„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
„Ha itt lettl volna, nem halt volna meg az n testvrem”, - gy kiltott fel egy megszomorodott szv ntestvr. gy kiltotok fel Ti is, Gyszol Testvrek, ebben a vratlanul retok zuhant gyszban. Ha sejtetttek volna, hogy Szerettetek szve oly hamar felmondja a mkdst, bizonyra mindent megtettetek volna, ami rajtatok ll, csakhogy segtsetek rajta. Vagy, taln ha ott maradtatok volna a csndes falucskban, ahonnan eljttetek, minden msknt alakult volna! Ott nyugodtabb az let ritmusa, tbb a bkesg s a csnd.… Ezek azonban hibaval merengsek. Az ember nem kerlheti el azt, amit felle Isten elvgezett. Hiba az emberi latolgats: mi lett volna, ha… Ezzel csak magunkat rljk, a szenvedseinket tesszk mg slyosabb. El kell fogadni, hogy gy volt kedves Isten eltt. Nincs ms lehetsgetek, mint Isten vltozhatatlan akaratban megnyugodni. Egyedl ebben tallhattak vals vigasztalst. Jertek, Isten igjben keressk meg ezt a vigasztal zenetet.
II.
„Nem tudjtok, mit hoz a holnap…”, halljuk az ige szavt. Nem tudhatta G.Gy. sem, milyen lett fel indult el a krtvlyfjai csaldi otthon melegbl alig 14 esztends korban. J is, hogy Isten elrejti ellnk a kzdelmeket, a kemny kenyr-harcot, a nehzsgeket; hiszen elrmlnnk, ha mindezt egyszerre ltnnk. Isten kegyelme napokra osztja el a terheket s minden napra megadja az azok hordozshoz szksges ert. Az az akarata, hogy R bzzuk magunkat. Nla van a holnap.
Nem tudhatta a mi Testvrnk, hogy mindssze 45 ves nehz lettra indul, abbl is keveset tlt otthon s sokat idegenben. Egyetlen remnysge lehetett: majd, ha leteszem a munkt, ha megrem a nyugdjas letkort, akkor majd bkben, nyugalomban lek. s me, alig hrom hetet rlhetett a vrva vrt nyugalomnak csupn! Ez a kopors is alhzza azt az igazsgot, hogy nem vagyunk urai letnk egyetlen percnek sem.
III.
„Mert micsoda a ti letetek?”, krdez bennnket az ige. Majd meg is adja az isteni vlaszt: „Bizony pra az, amely rvid ideig ltszik, azutn pedig eltnik”. Akr szvesen hallgatjuk, akr nem: ez az let. A 60 v ppgy, mint a 80, vagy akr a 100 esztend. s ppen mert rvid, azrt kell jl kihasznlni, jt cselekedni, szeretni, rvendeztetni, amg erre alkalmunk s idnk van. Id. G.Gy. testvrnk arra igyekezett, hogy gy lje napjait: szerettei javra, rvendeztetsre ezen a vilgon.
IV.
Ignknek abban talljuk meg a vigasztalst, hogy abban csak rlunk, emberekrl van sz. Mi nem tudjuk, hogy mit hoz a holnap, de Isten tudja. mindent blcsen cselekszik. A hit pedig arrl biztost bennnket, hogy mindent javukra fordt az t szeretknek.
Csak pra az letnk. De tudjuk, hogy a pra a Nap fel szll. A mi letnk napja nem ms, mint a mi Urunk Jzus Krisztus. is megletett a kereszten; elszenvedte bneink miatt a hallt, hogy neknk letet s dvssget szerezzen. Attl fogva, hogy feltmadott a hallbl, tudjuk, hogy csak a test megy hallunk utn az anyafldbe, a llek hazatr, mennyei otthonba. Ama napon, amelyet csak Isten tud, testnk is feltmad a fld porbl s hasonl lesz a Krisztus megdicslt testhez. Ezzel a remnysggel llunk ezen kopors mellett is; ezzel a hittel bcszunk a hazakltztt testvrtl s az rtl nyert vigasztalssal mondjuk: Isten vele, Isten velnk; viszontltsra. men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre