„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Ahogyan most megllunk e kopors mellett, szvnkben a mlysges fjdalom rzsvel, az rkkvalsg kapujban is megll egy hazarkezett llek. s amg az elkltztt nevt kimondjuk, megszlal egy msik hang is: az rkkval Istennek a szava. S most bennnk minden elcsendesl, mert a szvnkben megcsendl egy msik nv. Annak a neve, aki egyedl tud vigasztalni. Mint mennyei harangzgs, gy tlti be lelknket ez a hang. Jzus Krisztus ez a hang, ez a sz. meggrte, hogy ha az nevben gylnek egybe, akr csak ketten-hrman is, ott van kzttk. Akkor ht most itt ll mellettnk, annak a koporsja mellett, aki fldi letben tantvnynak vallotta magt. Benne vetette bizalmt. , az let s hall Ura ll meg a ti bnatotok mellett, gyszol Testvrek! Jzus Krisztus, aki az t, az igazsg s az let: nyjtotta ki a kezt a hall szakadka fltt testvrnk mlysgbe hull lete utn. Hadd szljon most errl Isten vigasztal igje!
I.
„Jzus Krisztus tegnap s ma s rkk ugyanaz.” Ezt mondja az ige. Mi nem tudunk mindenkor ugyanazok lenni. Neknk most fj minden sz abbl, hogy tegnap, s ma, s rkk. Mindenki kln fj. Fj a tegnap, mert visszavonhatatlanul belje van zrva egy szeretett llek egsz lete. Mi maradt meg belle? Srkvre rvsnek egy nevet s a nv al kt szmot: szletett - meghalt, s e kt szmjegy kz egy rvid vzszintes vonalat. Ebbe a vonalba lesz bezrva a 66 esztend, amit Testvrnk e vilgban tlttt. Ez a rvid, kicsi vonal: a tegnap. Miv tud zsugorodni egy fldi let! Az a rvid kis vonal: msok eltt kibetzhetetlen, rejtjeles rs marad. Ti tudjtok csak, Szerettei, akik mellette ltetek, hogy mennyi vgyat s kzdelmet takar az a kt vszm kz zrt rvid kis vonal…
II.
G. M. testvrnk tegnapjban ott volt Jzus. Ott volt a krtvlyfji otthonban, ahonnan elindult az desapa, - hogy tbb sohase trjen haza… Csak az si templomban ll emlktbla hirdeti nevt a hbor ldozatai kztt. A mi testvrnk alig pr ves volt akkor. s amikor 13 esztends lesz, desanyjt is elveszti. Jzus Krisztus ott volt ebben az rvasgban; a gernyeszegi rokonok szvt s ajtajt nyitotta meg szmra; ott lelt otthonra.
Ott volt mellette a munkba llsnl, amikor kitanulta a cipsz-mestersget s Szszrgenben munkba llott. vezette, amikor 46 esztendvel ezeltt hsges hitvestrssal ajndkozta meg. adott ert s hitet a kzs munkhoz, a sok s nehz kzdelemhez. Klnsen akkor, amikor a hitvestrs is llst vllalt, hogy gyermekeik tanulst biztosthassk, hogy azoknak az lete boldogabb, knnyebb let lehessen. Munks letben, amelyben minden alkalmat megragadott, hogy csaldjt boldogthassa, a soha nem vltoz Jzus kezbe kapaszkodott. Olvasta, ismerte s tantotta a Szentrst. Amit Isten igjbl tanult, az letnek a rszv lett, belptette azt mindennapi munkjba.
Nem az iskola, - hiszen abban kevs rsze volt, - hanem az let volt a tantmestere. Emberi lelkeken, knyveken t s mindenek felett a Knyvek Knyvn, a Biblin keresztl nevelte t Jzus Krisztus a maga tantvnyv. Krisztus szava gy lett letet forml hatalomm s lett G. M. aa. letben. Hitnek, becsletes letnek elismerse sok tnyben ll elttnk. A szszrgeni reformtus egyhz presbiternek is megvlasztotta. Hsz ven t, a rgeni Cipszvetkezet dolgozjaknt minden munkatrsa s felettesei becslst megnyerte. s mg nyugdjas korban is megtallta az alkalmat a kzj szolglatra. Hztmbfelelsknt sokaknak adott j tancsot, embertrsait bktgette, a kzgyeket intzte hsggel. Testvrek, tette mindezt? Inkbb gy mondhatnnk, hogy gy munklkodott Jzus Krisztus egy ember tegnapjban.
III.
Most pedig ugyanaz a Krisztus vette maghoz. A mi mnk gysztl knnyes s keser. Nehz ez a ma; nehz beletrdni… De „Jzus Krisztus tegnap s ma s rkk ugyanaz”. Az ige vilgossga mellett a koporsra nem a hall vigasztalan sttje, hanem az let fnye hull. Ha valakinek az lete a tegnapban rplt Krisztusra, ez a Jzus Krisztus a hallban is megrzi azt. Maga mondotta: „Aki hisz nbennem, nem lt hallt soha rkk, hanem mr talment a hallbl az letre”. Nagy vigasztalst jelent ezt hallani, de nagy felelssget is, Testvrek, azt jelenti ez a jzusi mondat, hogy rkkval sorsunk nem a hall utn, hanem itt dl el, ebben a rvid fldi letben! Azrt van egyhz, templom, igehirdets, hogy mindenki meghallja Jzus Krisztus megtrsre hvogat s dvssget gr szavt, az rk letnek beszdt!
IV.
Hisszk, hogy Testvrnk talment mr az igazi letre. Nem azrt, mert - mint mondani szoks, - j ember volt. Mindannyian bnsk vagyunk, akik e fldn lnk s egyformn krhozatot s rk hallt rdemlnk. Mi nem tudnnk eljutni soha az rk letre, azt ms adja neknk: Jzus Krisztus. Mert Jzus Krisztus tegnap s ma s mindrkk ugyanaz. Mi csak ezt ismerjk: ma, tegnap, holnap. Nem tudjuk, mi az, hogy rkk. De ha Isten kszti ezt a Benne hvk szmra, nem lehet az ms, mint vgtelenl j. Azrt ht a gyszban sem tehetnk mst, mint megfogjuk annak a kezt, akinl van rkk. a te Jzusod, a mi Megvltnk. Fogjtok meg az rk letet ad Jzus kezt ti is, Gyszol Testvrek! s akkor megrtitek, hogy nincs hallba hajl tegnap s ma, - de van „mindrkk”, - ott, ahol Isten van mindenekben.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre