„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Rvid, de slyos szenveds utn eltvozott e fldi letbl a mi testvrnk. Azrt vagyunk egytt, hogy a bcsvtelnl Istennk szavt halljuk, s belle vigasztalst vegynk. Az ember gy rzi: rtrt a kmletlen vaksors, mint egy rabl s elvette tle azt, aki a legkedvesebb. Lelknkben nincs ms, mint a kifosztottsg rzse. Az ige pedig arrl beszl, hogy nem a rabl sors, hanem az ajndkoz Isten az, akivel szemben llunk, mg a ravatal mellett is. ha ezt az isteni kijelentst hittel el nem fogadjuk, rr lesz az letnkn a sok rtelmetlen „Mirt?” mirt hogy alig 58 ves korban kell Testvrnknek eltvoznia kzlnk, amikor ma az emberi tlagos letkor sokkal magasabb ennl? A hitnek a felelet az, hogy Isten szabja meg az emberi letnek a hosszt, de a tartalmt is, mert egyedl az R. Nem kegyetlen zsarnok , hanem mindent irgalmasan neknk ajndkoz Atya, akinek hlval kell elismernnk hatalmt s ltalunk olykor fel nem foghat nagy szeretett.
I.
Mg gy is lehetnk tvedsek ldozatai. A rgi ember azt tartotta: ez a fldi let nem ms, mint zarndokls a siralom vlgyn t; nem vrhatunk benne semmi jt; essnk ht tl rajta minl hamarabb; csak odat, ama jobbik vilgban vrnak renk Isten ajndkai. A mai ember ellenkezleg: csak itt, e fldi letben vli feltallni az rmet; azt vallja, hogy csak blcstl a koporsig vannak lehetsgeink; itt van rsznk javakban, rmkben, lehetsgekben; - a sr utn pedig nincs semmi.
Mindkett csak fligazsg, Testvrek! A teljes igazsg a, amit az id s az rkkvalsg Ura mond, gy: „…akr vilg, akr let, akr jelenvalk, akr kvetkezendk, minden a titek.”
Neknk mondja ezt Isten, s nektek, akik e ravatal krl lltok. Tietek a jelenval vilg: mint Istentl nyert ajndk s feladat. Mindnyjan itt vehetjk t Isten ldsait s itt tlthetjk be hivatsunkat embertrsaink javra. s ezenfell titek a kvetkezend vilg. Krisztus Urunk hozta kzel azt hozznk. Csrjban mr kztnk van az Isten orszga, a mennyei dicssg, az rk let: a teljes valsgnak testi szemmel nem lthat, nem rzkelhet rsze. Egyarnt hozz tartozunk a jelenval s a kvetkezend vilghoz. Mindkettben benne lnk; a jelenval vilgban a jvend szmra forml minket a Teremt keze. Alakt bennnket s ltalunk msokat a mi Teremt s gondvisel Istennk!
II.
lltsunk most mr az ige fnybe ezt a koporst s a szmunkra lezrt fldi letet. gy nyernk vigasztalst ktsgeink s fjdalmaink kzepette.
Sz. G. at is sok ldsban rszestette Isten ebben a jelenval vilgban. Szli szeretet s gondoskods ksrte egsz fldi letben. Testvreinek ragaszkodsa, egszsge, szvs munkabrsa, fizikai er: mindez az v volt. J kedly, az let szeretete, boldog tervezgets a jvend fell: mindez azt mutatja, hogy szerette ezt a vilgot s azokat, akikkel sorsa sszefondott. 18 ven t boldog, benssges hzasletet lhetett (msodik hzassgban); krlvette fiainak szeretete, unokinak ragaszkodsa. Drga ajndkok voltak mindezek; s hlbl igyekezett betlteni rendeltetst, amelyet az R, a Gazda rbzott.
Fldi plyja, me, vget rt. De Isten szeretete nem rt vget, st beteljesedik. „Akr jelenvalk, akr kvetkezendk, minden a titek!” Isten az szmra is hirdettette az igt; megadta a nagy lehetsget a dntsre, Krisztus kegyelmnek elfogadsra. s ha Szerettetek lt vele: most v a mennyei vilg; mindaz, amit szem nem ltott, fl nem hallott, sem emberi szv soha meg nem gondolt. „Minden a titek, ti pedig a Krisztus”, aki sajt lete rn vltott ki minket a bn, hall, krhozta hatalmbl. benne Isten rkletet szerz, szeret kegyelme lttt testet. Aki hisz benne, nem veszhet el, hanem megnyeri az rk letet.
III.
Gyszol Testvrek, szmotokra az egyetlen valsgos, hatkony vigasz abban van, hogy drga Szerettetek Isten volt s az v is marad mindrkk. A jelenval s a kvetkezend vilgon egyarnt. Mindannyiunkat Isten szeretete lel t e fldi ltben s az rkkvalsgban egyarnt. ldsaival elhalmoz, hivatsunk betltsben megsegt e fldn - s tvisz bennnket a dicssgbe, rk haznkba, a mennybe. Ebben a szeret, kegyelmes Istenben val hitben bcszzatok most drga hozztartoztoktl (bcs), mi pedig Isten npnek tagjaiknt mondjuk, veletek egytt: Isten velnk, viszontltsra…Krisztusunk kebeln, ott gi honban fenn! men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre