ltalnos iskolai korosztly
19 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Akadlyoznak”, „Csapdt mernek rakni ellenem”, „Csapdba csalnak”, „Meg akarnak lni”, „Megtmadnak az utamon”.
11-en nem vlaszoltk meg ezt a krdst.
rdekessg: A kiemelt szveg meglehetsen vltozatos, szabad rtelmezsre ad lehetsget.
Ez a vlaszokbl is kiderl. Hrom csoportra lehet ezeket a vlaszokat klnteni. Az egyik (6 f), amelyik kifejezettem testi erszakra utal. Pl.: „Meg akarnak lni”, „Le akarnak szrni”, „Leszr”. Ezek valsznleg a „tr” szt tartottk lnyegesebbnek a mondatban. A msik csoport (5 f) vlaszai: „Csapdba csalnak”, „Csapda”, „Csapdt llt” mr rnyaltabb. A harmadik csoport tagjai (8 f) az 'akadlyoz' rtelmet hangslyoztk: „Akadlyoznak”, „Utamba ll”, „Akadlyt grdtenek tjba”. Ezeknl az rtelmezseknl a mondat „tamra” szava volt a meghatroz: utamba ll = akadlyoz. 43
Kzpiskolai korosztly
27 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Csapdba csal”, „Megakadlyoz”, „Fenyegets r utam sorn”.
3-an nem vlaszoltak erre a krdsre.
rdekessg: Ennl a korosztlynl is ugyanabba a hrom csoportba lehet besorolni a vlaszokat, de itt sokkal dominnsabb az 'akadlyoz' rtelmet hangslyozk arnya (20 f): Pl.: „Akadlyokat grdtenek elm”, „Meg akarnak akadlyozni valamiben”, „Isten ltal kijellt utamra a gonosz akadlyokat llt fel”, „Meggtolnak utamban”, „Ellljk az utamat”, „Megprbltatsok, msok bntsai, melyek keresztezik utunkat”, „Elgncsolnak”, „Utamba llnak, prblnak elbuktatni”.
Felntt korosztly
22 vlaszad adott j vlaszt: „Akadlyokat tesznek elm”, „Csapdba csalnak”, „Csapdt lltanak”, „Vannak akik akadlyozzk az utamat”, „Megakadlyoznak valamiben”. 2-en nem vlaszoltk meg ezt a krdst.
rdekessg: Az „akadlyoz” vlaszt adk arnya a felntteknl is kiemelked (17). Akadtak azonban olyan vlaszadk is, akik vlaszukban nagyon eltvolodtak a magyarzand mondattl, rtelmezsknek ezrt mr nem sok kze van a kiemelt kifejezshez. Pl.: „Ksrt a gonosz”, „A nem istenflk hamisak, a hitemet akarjk megrengetni, s bnkkel meggyalzni”, „Bnbe akarnak vinni”, „Egsz letemben ksrt engem az rdg”.
sszegzs: 68 (75.48%) j vlasz szletett. A mondat rtelmezsi lehetsge igen szles skln mozoghat, ezrt ez az arny rtheten magas. A 'fizikai megsemmists', 'csapdt llt' 44 s az 'akadlyoz' rtelmezs volt a hrom f csoport. Ez utbbit az idsebb korosztly gyakrabban hasznlta. Ha a kiemelt mondatot nzzk ez a vlasz a legltalnosabb. A felntteknl egy-kt vlaszad mr annyira elvonatkoztatott a vizsgland mondattl, hogy magyarzatnak mr nem sok kze volt a kiemelt szveghez.
Megll az Istennek Igje s nem llhat senki ellene (171. dics.) jel.: 'fennmarad Igje'
ltalnos iskolai korosztly
5 vlaszad adott j vlaszt: „Megmarad”, „Fnnmarad”, „Fnnmarad rkk”, „rkk megmarad az ige”.
10-en nem vlaszoltk meg ezt a krdst.
10-en Isten Igjnek a pozitv minstsre gondoltak. Pl.: „Valsg amit mond”, „Isten szava mindig valra vlik”, „Igaz, vals amit mond”, „Isten Igjvel senki sem szllhat szembe”, „Igaz Isten szava”, „Isten szavnak senki nem ll ellent”.
rdekessg: A pozitv minsts oka taln ebben a vlaszban rthet meg: „Amit Isten mond, az gy is van”. Ebben az 'llja a szavt' jelents fedezhet fel. Az okokat kutatva gondolhatunk mg a 'megllja a helyt' jelentsre is, mely szintn valakinek a pozitv minstse. Klns vlaszok mg: „Isten parancsol”, „Isten Igje Krisztus”, „Isten velnk van”. Volt aki gy rtelmezte, hogy Isten szava megllt, mr nem terjed tovbb, ezrt: „Mr nem hallgatnak annyian Istenre”. 45
Kzpiskolai korosztly
11 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Megmarad”, „rkk megmarad”, „Mindig megmarad s rk”, „Isten Igje soha el nem mlik”, „Isten Igje mindrkk fennll”, „Isten Igje mindig lesz, s mindig van, s mindig volt, egyszval soha el nem mlik. Isten igje rk s elpusztthatatlan”.
1 dik nem vlaszolta meg a krdst.
18-an Isten Igjnek a pozitv minstsre gondoltak. Pl.: „Isten igje mindig igaz”, „Isten igje rvnyes”, „Biztos az Igje”, „Isten zenete mindig j”, „Isten Igje szent”, „rvnyes Istennek szava”, „Isten Igje olyan ers, hogy nem ll ellent neki senki”, „Uralkodik az Ige, bennnk van”.
rdekessg: Vlaszok, melyek szintn pozitv tartalm minstst fejeznek ki, de az „ll” ige szerepel a meghatrozsban: „Isten Igje minden felett ll”, „Mindenek felett ll, amit mond”, „Isten Igje felett nem ll senki”.
Felntt korosztly
11 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Fennmarad”, „Isten parancsolatai, a Biblia rkk meglesz, sosem tnik el”, „Megmarad amit Isten mond”, „rk, konstans az Ige”,
„Megmarad rkk Isten szava”. 1 vlaszad nem tlttte ki ezt a rszt.
18-an Isten Igjnek a pozitv minstsre gondoltak. Pl.: „Igaz az, amit Isten mond”, „Isten Igjnek ereje van”, „Az r Igje mindenek felett ll”, „Isten megtartja greteit az emberekkel ellenttben”, „Isten Igje igaz s nem lehet ellene senki”, „Az Ige ers, szent s srthetetlen”. 46
rdekessg: Ennek a korosztlynak az eredmnyei hajszlpontosan megegyeznek a kzpiskolai korosztlyval. Kevert vlaszok is szlettek, melyek helyesen hatrozzk meg a kiemelt rsz rtelmt, de pozitv minstst is tartalmaznak, valamint az „ll” ige is felfedezhet bennk: „Megllja a helyt, rk s megvltozhatatlan”, „Megmarad Isten Igje az emberek letben, s fundamentumknt ll a hitletben”, „Isten szava rk s rendthetetlenl ll”.
sszegzs: 27-en (29.97%) adtak j vlaszt. 46-an (51.06%) Isten Igjnek pozitv minstsre gondoltak. Az idsebb korosztlynl kevert vlaszok is szlettek. Ami
fennmarad az egyben rtkes is lehet, hiszen idtll, rtkll, ez indokolhatja ezeket a vlaszokat. (Esznkbe juthat errl a mr korbban trgyalt „altjk” kifejezs: amit lltunk, azt vljk is, gy nem llt tvol egymstl a helyes s a helytelen rtelmezs.)
Szklkdnk Nagy mrtkben Segedelem nlkl (172. dics.) jel.: 'szorult helyzetben vagyunk segtsg nlkl'
ltalnos iskolai korosztly
7 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Segtsg nlkl szksget szenvednk”, „A bajban egyedl vagyunk”, „Senki nem segt a bajban”, „Nincs segtsg a bajban”.
12-en majdnem tkletes vlaszt adtak, de csak az egyik rszre figyeltek a kiemelt szvegnek. Pl.: „Nincs segtsg”, „Kevs a segtsg, a tmasz neknk”.
10 tanul nem vlaszolta meg a krdst. 47
rdekessg: A vlaszadk helyesen rtelmeztk a kifejezst. A tbbsg mgis csak a kifejezs egyik rszre figyeltet. Vagy a „szklkdnk”-re adott vlaszt: „Nyomorgunk”
„Sanyargatott az letnk”, vagy a „segedelem nlkl”-re: „Nincs segtsgnk”.
Kzpiskolai korosztly 20 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Nehz az let Isten segtsge nlkl”, „Szksget szenvednk s nincs segtsgnk”, „Hinyt szenvednk segtsg nlkl”, „Nlklznk segtsg nlkl”, „Segtsg nlkl, nlklzve”, „Hjn vagyunk, nlklznk, szksgnk van a segtsgre”, „Isten segtsge nlkl nagyon gytrelmes az let”.
4-en majdnem tkletes vlaszt adtak, de csak egyik rszre figyeltek a kiemelt szvegnek. Pl.: „Nincs segtsgnk”, „Nem kapunk segtsget”.
4-en nem vlaszoltk meg ezt a krdst.
rdekessg: A kzpiskolsok jobban figyeltek a kiemelt rszekre, ezrt adtak jval tbben pontos vlaszt, mint az ltalnos iskolsoknl. Egy szemlltet vlasz: „A szklkds vonatkozhat arra, hogy nem magasztalhatjk Istent az emberek. Ez a dolog eljn trtnelmi korszakokban is pl.: kommunizmus, mikor nem lehetett Istent magasztalni s ehhez nem kaptak segedelmet. Teht: szklkdnek Isten igjben, de ez segedelem nlkl nem vltozik”.
Felntt korosztly
17 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Nagy hinyt szenvednk, nagy bajban vagyunk s nincs segtsg”, „Hinyt szenvednk s nincs segtsgnk”, „szklkdni = hinyt szenvedni, s nincs segtsg”, „Nyomorgunk, segtsg nlkl”, „Valamiben hinyunk van Isten segtsge nlkl”. 48
9-en majdnem tkletes vlaszt adtak, de csak egyik rszre figyeltek a kiemelt szvegnek.
Pl.: „Nincs segtsg Istentl”, „Nincs segtnk”, „Segtsgre van szksgnk”.
3-an nem vlaszoltk meg ezt a krdst.
rdekessg: A pontosan vlaszolk szma itt is magas, de nem annyira, mint a kzpiskolsoknl. Ktetlen vlaszok: „Csak veled”, „Nem fljk Istent”.
sszegzs: 44-en (48.84%) adtak tkletes vlaszt. Ha a kiss pontatlan, de elfogadhat vlaszokat is hozz vesszk, ez szm 69-re (76.59%) mdosul, ami nagyon j arny. A kzpiskolsok adtk a legpontosabb vlaszokat, taln azrt, mert nyelvtani elemzsek sorn megszoktk az alapos, krltekint elemzst.
Hozsnna! Hozsnna! (331. dics.) jel.: 'dv, dicssg (istennek)'
ltalnos iskolai korosztly
6 vlaszad adott tkletes vlaszt. Pl.: „Dicssg”, „Dicsret”, „dv”.
4-en a hasonl tartalm 'ljen' jelentst adtk, mely vlemnyem szerint mg elfogadhat vlasz. Pl.: „ljen”, „ljenzs”, „Halleluja! Halleluja”.
12-en nem vlaszoltak erre a krdsre.
rdekessg: A tbbi vlasz csoportosthatatlan, annyira vltozatos s sokszn, br 3 dik azt gondolja, hogy ez egy szemly, illetve az neve: „Nv”, „Szerintem ez egy nv”, 49
„Hozsnnhoz imdkozik”. Tovbbi vlaszok: „Hit, erklcstan, engedelmessg”, „Ksznet”, „Knyrgs”.
Kzpiskolai korosztly
22 vlaszad adott tkletes vlaszt. Pl.: „Dicssg”, „Dicsrtessk az Isten”, „Dicssg az
rnak”, „Dicssg Nked”, „Dicsrtessk, dicssg”, „Dicssg, tisztelet”, „Dicssg!
Dicssg! Meghajls az r eltt”.
3-an a hasonl tartalm 'ljen' jelentst adtk, vagy kevertk a kettt: „ljen, ljen”, „ljen, dicssg”.
2-en nem vlaszoltak erre a krdsre.
rdekessg: A kzpiskolsok nagy magabiztossggal adtk meg a helyes vlaszt, ez mr egyrtelmen arra utal, klnsen az ltalnos iskolsok eredmnyeit figyelembe vve, hogy mr tanultk ezt a latin eredet szt. Egyb vlaszok: „rmhr” (sszekeverte a szintn latin eredet „evanglium” szval), „Segtsg”, „Jvel Jzus”.
Felntt korosztly
20 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Dicssg”, „Dicssg Istennek”, „Dicsret! Dicsrjk!
Magasztaljuk! ldjuk”, „Dicsrtessk”, „Dicssg, tisztelet”, „Dicsts. Isten finak. Az ember gy fejezi ki hdolatt Isten fel”.
7-en a hasonl tartalm 'lds', 'ldjk a nevt' rtelmezst adtk, vagy kevert vlaszokat adtak. Pl.: „ldjuk az Urat!”, „lds, dicsret”.
Mindenki megvlaszolta a krdst. 50
rdekessg: Az 'lds' jelentst adk kzl van olyan, aki a bibliai trtnetet is megemlti, ahonnan ismeri a kifejezst: „Jeruzslembe val vonulskor nekelt a np Jzusnak: ldott legyen az rnak neve”. Tovbbi vlaszok: „Az
r legyen velnk mindrkk”, „Ksznts”.
sszegzs: 48-an (53.28%) adtak j vlaszt. Ha hozzvesszk az elfogadhat 'lds' jelentst adk szmt, ez 62-re (68.82%) mdosul. A kp azonban itt is rnyaltabb, mert az ltalnos iskolsoknl ez az arny lnyegesen rosszabb (33.33%). Jzusom, imdjuk szent nevedet, ldjuk ers szerelmedet (323. dics.) jel.:
'ers, nagy szeretetedet'
ltalnos iskolai korosztly
19 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Ers szeretetedet”, „Nagy szeretetedet”, „Jzus szeretete ers”, „ldjuk ers szeretetedet”, „ldjuk szeretetedet, melyet irntunk tpllsz”.
6-an nem vlaszoltk meg ezt a krdst.
rdekessg: Csupn 2 dik rtelmezte sz szerint a kiemelt rszt: „Ht hogy valaki ersen szerelmes valakibe, de is bel”, „Igaz szerelem”. Nem a kiemelt szvegrszre figyel, elvonatkoztatott vlaszok: „Hisznek Istennek”, „Jzushoz imdkozunk s ldjuk t”, „Imdjuk Istent s orszgt”. 51
Kzpiskolai korosztly
25 vlaszad adott j vlaszt. Pl.: „Ers szeretetedet”, „Jzust szeretjk s ldjuk szeretetrt”, „Megvlt szeretetedet”, „Mrhetetlen szeretetedet”, „Jzus szeretete s annak fokozsa irntunk. Ksznetet mondunk, hogy ennyire szeret minket”.
2-en nem vlaszoltk meg a krdst.
rdekessg: Senki nem rtelmezte a 'szerelem' jelentssel a kifejezst. 2 dik a 'hit' jelentst vlte helyesnek: „Ers hitedet”, „A hit”.
Felntt korosztly
24 vlaszad adott j vlasz. Pl.: „Szerelem = szeretet (rgies)”, „Nagy szeretetedet”, „Ers szeretete, melyet rez irntunk”, „ldjuk hatalmas, ers szeretetedet”.
Mindenki megvlaszolta a krdst.
rdekessg: A felnttekre jellemz elvontabb, ltalnosabb rtelmezst ad vlaszok:
„Hasonlat. Mint Jzus a vlegny, mi (Isten gyermekei) pedig a menyasszonyok”, „Belnk vetett hit”, „A Szentllekrl van benne sz. t is ldjuk, magasztaljuk”, „Bneinkrt meghalt s ldjuk mindazt, amit rtnk tett, ragaszkodott hozznk”, „ldjuk azt, ami munklkodik a lelknkben”, „A hsgrl szl”.
sszegzs: 68 (75.48%) j vlasz szletett. Csak az ltalnos iskolsoknl volt r plda, hogy a 'szerelem' szt a ma is hasznlt jelentssel rtelmeztk. A felntteknl pedig ismt megfigyelhet volt a rjuk ms krdseknl is jellemznek mondhat, tlzottan elvonatkoztatott magyarzat. 52
4. sszehasonlt elemzs ms kutatsok eredmnyeivel
E tmban kszltek mr felmrsek, szveges s szmszer rtkelsek. Ezek azonban rvidebb, vzlatosabb elemzsek voltak. Arra viszont alkalmasak, hogy eredmnyeit sszevessk ennek a kutatsnak a megllaptsaival, figyelembe vve azt, hogy ezeknek a felmrseknek a vlaszadi eltr szmak s ms sszettelek voltak, mint e dolgozat vlaszadi.
Zsoldos Tibor felmrse
(Debrecen, Dczy Gedeon Reformtus Gimnzium, 1999.
8. vfolyam s 12. vfolyam)
Kies ltalnos iskolsok: j vlasz 22%
kzpiskols korosztly: j vlasz 22.5%
sszestett eredmny nlam: 27.7%
Megllapts: Hasonl eredmny.
Hves ltalnos iskolsok: j vlasz 18%
kzpiskols korosztly: j vlasz: 32.5%
sszestett eredmny nlam: 29,9% - 53
Megllapts: Hasonl eredmny. Az ltalnos eredmny szzalk szma gy jtt ki, hogy az ltalnos iskolsok sokkal rosszabb eredmnyt produkltak, mint az tlag: 10%. Ez a tendencia itt is megfigyelhet.
Orszgol, regnl ltalnos iskolsok: j vlasz 40%
kzpiskolai korosztly: 46,25%
sszestett eredmny nlam: 63, 27%
Megllapts: Az ltalam megkrdezettek j vlaszai lnyegesen nagyobb szmban vannak,
de a kt korosztly kztti klnbsg is nagyobb (23.33%-79.2%). tl
ltalnos iskolsok: j vlasz: 58%
kzpiskolai korosztly: j vlasz: 82.5%
sszestett eredmny nlam: 22.42%
Megllapts: risi a klnbsg a kt eredmny kztt. Csak tallgatni lehet az okt: vagy jobban rreztek a jelentsre a szalak alapjn, vagy mr tanultk az iskolai rn. Ez utbbi azrt is valsznbb, mert nlam minden korosztly nagyon gyenge eredmnyt mutatott fel.
Szklkdnk ltalnos iskolsok: 52%
kzpiskolai korosztly: 50%
sszestett eredmny nlam: 48.84% - 54
Megllapts: Hasonl eredmny.
Benke Kinga felmrse (Miskolc, Avasi Gylekezet, 2006)
Kies: Pontos vlaszt csak kevesen adtak. Tbben pozitvan lltak a szhoz, de volt olyan, aki a 'kietlen' szval azonostotta.
Megllapts: Hasonl eredmny. Kevesen (27.7%) tudtk a helyes vlaszt, br sokan pozitv tartalmat kapcsolnak a szhoz. A 'kietlen' jelents is elfordult.
Hves: A felnttek tbbsge helyes vlaszt adott, a gyerekek viszont 'szp', 'gynyrsges' jelents sznak vltk.
Megllapts: Nlam a j vlaszt adk arny nem olyan magas, mg a felntteknl sem (36.3%) Hasonl, hogy sokan 'szp', 'gynyrsges' meghatrozst adtak a sznak regnl: Az idsebbek szmra rthetbb a sz. A legkisebb korosztly vlaszai pontatlanok.
Megllapts: Hasonl eredmny. Mg az idsebbeknl ez az arny magas (79.2%), addig a legkisebb korosztlynl nagyon alacsony (23.3%). tl: Az idsebbek nagy szmban adtak j vlaszokat. 55
Megllapts: Ez szintn jelents eltrs az ltalam feldogozott krdsek eredmnyeitl, viszont Zsoldos Tibor felmrsnek eredmnyeivel sszhangban van. A jelensg, mint emltettem, nehezen magyarzhat.
Szklkdnk: Minden korosztly tagjnak jelents rsze helyesen vlaszolt.
Megllapts: Hasonl eredmny.
Segedelem: Minden korosztly tagjnak jelents rsze helyesen vlaszolt.
Megllapts: Hasonl eredmny. 56
5. sszegzs
Dolgozatom elejn emltettem, hogy ez a felmrs, illetve annak feldolgozsa vlaszokat keres. Vlaszokat arra, hogy az nekesknyvnk hasznli, legyen az gyerek, vagy felntt, mennyire rti, vagy nem rti, esetleg flrerti a zsoltr- s dicsretszvegeket.
A 17 feltett krdsbl csak 6-ra vlaszolt helyesen a vlaszadk tbbsge. A „Mosogass jl meg fertelmessgimbl”-re (51. zs.) 76%, „Az r orszgol s regnl nagy jl”-ra (99. zs.) 63.27%, az „tamra trt mernek hnyni”-ra (142. dics.) 75.48%, a „Szklkdnk Nagy mrtkben Segedelem nlklre”-re (172. dics.) 76.59%, a „Hozsnna! Hozsnna!”-ra (331. dics.) 68.82% s a „Jzusom, imdjuk szent nevedet, ldjuk ers szerelmedet”-re (332. dics.) 75.48% vlaszolt megfelelen. A tbbi 11 krdsre a tbbsg nem tudta a helyes vlaszt.
Vagy nem vlaszolt, vagy flrertelmezte a kifejezst.
Megfigyelhet volt, hogy a legfiatalabb korosztly tagjai adtk a legtbb helytelen vlaszt. A kzpiskolsok s a felnttek kztt nem volt szmottev klnbsg, hasonl arnyban adtak megfelel vlaszokat. Br egyes esetekben a felnttek vlaszai pontatlanabbak voltak. Br bvebb, kifejtbb vlaszokra trekedtek, a megoldsaik gyakran tlsgosan elvonatkoztatottak voltak, vagy ahogy korbban fogalmaztam, ,,bekapcsolt a knani nyelv", s vlaszaikban ez tkrzdik.
Az egyhzinek oktatsa fontos szerepet tlt be nekeink helyes rtelmezsnek segtsben.
Mg az ltalnos iskolsoknl is megfigyelhet, hogy egy-kt v alatt milyen sokat vltozik a helyzet nekeink helyes rtelmezsben. Az rkon nem csupn megtanuljk az nekeket, hanem tanraik segtsgvel a nehezen rtelmezhet szvegeket is magyarzzk, megbeszlik.
A kzpiskolsoknl ez mg szembetnbb.
Minden nekre, krdses szvegrszletre azonban nem lehet kitrni, hiszen ennyi id nem ll rendelkezsre. Mi lehet ht a megolds? Klnbz vlemnyek csapnak egymsnak. Van aki szerint az nekesknyv elavult, szvege, nyelvezete nehezen rtelmezhet, a fiataloktl tvol ll, ezrt szerept mr nem tlti be megfelelen. Nzeteik szerint ez a helyzet rohamosan romlani fog, ezrt radiklis vltoztatsokra, azaz teljesen j nekesknyvre van szksg. A msik vlemny szerint egy fokozatosabb, higgadtabb megolds a helyes t. Emlkeztetik a radiklisabbakat a 48-as nekesknyv elszavban lert korbbi tapasztalatokra, hogy miknt 57
zajlott egykoron egy ilyen teljes csere: „Hitelremlt adatok szerint ennek az nekesknyvnek a bevezetst helyenknt komoly zendlsek ksrtk, mert npnk nem szvesen vlt meg az sk nagyrszt kihagyott nekeitl.” (nekesknyv magyar reformtusok hasznlatra 2001: 6) Br napjainkban zendlsekre nem kell szmtani, azrt komoly ellenllssal tallkozhatnak az nekesknyv lecserlst javaslk. Tapasztalataim ugyanis azt tmasztjk al, hogy nem csak az idsebb korosztly, de a fiatalabb generci is szereti ezeket az nekeket. Lehet, hogy nha archaikusnak, nehezen rthetnek, komolynak tartjk, de ezek ellenre kedvelik az nekeket.
Milyen javaslatokat tehetnk ezen tnyek ismeretben? Vlemnyem szerint a folyamatos vizsglds, felmrs szksges, melynek eredmnyeibl kiindulva vltoztatsokat vgezhetnk. Korbban is bevett gyakorlat volt, hogy egyes versszakok kimaradtak, br ennek okai nem felttlenl rtelmezsi nehzsgek voltak, gy nem is ez a legjobb eszkz.
Fontosabb lenne az A. Molnr Ferenc ltal is javasolt utat folytatni, azaz ahol szksges, ott nyelvi magyarzatokkal egsztsk ki az nekeket. Ez a megolds s az egyhzinek rk tananyaga egytt elg lehet arra, hogy az rtelmezsi nehzsgek elhruljanak.
Fontos lenne azt is vgiggondolni, hogy a kevsb hasznlt, ismert vagy npszer nekek helyett jakat vlasszunk. Napjainkban is szletnek olyan nekek, melyek zenei rtke s teolgiai sznvonala is kivlnak mondhat. Ezek dallam- s gondolatvilga rendkvl kzel ll a fiatalabb korosztlyhoz, de az idsebbek is hamar megkedvelik. Gondos vlogats utn gy vlem, nmelyik mltn kerlhetne a gylekezeti nekek kz.
Sz esett mr tbb ilyen prblkozsrl is, pldaknt emltve a Berkesi-fle nekesknyvet. Ezek nagyszer munkk, de elterjedt hasznlatukhoz kzponti, egysges erfeszts szksges. A ma is hasznlt nekesknyv tekintlye nem csak sznvonalbl fakad, hanem abbl is, hogy minden magyarorszgi reformtus gylekezet elfogadja s hasznlja.
„Arra hvnm fel a figyelmet, hogy a rgi nekekhez szksg esetn s lehetsg szerint j lenne nyelvi magyarzatokat, megjegyzseket fzni. Az nekek ugyanis koruk nyelvt tkrzik, s gy a hvek, klnsen az ifjsg, valamint a kzpkorak a szveget nhol nem rtik vagy flrertik, flrerthetik.” (A. Molnr 2003: 209) A. Molnr Ferenc gondolatai s tancsai mr 1996-ban is rendkvl idszerek voltak. Tbb mint tz v telt el, de rdemi vltozs nem trtnt. Szmtalan dolgozat kszlt s kutatmunka folyt e tmban, de nekesknyvnkben ennek lthat nyoma mg nincs, pedig egyre tbben foglakoznak az 58 egyhzi nyelv krdsvel, mely nem csak a gylekezeti neklst rinti. nekesknyvnk pratlan rtk, de hogy ebbl ne vesztsen, folyamatos aprbb vltoztatsokra van szksg.
Elrkezett a fontolva halads, vltoztats ideje. 59
Bibliogrfia
A. Molnr Ferenc 2003. A magyarorszgi reformtus nekesknyv problmirl. In: A.
Molnr Ferenc s M. Nagy Ilona (szerk.): Tanulmnyok az egyhzi nyelv trtnete krbl.
Debreceni Egyetem Nyelvtudomnyi Tanszke, Debrecen. 209-213.
Csomasz Tth Klmn 1950. A reformtus gylekezeti nekls. A Magyar Reformtus Egyhz Kiadsa, Budapest.
Csomasz Tth Klmn 1950. Dicsrjtek az Urat. Tudnivalk nekeinkrl. Reformtus Zsinati Iroda Sajtosztlya, Budapest.
nekesknyv magyar reformtusok hasznlatra 2001. Reformtus Sajtosztly, Budapest.
Kiss Jen 1995. Trsadalom s nyelvhasznlat. Nemzeti Tanknyvkiad, Budapest.
Szenci Molnr Albert klti mvei. 1971. In: Stoll Bla (szerk.): Rgi Magyar Kltk Tra
XVII. szzad 6. kt. Akadmiai Kiad, Budapest.
|