„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
2. Dr Bustya Dezső TEMETÉSI BESZÉDEK II. Újszövetségi textusok 1 - 97 .
hihetetlennek tűnt az a hír, hogy nincs többé közöttünk az a testvérünk, aki az elmúlt vasárnapi reggeli istentiszteletre még megszólaltatta imaházunk kis harangját, aztán megszámolta a jelen voltakat, s életet utolsó reggelén is elvégezte a házi szükségletre való bevásárlást… Olyan elevenen áll előttünk az arca; olyan élő módon jelen bolt a kis családban és a nagy családban, a gyülekezetben… s íme, már nincsen közöttünk! Ez volt bizonyára mindannyiunk első gondolata.
De a második gondolata sokaknak, sokunknak ez volt: „Ilyen halált adj nekem is, Uram!” Ne szenvedjek sokat, ne legyek másoknak a terhére; halk léptekkel távozzam e világból. Így halni szép halál. Nem szoktunk mindnyájan a jó, a könnyű halálért imádkozni?
Szép halál volt a P.A.-é, Testvéreim! És most a felolvasott ige is a szép halálról beszél. Maga a mi Gazdánk, Megváltó Urunk mondja e szavakat. Szép halálról beszél, de úgy, hogy közben az életről beszél. Mert szép halála csak annak lehet, akinek szép volt az élete is. És ha elmondjuk a kérést: ilyen halált adj, Istenem…, akkor emlékezzünk ennek feltételére is: arra igyekezzünk, hogy szép legyen az életünk e földön töltött időben!
II.
Krisztus Urunk a maga életének alaptörvényeit tárja fel az igében: a gabonamagnak áldozatul kell esnie, hogy termésében megsokasodjék. Ő azért jött erre a világra, hogy sok-sok más emberrel közölje a maga életét; sok emberben éljen tovább. De ahhoz, hogy követőiben megtörhesse a bűn hatalmát, és bennük a maga élete megsokasodjék, előbb meg kellett halnia. És Ő kész volt érettünk erre az áldozatra.
De ugyanakkor Jézus feltárta az ő hívei életének alaptörvényét is; ez pedig nem más, mint éppen az élet elvesztése árán az életnek magasabb értelemben való visszanyerésre. Aki kíméli és dédelgeti a maga „evilágon” való életét, úgy tesz, mintha a magvető féltve őrizgetné a vetőmagot. Így az egész kárba vész. Oda kell azt áldozni a magvetésbe. Meg kell az életet tagadni, csak akkor sarjadhat ki belőle az örökélet!
Jézus és az Ő követői így jutnak igaz közösségre egymással. Egyek a megáldoztatásban. Aki Őneki szolgál, aki az Ő nyomában viseli keresztjét, Vele egy utat jár; és végül együtt lesz Vele az örök dicsőségben is! hogy mit jelent Vele szenvedni a jelenvaló világban, azt naponként tapasztaljuk. De hogy mit jelent Vele lenni a dicsőségben, ez a jövendőnek a reménysége; de ízelítőt már most is kapunk belőle!
III.
Milyen vigasztalást veszünk az igéből e koporsó mellett? Arról szeretnék bizonyságot tenni, hogy P.A. testvérünk földi életének 75 esztendeje alatt Jézusnak szolgált. Egy úton járt a Megváltóval. Követte Őt. És most az a boldog reménység tölt el, hogy Vele lesz, sőt Vele van immár az örök dicsőségben is.
Jézussal járt a szolgálatnak az útján. A káposztásszentmiklósi tíz gyermekes családban korán megtanulta a munka parancsát. Meg is szerette azt egész életére. Erről tanúskodik az a több mint húsz éves munka, amit a Cukorgyárban végzett; mindaddig, amíg betegsége miatt kénytelen volt nyugalomba vonulni. Tanúskodik erről a munkaszeretetről az is, hogy öregségi nyugdíjazása után sem vált meg végleg a kenyérkereső szolgálattól. Az utóbbi években minden nyarát a Víkendtelepen töltötte. Őrködött mindazon dolgok felett, amiket a kezére bíztak. Munkáját szerették, őt magát pedig becsülték ezért az emberek. Jó dolog ez. Szolgálatunk igazi jutalma nem a boríték, amit haza viszünk, nem a fizetés, hanem az embertársaink szeretete, megbecsülése. Ez is Istentől van. De mégsem ez a legfőbb. A legfontosabb Krisztus szava: „Megbecsüli azt az Atya!” Kikről mondja ezt az ÚR? Azokról, akik Néki szolgáknak.
Bizonyságot teszünk arról, hogy P.A. Jézus Krisztusnak szolgált a kicsiny és a nagy családban egyaránt. A kicsiny családban való szolgálatról beszélhetne az a 44 esztendő, amit hitvestársával kölcsönös szeretetben és harmóniában eltöltött. Valósággá lett számára az ige: A ház és vagyon apai örökség, de Istentől való az igaz feleség. P.A. ezt nyerte el. És a családi élet szeretetszolgálatában veszítette el önmagát, a maga egyéni életét. Mert nem ő maga volt a fontos, hanem a hitvestárs, aztán a három drága gyermek, utánuk meg az unokák. S amint a földbe vetett gabonamag elhalása sok gyümölcsöt terem, így termett P.A. szeretete is sok gyümölcsöt gyermekei szeretetében, vejének és menyének szeretetében és a hálás szívű unokák szertetetében.
Jézus Krisztust követte a nagyobb családnak, a gyülekezetnek a szolgálatában is. szerette az igét, szerette a kegyelem ajándékait, az Úrvacsora lelki eledelét, italát, szerette a közösséget. Segített és szolgált, ahol csak lehetett. Tisztségeket viselt. Előbb közgyűlési képviselő, aztán 170-től pótpresbiter és éppen hét esztendeje, hogy presbiterként szolgált. Jézus Krisztust követte nemcsak a szolgálatnak, meg a szeretetnek, de a szenvedésnek az útján is. gyengülését, erejének apadását engedelmes szívvel fogadta el. Tudta, hogy egyszer el kell költözni, mivel nincsen itt maradandó városunk. És most, íme, eljött az óra, az elköltözésnek, a földi sátor levetkőzésének az ideje…
A gyertyaláng, amíg önmagát megemészti, másoknak szolgál: világosságot, meleget áraszt. P.A. élete is másoknak világító szövétnek, lámpás volt az Isten kezében. A láng kilobbant, de hisszük: odaát új életre kél. Krisztus Urunk ígérete bíztat: „Ahol én vagyok, ott lesz az én szolgám is” Ha van valami, ami a gyászban vigasztalást adhat: ez az!
Hisszük, hogy P.A. nincs itt a koporsóban, hanem ott van, Urunknál. Higgyétek ezt Ti is, megszomorodott szerettei. járjatok ti is ezen az úton Jézussal, hogy egykor ti is ott lehessetek, ahol az Atya megbecsült szolgáinak részt ad a maga örök dicsőségéből. Hittel és reménységgel vegyetek búcsút a hazaérkezettől;(búcsúvétel); Isten velünk, viszontlátásra!
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére