„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!.
Ignket Krisztusnak abbl a levelbl vettk, amelyet egy szenvedsek tzben g kis gylekezethez intzett, vigasztalsul. A szmirnai keresztynek ldzseket llottak ki, s az tlt szenvedsek a hall rnyknak a vlgyt idztk fl elttk. - Ezzel a kis gylekezettel ma klnsen sszekt az a valsg, hogy Ti is szenvedtek; a gysznak fjdalmt hordozztok. Flesztendvel ezeltt a sokat szenvedett desanya koporsja krl llottunk, ma pedig az desaptl bcszunk. Szmunkra ez a kopors idzi fl a hall rnyknak a vlgyt.
A neknk is zen Krisztus nmagrl ezt mondja a levl bevezetsben: „aki halott volt s letre kelt”. Neknk letre szl szksgnk van arra az R Jzus Krisztusra, aki megjrta elttnk a hall jszakjt s feltmadsval elttnk ment be az rk letbe. Itt most a hall fltt is gyzelmes Krisztus zen neknk. Gyzedelmes erejvel flnk hajol. Igjbl szeretet s vigasz rad. Nem parancsrl beszl, hanem egy szent lehetsgrl s annak dicssges jutalmrl.
I.
A szent lehetsg ez: „Lehetsz h mindhallig”. Krisztus megvlt ereje hitet breszt az emberi szvekben, s ezt a hitet ajndkaival ersti meg. tesz minket hsgesekk. Felragyog elttnk a megfesztett s a hallon t a feltmadsban megdicslt R, hogy tovbb ragyogjon ltalunk. Ez ajndk! s Krisztus drga ajndka volt az is, hogy elkltztt Szerettetek letn t ragyogtatta az vilgossgt kzttetek.
Mert S. I. aa lett mindenek fltt a hsg, megbzhatsg jellemezte. Hrom skon vizsglva tesznk bizonysgot Isten kegyelmnek ez ldott ajndkrl elkltztt Szerettetek letben:
a) Hsges, megbzhat volt a munkban. A keresztyn ember vallja, hogy a munka is istentisztelet. Nem embereknek, hanem Istennek szolglunk ott is. munknk nem csupn meglhetsi forrsunk, de keresztyn bizonysgttelnk eszkze is. S. I. szlfldjnek emlkei: a Krptok sziklabrcei, a fenyvesek g fel gaskod cscsai erre az llhatatossgra, hsgre kteleztk; - s h volt mindvgig. A mindennapi munkban mintegy Krisztus szavt pldzta az lete: „Az n Atym mindezideig munklkodik, n is munklkodom.” Hlt adunk Istennek, hogy pldakpl jrhatott elttnk a munka s a szolglat bizonysgttelben.
b) Hsges volt mint hitves s csaldapa. Keresztyn ember tudja, hogy csaldi lete nem marad a falak kztt. Mint riaszt, vagy mint kvetend plda, kisugrzik msok fel. A csald teht keresztyn bizonysgttelnk msik terlete. s S.I. aa Krisztus Urunktl tanult hsggel szolglt a csald kisebb kzssgben is. istentl rendelt h segttrsval tbb mint flvszzadot, 51 esztendt tlthetett, de ennek nagyobbik rsze slyos kereszthordozs volt. S.I. alzatosan flvette a maga keresztjt: szinte 3 vtizeden t gondozta, polta testben megktztt, bna hitvestrst. J pldt adott ezltal vinek: gyermeknek, unokinak a szeld s csendes kereszthordozsra. Ez a hsg! Nem kiabl, nagy tettekben ll, hanem a naponknti csendes, alzatos kereszthordozsban. s mi ldjuk Istennket, hogy hazatrt aban tantott bennnket keresztet hordozni.
c) Harmadszor: hsges volt mint hv, keresztyn llek. Ezt kellett volna elszr emltennk, hiszen ez a forrs. Istennk beszde, biztatsa adott ert a mi anak arra, hogy a munkban becslettel megllhasson, msoknak mindig a javt munklja s hogy sajt megprbltatsait elhordozhassa. A termszet vilga, az erdk szmra Isten beszdes kezenyoma volt, s akr a Knyvek Knyvbl, ebbl is az Isten blcsessgt, gondviselst olvasta ki. Ezrt tudta szeretteitl tvol, fogsgban is bizalommal s remnysggel hordozni sorst. Istentl hitet kapott, s ez a hit hsget gymlcsztt 87 esztendn keresztl az letben. ldjuk rette kegyelmes Istennket!
d) Tinektek, szeretteinek, gy zeni Isten az letnek tantsa ltal: Lgy h! A munkban, a csaldban, a kzssgben, az egyhzban. Itt. A hall rnyknak a vlgyben, ahol annyi a csals, a hitetlensg, htlensg s gonoszsg, - te keresztyn vagy! Krisztus nevt viseled, s ez arra ktelez, hogy lgy Neki h kvetje, - mindhallig!
II.
Ennek az ldozatos hsgnek a jutalmrl is szl az ige (s benne Krisztus Urunk) zenete: „Nked adom az letnek koronjt.” Nem mi, ittmaradottak koronzzuk meg Istennek hozzhazatrt szolgjt, gyermekt. A hsg jutalma nem emberi szavak dicsrete, elismerse, hanem igazsgosabb tlet s nagyobb szeretet munkja. Krisztus maga adja a jutalmat: az let koronjt. Drga ron megvett korona ez. Valakinek meg kellett rte halnia. Csak Krisztus ajndkozhatja ezt kvetinek, hiszen vre ltal vsrolta meg azt.
Ksznjtek meg Istennek, hogy Ti is adhattatok az kegyelmbl sok mindent hazatrt Szeretteteknek: gyermeki engedelmessget, gyngd szeretetet, amivel az gondoskodst viszonozhatttok. Ezeket is Krisztus szenteli meg. Most, a fjdalomban fogadjtok el Urunk vigasztalst, s krjtek Szentlelknek erejt, hogy Ti is hvek lehessetek mindhallig. Ez lesz a legldottabb emlkezs arra, aki mr remnysgnk szerint elnyerte a Krisztus ltal grt jutalmat.
Drga Szerettetektl bcszzatok ht hittel, a viszontlts ldott remnysgvel: szeretett fia, menye, kt kis unokja, messzi tvolban l testvre, unokaccsei, csaldtagjaikkal egytt, anya- s apatrsa, kzelebbi s tvolabbi rokonok, kedves bartok, kik felesge gondozsban segttrsak voltatok, s e bcszsnl megjelent hv testvrek. Ksrjk a hazarkezettet imdsggal Urunk trnusa el!
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre