„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
2. Dr Bustya Dezső TEMETÉSI BESZÉDEK II. Újszövetségi textusok 1 - 97 .
38. ISTEN ROSTÁJÁBAN -K.B. volt ref. lelkész felett -Lk 22,31-32
38. ISTEN ROSTÁJÁBAN -K.B. volt ref. lelkész felett -Lk 22,31-32
38. ISTEN ROSTÁJÁBAN - K. B. volt ref. lelkész felett - Luk 22,31-32.
Gyászoló Testvéreim!
Ezeket a szavakat az ÚR Jézus mondotta Simon Péternek, a tanítványnak, közvetlenül a szenvedés-történet előtt. Benne a jövendőt jelenti meg: „Simon! Simon! Ímé a Sátán kikért titeket, hogy megrotáljon, mint a búzát; de én imádkoztam érted, hogy el ne fogyatkozzék a te hited: te azért idővel megtérvén, a te atyádfiait erősítsed.” Benne van ezen igében a mindenen tanítvány nevében hitvallást tevő tanítványnak Urától való eltávolodása, tagadása, bűnbánata, az Ura iránti szeretetének megvallása és a pásztori szolgálatba való visszafogadása. De benne van e szavakban általában az emberi sors; mindannyiunké. Emberi sorsunk szomorú kettőssége jelentkezik abban, hogy van bennünk komoly, életes tartalom; ez a búza, s van könnyű, értéktelen; ez a polyva. Isten a búzát akarja megtartani: ami bennünk Tőle való, ami érték. Ezért rostál: e művelet közben a polyva elszáll, elfújja a szél, de megmarad a kenyérnek való: a mag!
Ám a rostát olykor a Sátán veszi a kesébe; a Kísértő. Célja ellenkezik az Isten akaratával. Úgy rázza a rostát, úgy próbálja, kísérti az életünket, hogy a polyva kerekedjék felül, hogy elfogyatkozzék a hit és végül elvesszünk! Jaj volna nekünk, ha nem állna mellénk Valaki: imádságával, kegyelmes közbenjárásával. Igénk vigasztalása éppen azt mondja el, hogy Krisztus mellénk áll, bűnbánatunkat elfogadja, s kegyelmet ád, hogy másoknak szolgáljunk, sőt: másokat erősítsünk.
II.
Gyászoló Testvérek, szeretném most drága Szerettetek életét igénk fénykörébe helyezni. Lássátok meg benne az immár lezárt emberi sorsot - és vigasztalást találjatok Isten rendelésében.
Három vonatkozásban hull az ige sugárözöne erre a koporsóra.
a) Először is: K.B. egykori lelkipásztor-társunk életében nagyon érződött a rosta. A 75 esztendős életút reményteljes indulások, kitérők, pályamódosulások és nagy ambícióval való újrakezdések sorozata.
Tordáról indul, mint a szülők szemefénye, hiszen egyedüli gyermek. A családdal együtt előbb Kolozsvárra, utóbb Marosvásárhelyre költözik. Itt végzi a középiskolát, majd újra Kolozsvár következik, ahol négy éven át felkészítést nyer a lelkipásztori hivatásra. Reményteljes a pályakezdés: a szászrégeni segédlelkészség, ahol két drága útravalót nyer Istentől. Lelkipásztor-főnökétől kap olyan emberi-pásztori melegséget, amiről még öreg korában is megindultan beszélt. Istentől pedig itt nyer életreszóló útitársat, a Tőle rendelt feleségben; 48 éves életútra. Aztán következnek a vándorlás évei: előbb a galambodi, aztán a nagyercsei parókia; utána Erdélyből a Királyhágómellékre távozik, a nagycsékei egyházközségbe. És itt, a nagy társadalmi átalakulások idején, több kényszerítő körülményt mérlegelve, - félbehagyja a lelkipásztori szolgálatot… Újra Marosvásárhelyre jön, ifjúsága városába; itt az Orvostudományi Egyetem keretében tisztviselő; aztán a Higiéna Szövetkezet következik; végül az Electromures tisztviselője, nyugalomba vonulásáig. Hosszas vándorlás ez, sok a rejtély ezen az életúton, sok a miért. Többször fenyegette az életét annak a lehetősége, hogy kihulljon a rostából a mag s csak a polyva maradjon, amit szertehord a szél…
b) De amit Simon Péter, a tanítvány, tapasztalta Jézus szavainak az igazságát, úgy válott az valóra K.B. aa életében is. „De én imádkoztam érted, hogy el ne fogyatkozzék a te hited.” Ez a másik fénysugár, ami elköltözött Szerettetek életére, emlékére hull. A család, a megélhetés gondja, a szeretteit óvó gondviselő szeretet vezette, amikor más pászmába állott. Nem akart ő elszakadni Urától sohasem. És Krisztus nem engedte el! A Neki aló szolgálat eltörölhetetlen bélyeg az életünkön! Lehet ez a világ szemében szégyenbélyeg, - a hit világában annál értékesebb. A Sátán kikér, néha veszettül forgatja a rostát, - jusson eszünkbe a kegyes Jób története! , - de mellettünk hatalmasabb erő áll: Jézus Krisztus és az Ő imádsága, hogy a hitünk el ne fogyatkozzék. Ez az erős hit reménységet kölcsönöz, hogy minden körülmények között megkapaszkodhassunk.
c) És a harmadik fénysugár: a Simonnak adott ígéret: „Te azért idővel megtérvén, a te atyádfiait erősítsed.” Te azért idővel meg fogsz térni: ez az ígéret! Simonból újra Péter lett, oszlopapostol lett, tárainak erősítője és a hit rendíthetetlen harcosa lett.
Én K.B.-nak ezt az utolsó korszakát ismertem. Úgy másfél évtizeddel ezelőtt, egy délutánt átbeszélgettünk. Igazi, lélekszerinti gyónás volt az; könnyhullatással, a tanulságok levonásával! „Szolgálni szeretnék, mondta, mert kevés időm van; sokat kell pótolnom.” Mihez értesz? , kérdeztem. Kiderült, hogy tud kántorizálni, hegedülni. Akkor jöjj, tanítsd a dalárdát. És K.B. szolgált. Urunk visszaadta neki a szolgálat lehetőségét.
Most pedig eljött e világból való átköltözésének az ideje. Gyászoló Szerettei: hitvese, gyermekei, menyei, unokái, most ti vagytok benne a rostában. Mi fog kikerülni belőle? A kételynek, kétségbeesésnek a pelyvája, vagy a hitnek és az engedelmességnek nemes gabonája? Egy biztos ígéretet hadd hirdessek nektek: Krisztus érettetek is imádkozik, hogy hitetek el ne fogyatkozzék. Ezzel az ígérettel vegyetek búcsút a hazatérttől és vigasztalást fájó szívetek számára.
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére