„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
2. Dr Bustya Dezső TEMETÉSI BESZÉDEK II. Újszövetségi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Alig három hónappal ezelőtt egy derűs, bizakodó búcsúvétel részesei voltatok. V.G. testvérünket, négy és fél évtizedes szolgálat után, munkahelyétől búcsúztatták. Mindnyájatok szíve tele volt a boldog öröm érzésével; azzal, hogy most a békés nyugalom, a jól megérdemelt pihenés esztendei következnek. Örült és örvendezett drága Szerettetek is. Bizonyára arra gondolt, hogy ezentúl többet lehet közöttetek: gyöngéden ápolgatni a hitvest, vigasztalni a kisebbik fiát elveszített édesanyát, örvendezni a testvéri, rokoni, baráti szívek áldott melegében… Melyiketek gondolta volna, hogy alig 3 hónap múlva ez a mostani, fájó, döbbenetes búcsúvétel következik be? Hogy az élet lángja, amely a munkás években, évtizedekben fennen lobogott, - ilyen váratlan hirtelenséggel fog kilobbanni!…
Megrendítően hirdeti e koporsó újra, hogy életünknek nem mi vagyunk az urai, hanem a minket teremtő, földi szolgálatunkra elküldő örökkévaló Isten. Nem a mi gondolataink az Ő gondolatai és nem a mi útaink az Ő útai. Gondolatait sokszor nem értjük, utait megtört, fájó szívvel járjuk; de ha hittel és engedelmességgel járjuk végig ezt az utat, a célnál kiderül: Isten mindent javunkra és üdvösségünkre adott nekünk mind az életben, mind a halálban.
Jertek azért, Isten örök igéjében keressük meg emberi életünk rendeltetését, célját; és hisszük, hogy Urunk ebben ad nekünk, itt maradtaknak drága vigasztalást.
I.
E mostani istentisztelet alapigéjét drága Szerettetek, V. G. élete adta. Pál apostol a másokért élő, Krisztus nyomdokain haladó emberi élet csendes vallomását írta le ezekben a szavakban. Intő szavaiban azokról az életkörökről beszél, amelyekben a szolgáló élet kibontakozik.
„Becsületbeli dolognak tartsátok, hogy csendes életet folytassatok…” Így szól az első intés. Manapság túl zajossá lett az életünk. A következmény: idegbetegség, kimerültség. Kell hogy legyen egy csendes hely, ahol megpihenhessünk. Krisztus Urunk is szükségét látta, hogy olykor tanítványaival együtt megpihenjen. Volt Jeruzsálemhez közel egy békés falucska: Bethánia. Egyik házában békés család lakott: Mária, Márta és Lázár. Körükben Urunk mindig felüdülésre talált.
A keresztyén embernek ez az elsődleges életkör a család. Azért adta nekünk Isten, hogy a családban az életenergiák felújuljanak. V.G. számára nagyon sokat jelentett a család. Az édesapa korai elvesztése megérzettette vele, hogy nem szabad széthullani. A szeretet az emberi életeket összetartó kohéziós erő: ezt mindig éleszteni és erősíteni kell. Becsületbeli dolog ez, ami Testvérünk lelkében vésett parancsként élt. - Azt üzeni ezáltal nekünk, mindnyájunknak Isten: Légy hű a szerető szívekhez; légy a szeretet-bölcső ápolója és összetartója. Nagy áldás, ha az ember soha sincs egyedül. Mellette vannak azok a segítőtársak, akik együtt örülnek és együtt szomorkodnak vele. Drága Szerettetek első öröksége tinektek szól, családja tagjainak; és ez az otthonnak, a családi körnek a megbecsülése, egymás terheinek a hordozása, a szeretet éltetése és táplálása. Légy hű a családhoz!
II.
A második életkör, amelyben életünk kibontakozhat, a munkánk és a munkahelyünk. Az apostol erre vonatkozó intése így hangzik: „Saját dolgaitoknak utána lássatok és tulajdon kezetekkel munkálkodjatok.”
V.G. aa életét úgy igazgatta Isten, hogy ennek az apostoli szónak a valósága is beigazolódjék az életében. Napról napra változó világunkban kevés ember mondhatja el, hogy életének munkás évtizedeit ugyanazon a helyen töltötte el. V.G. ezen kevesek közé tartozott. Mint egészen ifjú ember lépte át a Cukorgyár kapuját, s 44 évi fáradhatatlan szolgálat után innen búcsúzott el. E négy és fél évtizedet a munka hőskölteményének is nevezhetnénk. Nemcsak a kenyérkereső munkahelyévé, de második otthonává lett a gyár. Hétfőtől szombatig terepen járt, vasárnap az irodai munkát végezte, páratlan szorgalommal és felelősséggel. Hű volt a munkahelyéhez, a munkájához, saját dolgához, ami őreá bízatott.
Mi tudjuk, hogy nemcsak az éneklés, imádság, a másokkal való jót tevés, - de a munka is istentiszteletté lehet. Ez is a keresztyén bizonyságtétel eszköze. Ezt mi Urunktól tanuljuk, aki maga mondotta és példát is adott rá: „Az én Atyám mindez ideig munkálkodik, én is munkálkodom.” V.G. második öröksége tiétek: volt kollégák, munkatársak; ez pedig: az ügyszeretet, a lelkiismeretes szolgálat és kötelességteljesítés. Légy hű a szolgálathoz, a kapott megbízatáshoz!
III.
És van egy harmadik életkör is számunkra, ahol emberségünk megnyilvánul: túl a családon, túl a munkahelyen; ez a társadalom. A régen írásba foglalt ige erre is kiterjed: „…a kívülvalók iránt tisztességgel viselkedjetek…” Azt jelenti ez: ne légy szűkkeblű. Első a család szüksége, - de lásd meg a kívülvalók, az igeneke baját, nehézségeit is. elsőrendű a munkatársi közösség, de akire többet bíztak, attól többet vár a szélesebb közösség is. V.G. aa felelős tisztséget is hordozott a Cukorgyárban. És, Isten iránti hálaadással mondhatjuk, abban is érző szívű, segítőkész embernek bizonyult. Életének ez a harmadik öröksége mindenkié, aki őt ismerte, s ez az örökség: az emberi méltóság tisztelete. Légy hű a felebaráthoz, a másik emberhez! Minden körülmények között maradj meg emberséges embernek!
IV.
Hát ő maga mit örökölt? Az igében erről is szó van: ”Semmi szükséget ne érezzetek!” Ha van boldogság a múló életben, ez az. V.G. testvérünknek része volt benne. Nem fogyott el asztaláról a kenyér, nem fogyott el a szívből a szeretet, az öröm. Hitvestársával 38 boldog esztendőt tölthetett. Nagy áldás ez. Nem fogyott el belőle a munkakedv, a segítőszándék. Mert aki híven szolgál, annak minden szükségét betölti a Gazda. Még az élet sem fogyhat el! Mert Urunk a hűségesen munkálkodó, Benne hívő, Őt követő léleknek örök életet ad.
Búcsútok ne legyen hát vigasz és reménység nélküli, gyászban itt maradt Szerettei! Isten valami jobbról gondoskodott Szerettetek számára! Ezzel a hittel vegyetek vigasztalást Isten igéjéből és erejéből (Búcsúvétel) minden szerettei. nem hal meg az, aki életé másokra áldozza. Krisztus Urunk erre a kezesség.
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére