„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
2. Dr Bustya Dezső TEMETÉSI BESZÉDEK II. Újszövetségi textusok 1 - 97 .
87. EMLÉKEZZETEK MEG ...- hűséges presbiter felett - Zsid 13,7
87. EMLÉKEZZETEK MEG ...- hűséges presbiter felett - Zsid 13,7
87. EMLÉKEZZETEK MEG…
- hűséges presbiter fölött -
Zsid 13, 7.
Gy.T.!
Valakire emlékezni mindig fájdalmas. Különösen akkor, ha az a valaki már nincs velünk, remény sincs arra, hogy valaha még megláthassuk. Míg alakját, szavait visszaidézgetjük, tudjuk, hogy mindez már nem valóság, csak emlék. Nem boldog jelen, hanem múlt, ami soha többé vissza nem jön. És emlékezni mégis jól esik. Az emlék valamiképpen visszahozza azt, ami elmúlt. Visszaidéz kedves, boldog időket, amelyek beragyogják a sivár jelent, mint a lenyugvó nap visszanéző sugarai a láthatárt..…
De emlékezni nemcsak jól esik, hanem mintegy kötelesség is. önmagunk iránti boldog kötelesség, valamint kötelesség az elköltözött iránt is, hiszen úgy sem adhatunk neki többé egyebet. Erre a kötelességre figyelmeztet a felolvasott ige bennünket: „Emlékezzetek meg a ti előljáróitokról, akik szólották néktek az Isten beszédét, és figyelmezvén az ő életök végére, kövessétek hitöket.” - Ezért gyűltünk most össze erre az istentiszteletre. Emlékezni körünkből elköltöző testvérünkről. Mielőtt egészen elválnánk tőle: a szívünkbe zárni, hogy emléke egészen bennünk maradjon. Mert Testvérek, nem az halt meg, akit hantok takarnak, hanem az, akit elfelejtenek.
I.
Emlékezünk: egy küzdelmes, nehéz életútra, amely nem messze innen, Harasztkeréken kezdődött el. Szerettetek hét gyermek közül a legnagyobb volt, az elsőszülött. Neki kellett elsőnek odahagyni a szülői otthont; mesterséget tanulni. Inaskodott, felszabadult; meg is becsülte a cipész mesterséget. Főnöke halála után ő vezette a kis műhelyt. Aztán változtak az idők: biztosabb megélhetést a vasút kínált. Átment hát a vasúthoz és ott szolgált 25 éven át, nyugalomba vonulásáig.
Rá emlékezve, emlékezünk a gondos, bölcsen előrelátó családfőre. 32 éve kötött házasságot, gyermekeket adott neki Istenünk jóvolta. Lányait a szeretet szigorúságával nevelte. Felkészítette őket a küzdelmes életútra. Gondoskodásának következtében családja semmiben sem szenvedett hiányt. Így emlékezhetünk Rá gondolva a segítőkész testvérre is. és emlékezünk a szenvedést alázatosan hordozó keresztyén testvérünkre.
Harminc éve betegedett meg, s e betegséget türelmesen hordozta hazaköltözéséig. Ha azt kérdezzük: miben szolgálhat földi élete példaként mások számára, ezt mondhatjuk: szeretetben, béketűrésben, alázatban, Krisztus követésében.
II.
A koporsónál ott áll nemcsak a szűk családi kör, hanem a nagy család: keresztyén gyülekezetünk tagjai is. emlékezünk B.V. aára, ahogy igénk mondja: előljárónkra. Mert ő valóban az volt: előttünk jár a kötelességteljesítésben. Megjárta a harcteret, nehéz helyzeteket élt át, de Isten kegyelme megőrizte. Hálából odaszentelte életét Istennek a szolgálatára. Nagy önfegyelemmel vigyázott a nyelvére. Ne szóljon semmi rosszat; de általában a magaviseletére is. előljárt, mint egyházunk hivatali előljárója, presbitere. Nemcsak a tanácskozó asztalnál, hanem mindenütt. Ritkán szólalt meg, de beszéde mindenkor megfontolt tanácsként hangzott.
„Emlékezzetek meg a ti előljáróitoktól, akik szólották néktek az Isten beszédét…”, mondja igénk. Nemcsak azok szólják az Isten beszédét, akiknek ez a tisztük, hivatásuk, akik úgymond: ebből élnek. Nem is csak szóval lehet Isten beszédét hirdetni, hanem tettekkel, életfolytatással is. „Boldogok, akik hallgatják az Isten beszédét és megtartják azt”, mondja egy másik helyen Isten igéje. Még boldogabbak azok, akik úgy igyekeznek Isten beszédét megtartani, hogy másoknak is tovább adják azt. B.V. is így tett; életével szólotta az Isten beszédét. Azzal az élettel, amelyet szeretett hitvesének boldogítására, gyermekeinek gondos, szeretetben való nevelésére szentelt oda. Szeretett Testvérünk nem szóval, sem nyelvvel, de tetteivel bizonyította a szeretet örök nagy parancsát, s annak teljesítésére adott másoknak is ösztönzést.
III.
„…és figyelmezvén az ő életök végére, kövessétek hitöket.” Elköltözött aa Szeretteinek fájdalmas ez a vég, de nekünk fölemelő, mert élete bizonyságtevő élet volt. Hitét bizonyító életének végéről csak azt a kis részletet hadd mondjam el, ahogyan utoljára részesült az úrvacsora szent jegyeiben. Láthattam rajta a hálát, az Úrnak való szent átadás csendes örömét. Figyelmezvén élete végére, kövessétek hitét!
Drága Szerettei, elsősorban hozzátok szól most Isten igéje! (Búcsúvétel) Minden elválásban van valami vigasztaló is: a viszontlátás reménye. A legfájdalmasabb elválás kétségtelenül a halál. De itt sem hagyott a mi Urunk és Istenünk vigasztalás nélkül. Itt, a földön, minden örömbe fájdalom is vegyül. Ott pedig, Urunk örök hajlékában olyan öröm vár reánk, amit „idelenn” elképzelni sem tudunk. Azért hát emlékezzünk meg Istenünk jóságáról, mellyel elköltözött Testvérünkben valamennyiünket megáldott és hálaadással áldjuk érte Őt, a Mindenhatót, aki a halálból is feltámaszt, hogy örök üdvösséget adjon!
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére