„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Semmi sem okoz annyi fjdalmat az letben, mint a hall. Pedig kikerlhetetlen. Akrhonnan indulunk az letbe, akrmilyen a plya, amelyet vgig jrunk, itt vgzdik a fldi let. Az utak az let kezdetn sztvlnak, a hallban ismt egybefutnak, sszetallkoznak. Milyen tanulsgos lenne, ha egy nagy trkpre felvzolhatnnk ezer embernek az lettjt! Kt ember sem jrja ugyanazt az utat. s a hallban mgis tallkoznak. Ebben a stt pontban mindegyik el is tnik ellnk.
Vajon soha se tudunk ttekinteni ezen a stt ponton? Akik e kapun t eltntek, vajon hov mentek? Hallgassuk meg ezekre a krdsekre a vlaszt egy olyan Valakinek az ajkrl, aki a legilletkesebb; aki maga is tment a hallon, de legyzte azt, feltmadsnak csodlatos hatalmval. Jzus Krisztus mondja itt most neknk: „Bizony, bizony mondom nktek, hogy aki az n beszdemet hallja s hisz annak, aki engem elbocstott, rk lete van; n nem megy a krhozatra, hanem talment a hallbl az letre.”
Az a stt pont teht, ahol minden emberi letplya tallkozik, nem az let befejezst, csak a fldi let hatrt jelzi. Feltmadott Urunk gy folytatja a tantst: „…elj az ra, amelyben mindazok, akik a koporsban vannak, meghalljk az szavt. s kijnek; akik a jt cselekedtk, az let feltmadsra; akik pedig a gonoszt mveltk, a krhozat feltmadsra.” (28-29.v). Jzus igje utn mr t tudunk tekinteni azon a stt ponton, amely flelemmel s irtzattal tlt el bennnket. Jzus megnyugtat, hogy azok, akik az beszdeit halljk, nem a megsemmislsbe, nem is az rk krhozatra mennek. Amikor tjuk tvezet a hall kapujn, csodlatos ltsban lesz rszk. Ragyog fnyessg fogadja ket, az rklet mennyei vilgossga. Azta, hogy e szavak elhangzottak, immr tudjuk, hogy ami itt bcs, ott megrkezs; ami itt srs, ott boldog rvendezs.
Ez a felemel s vigasztal igazsg, amit Jzus szl neknk, megbtort bennnket a hall flelmvel szemben. Megtetszik belle, hogy rkkval sorsunk szorosa sszefgg fldi letnkkel. Ezen fordul meg halottaink sorsa s a mi sorsunk is. mr itt, a fldn eldl, hogy mi lesz velnk a hall utn; itt trtnik meg a nagy sztvlaszts. ppen ezrt minden koporsnak az a nagy figyelmeztetse az lkhz, hogy mr most hallgassunk Jzus szavra, engedelmeskedjnk igjnek, hogy a hallon t ne a krhozatra, hanem az letre menjnk ltal.
II.
Ebben a koporsban, amely mellett llunk, egy 74 ves fldi letutat megjrt testvrnk nyugszik. letnek, mint miden emberi letnek, csak a kls trtnseit ismerhetjk. A belst csak Isten ismeri, aki a szvek egyedli vizsglja. Ennek a kls trtnetnek kt hatrpontja: az elinduls s a megrkezs. Marosugra: ahol szletett, s Marosvsrhely: ahol megfradt testt nyugalomra helyezzk. A bels trtnet szerint: Istentl indult, mint minden let, - azzal a cllal, hogy Istenhez rkezzk haza a fldi zarndokls utn. Kls trtnet szerint: Z.J. aa lete tele volt kzdelmekkel. 12 testvr indult a csaldi otthonbl a fldi let kzdelmei fel; nehz krlmnyek kztt kellett testvrnknek a maga nll lett kialaktania. Nem kerlte el a hbor, a fogsg megprbltatsa sem, amely egsz azutni letre kihatott. De ez az lett tele volt rmmel s ldssal is. hitvesvel 48 boldog, harmonikus esztendt tlthetett; rvendhetett ha br ksre, de csak megrkezett gyermeknek s reg napjaiban nevelgethette kt kis unokjt. Utols veiben, ertlensgben Isten rendelt hsges gondozt msodik felesgben. Soha nem maradt magra. Isten atyai gondviselse mindvgig vele volt, rkdtt lete felett!
De a kls trtneten tl, Isten igje felmutatja azt a clt, amire Isten elkldtte e vilgra Z.J. at - s minket is. a ht s fl vtizednyi neki ajndkozott id: nagy lehetsg volt Isten hazahv szavt meghallani; hinni a Megvlt Krisztusban s az mennyei Atyjban, elfogadni a szmra is felknlt kegyelmet. Megtapasztalni mr e fldi letben az rklet boldogsgt.
Mi nem tudunk feleletet adni arra a krdsre, hogy gy volt-e mindez Z.J. letben. Azt azonban valljuk: ha hitt, megnyerte az letet. Nem a krhozatra, hanem az letre ment t. Jzus Krisztus kereszthalla ltal szmunkra is nyitva ll ez az t.
Azzal a remnysggel bcszzatok drga Szerettetektl, hogy aki hisz, az nem a krhozatra megy, hanem a hall kapujn t az igazi letre, az rk letre. Ez a hit adjon nektek vigasztalst s egyben sztnzst, hogy az engedelmessg tjn egykor Ti is az letbe menjetek, ahol Krisztus vrja minden h s engedelmes kvetjt.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre