„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Egy tagadhatatlan, nyilvnval tnyt llt elnk a felolvasott ige: „Mert semmit sem hoztunk a vilgra, vilgos, hogy ki sem vihetnk semmit;…” (7.v). Semmink sincs, amikor megszletnk, csak a puszta testnk, a brmennyit gyjtnk is, semmit nem visznk magunkkal, amikor elmegynk a minden fldiek tjn. - Elkltzott aa. is gy szletett, hogy semmit sem hozott magval, s most, amikor elbcszunk tle: semmit sem visz magval a srba. Ezzel a tnnyel hiba prbl szembeszllni az emberi vgy s kpzelet; hiba tettek az kori Egyiptomban telt s italt a kriptba, a rmaiak pnzdarabot a halott nyelve al… az anyagi javak, a gazdagsg tekintetben az emberi let kezdett s vgt a „semmi” jellemzi, nem tbb s nem ms.
A gonosz megtveszt ksrtsnek tudhat be, hogy mgis hajlamosak vagyunk gy trni magunkat az anyagi javak utn, mintha rkre biztosthatnnk magunknak kincseket, gazdagsgot, ignk azonban azt tancsolja neknk: „…ha van lelmnk s ruhzatunk, elgedjnk meg vele”. Ne kerljnk mindenestl az rdg igzetbe! Egy napon mindent itt kell hagynunk. Ezrt tancsolja Jzus ezt: „Szerezzetek magatoknak kincseket a mennyekben!
II.
Mi teht az emberi let igazi, vgs clja? Isten mutatja meg azt neknk. Nem a fldi kincsek gyjtse, halmozsa. Nem az zeni neknk Isten, hogy legyen rengeteg pnznk, jszgunk, palotnk, - hanem ezt: ragadd meg az rk letet, amelyre elhivattl! Isten az embert erre teremtette. Arra, hogy ne csak nhny vtizedig tart fldi lete, hanem hogy rk dvssge legyen. Boldog, dicssges rk lete! Erre teremtett az Atya, ezrt vltott meg a Fi, ezt munklja bennnk Szentllekisten.
III.
Hogyan rhetjk el ezt a clt? Hogyan talljuk meg, hogyan nyerjk el az rk letet? Az ige szava ezt tancsolja: „…kvessed az igazsgot, az istenflelmet, a hitet, a szeretetet, a bkessges trst, a szeldsget. Harcold meg a hitnek szp harct, nyerd el az rk letet, amelyre hivattattl”. (11-12.v) Az ember letben nem az a valban maradand rtk, amit anyagiakban gyjt, hanem az, amit ezekbl megvalst.
Id. B. I.-rl elmondhatjuk, hogy nagy akarssal, sok fradsggal igyekezett feltrni a szegny sorbl. Sokfle kenyrkereseti mddal megprblkozott; s Isten megldotta a keze munkjt, megsegtette t. Telket vsrolt, szp hzat ptett; nektek, gyermekeinek j anyagi helyzetet biztostott. Azt mondhatn erre brki: eredmnyes letet lt, sokra vitte az letben.
Azonban Ti, Szerettei, tudjtok, hogy B.I. letbl a legrtkesebb nem a pnz, az anyagi javak voltak, hanem az a szv, amely ksz volt a munkval szerzett javakat szerettei boldogtsra fordtani. Ezrt vonzdtatok olyan nagy ragaszkodssal a szli hthoz, ezrt lehetett B.I. hajlka otthonos szllsa rokonnak s jbartnak egyarnt. letnek igazi rtke az a szeretet, amely dvssgre jutsunknak az emberi tjt jelenti.
Most, amikor bcsztok B.I. atl, (bcsvtel) tekintsetek koporsn, ravatalon, srhanton tl az rk letre, amelyre Isten elhvott titeket is , - s amg a clhoz elrkeztek, jrjtok utatokat a tle tanult hitben s szeretetben. men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre