmra. Nemcsak Rma ellenben tartotta szksgesnek Bullinger ezt a mdszert, hanem a reformci tborn bell felmerlt kvetkezetlensgek lekzdse cljbl is, mint amilyenek pl. az rvacsora, az istentisztelet vagy az egyhzi szervezet krdseiben felmerltek. Ismeretes, hogy mennyi krt okoztak e nzeteltrsek mr a reformci els vtizedben is. Bullinger gy gondolkozott, hogy ha a keresztyn tantst a Szentrsban a maga teljes egszben megtalljuk s abbl kiemeljk, akkor ebben a hiteles egszben a rszletkrdsek mindegyike megtallja a maga helyt s megoldst.

Bullinger teolgijnak kzppontjban, mint a Biblia mondanivalja, az „emberszeret Istenrl" szl evanglium ll. Szerinte az egsz Szentrsban az az Isten szl az emberhez, aki a maga teremtette beszl trsnak a maga desatyai szeretett adja tudtul. A Decades egyik prdikcija gy fejezi ezt ki: „Isten szeret minket, gondot visel dolgaink fell, mgpedig odaadbban s kltekezbben, mint brmely fldi desapa"14. Gyakran nevezi Istent „emberek szerelmesnek"15, „emberszeret Istennek"16. J. Staedtke is arra a kvetkeztetsre jutott elemzsben, hogy Bullinger teolgijnak ppen ez az istenfogalom a vezrgondolata („geradezu konstituierend").16

Bullinger abban ltja a keresztyn hit f tantst, hogy az emberszeret Isten a maga kpre s hasonlatossgra teremtette az embert, amikor pedig az ember visszalt a neki ajndkozott szabadsggal, azt Isten ellen fordtotta, akkor Isten nem vetette el az embert, hanem tovbbi egyoldal szeretettel kegyelmt rasztotta re s rk szvetsget kttt vele. A kegyelemrl, a szvetsgrl szl evangliumot Isten mr az elbukott els emberprnak tudtul adta, s nem hagyta azta sem emez evanglium nlkl az emberisget. A keresztyn hit nem ms, mirnt bizalom a szvetsget gr s felajnl Isten irnt. Bullinger szerint dm s va voltak az els keresztynk, teht a keresztyn hit a trtnelem kezdete ta fennll17. Az idk teljessgben Isten Jzus Krisztus kereszthallban megszerezte a mr az els emberprnak meggrt bnbocsnatot, s ugyanakkor Jzus Krisztusban helyrelltot-ta az igazi kapcsolatot Isten s ember kztt. Jzus Krisztus a hozznk fordul Isten a maga teljes valsgban, a helyrelltott szvetsgi kapcsolat alapja s szerzje.

Az Isten s ember kztti eme szemlyes kapcsolatot Bullinger a szvetsg bibliai fogalmban fejezte ki. Arrl, hogy mi a szvetsg jelentse, egyszer gy rt: nkot, az embert az Isten az bartsgnak kzssgbe emelte"18. A szvetsg tartalma az Isten bartsga, e bartsg ktelke a „szvetsg". Ez a sz a maga szoksos rtelmben ktoldal megllapods, holott az Isten szvetsge mind a kezdemnyezs, mind a megrzs szempontjbl Isten egyoldal szeretetnek a megnyilvnulsa. Bullinger gy tantott errl: „Isten az egysgnek s a vele val kzssgnek a csodjt kifejezend egy emberi elnevezsi vlasztott, amikor nneplyesen nvvel akarta elltni s emberi mdon, tekintettel a mi lelki gyngesgnkre, szvetsg vagy testamentum megktsnek nevezte el azt". P. Walser gy rtelmezi a fenti mondatot: „Isten emberi mdot kvetve cselekszik, amikor szvetsget kt. Kegyelmhez ez is hozztartozik, mert kzssget akar velnk, s azt akarja, hogy megrtsk akaratt"19. G. W. Locher nzetnk szerint szintn helyesen tl, amikor abban a jelentstartalomban, amelyet a „szvetsg", st mr az „gret" fogalma Bullingernl kapott, „prftikus elre kibrzolst" ltja annak, ami „Isten s ember kztt a legbensbb szemlyes kapcsolat"20. A szemlyes kapcsolaton van a hangsly. Bullinger rtelmezse szerint a keresztyn hit egszben vve arrl szl, hogy Isten egyoldal szeretettl indtva szemlyes kapcsolatba lpett az emberrel mint annak teremtje, megvltja s dvztje.285

Az Isten, az ember, az Ige, a szvetsg, az „imago Dei" Mliusznl.

Mliusz is ugyanazt tudta feladatnak Debrecenben, mint Bullinger Zrichben. Meg kellett tiszttani az egyhzat a rmai kovsz maradkaitl is, s ugyanakkor fel kellett szmolni a reformci irnyai kztti nzeteltrseket. A kt feladat megoldst csak egy olyan teolgitl lehetett remlni, amely kirzi, kiemeli, egyntet s sszefgg tantsban brzolja a bibliai zenet egszt. gy azutn a rszletkrdsekben nem kell egyebet tenni, mint levonni az egszbl add kvetkeztetseket. Mliusz bibliartelmezsnek is az emberszeret Isten a kzponti mondanivalja. Mliusz is olyannak ltta a bneset utn az els embernek tett isteni gretet, az emberrel kttt szvetsget, mint amelyet Isten Krisztusig folyton bren tartott, polt, Krisztusban pedig beteljestett. Ez a szvetsg egyedl Isten emberszeretetn nyugszik s csak abbl magyarzhat. Pldul a skramentumokra vonatkoztatva gy ll elttnk az egsz s a rsz viszonya, hogy Mliusz szerint Isten mr a szentsghez jrulsunk eltt megtette azt, ami a szentsgben elsdleges s dnt. gy r errl: „A lnyeges maga a szvetsg vagy szerzds, amely Isten kegyelmbl val megbkls az emberekkel Krisztus miatt, ajndkok Krisztus miatt a Szentllek ltal, amelyek a vlasztottaknak a hitben trulkoznak fel s lesznek tulajdonukk..21 Ez a szemlyes kapcsolat mr megszletse eltt vrja az embert, ez a szvetsg Isten atyasga, amely nem hagyja el az embert sem a fldn, sem az rkltben. Jnos Jelenseinek azt a verst, hogy „ ... homlokukra volt irva az s az Atyjnak neve" Mliusz mint a Jehova Istennek azt az irgalmas grett magyarzta, amelynek „a Brny krl llk" a cmzettjei s megldottai, s amely szerint „ velnk mint Istennk s Atynk azt az rk szvetsget kti ... hogy minket gyermekeiv fogad".22

A szvetsg krisztocentrikus felfogsbl Mliusznl pp gy mint Bullingernl a reformci szksgessge kvetkezett, azaz, hogy a legalisztikus judalizmus s a cselekedetek ltal val megigazuls kzpkori elmlete s gyakorlata mint az si keresztyn hit tjrl val teljes letrs mlysgesen eltlend. A szvetsg Mliusz szerint annyira mindvgig Isten kegyelmn nyugszik, hogy az gy vlt emberi rdemek szmra nem maradhat semmi hely. Korunk embere taln igazsgtalannak rzi azt a pesszimizmust, amellyel Mliusz az ember kpessgeirl tant. Kzs tapasztalsunk, hogy milyen ers tmasz milyen hatalmas eszkz az emberi szervezet pp gy, mint az rtelem s az emberi trsadalom a termszet flhasznlsban. Addhatnak azonban helyzetek, amikor az emberi szervezet vagy a trsadalom szinte megsznik tmasz lenni. A magyar np a XVI. szzad folyamn nem ritkn kerlt ilyen helyzetbe. Taln ez magyarzza meg, hogy milyen let - s trsadalomforml ereje volt akkor az evangliumnak, az emberszeret Istenbe vetett bibliai keresztyn hitnek. Mliusz egsz tevkenysge arra irnyult, hogy ezt a hitet felbressze s egszen tisztv tegye. Ennek egyik eszkzeknt oly mdon tantott magrl az emberrl, az embernek Istenadta rendeltetsrl, az Isten s az ember viszonyrl, hogy az sajtosan mliuszi nzet, s a helvt reformtori rtelmezs tovbbi gazdagodst jelenti. A harmadik, szintn sajtosan mliuszi nzet Isten teremt, megigazt s dvre vezrl munkjnak Istennl val egyidejsgrl, szimultaneitsrl szl. Ez a teolgiai-antropolgiai jelleg tants elt a Klvintl s lnyegben Bullinger alapszemlletvel rokon. Az ilyen emberrtelmezs nyomn Mliusz teljes hatrozottsggal tantja a ketts predestinci tannak msik felt is, az elvettetsrl szlt, s ebben nem kveti Bullingert. Jegyezzk meg azt is, hogy a most ltalunk sajtosan mliuszinak jelzett s a tovbbiakban rszletesen bemutatand tantsok csraformban mr Dvai Br Mtysnl is megtallhatk.»...

Ismeretes, hogy Klvin mind az Instituci els kiadsban, mind a Genfi Ktban abbl indult ki, hogy az egsz szent tudomny vgs soron Isten s az ember megismersbl ll. Dvai is ezt a tmt helyezte magyar nyelv Ktjnak az lre23. Mind Klvin, mind Dvai gy jrtak el a tovbbiakban, hogy elbb azt mondtk el, amit Istenrl kell tudni, majd amit az emberrl. Mliusz is ezzel a tmval kezdte mr emltett „Klvin Jnos rsa szerint megemendltatott" katekizmust (1562). De - jellemzen -, nem kln-kln, szakaszban trgyalt Istenrl s az emberrl, hanem azon az egy ponton ragadta meg a kettt, ahol Isten s az ember valban egytt van, az ember istenkpisgben. A Katekizmus els krdse ugyanis gy hangzik: „Micsoda vagy te?" A felelet pedig: „Istentl az Isten kpre s hasonlatossgra teremtetett ember vagyok." Mliusznl az ember istenkpisgnek igen jelents szerepe van. Ennek bizonysga a Katekizmus 3. krdse s az arra adott felelet ngy rszbl a harmadik. A krds gy szl: „Mirt teremtette az Isten az embert?" Ide iktatjuk a felelet els, msodik s negyedik rszt, holott ezekben nincs semmi sajtosan mliuszi, velk Klvinnl is ugyangy tallkozunk: 1. „Hogy Istent s az akaratt igazn megismerje." 2. „Hogy Istent igazn tisztelje s magasztalja." 4. „Hogy ljnk a jcselekedetekben, miket Isten ksztett." A felelet harmadik rsze az, amely sajtosan mliuszi s az istenkpisg ajndkozsban Isten bels indtkra prbl rmutatni. Ez gy hangzik: „Azrt teremtette, hogy az ember Istennek tkre legyen, kiben Isten az jsgit megmutassa, s azokban mint sajt javaiban gynyrkdjk." A fldi hasonlatossgok kzl a szl s a gyermek viszonya, maga a csald a mliuszi gondolat ihletje. Isten azrt teremtette az embert, hogy legyen szeretett msa. A mindennel br elrasztja sajt javaival a trsul teremtett szemlyt, hogy az ltala teremtett s gondozott szemlyes letben, szemlyes kapcsolatban gynyrkdjk.

Meg kell magunkat vni attl a helytelen irnytl, hogy Mliusz a szl s a gyermek viszonyt, a csaldi kapcsolatot mint az istenkpsg tartalmt, a tapasztalati, emberi tnylladkban ltja. klns nyomatkkal mutat r, hogy az ember Istenkpisge az ember bne miatt rdgkpp vltozott t. Mliusz Isten atyasgt, a csaldi kapcsolatot Jzus Krisztus fisgban ltja, s csak azutn, az ebbe a Krisztusba vetett hit ltal ltja azt megelevenedni a Krisztushoz tartoz emberekben. Az a biblikus kifejezs, amely Mliusz fenti meghatrozsban szerepel, hogy ti. Isten gynyrkdik az emberben, Jzusra vonatkozan jelenik meg a Szentrsban (Mt 3:17). Hasonlkppen Jzus Krisztusra vonatkoznak a 3. krds feleletben a harmadik rszhez fztt bibliai utalsok is (Kol. 1. s 2. rsz). Mliusz azt mondja ezzel, hogy Jzus Krisztusban van egytt az Isten s az ember. A teremts a Jzus Krisztushoz hittel tartoz emberben ri el cljt. A Jzus Krisztushoz mint Isten kphez visszafordul, a benne hiv s neki engedelmesked letekben gynyrkdik Isten.

Legyen szabad felhvni a figyelmet arra, hogy mr Dvai Br Mtys teolgija is mennyire Krisztus-kzpont, illetve Istenkp-kzpont volt. Dvai is biblikusan azt tantotta, hogy Isten Jzus Krisztus ltal teremtette is s vltotta is meg az embert24. Dvainl is Jzus Krisztus az istenkp, amelyre az ember teremtetett. Ugyancsak mr Dvainl is tallkoztunk az ember teremtse hasonl megindokolsval, csakhogy Dvai egy kzmondsba srti tantst. Isten bels indoka, amirt embert teremtett, az, hogy a „hasonl a hasonlnak rl"25.

Mliusznak a ltsmdja rnyalatilag klnbzik a Klvintl. Klvin arra a krdsre, hogy mi clbl teremtette Isten az embert, mind az Instituciban, mind a Genfi Ktban ezt a vlaszt adta: „Az dicssgre"26. E vlasz szerint az ember rendeltetse tlmutat az emberen. Mliusz is tud s tant errl az emberen tlmutat clrl, de kln nyomatkkal mutat r a kzbees stcira is, s azzal indokolja meg az ember teremtst. Mliusz szerint Isten dicssge a legutols stci, a teljessg llapota, amikor Isten az ember ltal is megdicsl. Ez azonban csak a beteljeslse egy olyan tnak, amely nemcsak a vgclrt van, hanem 286. magrt az trt is, azaz hogy Isten a szeretet isteni, rk kzssgben csatolja magt mint szemlyt az emberhez mint szemlyhez. Ebben a kzssgben ott van a teremts rtelme mint az ilyen szeretetviszony grete s kockzata, szabadsga s gazdagsga, a szemlyes kapcsolat rme s glrija, de ott van a szemlyes kapcsolatrt val gond s felelssg is, az ruls, a lzads lehetsge, ezzel szemben megint az irgalom is. Az embernek Istenhez fzd kapcsolatt a krisztusi evanglium fnyben Mliusz ilyen szabadnak s gazdagnak rtelmezi. Nla az istenkpisg a rszesls lehetsgt jelenti mindabbl, ami Isten, teht az igazsgot, igazsgossgot, blcsessget, szentsget. Jelenti Isten s az ember benssges szemlyes viszonynak lehetsgt, amely egyszersmind romlatlan viszony a tbbi emberrel s az egsz teremtett vilggal.

A „szvetsg", amelyre Isten az emberrel lpett, ilyen tartalm. Az ember bnsen eljtszotta ezt a szvetsget, de Isten Krisztus ltal helyrelltotta. A helyrellts Isten ltal egyszer s mindenkorra megtrtnt, az ember szmra azonban, aki az idben l, csak az idben valsul, azaz vezettetsben, dntsekben.Mliusznak ez a Krisztus-kzpont antropolgija olyan fellmlhatatlanul magas polcra helyezi az embert, hogy csak azrt nem vlik eszels nhittsgg, azrt nem bontja meg az egyenslyt, azrt nem mehet az istenflelem rovsra, mert a mrleg msik serpenyjben mint teljesen elegend ellensly Istennek a Krisztus keresztjben megbizonytott pp oly fellmlhatatlanul nagy szeretete ll.

Amit fentebb Bullinger istenfogalmrl s krisztolgijrl elmondottunk, feleslegess teszi annak bizonygatst, hogy Mliusz Bullingerrel ll egy vonalban. Nem meglep ez semmikppen, ha Bullinger iratalnak elterjedettsgre, szmos magyar kapcsolatra gondolunk. Nlunk a helvt irny reformci, de klnsen is Bullinger Henrik magasztos evangliumi rtkelse az emberrl sokak szmra fundamentumm, ”vezrkpp s zsinrmrtkk” tudott vlni egy olyan korban, amikor a magyarsg joggal aggdott nemzeti jvje s lelki azonossgnak megrzse miatt egyarnt. Isten s az ember viszonyrl ez az alapveten fontos Meggyzds befolysolta a helvt irny magyar reformci egyb dntseit is, mint pldul az istentiszteleti klssgek reformcijra vonatkozkat27. De ugyanez az alapszemllet vilgostotta meg s tette a maga helyre az akkori teolgiai vitk kzpontjban ll olyan krdseket is, mint pl. a predestinci problmja, az rvacsora rtelmezse, stb.

folytatsa ....

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!