„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
A dolgok vals arct sokszor a fonkjrl ismerjk meg. Az let rtkt, jelentsgt a hall mutatja fl. A hall mutatja meg, hogyan tltttk letnket. Koporsnl llva neknk, mg lknek szl az rkkval Isten zenete. Neknk mutatja meg, hogyan ljk fldi letnket, hogy el ne tkozoljuk azt. gy hallgassuk a most felolvasott ige zenett, hogy mindannyiunk plsre szolglhasson.
„Meglsstok annakokrt, hogy mimdon okkal jrjatok, nem mint bolondok, hanem mint blcsek.” (15.) Vagyis: rtelmes mdon tltstek ezt a fldi letet. Mert ez a mland lt elkszlet a mennyei, az rk letre. Hrom ltformt ksztett neknk, embereknek, Isten. Mindenik a kvetkez fokozatra kszt fel bennnket. Az elsben, desanynk szve alatt a testnk fejldik ki a fldi let szmra. A msodikban, ebben a 70-80 esztendben a lelknk lesz alkalmass az rklet szmra. Ezt mi nem magunktl tudjuk, hanem Isten igjbl. Ezt az rk igt kell keresni, olvasni, hallgatni, hogy blcsek legynk!
Ez az ige arra is figyelmeztet, hogy „…ne legyetek esztelenek, hanem megrtstek, mi legyen az rnak akaratja” (17.) ha Isten beszdben tallnnk rmnket, gynyrsgnket, olyan bks s boldog lehetne az letnk! Persze, ehhez naponknt idt kellene szaktanunk a Vele val trsalkodsra. Ezt tancsolja Urunk is, az apostol szavain keresztl: „ron is megvegytek az alkalmatossgot,…” (16). Sok keresztyn testvrnk hossz utat tesz meg gyalog, vagy a knlkoz jrmveken, csakhogy eljuthasson az istentiszteletre. rmmel hoznak ezrt ldozatot: pnzt s fradsgot egyarnt. Neknk oly kzel van a templom! Ha az rral val kzssg mindennl tbbet jelentene, akkor nem mulasztannk el az istentiszteleten val megjelenst.
Aki az Istennel val kzssg fellmlhatatlan rmt nem ismeri, az valami msban igyekszik feltallni az rmet: alkoholban, valami testet-lelket elkbt szenvedlyben. Valami ptszerben. Az ige ppen ezrt figyelmeztet olyan hatrozottan: „…meg ne rszegedjetek bortl, miben kicsapongs van; hanem teljesedjetek be Szent Llekkel.” (18.) Van olyan ember, akinek a Szentllek adja az igazi rmet s van, akinek a szesz-keltette mmor. Az egyikbl rks rm fakad, a msikbl keser kijzanods, fogadkozsok, meg jra visszatrsek a pusztt szenvedlyhez - s a vge: hall. Az egyik olyan boldogg teszi a lelket, hogy a test is igazi rmet rez, - a msik gy tnkre teszi a testet, hogy a lelket is kili nmagbl. Ezrt olyan nyomatkos a mi mennyei Atynknak hozznk szl figyelmeztetse: Ember, becsld meg ezt a fldi letet! „Mert a napok gonoszak!” (16.)
II.
Ignk komoly s nyomatkos figyelmeztetst alhzza s igazolja koporsban fekv atynkfinak a fldi lete.
Mintha nem is egy, de kt ember fekdnk e deszkaszlak kztt! Az egyik egy tlentumokkkal megldott, Istentl jl elindtott emberi let. Ha ezt az arct nzzk testvrnknek: egy emberszeret, segtksz, a nyomorban lket djtalanul kezel, humnus letet ltunk. A msik arc: egy szomor fogolynak az lete. A szenvedly fogsgban snyld, szabadulni akar, kapaszkod s mindegyre visszazuhan let. A Stn foglya! A Stnnak az a termszete, hogy tbb nem engedi el a foglyul ejtett embert. Mindent elvesz tlnk, teljesen kifoszt bennnket. B.J.-nek is rment erre a szomor szenvedlyre, a Stn rabsgra mindene: a csald, az egszsg, a bks otthon, s a lelke tiszta rme is! lete is, halla is nagy felkiltjel: Emberek, vigyzzatok! Ellensgetek, az rdg, mint ordt oroszln, szertejr, keresvn, akit elnyeljen!
III.
Testvrek, mg hny koporsra, hny idejekorn rombadlt letre van szksgnk ahhoz, hogy az lombl flbredjnk? Gyszol csald, Testvreim, keressk az R akaratjt. Ha azt akarjuk, hogy letnk legyen, csaldunknak rme, bkje legyen, Krisztusnak tantvnyai legynk, miattunk Isten nevt szidalom ne rje: figyeljnk Isten figyelmeztet szavra s ljk e fldi let neki tetsz mdon, egyms javra. Csak ez az t vezet a hallon t is az igazi, az rk letre.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre