„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
A halllal szemben az let igje szl hozztok. Nem a hallrl, hanem az letrl beszl: ez ugyanis a lnyeges krds. Mirt lnk e fldn, mi dolgunk e vilgon? Biolgusok szerint az letet a nvekeds, szaporods, mozgs jellemzi. De ez magban csak a testi lt, a fizikai ltezs. Az emberi let a maga teljessgben tbb ennl. Emberr az emberhez mlt feladat, clkitzs ltal lesz az ember. - senki se higgye, hogy a fajfejlds rendjn mr megtrtnt az emberr vls. Minden embernek kln-kln kell a maga lettjn emberr lennie!
Az ige szerint ennek az tja ez: ”Munklkodjatok…” Nemes, emberhez mlt cl s feladat ez. Amit csak ltunk magunk krl, mindazt az anyagi s szellemi jt az emberi munka hozta ltre. Fradozni kell a ltrt, magunk s szeretteink fenntartsrt. Munknk ltal szerezzk meg a szksges eledelt, ruhzatot, hajlkot, de a j knyveket, a nemes szrakozst is ezltal biztostjuk. Ezeket a Biblia sem kicsinyli le. Imdkozni is szoktunk a mindennapi kenyrrt. A hitvalls (H. Kt) magyarzata szerint a mindennapi kenyr krsbe minden testi szksgeinket belertjk…
De Jzus szava rmutat a tbbletre: a biolgiai lten tl, az ember magasabb rend letre rendeltetett. A mindennapi eledelt, br fradsggal szerezzk, naponta elfogyasztjuk; ezltal az elvsz. Maga a test is elvsz, amelyrt fradozunk, amelyet tpllunk. Jzus Krisztus arrl a magasabb rend letrl beszl, amelyet rk letre megmarad eledellel lehet tpllni! Aki ezt keresi Nla, azt nem utastja el magtl. A R hezknek szakadatlanul osztogatja ezt a tpllkot. Az rk letre tpll eledelt hit ltal lehet elnyerni. A testi kenyrrt verejtkezni kell. A llek eledelt Isten Jzus Krisztusban mindenkinek felknlja. Aki Jzus Krisztus igjvel, teste s vre jegyeivel, az l Krisztussal tpllkozik, az nem lt hallt, az immr tment a hallbl az letre!
II.
Ignk mlysges igazsgt alhzza egy mr lezrt fldi let, id. K.S. anak az lete. is kereste a mlt emberi letclt; s arra, amit annak vlt, r is tette az lett. Mint j szakmunks, iparos, nagyon sokat dolgozott. Nemcsak a maga egyni boldogsgrt fradozott, hanem pszmba llott az emberi trsadalom megjtsnak nagy mvben is; egy boldogabb jvendrt, egy emberibb letrt. Szp s nemes, becslnival trekvs volt ez. llandan kpezte nmagt; sok knyv tolvassa ltal kereste az utat a teljes emberi let fel.
Aztn tment is egy nagy tapasztalaton. Azon, hogy nem minden a kenyr, nem minden a test, nem minden a fldi lt. A llek is felbred; meghezik; kri a maga jusst; s nem lehet azt fldiekkel megelgteni. A llek a maga rendelt tpllkra vgyik, s ez a tpllk: Jzus Krisztus. Az helyt senki s semmi nem tltheti be. Erre a flbresztsre Isten K.S. letben egy hallos veszedelmet hasznlt fl. Ht vvel ezeltt vlsgba sodrdott a biolgiai lete; s a szenveds tt lett szmra, hogy megtallhassa az igazi letet. Az orvosok mr lemondtak rla. pedig az let s a hall keskeny mezsgyjn kereste a kiutat, a megoldst, mert mg lni szeretett volna. Istent9bbet adott a fldi lt meghosszabbtsnl: igazi szabadulst!
Mert, Testvreim, Isten nem a megoldsok Istene, akihez oda szaladglunk kisebb-nagyobb bajainkkal: no, most segts rajtam! Isten a szabadts Istene! A knyvek nem adtak megolds, de amikor K.S. kezbe vette A KNYVET, ltala megtallta a szabadtst. Megtallta az ldott Orvost. Itt mr az lete clhoz rt. Megtallta lelke tplljt az rk ltre. Hogyan is mondja az ige: „Munklkodjatok ne az eledelrt, amely elvsz, hanem az eledelrt, amely megmarad az rk letre, amelyet az embernek Fia d majd nktek;…” (27.v). Radsul Isten olyan kegyelmes volt, hogy (az emberi, orvosi lts ellenre) mg ht esztendt adott neki itt a fldn. Ez mr a remnysgben val let volt! Meggyzdtt afell, hogy az regsg, betegsg tjn nem a hallba, az enyszetbe megy, hanem haza. Az otthonba; abba az Orszgba, amelyet Jzus Krisztus olyan kzel hozott mihozznk, s amelybe val bejutsnak felttele a hit. Ignk ezt gy fejezik ki: „Mondnak azrt nki: Mit csinljunk, hogy az Isten dolgait cselekedjk? Felele Jzus s monda nkik: Az az Isten dolga, hogy higyjetek abban, akit kldtt.” (28-29.v.)
Hisszk, hogy K.S. testvrnk az rk, a mennyei clba rkezett el. Gyszol Szerettei, ti is ezen az ton jrjatok. Higgyetek az Isten Fiban; ekkor cselekszitek az Isten akaratt s ltek! Bcszzatok az rklet boldog remnysgvel szerettetektl. Krisztus Urunk a mi h kezesnk. Az Atya hajlkban sok lakhely van. azrt ment elre, hogy neknk helyet ksztsen. ldjuk rette letnk minden idejben.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre