„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Stt s szomor helyre vezet a felolvasott ige: az egykori Filippi vrosnak tmlcbe. A brtnrl mindannyiunknak van annyi ismerete, hogy az a szenveds, a nyomorsg helye. s ebben a nyomorban, szomorsgban, felcsendl az nek. Isten kt alzatos gyermeke, Pl s Sls nekkel dicstik Istent, a tbbi fogoly pedig hallgatja ket, s a szenvedsek kzepette megvigasztaldnak.
Stt s szomor helyen vagyunk most mi is. temetben, ahov klnsen ilkyenkor, Halottak napja krl sokan elzarndokolnak. Knnyeket hullatnak, shajtoznak; a szvk tele keser bnattal, vigasztalansggal. s e szomorsgban, ezen a gyszos helyen is felcsendl az Istent magasztal nek. Megszlal az ige s annak zenetben a szomor lelkek vigasztalsra tallnak. Mi vagyunk ma ezek a folyok; bezrva a szenveds, nyomorsg sokszoros brtnfalai kz; de neknk adatott az a kivltsg, hogy meghalljuk Isten vigasztal szavt s ltala lelknk megnyugvst talljon.
II.
Nem vletlenl olvastam ennl a koporsnl ppen ezt az igt. Ennek megrtett zenetbl azt az igazsgot akarom nektek tovbb mondani, hogy az ember letnek rendeltetse: Istennek a dicstse. Lehet ezt tenni nekszval, becsletes munklkodssal, helytllssal, msokon segt indulattal.
R. L. kilenc vtizedet meghalad fldi lete erre nyert Istentl kivltkppeni lehetsget. Hossz, fordulatos lett volt ez. Csaldjnak gykerei Kolozsvrra nylnak; az lete mgis a Szkelyfld egyik kis falujban kezddik el, a csald harmadik gyermekeknt. A kt fi utn az egyetlen leny. Az desapa halla, az zvegysg s az rvasg j fordulatot ad a tmasz nlkl maradt csald letnek. Kvetkeznek a kolozsvri tanulvek, polgri iskola, majd a zenemvszettel val ismerkeds… ennyi mr elg is lehetne. De desanyja szavra, aki lenya szmra biztos meglhetst szeretne, sz nlkl elmegy Bcsbe, szabs-varrst tanulni…
aztn mgsem lesz varrn; s egyelre zongora-tanr sem. Isten valami egszen mst rendelt szmra. Titkrn lesz az egykori Ferencz Jzsef Tudomnyegyetem Orvosi Fakultsn. Felbecslhetetlen szolglatot tesz, amikor ellene szegl a kirtsi parancsnak, s ezltal megrzi az Egyetem felbecslhetetlen rtk okmnyait, hogy a hbors idk elmltval jra indulhasson az Egyetem, most mr Marosvsrhelyen. pedig jra elfoglalja a titkri tisztsget, egszen a nyugalomba vonulsig.
Kzben nem marad rejtve, elsva a neki ajndkozott tlentom. Nemcsak nmaga s msok gynyrkdtetsre muzsikl, hanem hivatsos zongora-tanrn is lesz a marosvsrhelyi zeneiskolban.
Ahogyan Pl s Sls a filippi vrosi brtnben imval s nekkel, - gy Marosvsrhely vrosban csodlatos zongorajtkval dicstette Istent. Ahogy ott a foglyok hallgattk az neket, mt s szvk megvigasztaldott, gy szerzett Lujza nni muzsikjval sok szvnek lelki rmet s gynyrsget.
Isten gazdagg tette az lelkt. A magyar klasszikusoktl kezdve, Ady Endre s prily Lajos kltszetig, rengeteg verset megtanult knyv nlkl; de jratos volt a nmet szpirodalom kincseshzban is. s ebben a lelki gazdagsgban rszesltek azok, akik szerettei, rokonai, bartai, tantvnyai voltak.
Testvreim, mindnyjan fogolyknt lnk ebben a mland fldi letben. A test bilincsei megktznek, s gyakran a „tehetetlensg konok faln zzzunk vresre koponynk” de ekzben keresztyni feladatunk: tovbb adni Isten vigasztalst nekben, imban, vagy akr muzsikban. Mid van, amit Istentl kaptl mint felhasznlsra adott talentumot? Nem magadnak kaptad, Testvrem, hanem azrt hogy msoknak szolglj vele!
III.
Ignk arrl is beszl, hogy „…hirtelen nagy fldinduls ln, gyannyira, hogy megrendlnek a tmlc fundamentumai; s azonnal megnylnak az ajtk mind, s mindnyjoknak bilincsei felolddnak”.(26.v) R. L. testvrnk tbb fldindulst is megrt: kt vilghbort s ennl is tbb kls vltozst. De a fldindulsok kztt ajtk nylnak meg s bilincsek hullanak le. Mert lehet a test rab, - a llek akkor is szabadon szrnyal; s ha fogoly a kz, meg a lb, kalodba zrtan, a gondolatok szabadok…
Ebben a szellemi-gondolati szabadsgban jrt itt kzttnk R.L. 93 esztendn t. Megadatott neki, hogy sokat meglsson, felfogjon az rkkval szpsgbl, - s azt tovbb adhassa, msokat meggazdagtva…
„A hr elpattan, j az j”, mondja egy szp keresztyn neknk; majd gy folytatja: ”De h, gynyr, a mennybe’ fenn, majd lelkem j letre kl.” Ez a mi vigasztalsunk. Jzus Krisztus kereszthalla s feltmadsa ta tudjuk: a legsttebb jszakra is j, dics hajnal kvetkezik.
Vigasztalsul ezt hirdetem nektek, Szeretteinek. gy bcszunk a hazarkezettl valamennyien (bcs). Megfradt teste most megindul Kolozsvron porlad szeretteinek hamva fel? maga - hisszk, - mr hazatallt az rkkval Otthonba.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre