„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
38. ISTEN ROSTJBAN -K.B. volt ref. lelksz felett -Lk 22,31-32
38. ISTEN ROSTJBAN -K.B. volt ref. lelksz felett -Lk 22,31-32
38. ISTEN ROSTJBAN - K. B. volt ref. lelksz felett - Luk 22,31-32.
Gyszol Testvreim!
Ezeket a szavakat az R Jzus mondotta Simon Pternek, a tantvnynak, kzvetlenl a szenveds-trtnet eltt. Benne a jvendt jelenti meg: „Simon! Simon! m a Stn kikrt titeket, hogy megrotljon, mint a bzt; de n imdkoztam rted, hogy el ne fogyatkozzk a te hited: te azrt idvel megtrvn, a te atydfiait erstsed.” Benne van ezen igben a mindenen tantvny nevben hitvallst tev tantvnynak Urtl val eltvolodsa, tagadsa, bnbnata, az Ura irnti szeretetnek megvallsa s a psztori szolglatba val visszafogadsa. De benne van e szavakban ltalban az emberi sors; mindannyiunk. Emberi sorsunk szomor kettssge jelentkezik abban, hogy van bennnk komoly, letes tartalom; ez a bza, s van knny, rtktelen; ez a polyva. Isten a bzt akarja megtartani: ami bennnk Tle val, ami rtk. Ezrt rostl: e mvelet kzben a polyva elszll, elfjja a szl, de megmarad a kenyrnek val: a mag!
m a rostt olykor a Stn veszi a kesbe; a Ksrt. Clja ellenkezik az Isten akaratval. gy rzza a rostt, gy prblja, ksrti az letnket, hogy a polyva kerekedjk fell, hogy elfogyatkozzk a hit s vgl elvessznk! Jaj volna neknk, ha nem llna mellnk Valaki: imdsgval, kegyelmes kzbenjrsval. Ignk vigasztalsa ppen azt mondja el, hogy Krisztus mellnk ll, bnbnatunkat elfogadja, s kegyelmet d, hogy msoknak szolgljunk, st: msokat erstsnk.
II.
Gyszol Testvrek, szeretnm most drga Szerettetek lett ignk fnykrbe helyezni. Lsstok meg benne az immr lezrt emberi sorsot - s vigasztalst talljatok Isten rendelsben.
Hrom vonatkozsban hull az ige sugrzne erre a koporsra.
a) Elszr is: K.B. egykori lelkipsztor-trsunk letben nagyon rzdtt a rosta. A 75 esztends lett remnyteljes indulsok, kitrk, plyamdosulsok s nagy ambcival val jrakezdsek sorozata.
Tordrl indul, mint a szlk szemefnye, hiszen egyedli gyermek. A csalddal egytt elbb Kolozsvrra, utbb Marosvsrhelyre kltzik. Itt vgzi a kzpiskolt, majd jra Kolozsvr kvetkezik, ahol ngy ven t felksztst nyer a lelkipsztori hivatsra. Remnyteljes a plyakezds: a szszrgeni segdlelkszsg, ahol kt drga travalt nyer Istentl. Lelkipsztor-fnktl kap olyan emberi-psztori melegsget, amirl mg reg korban is megindultan beszlt. Istentl pedig itt nyer letreszl titrsat, a Tle rendelt felesgben; 48 ves lettra. Aztn kvetkeznek a vndorls vei: elbb a galambodi, aztn a nagyercsei parkia; utna Erdlybl a Kirlyhgmellkre tvozik, a nagycskei egyhzkzsgbe. s itt, a nagy trsadalmi talakulsok idejn, tbb knyszert krlmnyt mrlegelve, - flbehagyja a lelkipsztori szolglatot… jra Marosvsrhelyre jn, ifjsga vrosba; itt az Orvostudomnyi Egyetem keretben tisztvisel; aztn a Higina Szvetkezet kvetkezik; vgl az Electromures tisztviselje, nyugalomba vonulsig. Hosszas vndorls ez, sok a rejtly ezen az letton, sok a mirt. Tbbszr fenyegette az lett annak a lehetsge, hogy kihulljon a rostbl a mag s csak a polyva maradjon, amit szertehord a szl…
b) De amit Simon Pter, a tantvny, tapasztalta Jzus szavainak az igazsgt, gy vlott az valra K.B. aa letben is. „De n imdkoztam rted, hogy el ne fogyatkozzk a te hited.” Ez a msik fnysugr, ami elkltztt Szerettetek letre, emlkre hull. A csald, a meglhets gondja, a szeretteit v gondvisel szeretet vezette, amikor ms pszmba llott. Nem akart elszakadni Urtl sohasem. s Krisztus nem engedte el! A Neki al szolglat eltrlhetetlen blyeg az letnkn! Lehet ez a vilg szemben szgyenblyeg, - a hit vilgban annl rtkesebb. A Stn kikr, nha veszettl forgatja a rostt, - jusson esznkbe a kegyes Jb trtnete! , - de mellettnk hatalmasabb er ll: Jzus Krisztus s az imdsga, hogy a hitnk el ne fogyatkozzk. Ez az ers hit remnysget klcsnz, hogy minden krlmnyek kztt megkapaszkodhassunk.
c) s a harmadik fnysugr: a Simonnak adott gret: „Te azrt idvel megtrvn, a te atydfiait erstsed.” Te azrt idvel meg fogsz trni: ez az gret! Simonbl jra Pter lett, oszlopapostol lett, trainak erstje s a hit rendthetetlen harcosa lett.
n K.B.-nak ezt az utols korszakt ismertem. gy msfl vtizeddel ezeltt, egy dlutnt tbeszlgettnk. Igazi, llekszerinti gyns volt az; knnyhullatssal, a tanulsgok levonsval! „Szolglni szeretnk, mondta, mert kevs idm van; sokat kell ptolnom.” Mihez rtesz? , krdeztem. Kiderlt, hogy tud kntorizlni, hegedlni. Akkor jjj, tantsd a dalrdt. s K.B. szolglt. Urunk visszaadta neki a szolglat lehetsgt.
Most pedig eljtt e vilgbl val tkltzsnek az ideje. Gyszol Szerettei: hitvese, gyermekei, menyei, unoki, most ti vagytok benne a rostban. Mi fog kikerlni belle? A ktelynek, ktsgbeessnek a pelyvja, vagy a hitnek s az engedelmessgnek nemes gabonja? Egy biztos gretet hadd hirdessek nektek: Krisztus rettetek is imdkozik, hogy hitetek el ne fogyatkozzk. Ezzel az grettel vegyetek bcst a hazatrttl s vigasztalst fj szvetek szmra.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre