//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- A magyarorszgi reformtus nekesknyv
zsoltr- s dicsret szvegeinek rtelmezsi-
problmi
- A magyarorszgi reformtus nekesknyv
zsoltr- s dicsret szvegeinek rtelmezsi-
problmi
:

3. Befejezs. Bibliogrfia

3. Befejezs. Bibliogrfia


 ltalnos iskolai korosztly

19 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Akadlyoznak”, „Csapdt mernek rakni ellenem”, Csapdba csalnak”, „Meg akarnak lni”, „Megtmadnak az utamon”.

11-en nem vlaszoltk meg ezt a krdst.

rdekessg: A kiemelt szveg meglehetsen vltozatos, szabad rtelmezsre ad lehetsget.

Ez a vlaszokbl is kiderl. Hrom csoportra lehet ezeket a vlaszokat klnteni. Az egyik (6 f), amelyik kifejezettem testi erszakra utal. Pl.: „Meg akarnak lni”, „Le akarnak szrni”, „Leszr”. Ezek valsznleg a „tr” szt tartottk lnyegesebbnek a mondatban. A msik csoport (5 f) vlaszai: „Csapdba csalnak”, „Csapda”, „Csapdt llt” mr rnyaltabb. A harmadik csoport tagjai (8 f) az 'akadlyoz' rtelmet hangslyoztk: „Akadlyoznak”, „Utamba ll”, „Akadlyt grdtenek tjba”. Ezeknl az rtelmezseknl a mondat „tamra” szava volt a meghatroz: utamba ll = akadlyoz. 43

Kzpiskolai korosztly

27 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Csapdba csal”, „Megakadlyoz”, „Fenyegets r utam sorn”.

3-an nem vlaszoltak erre a krdsre.

rdekessg: Ennl a korosztlynl is ugyanabba a hrom csoportba lehet besorolni a vlaszokat, de itt sokkal dominnsabb az 'akadlyoz' rtelmet hangslyozk arnya (20 f): Pl.: „Akadlyokat grdtenek elm”, „Meg akarnak akadlyozni valamiben”, „Isten ltal kijellt utamra a gonosz akadlyokat llt fel”, „Meggtolnak utamban”, „Ellljk az utamat”, „Megprbltatsok, msok bntsai, melyek keresztezik utunkat”, „Elgncsolnak”, „Utamba llnak, prblnak elbuktatni”.

Felntt korosztly

22 vlaszad adott j vlaszt: „Akadlyokat tesznek elm”, „Csapdba csalnak”, „Csapdt lltanak”, „Vannak akik akadlyozzk az utamat”, „Megakadlyoznak valamiben”. 2-en nem vlaszoltk meg ezt a krdst.

rdekessg: Az „akadlyoz” vlaszt adk arnya a felntteknl is kiemelked (17). Akadtak azonban olyan vlaszadk is, akik vlaszukban nagyon eltvolodtak a magyarzand mondattl, rtelmezsknek ezrt mr nem sok kze van a kiemelt kifejezshez. Pl.: „Ksrt a gonosz”, „A nem istenflk hamisak, a hitemet akarjk megrengetni, s bnkkel meggyalzni”, „Bnbe akarnak vinni”, „Egsz letemben ksrt engem az rdg”.

sszegzs: 68 (75.48%) j vlasz szletett. A mondat rtelmezsi lehetsge igen szles skln mozoghat, ezrt ez az arny rtheten magas. A 'fizikai megsemmists', 'csapdt llt' 44 s az 'akadlyoz' rtelmezs volt a hrom f csoport. Ez utbbit az idsebb korosztly gyakrabban hasznlta. Ha a kiemelt mondatot nzzk ez a vlasz a legltalnosabb. A felntteknl egy-kt vlaszad mr annyira elvonatkoztatott a vizsgland mondattl, hogy magyarzatnak mr nem sok kze volt a kiemelt szveghez.

Megll az Istennek Igje s nem llhat senki ellene (171. dics.) jel.: 'fennmarad Igje' 

ltalnos iskolai korosztly

5 vlaszad adott j vlaszt: „Megmarad”, „Fnnmarad”, „Fnnmarad rkk”, „rkk megmarad az ige”.

10-en nem vlaszoltk meg ezt a krdst.

10-en Isten Igjnek a pozitv minstsre gondoltak. Pl.: „Valsg amit mond”, „Isten szava mindig valra vlik”, „Igaz, vals amit mond”, „Isten Igjvel senki sem szllhat szembe”, „Igaz Isten szava”, „Isten szavnak senki nem ll ellent”.

rdekessg: A pozitv minsts oka taln ebben a vlaszban rthet meg: „Amit Isten mond, az gy is van”. Ebben az 'llja a szavt' jelents fedezhet fel. Az okokat kutatva gondolhatunk mg a 'megllja a helyt' jelentsre is, mely szintn valakinek a pozitv minstse. Klns vlaszok mg: „Isten parancsol”, „Isten Igje Krisztus”, „Isten velnk van”. Volt aki gy rtelmezte, hogy Isten szava megllt, mr nem terjed tovbb, ezrt: „Mr nem hallgatnak annyian Istenre”. 45

Kzpiskolai korosztly

11 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Megmarad”, „rkk megmarad”, „Mindig megmarad s rk”, „Isten Igje soha el nem mlik”, „Isten Igje mindrkk fennll”, „Isten Igje mindig lesz, s mindig van, s mindig volt, egyszval soha el nem mlik. Isten igje rk s elpusztthatatlan”.

1 dik nem vlaszolta meg a krdst.

18-an Isten Igjnek a pozitv minstsre gondoltak. Pl.: „Isten igje mindig igaz”, „Isten igje rvnyes”, „Biztos az Igje”, „Isten zenete mindig j”, „Isten Igje szent”, „rvnyes Istennek szava”, „Isten Igje olyan ers, hogy nem ll ellent neki senki”, „Uralkodik az Ige, bennnk van”.

rdekessg: Vlaszok, melyek szintn pozitv tartalm minstst fejeznek ki, de az „ll” ige szerepel a meghatrozsban: „Isten Igje minden felett ll”, „Mindenek felett ll, amit mond”, „Isten Igje felett nem ll senki”.

Felntt korosztly

11 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Fennmarad”, „Isten parancsolatai, a Biblia rkk meglesz, sosem tnik el”, „Megmarad amit Isten mond”, „rk, konstans az Ige”,

Megmarad rkk Isten szava”. 1 vlaszad nem tlttte ki ezt a rszt.

18-an Isten Igjnek a pozitv minstsre gondoltak. Pl.: „Igaz az, amit Isten mond”, „Isten Igjnek ereje van”, „Az r Igje mindenek felett ll”, „Isten megtartja greteit az emberekkel ellenttben”, „Isten Igje igaz s nem lehet ellene senki”, „Az Ige ers, szent s srthetetlen”. 46

rdekessg: Ennek a korosztlynak az eredmnyei hajszlpontosan megegyeznek a kzpiskolai korosztlyval. Kevert vlaszok is szlettek, melyek helyesen hatrozzk meg a kiemelt rsz rtelmt, de pozitv minstst is tartalmaznak, valamint az „ll” ige is felfedezhet bennk: „Megllja a helyt, rk s megvltozhatatlan”, „Megmarad Isten Igje az emberek letben, s fundamentumknt ll a hitletben”, „Isten szava rk s rendthetetlenl ll”.

sszegzs: 27-en (29.97%) adtak j vlaszt. 46-an (51.06%) Isten Igjnek pozitv minstsre gondoltak. Az idsebb korosztlynl kevert vlaszok is szlettek. Ami

fennmarad az egyben rtkes is lehet, hiszen idtll, rtkll, ez indokolhatja ezeket a vlaszokat. (Esznkbe juthat errl a mr korbban trgyalt „altjk” kifejezs: amit lltunk, azt vljk is, gy nem llt tvol egymstl a helyes s a helytelen rtelmezs.)

Szklkdnk Nagy mrtkben Segedelem nlkl (172. dics.) jel.: 'szorult helyzetben vagyunk segtsg nlkl'

ltalnos iskolai korosztly

7 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Segtsg nlkl szksget szenvednk”, „A bajban egyedl vagyunk”, „Senki nem segt a bajban”, „Nincs segtsg a bajban”.

12-en majdnem tkletes vlaszt adtak, de csak az egyik rszre figyeltek a kiemelt szvegnek. Pl.: „Nincs segtsg”, „Kevs a segtsg, a tmasz neknk”.

10 tanul nem vlaszolta meg a krdst. 47

rdekessg: A vlaszadk helyesen rtelmeztk a kifejezst. A tbbsg mgis csak a kifejezs egyik rszre figyeltet. Vagy a „szklkdnk”-re adott vlaszt: „Nyomorgunk”

Sanyargatott az letnk”, vagy a „segedelem nlkl”-re: „Nincs segtsgnk”.

Kzpiskolai korosztly 20 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Nehz az let Isten segtsge nlkl”, „Szksget szenvednk s nincs segtsgnk”, „Hinyt szenvednk segtsg nlkl”, „Nlklznk segtsg nlkl”, „Segtsg nlkl, nlklzve”, „Hjn vagyunk, nlklznk, szksgnk van a segtsgre”, „Isten segtsge nlkl nagyon gytrelmes az let”.

4-en majdnem tkletes vlaszt adtak, de csak egyik rszre figyeltek a kiemelt szvegnek. Pl.: „Nincs segtsgnk”, „Nem kapunk segtsget”.

4-en nem vlaszoltk meg ezt a krdst.

rdekessg: A kzpiskolsok jobban figyeltek a kiemelt rszekre, ezrt adtak jval tbben pontos vlaszt, mint az ltalnos iskolsoknl. Egy szemlltet vlasz: „A szklkds vonatkozhat arra, hogy nem magasztalhatjk Istent az emberek. Ez a dolog eljn trtnelmi korszakokban is pl.: kommunizmus, mikor nem lehetett Istent magasztalni s ehhez nem kaptak segedelmet. Teht: szklkdnek Isten igjben, de ez segedelem nlkl nem vltozik”.

Felntt korosztly

17 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Nagy hinyt szenvednk, nagy bajban vagyunk s nincs segtsg”, „Hinyt szenvednk s nincs segtsgnk”, „szklkdni = hinyt szenvedni, s nincs segtsg”, „Nyomorgunk, segtsg nlkl”, „Valamiben hinyunk van Isten segtsge nlkl”. 48

9-en majdnem tkletes vlaszt adtak, de csak egyik rszre figyeltek a kiemelt szvegnek.

Pl.: „Nincs segtsg Istentl”, „Nincs segtnk”, „Segtsgre van szksgnk”.

3-an nem vlaszoltk meg ezt a krdst.

rdekessg: A pontosan vlaszolk szma itt is magas, de nem annyira, mint a kzpiskolsoknl. Ktetlen vlaszok: „Csak veled”, „Nem fljk Istent”.

sszegzs: 44-en (48.84%) adtak tkletes vlaszt. Ha a kiss pontatlan, de elfogadhat vlaszokat is hozz vesszk, ez szm 69-re (76.59%) mdosul, ami nagyon j arny. A kzpiskolsok adtk a legpontosabb vlaszokat, taln azrt, mert nyelvtani elemzsek sorn megszoktk az alapos, krltekint elemzst. 

Hozsnna! Hozsnna! (331. dics.) jel.: 'dv, dicssg (istennek)'

ltalnos iskolai korosztly

6 vlaszad adott tkletes vlaszt. Pl.: „Dicssg”, „Dicsret”, „dv”.

4-en a hasonl tartalm 'ljen' jelentst adtk, mely vlemnyem szerint mg elfogadhat vlasz. Pl.: „ljen”, „ljenzs”, „Halleluja! Halleluja”.

12-en nem vlaszoltak erre a krdsre.

rdekessg: A tbbi vlasz csoportosthatatlan, annyira vltozatos s sokszn, br 3 dik azt gondolja, hogy ez egy szemly, illetve az neve: „Nv”, „Szerintem ez egy nv”, 49

Hozsnnhoz imdkozik”. Tovbbi vlaszok: „Hit, erklcstan, engedelmessg”, „Ksznet”, Knyrgs”.

Kzpiskolai korosztly

22 vlaszad adott tkletes vlaszt. Pl.: „Dicssg”, „Dicsrtessk az Isten”, „Dicssg az

rnak”, „Dicssg Nked”, „Dicsrtessk, dicssg”, „Dicssg, tisztelet”, „Dicssg!

Dicssg! Meghajls az r eltt”.

3-an a hasonl tartalm 'ljen' jelentst adtk, vagy kevertk a kettt: „ljen, ljen”, „ljen, dicssg”.

2-en nem vlaszoltak erre a krdsre.

rdekessg: A kzpiskolsok nagy magabiztossggal adtk meg a helyes vlaszt, ez mr egyrtelmen arra utal, klnsen az ltalnos iskolsok eredmnyeit figyelembe vve, hogy mr tanultk ezt a latin eredet szt. Egyb vlaszok: „rmhr” (sszekeverte a szintn latin eredet „evanglium” szval), „Segtsg”, „Jvel Jzus”.

Felntt korosztly

20 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Dicssg”, „Dicssg Istennek”, „Dicsret! Dicsrjk!

Magasztaljuk! ldjuk”, „Dicsrtessk”, „Dicssg, tisztelet”, „Dicsts. Isten finak. Az ember gy fejezi ki hdolatt Isten fel”.

7-en a hasonl tartalm 'lds', 'ldjk a nevt' rtelmezst adtk, vagy kevert vlaszokat adtak. Pl.: „ldjuk az Urat!”, „lds, dicsret”.

Mindenki megvlaszolta a krdst. 50

rdekessg: Az 'lds' jelentst adk kzl van olyan, aki a bibliai trtnetet is megemlti, ahonnan ismeri a kifejezst: „Jeruzslembe val vonulskor nekelt a np Jzusnak: ldott legyen az rnak neve”. Tovbbi vlaszok: „Az

r legyen velnk mindrkk”, „Ksznts”.

sszegzs: 48-an (53.28%) adtak j vlaszt. Ha hozzvesszk az elfogadhat 'lds' jelentst adk szmt, ez 62-re (68.82%) mdosul. A kp azonban itt is rnyaltabb, mert az ltalnos iskolsoknl ez az arny lnyegesen rosszabb (33.33%). Jzusom, imdjuk szent nevedet, ldjuk ers szerelmedet (323. dics.) jel.:

'ers, nagy szeretetedet'

ltalnos iskolai korosztly

19 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Ers szeretetedet”, „Nagy szeretetedet”, „Jzus szeretete ers”, „ldjuk ers szeretetedet”, „ldjuk szeretetedet, melyet irntunk tpllsz”.

6-an nem vlaszoltk meg ezt a krdst.

rdekessg: Csupn 2 dik rtelmezte sz szerint a kiemelt rszt: „Ht hogy valaki ersen szerelmes valakibe, de is bel”, „Igaz szerelem”. Nem a kiemelt szvegrszre figyel, elvonatkoztatott vlaszok: „Hisznek Istennek”, „Jzushoz imdkozunk s ldjuk t”, Imdjuk Istent s orszgt”. 51

Kzpiskolai korosztly

25 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Ers szeretetedet”, „Jzust szeretjk s ldjuk szeretetrt”, „Megvlt szeretetedet”, „Mrhetetlen szeretetedet”, „Jzus szeretete s annak fokozsa irntunk. Ksznetet mondunk, hogy ennyire szeret minket”.

2-en nem vlaszoltk meg a krdst.

rdekessg: Senki nem rtelmezte a 'szerelem' jelentssel a kifejezst. 2 dik a 'hit' jelentst vlte helyesnek: „Ers hitedet”, „A hit”.

Felntt korosztly

24 vlaszad adott j vlasz. Pl.: „Szerelem = szeretet (rgies)”, „Nagy szeretetedet”, „Ers szeretete, melyet rez irntunk”, „ldjuk hatalmas, ers szeretetedet”.

Mindenki megvlaszolta a krdst.

rdekessg: A felnttekre jellemz elvontabb, ltalnosabb rtelmezst ad vlaszok:

Hasonlat. Mint Jzus a vlegny, mi (Isten gyermekei) pedig a menyasszonyok”, „Belnk vetett hit”, „A Szentllekrl van benne sz. t is ldjuk, magasztaljuk”, „Bneinkrt meghalt s ldjuk mindazt, amit rtnk tett, ragaszkodott hozznk”, „ldjuk azt, ami munklkodik a lelknkben”, „A hsgrl szl”.

sszegzs: 68 (75.48%) j vlasz szletett. Csak az ltalnos iskolsoknl volt r plda, hogy a 'szerelem' szt a ma is hasznlt jelentssel rtelmeztk. A felntteknl pedig ismt megfigyelhet volt a rjuk ms krdseknl is jellemznek mondhat, tlzottan elvonatkoztatott magyarzat. 52

4. sszehasonlt elemzs ms kutatsok eredmnyeivel

E tmban kszltek mr felmrsek, szveges s szmszer rtkelsek. Ezek azonban rvidebb, vzlatosabb elemzsek voltak. Arra viszont alkalmasak, hogy eredmnyeit sszevessk ennek a kutatsnak a megllaptsaival, figyelembe vve azt, hogy ezeknek a felmrseknek a vlaszadi eltr szmak s ms sszettelek voltak, mint e dolgozat vlaszadi.

Zsoldos Tibor felmrse

(Debrecen, Dczy Gedeon Reformtus Gimnzium, 1999.

8. vfolyam s 12. vfolyam)

Kies ltalnos iskolsok: j vlasz 22%

kzpiskols korosztly: j vlasz 22.5%

sszestett eredmny nlam: 27.7%

Megllapts: Hasonl eredmny.

Hves ltalnos iskolsok: j vlasz 18%

kzpiskols korosztly: j vlasz: 32.5%

sszestett eredmny nlam: 29,9% -  53

Megllapts: Hasonl eredmny. Az ltalnos eredmny szzalk szma gy jtt ki, hogy az ltalnos iskolsok sokkal rosszabb eredmnyt produkltak, mint az tlag: 10%. Ez a tendencia itt is megfigyelhet.

Orszgol, regnl ltalnos iskolsok: j vlasz 40%

kzpiskolai korosztly: 46,25%

sszestett eredmny nlam: 63, 27%

Megllapts: Az ltalam megkrdezettek j vlaszai lnyegesen nagyobb szmban vannak,

de a kt korosztly kztti klnbsg is nagyobb (23.33%-79.2%). tl

ltalnos iskolsok: j vlasz: 58%

kzpiskolai korosztly: j vlasz: 82.5%

sszestett eredmny nlam: 22.42%

Megllapts: risi a klnbsg a kt eredmny kztt. Csak tallgatni lehet az okt: vagy jobban rreztek a jelentsre a szalak alapjn, vagy mr tanultk az iskolai rn. Ez utbbi azrt is valsznbb, mert nlam minden korosztly nagyon gyenge eredmnyt mutatott fel.

Szklkdnk ltalnos iskolsok: 52%

kzpiskolai korosztly: 50%

sszestett eredmny nlam: 48.84% - 54

Megllapts: Hasonl eredmny.

Benke Kinga felmrse (Miskolc, Avasi Gylekezet, 2006)

Kies: Pontos vlaszt csak kevesen adtak. Tbben pozitvan lltak a szhoz, de volt olyan, aki a 'kietlen' szval azonostotta.

Megllapts: Hasonl eredmny. Kevesen (27.7%) tudtk a helyes vlaszt, br sokan pozitv tartalmat kapcsolnak a szhoz. A 'kietlen' jelents is elfordult.

Hves: A felnttek tbbsge helyes vlaszt adott, a gyerekek viszont 'szp', 'gynyrsges' jelents sznak vltk.

Megllapts: Nlam a j vlaszt adk arny nem olyan magas, mg a felntteknl sem (36.3%) Hasonl, hogy sokan 'szp', 'gynyrsges' meghatrozst adtak a sznak regnl: Az idsebbek szmra rthetbb a sz. A legkisebb korosztly vlaszai pontatlanok.

Megllapts: Hasonl eredmny. Mg az idsebbeknl ez az arny magas (79.2%), addig a legkisebb korosztlynl nagyon alacsony (23.3%). tl: Az idsebbek nagy szmban adtak j vlaszokat. 55

Megllapts: Ez szintn jelents eltrs az ltalam feldogozott krdsek eredmnyeitl, viszont Zsoldos Tibor felmrsnek eredmnyeivel sszhangban van. A jelensg, mint emltettem, nehezen magyarzhat.

Szklkdnk: Minden korosztly tagjnak jelents rsze helyesen vlaszolt.

Megllapts: Hasonl eredmny.

Segedelem: Minden korosztly tagjnak jelents rsze helyesen vlaszolt.

Megllapts: Hasonl eredmny. 56

5. sszegzs

Dolgozatom elejn emltettem, hogy ez a felmrs, illetve annak feldolgozsa vlaszokat keres. Vlaszokat arra, hogy az nekesknyvnk hasznli, legyen az gyerek, vagy felntt, mennyire rti, vagy nem rti, esetleg flrerti a zsoltr- s dicsretszvegeket.

A 17 feltett krdsbl csak 6-ra vlaszolt helyesen a vlaszadk tbbsge. A „Mosogass jl meg fertelmessgimbl”-re (51. zs.) 76%, „Az r orszgol s regnl nagy jl”-ra (99. zs.) 63.27%, az „tamra trt mernek hnyni”-ra (142. dics.) 75.48%, a „Szklkdnk Nagy mrtkben Segedelem nlklre”-re (172. dics.) 76.59%, a „Hozsnna! Hozsnna!”-ra (331. dics.) 68.82% s a „Jzusom, imdjuk szent nevedet, ldjuk ers szerelmedet”-re (332. dics.) 75.48% vlaszolt megfelelen. A tbbi 11 krdsre a tbbsg nem tudta a helyes vlaszt.

Vagy nem vlaszolt, vagy flrertelmezte a kifejezst.

Megfigyelhet volt, hogy a legfiatalabb korosztly tagjai adtk a legtbb helytelen vlaszt. A kzpiskolsok s a felnttek kztt nem volt szmottev klnbsg, hasonl arnyban adtak megfelel vlaszokat. Br egyes esetekben a felnttek vlaszai pontatlanabbak voltak. Br bvebb, kifejtbb vlaszokra trekedtek, a megoldsaik gyakran tlsgosan elvonatkoztatottak voltak, vagy ahogy korbban fogalmaztam, ,,bekapcsolt a knani nyelv", s vlaszaikban ez tkrzdik.

Az egyhzinek oktatsa fontos szerepet tlt be nekeink helyes rtelmezsnek segtsben.

Mg az ltalnos iskolsoknl is megfigyelhet, hogy egy-kt v alatt milyen sokat vltozik a helyzet nekeink helyes rtelmezsben. Az rkon nem csupn megtanuljk az nekeket, hanem tanraik segtsgvel a nehezen rtelmezhet szvegeket is magyarzzk, megbeszlik.

A kzpiskolsoknl ez mg szembetnbb.

Minden nekre, krdses szvegrszletre azonban nem lehet kitrni, hiszen ennyi id nem ll rendelkezsre. Mi lehet ht a megolds? Klnbz vlemnyek csapnak egymsnak. Van aki szerint az nekesknyv elavult, szvege, nyelvezete nehezen rtelmezhet, a fiataloktl tvol ll, ezrt szerept mr nem tlti be megfelelen. Nzeteik szerint ez a helyzet rohamosan romlani fog, ezrt radiklis vltoztatsokra, azaz teljesen j nekesknyvre van szksg. A msik vlemny szerint egy fokozatosabb, higgadtabb megolds a helyes t. Emlkeztetik a radiklisabbakat a 48-as nekesknyv elszavban lert korbbi tapasztalatokra, hogy miknt 57

zajlott egykoron egy ilyen teljes csere: „Hitelremlt adatok szerint ennek az nekesknyvnek a bevezetst helyenknt komoly zendlsek ksrtk, mert npnk nem szvesen vlt meg az sk nagyrszt kihagyott nekeitl.” (nekesknyv magyar reformtusok hasznlatra 2001: 6) Br napjainkban zendlsekre nem kell szmtani, azrt komoly ellenllssal tallkozhatnak az nekesknyv lecserlst javaslk. Tapasztalataim ugyanis azt tmasztjk al, hogy nem csak az idsebb korosztly, de a fiatalabb generci is szereti ezeket az nekeket. Lehet, hogy nha archaikusnak, nehezen rthetnek, komolynak tartjk, de ezek ellenre kedvelik az nekeket.

Milyen javaslatokat tehetnk ezen tnyek ismeretben? Vlemnyem szerint a folyamatos vizsglds, felmrs szksges, melynek eredmnyeibl kiindulva vltoztatsokat vgezhetnk. Korbban is bevett gyakorlat volt, hogy egyes versszakok kimaradtak, br ennek okai nem felttlenl rtelmezsi nehzsgek voltak, gy nem is ez a legjobb eszkz.

Fontosabb lenne az A. Molnr Ferenc ltal is javasolt utat folytatni, azaz ahol szksges, ott nyelvi magyarzatokkal egsztsk ki az nekeket. Ez a megolds s az egyhzinek rk tananyaga egytt elg lehet arra, hogy az rtelmezsi nehzsgek elhruljanak.

Fontos lenne azt is vgiggondolni, hogy a kevsb hasznlt, ismert vagy npszer nekek helyett jakat vlasszunk. Napjainkban is szletnek olyan nekek, melyek zenei rtke s teolgiai sznvonala is kivlnak mondhat. Ezek dallam- s gondolatvilga rendkvl kzel ll a fiatalabb korosztlyhoz, de az idsebbek is hamar megkedvelik. Gondos vlogats utn gy vlem, nmelyik mltn kerlhetne a gylekezeti nekek kz.

Sz esett mr tbb ilyen prblkozsrl is, pldaknt emltve a Berkesi-fle nekesknyvet. Ezek nagyszer munkk, de elterjedt hasznlatukhoz kzponti, egysges erfeszts szksges. A ma is hasznlt nekesknyv tekintlye nem csak sznvonalbl fakad, hanem abbl is, hogy minden magyarorszgi reformtus gylekezet elfogadja s hasznlja.

 

Arra hvnm fel a figyelmet, hogy a rgi nekekhez szksg esetn s lehetsg szerint j lenne nyelvi magyarzatokat, megjegyzseket fzni. Az nekek ugyanis koruk nyelvt tkrzik, s gy a hvek, klnsen az ifjsg, valamint a kzpkorak a szveget nhol nem rtik vagy flrertik, flrerthetik.” (A. Molnr 2003: 209) A. Molnr Ferenc gondolatai s tancsai mr 1996-ban is rendkvl idszerek voltak. Tbb mint tz v telt el, de rdemi vltozs nem trtnt. Szmtalan dolgozat kszlt s kutatmunka folyt e tmban, de nekesknyvnkben ennek lthat nyoma mg nincs, pedig egyre tbben foglakoznak az 58 egyhzi nyelv krdsvel, mely nem csak a gylekezeti neklst rinti. nekesknyvnk pratlan rtk, de hogy ebbl ne vesztsen, folyamatos aprbb vltoztatsokra van szksg.

Elrkezett a fontolva halads, vltoztats ideje. 59

Bibliogrfia

A. Molnr Ferenc 2003. A magyarorszgi reformtus nekesknyv problmirl. In: A.

Molnr Ferenc s M. Nagy Ilona (szerk.): Tanulmnyok az egyhzi nyelv trtnete krbl.

Debreceni Egyetem Nyelvtudomnyi Tanszke, Debrecen. 209-213.

Csomasz Tth Klmn 1950. A reformtus gylekezeti nekls. A Magyar Reformtus Egyhz Kiadsa, Budapest.

Csomasz Tth Klmn 1950. Dicsrjtek az Urat. Tudnivalk nekeinkrl. Reformtus Zsinati Iroda Sajtosztlya, Budapest.

nekesknyv magyar reformtusok hasznlatra 2001. Reformtus Sajtosztly, Budapest.

Kiss Jen 1995. Trsadalom s nyelvhasznlat. Nemzeti Tanknyvkiad, Budapest.

Szenci Molnr Albert klti mvei. 1971. In: Stoll Bla (szerk.): Rgi Magyar Kltk Tra

XVII. szzad 6. kt. Akadmiai Kiad, Budapest.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!