DEBRECENI EGYETEM
BLCSSZETTUDOMNYI KAR
MAGYAR NYELVTUDOMNYI TANSZK
A magyarorszgi reformtus nekesknyv zsoltr- s
dicsretszvegeinek rtelmezsi problmi
SZAKDOLGOZAT
Tmavezet:
A. Molnr Ferenc
egyetemi docens
Ksztette:
Magyar Gyrgy
V. ves magyar szakos hallgat
-
Debrecen, 2007.
Tartalomjegyzk
Bevezets 3
A krdv 7
A krdv feldolgozsa 10
sszehasonlt elemzs ms kutatsok eredmnyeivel 52
sszegzs 56
Bibliogrfia 59
1. Bevezets
Mint minden trsadalmi intzmnynek, gy az egyhznak is (mr amennyiben az egyhz trsadalmi intzmnynek tekinthet) fontos feladata, hogy kvetve a vilg vltozsait, folyamatosan megjuljon, hogy betlthesse szerept, ellssa feladatt. gy kellett s kell az egyhznak idrl idre megjulnia, hogy alapvet rtkeit ne adja fel. Babits Mihly Az rstudk rulsa c. esszjben azt rja, hogy az rstudknak (papoknak, rknak, kltknek stb.) alapjban vve konzervatvnak kell lennie. Nem a sz pejoratv jelentst, azaz a maradisgot eltrbe helyezve, sokkal inkbb az rtkmegrz szerept kiemelve. juljon meg teht, hogy hveit minden idben meg tudja szltani, de rizze az rtkeket is, hogy azok fennmaradjanak s tovbb ljenek.
Ilyen rtknk az anyanyelv is. rizni kell a nyelv tisztasgt, de kvetni kell a nyelvben bekvetkez vltozsokat is. Nyelvszeti kzhely, hogy a nyelv vltoz. Mivel a nyelv s a trsadalom hat egymsra, ha vltozik a vilg, vltozik a nyelv is, s fordtva, ha vltozik a nyelv, vltozik a vilg, azaz a trsadalom s az emberek is.
A beszl, azaz minden ember tbb nyelvi kdot ismer s hasznl is lete sorn. A kommunikcink akkor lehet eredmnyes, ha ismerjk beszlgettrsunk nyelvi kdjt. Csak gy tudunk rdemi prbeszdet folytatni, ha ugyanazt a nyelvi kdot hasznljuk s ugyanakkor, amit a msik beszl.
Az egyhznak van egy klnleges nyelve, az n. „knani nyelv”. Ez alatt nem a smi nyelvek valamelyikt kell rteni, hanem egy olyan vallsos nyelvet, mely egy felekezet, kzssg, kegyessgi irnyzat sajtos nyelvezete. De amg a kznapi beszlt nyelvben vagy pp a tudomnyos nyelvben a megrts s a hit elvlik, addig a vallsban a kett sszeolvad, egymst felttelezi.
Egyes nzetek szerint a „knani nyelv”-et akr dialektusnak is nevezhetnnk. Ha ezt a megllaptst el is fogadhatjuk, azrt figyelembe kell venni azt, hogy egy nagy klnbsg is felfedezhet: a „knani nyelv” kifejezsei, a dialektusokkal szemben, rvek is egyben. Ezek az rvek csak akkor hatsosak, ha van olyan beszl, aki rti is, amit mondunk. Felmerl azonban egy krds: Vajon a „knani nyelv”-et beszl rti-e, hogy maga mit mond, s mirt? 4
A megzenstett „knani nyelv” nem ms, mint az egyhzi nekek. A Magyarorszgi Reformtus nekesknyv is ide tartozik teht. Ennek a nyelve mg inkbb klnleges, mert fokozottabban hat az rzelmekre. Nem csak a beszd tartalma, hanem intoncija is segt a megrtsben. Nem vletlen teht, hogy folyamatosan az rdeklds kzppontjban ll. A zsoltrokkal s dicsretekkel (szvegeivel, dallamaival) mindig jeles szemlyek foglalkoztak (Szenci Molnr Alberttl Rvsz Imrig), s feladatukknt tekintettk, ki-ki a maga szakterletn, hogy munkjukkal formljk, tkletestsk, megjtsk ezeket az nekeket.
1948-ban a Magyarorszgi Reformtus Egyhz Egyetemes Konventje gy fogalmazza meg clkitzseit a magyar reformtusok szmra rt, ma is hasznlt nekesknyv elszavban: „meg kell tallni annak a mdjt, hogy reformtus egyhzunk s npnk letben annyira mly s ldott hats genfi zsoltrok felfrisslt, teljes alkalmas formban fokozottan beiktassanak az bred reformtus keresztynsg megjul neklsbe”. (nekesknyv magyar reformtusok hasznlatra 2001: 6) Kzel hatvan v elteltvel ez a cl nem vltozott.
Meg kell teht vizsglni, mennyire „felfrissltek”, „idszerek” az nekesknyv nekei.
(Prblkozsok folyamatosan vannak nem csupn az nekesknyv megjtsra, hanem egy j megalkotsra is. Plda erre Berkesi Sndor, a kollgiumi Kntus elismert vezetjnek munkja, de emlthetnnk ms pldkat is. Ezek ismertsge, elterjedtsge azonban mg kevsb jelents.)
A. Molnr Ferenc tbb rsban is foglalkozik ezzel a problmval. Nyelvszknt egy fontos krdssel kvnja kiegszteni a vizsglat sorn felmerl szempontokat: „rted-e, amit nekelsz?” A magyarorszgi reformtus nekesknyv nyelvi, filolgiai problmirl rt dolgozatnak ezt a nagyon tall alcmet adta. Tall, hiszen hiba helytllak az nekek teolgiailag, s hiba a kornak megfelel a dallamvilguk, ha hasznli nem rtik, vagy flrertik szvegeiket.
E dolgozat is azzal a krdssel foglalkozik, hogy az nekesknyv hasznli mennyire rtik, vagy nem rtik az nekek szvegeit. Krdves felmrssel kvntam erre vlaszt kapni. A krdv az elbb emltett dolgozat alcmt viseli: rted-e, amit nekelsz? A feladatlapot reformtus iskolba jr dikokkal, illetve felnttek kzl, reformtus gylekezeti tagokkal, azaz a „knani nyelv” gyakorlati hasznlival tltettem ki.
A feladatlapot 90 ember vlaszolta meg. 30 ltalnos iskols, 30 kzpiskols s 30 felntt. A Kunhegyesi Reformtus ltalnos Iskolban 2006 mjusban vgeztem el a felmrst, a 6. s (5 oldal) a 7. osztly dikjaival. Ebben az intzmnyben jmagam tanrknt tevkenykedem, ezrt szemlyes utastsaim s felgyeletem alatt folyhatott a munka. A kzpiskols korosztly felmrsnl Kurgyis Andrs, a Debreceni Reformtus Kollgium Gimnziumnak nektanra volt a segtsgemre. A krdveket 2006 oktber havban tltette ki 11. s 12. vfolyamos tanulkkal. A munkt vgig irnytotta. A felntt korosztly vlaszadi mr kevsb homogn csoportot alkottak. A Kunhegyesi Reformtus Egyhzkzsg gylekezetnek tagjaival tltettem ki az veket. Kzlk tbben csaldtagjaiknak is tovbb adtk ket. Mivel sokan krtk, hogy otthon vlaszolhassk meg a krdseket, klnsen fel kellett hvnom figyelmket arra, hogy ne beszljk meg a megoldsokat. Nyomatkostani kellett, hogy nem az a j megolds, amelyik a helyes vlaszt adja, hanem az szemlyes elgondolsa, vlemnye, mg ha az nem is a tkletes vlasz. gy vlem, a kutats lnyegt megrtettk, s krsemet megtartottk, gy a felmrst nluk is sikeresen elvgezhettem 2006 tavaszn.
A vlaszokat kln korosztlyonknt is megvizsgltam, majd a vgn „sszegzs” cmsz alatt rendszereztem, s szzalkos kirtkelst vgeztem. Minden korosztlynl kiemeltem az rdekes, jellegzetes, furcsa, figyelemre mlt stb. jelensgeket, s ezeket „rdekessg” cmsz alatt ismertettem.
A megfigyelseket igyekeztem minl tbb, a krdvet kitltk vlaszaibl vett pldval szemlltetni. Van, ahol minden vlaszt idzni tudtam. Ahol erre nem volt lehetsgem, ott a jellemz megoldsokbl szemezgettem.
Az idzetekben megbj szkebb jelentst kln nem kurzivltam. Ezek megllaptsa meglehetsen szubjektv lett volna, hiszen mindegyik mondat (vagy mondatok) kerek, egsz, nll nyelvi megnyilatkozsok, melyek a teljes jelentst hivatottak magyarzni, gy azt hiszem felesleges is lett volna.
Br a pldk nmagukat magyarzzk, egy-kt esetben szemlyes vlemnyt, kvetkeztetst is rtam a vlaszokhoz, figyelve arra, hogy az ne spekulci legyen, hiszen a valdi „mirt”- eket csak maguk a vlaszadk, vagy taln mg k sem tudjk, sejtik.
A krdv elejn szerepel nhny krds, melyek nem a szvegrtelmezshez kapcsoldnak, hanem tjkoztatst nyjtanak arrl, hogy mennyire vannak tisztban azzal a vlaszadk, hogy kinek is ksznhet a 150 zsoltr magyar nyelvre val fordtsa, s mit tudnak szemlyrl. s kpet kapunk arrl is, hogy melyek a legkedveltebb nekek, s mirt ppen 6 azok, illetve milyen rzelmi viszony kti ket az nekekhez. Mindez azrt fontos, hogy megvilgtsuk, mennyire sajtjuk ezek az nekek. Tgabb rtelemben, mennyire sajtjuk, rzelmi oldalrl megkzeltve, a „knani nyelv”.
A zsoltr- s dicsretidzetek vlogatsa sorn olyan szempontokat vettem figyelembe, hogy mely nekeket hasznljk leggyakrabban, melyek a legnpszerbbek. Valamint egy szubjektv szempont is szerepet jtszott, mgpedig az, hogy szmomra mely szvegrszletek jelentettek rtelmezsi nehzsget hasznlatuk sorn.
A krds teht az, hogy vajon mennyire ismerik a „knani nyelv”-et hasznlk a sajt nyelvi kdjukat! Tisztban vannak-e azzal, hogy mit jelent nmely sz, vagy kifejezs, amelyek nekeikben elfordulnak? Ezrt is rdekes ez a felmrs, mert vlaszokat keres. 7
2. A krdv
rted-e, amit nekelsz?
Ki volt Szenci Molnr Albert?
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
Hogyan kapcsolhat neve a Ref. nekesknyv zsoltraihoz?
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
Melyik a kedvenc zsoltrod? Mirt?
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
Melyik a kedvenc dicsreted? Mirt?
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………..
Milyennek tallod az nekesknyv zsoltrainak, dicsreteinek szvegt?
(pl.: klti, bonyolult, rgies, rthetetlen, vilgos, szvhez szl, kzmbs stb. A lnyeg, hogy sajt, nll gondolatokat, rzseket fogalmazz meg!)
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
Mit jelentenek az albbi kifejezsek?
Sokan azt altjk (4. zsoltr)
……………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8
Istent nem hvjk, nem uraljk (14. zs.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
A napok egymsnak Tudomnyt mutatnak Az blcsessgrl (19. zs.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
s szp kies folyvzre legeltet (23. zs.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Vesszd s botod megvgasztal engem (23. zs.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Mint a szp hves patakra (42. zs.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Mosogass jl meg fertelmessgimbl (51. zs.)
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………
Hints meg,Uram engemet izsppal (51. zs
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
s engem hallra keresnek (54. zs.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Az r orszgol s regnl nagy jl (99. zs.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
9
Nagy kegyesen tl, Uram fldeddel (85. zs.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
regbl a hvek serege, mert az r megldja s rzi (112. zs.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
tamra trt mernek hnyni (142. zs.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Megll az Istennek Igje s nem llhat senki ellene (171. dicsret)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………
Szklkdnk Nagy mrtkben Segedelem nlkl (172. dics.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Hozsnna! Hozsnna! (331. dics.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jzusom, imdjuk szent nevedet, ldjuk ers szerelmedet (332. dics.)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10
3. A krdv feldolgozsa
A krdv els rsze inkbb csak tjkozdsul szolglt szmomra. Arrl szerettem volna egy tfog kpet kapni, mieltt a szvegelemzsbe kezdtem, hogy mennyire tjkozottak a vlaszadk Szenci Molnr Albert szemlyvel kapcsolatban, s hogyan kapcsoljk a nevt a zsoltrokhoz.
Ki volt Szenci Molnr Albert?
Az ltalnos iskolsok kzl 18 (59.4%) j vlasz szletett. Pl.: „Zsoltrfordt”, „Zsoltr- s bibliafordt”, „Tuds”, „r” „Reformtor”, „Pap”.
12-en nem vlaszoltak, vagy azt rtk, hogy br tanultk, de elfelejtettk.
A kzpiskolsok kzl 29-en (95.7%) adtak j vlaszt, s igen pontos meghatrozsok is szlettek, iskolai tanulmnyaiknak ksznheten. Pl.: „Protestns zsoltrfordt, Szencen szletett”, „Lefordtotta a 150 zsoltrt s is rt nhny neket”. Az egy helytelen vlasz viszont igazi gyngyszem: „Ellltotta a paprikbl a C-vitamint” (Szenci, Szentgyrgyi.)
A felntteknl is 29 (95.7%) a j vlaszok szma. Pl.: „Zsoltrr s fordt”, „Hittuds,
reformtor, zsoltrr, sztrszerkeszt”.
Egy ember nem vlaszolt.
Hogyan kapcsolhat neve a Ref. nekesknyvhz?
Az ltalnos iskolsok kzl 19-en (62.7%) adtak j vlaszt. Pl.: „ fordtotta magyarra”, „ rta”.
A kzpiskolsok kzl 29-en (95.7%) helyesen kapcsoltk nevt a zsoltrokhoz. Pl.: „ fordtotta le”.
A felntteknl is ugyanez az arny: 29 j vlasz (95.7%) Pl.: „ fordtotta le”.
11 oldal Melyik a kedvenc zsoltrod? Mirt?
Minden korosztlynl sokszn vlaszok szlettek. Toronymagasan kiemelkedik a 42. zsoltr.
Ezt ismerik s kedvelik a legtbben. Kiemelni mg a 23. s a 25. zsoltrt lehet a vlaszok kzl. Az indokok a szp szvegeket emltik, illetve a flbemsz dallamokat. rdekesebb vlaszok: „Kiskoromban tanultam”, „Ezt tanultam meg elszr”, „Mert nagymamnak is ez volt a kedvence”, „Mert jtkosan tanultuk”.
Melyik a kedvenc dicsreted? Mirt?
Szinte lehetetlen sorrendet fellltani. Rengeteg, egymstl eltr vlasz olvashat, nincs olyan dominns nek, mint a zsoltroknl. Taln a 397. dicsret volt az, amely a legtbbszr elfordult. Emltik mg a 329. dicsretet, mely a keresztelseknl elhangz nek, illetve 395. dicsretet is. Az indokok ugyanazok, mint a zsoltroknl. rdekesebb vlaszok: „471, mert nagyon prgs”, „Remnyt s ert ad”, „Rlam szl”.
Milyennek tallod az nekesknyv zsoltrainak, dicsreteinek szvegt?
A felsorolt vlaszlehetsgek kzl szemezgetett a megkrdezettek tbbsge (klti,
bonyolult, rgies, rthetetlen, vilgos, szvhez szl, kzmbs stb.), br nll vlemnyalkotsra krtem ket. A vlaszadk tbbsge a „szvhez szl”, „rgies” s a
„bonyolult” kifejezseket hztk al, vagy kombinltk a lehetsgeket. Pl.: „Kicsit bonyolulta szvegk, de nekem tetszenek. Szerintem rgies is”, „Egyeseket szvhez szlnak, de van olyan, mely tl bonyolultan, inkbb rthetetlenl fogalmaz”, „Rgies megfogalmazsak a szvegek, de azrt szvhez szlak”.
12
„Sokan azt altjk”(3. zsoltr) jel.: 'gy gondoljk, azt vlik'
ltalnos iskolai korosztly 3 (10%) vlaszad j, vagy majdnem tkletes magyarzatot adott: „Taln sokan azt hiszi”. A msik: „azt hiszik, azt gondoljk”. Illetve: „sokan azt hiszik”. 3 (10%) tanul nem tlttte ki ezt a rszt. A tovbbi krdsekre viszont vlaszolt, valsznleg nem tudtk a vlaszt, s tleteik sem voltak.
1 dik vlaszknt a „Nem tudom”-ot rta.
23-an az „lltjk”, „mondjk” szt adtk meg magyarzatul, vlheten az alaki hasonlsg miatt. Pl.: „Sokan azt mondjk”, „Sokan azt mondjk, lltjk”, „Sokan azt mondjk, tantjk”, „Sokan mondanak igazat”.
rdekessg: Egy esetben a krdv szvegt kijavtotta a vlaszad, mellyel az „lltjk” vlaszt szerette volna megadni, azt gondolvn, hogy esetleg gpelsi hiba kvetkeztben helytelenl lett megadva a sz. gy viszont pont kvetett el helyesrsi vtsget, mert nem vette szre, hogy a sz egy l-lel jelenik meg: ltjk.
Kzpiskolai korosztly
5 vlaszad j magyarzatot adott: „Sokan gy vlik”, „Gondoljk, vlik”, „gy gondoljk, az a meggyzdsk”, „gy gondoljk, azt valljk”, „Vlik”.
3 tanul nem tlttte ki ezt a rszt. 13
1 dik vlaszknt a „Nem tudom”-ot rta.
15-en az 'lltjk', 'mondjk' jelentssel hatroztk meg a sz. Pl.: „Sok ember azt mondja”, „lltjk, mondjk”, „lltjk, bizonytjk”, „Mondjk”.
Tovbbi vlaszok: „Sokan azt hazudtoljk”, „Hazudjk”. (Ezek a meglep magyarzatok
valsznleg egy ktfbl szrmaznak, majd a msik lemsolta trsa vlaszt.) „Sokan azt tisztelik”.
rdekessg: Kt vlaszad tvzte a jelentseket: „Sokan azt mondjk, azt gondoljk”, „Azt mondjk, vlik”. Klnleges tmenetet kpezve ezzel a sz igazi jelentse ('gondoljk', 'vlik') s a ma elterjedt vltozat ('lltjk') kztt.
Felntt korosztly
7 vlaszad j magyarzatot adott: „Vl”, „Hiszik”, „Gondolni, hinni”, „Vlik, gondoljk”,
„Sejtik, vlik”, „Sokan azt vlik, sokan azt…”, „Sokan gy gondoljk, sokak szerint gy/gy van egy bizonyos dolog”.
A krdv ezen krdst mindenki kitlttte, s „nem tudom” vlaszt sem adott, teht hatrozott elkpzelse minden vlaszadnak volt.
14-en a „mondjk”, „lltjk” kifejezssel hatroztk meg a sz jelentst. Pl.: „Altjk = lltjk, mondjk”, „lltjk”, „Mondjk”, „Sokan azt lltjk, azt akarjk kifejezni, a vlemnyket altmasztjk”.
9-en a fentebb emltett „kevert” vlaszt adtk. Pl.: „Sokan azt lltjk, felttelezik, gondoljk”, „Mondjk, gondoljk”, „Gondoljk, mondjk”, „Sokan azt gondoljk, lltjk”, „Azt mondjk, gy gondoljk, hiszik azt”. 14
rdekessg: Volt olyan vlaszad, aki megprblt nyelvszeti magyarzatot tallni az egybknt helytelen megoldshoz. Az „altjk” szerinte az „lltjk” kifejezs archaikus formja. „Sokan azt lltjk, rgiesebben”. Tovbb ebben a korosztlyban meglepen nagy a „kevert” vlaszok arnya, mely az ltalnos iskolsoknl egyltaln nem, s a kzpiskolsoknl is csak elvtve fordult el.
sszegzs: A vlaszadk kzl 15-en (16,6 %) tartjk gy, hogy 'vl', 'gondol' jelentse van a sznak. Nagy rsze, 51-en (56,6 %) az „altjk” szt ma mr az „lltjk” sznak vli. Erre mr A.Molnr Ferenc is rmutatott, hozzfzve, hogy a kt sz jelentse nem ll tvol egymstl, mert amit gondol az ember, azt tbbnyire lltja is.
Istent nem hvjk, nem uraljk (14. zs.) jel.: 'nem nevezik uruknak' ltalnos iskolai korosztly 2 vlaszad adott j magyarzatot: „Nem tekintik uruknak”, „rknt nem ismerik el”.
4-en nem vlaszoltk meg a krdst.
15-en, azaz a krdvet kitltk dnt tbbsge gy rtelmezte a kifejezst, hogy 'Istent birtokolni nem lehet, nem lehet uralni, rr lenni felette'. Pl.: „Nem parancsolnak neki”, „Az Isten felett nem lehet uralkodni”, „Birtokoljk”, „Isten a maga ura”, „Istennek nincs fnke”,
„Uralkodnak felette”, „Nem rszk Isten”, „Istenben hisznek s ezrt nem uraljk, hanem tisztelik”, „Istent nem lehet legyzni”, „Ht hogy pl.: Egy kirly valamit ural, s erre mondjk: Isten nem hvjk nem uraljk”. 15
7-en adtak olyan vlaszokat, melyek nem az „ural” szra fkuszltak, hanem az egsz kifejezsre, illetve annak is inkbb a „nem hvjk” rszre, s ennek prbltk egy elvontabb jelentst megragadni. Pl.: „Nincs mindenkinek szksge Istenre”, „Isten nincs az szvkben, nem hisznek benne”, „Nincs ignyk az Isten jelenltre”, „Nem krik Istent, ezrt nem is tartozik hozzjuk”, „Nem hajtjk az isten rszvtt”.
Jobban megvizsglva ezek jelentst, rejtettebb formban ugyan, de az „ural” sz 'uralkodni' rtelmezse felsejlik ezekben a meghatrozsokban is. Hiszen, ha valaki nem tartozik hozznk, nem hajtjuk rszvtt (itt Isten jelenlte /rszt vesz/, nem egyttrzse) nem is uralhatjuk.
rdekessg: A „nem uraljk” kifejezsnl volt, hogy a krds s a vlasz ugyanaz lett: Az „Istent nem uraljk”. Egy msik: „Mert Isten mindent lt, mindent hall”. Taln ezrt nem kell hvni s uralni?
Kzpiskolai korosztly
9 vlaszad adott j magyarzatot. Pl.: „Nem nevezik uruknak”, „Nem nevezik rnak”, „Istent nem tartjk uruknak, nem tisztelik mint egyedli Istent”, „Nem tekintik uruknak”,
„Nem tekintik uralkodnak”, „A hitetlenek sosem hvjk segtsgl s sosem fogadjk el urukknt”.
Mindenki vlaszolt a krdsre.
16-an az 'uralkodni felette', 'birtokolni' jelentst tulajdontottak a kifejezsnek. Pl.: „Istent nem lehet uralni, a legnagyobb r”, „Istenen nem uralkodik senki”, „Isten senki nem uralja, hanem ural minket”, „Istent nem lehet uralni, ezrt ne hvjuk flslegesen”, „Nem irnytjk, nincs befolysuk fltte”, „Nem birtokoljk, azaz nem valljk magukat hozz tartoznak”, „Istent nem is lehet uralni”, „Nincsenek vele kapcsolatban, nem fgg tlk”, „Nem brjk, nem valljk”. 16
5-en adtak olyan vlaszokat, melyek arra utalnak, hogy k inkbb egy elvontabb jelentsre gondoltak s az egsz kifejezst rtelmeztk, nem tekintettk kiemeltnek az „ural” szt. Pl: „Nem krik a segtsgt”, „Ha a nevt mondjk nem jelenik meg hirtelen, mert mindig, mindentt ott van”, „Nem szoros, st egyltaln nincs kapcsolatuk Istennel”, „Nem zrjk a szvkben Istent, nem keresik az Istent s nem is fogadjk be”.
rdekessg: „A nvads az uralmat jelenti, maga a nv is a nvvel uralkodhatunk rajta. Olyan, mint egy cssze fle, hogy annl megfogva brmikor hvhatjuk s parancsolhatunk neki.” Ez a szemlletes megfogalmazs valsznleg mr arra utal, hogy bibliaismereti, dogmatikai ismeretekkel rendelkezik a dik. A zsidk sem mondtk ki (szmos ms, pl. knani valls mellett) az Isten nevt, azt tartottk ugyanis, hogy a nv kimondsa Isten birtoklsra val trekvs, ezrt hasznltk Jahve neve helyett az Adonaj elnevezst. Taln errl hallott a tanul mr a vallsrn s a krds ezt az asszocicit idzte fel benne.
Felntt korosztly
4 vlaszad adott j magyarzatot: „Nem nevezik uruknak, nem valljk s nem tisztelik rknt Istent”, „Flik, uruknak tartjk” „Uraljk=rnak szltjk, rnak ismerik el”. A „Nem tisztelik” magyarzat nem pontos ugyan, mert nem az „uraljk” szt magyarzza, de tartalmban helyesnek mondhat.
1 krdv ezen rsze kitltetlenl maradt.
14 vlasz szerint e sz jelentse 'birtokol', 'uralkodik'. Pl.: „Isten a mindenhat. felette nem ll/llhat senki”, „Isten felett nem uralkodik senki. Se teste, se neve felett”, „Birtokoljk, vk”, „Nem uraljk, nem tartjk maguknak, nem tartjk uruknak”, „Nem uralkodik senki rajta, a legfbb hatalom”, „Senki nem uralkodik a Mindenhat felett, hanem a Mindenhat uralkodik mennyen s fldn egyarnt”, „Nem az emberek Isten, hanem Isten az ember”. 17
11 vlaszad, mint mr a fiatalabb korosztlynl is lttuk, az egsz mondatra figyelt, azt rtelmezte: „Nem hisznek Istenben, nincs a szvkben”, „Nem krnek Istentl segtsget, nem Istenflk, Istenhvk”, „Nincs Istenk, nem az letk rsze. Nem hisznek benne”, „Nem hisznek Istenben a hamisak”, „Isten a legfbb”, „Nincs Istenk, nem az letk rsze. Nem hisznek benne”, „Nem szolglnak Istennek, nem rendelik magukat al”.
rdekessg: Ennl a korosztlynl feltnen sok a „kegyesked” (nem pejoratv rtelemben) vlasz (11). Nem tudtk a pontos jelentst, ezrt szlethettek ezek a vlaszok. Nem, vagy csak nehezen rtelmezhet szavakra s kifejezsekre adott vlaszokban „bekapcsol” a „knani nyelv”. Tudjk, hogy az egyhzzal kapcsolatosak a kifejezsek, ezrt olyan vlaszokat keresnek, melyek stlusukban, kifejezseikben stb. illenek ehhez a nyelvezethez. Azonban a „Nem rendelik magukat al”, „Isten a legfbb”, „Nem letk rsze” kifejezseknek olyan jelentsrnyalatuk van, hogy kzvetetten szintn a 'birtokol', 'uralkodni' jelentst sejteti.
sszegzs: 15-en (16,6 %) gondoljk, hogy e sz jelentse 'rnak nevezni'. A vlaszadk nagy rsze, 45 (49,9 %) az 'uralkodik', 'uralkodik felette', 'birtokol' rtelmezst tartja valsznnek. Akik nem adtak pontos megoldst, csak krlrst, azoknak a vlaszaiban is inkbb az utbbi rtelmezs a felfedezhet.
|