„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Azokat a biztat-vigasztal szavakat olvastam fel Isten igjbl drga Szeretettetek koporsja felett, amelyeken t utoljra szlt hozz Isten. J.B. aa benne lt a Biblia vilgban. Az egykori erdlyi reformtus fejedelmekrl olvassuk, hogy elejtl vgig olvastk a szent Knyvet, s olykor be is jegyeztk Biblijukba: Isten kegyelmbl ma elkezdtem harmadszor, negyedszer olvasni. gy olvasta vgig Szerettetek hromszor a teljes Szentrst s negyedszer is elkezdte. Amikor mr nem tudott eljrni a templomba, hitvestrstl krdezgette: mi volt a mai ige? Egszen az utols vasrnapig, amelyen a Jnos evangliuma 14. rszbl szlt az zenet. Este mg elvette a Biblit s elolvasta azokat a verseket, amiket az imnt halottunk. Bizonyra nem vletlensg, hogy ezeken a szavakon t zent e fldi letben utoljra szmra Isten, s e szavakon t hirdettetik most nektek, gyszol Szeretteinek a vigasztals evangliuma.
Ez az ige a Jzus bcsbeszdeibl val. Jzus tudja, hogy Neki a szenvedsen s a hallon t kell mennie, a mland vilgbl az rkkvalba. Vissza az Atyhoz, ahonnan kznk jtt e fldre. Tantvnyai azonban itt maradnak. Hogy az elvls feletti csggedsben ktsgbe ne essenek, ezrt mondja nekik e szavakat Jzus. Most pedig tihozztok szl ez a jzusi sz: hitvestrs, gyermek, testvrek, unokk, fjdalmas szv hozztartozk. A Megvlt bztat, vigasztal szava szl; hallgasstok gy, hogy Szentllek-isten szvetekben foganatoss tegye ennek minden szavt s fjdalmas gyszotokban ltala vigasztalst nyerjetek.
I.
Az els vigasztal zenet arrl beszl: nem kell attl flnnk, hogy a mennyei dvssg vilga szkre szabott lenne. Hely hinya miatt senki nem szorul ki onnan. „Az n Atymnak hzban sok lakhely van; ha pedig nem volna, megmondtam volna nktek…”, mondja Jzus (2.v.) Isten szereti a bsget. Nem rl annak, ha mentl kevesebben foglalnak helyet a mennyek orszgnak tertett asztala krl. Annak rvend, ha minl tbb lakja van rk hajlknak. Tgra szabta ugyanis annak a kereteit. A bsges kegyelem Istene !
J.B. aa nem a megsemmislsbe, az enyszetbe ment (csak mi, fldiek gondoljuk gy), hanem hazatrt az rk lakhelyre. Sokan gy vlik, hogy a srgdr az rk lakhely; Isten igje megbiztat: nem gy van! A hallt feltmads kveti, rk letre, vagy rk hallra, hiszen az rs szerint elvgzett dolog, hogy az emberek egyszer meghaljanak, de utna tlet lszen! Neknk nem kell flnnk ettl az rk tlettl; a mi krhoztatsunkat Jzus elvette; bneink bntetst a keresztfa gytrelmei kztt szenvedsvel s hallval elhordozta. Neknk az drga grete ad biztatst s vigaszt: Aki bennem hisz, rk lete van annak, s az nem megy a krhozatra, hanem mr tment a hallbl az letre!
II.
Attl sem kell tartanunk, hogy ismeretlen idegenekknt rkeznk a mennyei dvssg vilgba. Van, aki elre ment oda, vinek helyet kszteni. Ott mr vrnak minket. Urunk ismeri J.B. aa hsges fradozst, rettetek, szeretteirt val fradozst, s a nagyobb csaldrt, a gylekezetrt hozott ldozatait. Nemcsak gondos apa, hsges gondvisel hitvestrs volt, de egyhzunknak is hsges tagja, egy idben presbitere is; elljr az ldozathozatalban. Senki se higgye, hogy dicsrni hajtjuk; csupn Krisztus Urunk sokfle bizonysgt lttatni az letben. Isten legyen rte a hla s a dicssg!
III.
Nem kell attl sem flnnk, hogy eltvesztjk a hazafel vezet utat. Krisztus maga jelenti az oda vezet utat, maga az t, az igazsg s az let. Hozznk is szl grete ez: „…ha majd elmegyek s helyet ksztek nktek, ismt eljvk s magamhoz veszlek titeket; hogy ahol n vagyok, ti is ott legyetek”. (3.v.)
Ezzel a hrmas isteni grettel vegyetek bcst drga Szerettetektl s vegyetek szveteknek vigasztalst; Isten velnk, viszontltsra!
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre