„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
33. H S BLCS SFR - Cs.M egyhzkzsgi fgondnok felett - Luk 12,42-44
33. H S BLCS SFR - Cs.M egyhzkzsgi fgondnok felett - Luk 12,42-44
33. H S BLCS SFR - Luk 12,42-44. -
- Cs. M. egyhzkzsgi fgondnok felett -
Gyszol Testvreim!
Egytt vagyunk, mint egy nagy csaldnak, Isten hznpnek a tagjai. Ebben a nagy csaldban mind az rmben, mind a bnatban rezhet, tapasztalhat a Gazdnak, Jzus Krisztusnak a jelenlte. Arcunkon a mosoly: az szeretetnek verfnye. Szemnkben a knnyek: drga kszerek. Szvnkben a bnat ltala szeldl bkessgg. Az jelenlte: vigasztals s er. Ezt krjk Tle ebben a szmunkra szomor rban is. hozz visszk szvnk mly sebt, fjdalmt s hisszk, hogy Nla tallunk orvossgot.
Jzus Krisztus fjdalmakat gygyt igje arrl beszl neknk, hogy hozz tartozni ldott kivltsg, boldog kitntets, mert szent megbzats jr vele. azt akarja, hogy kveti viseljk gondjt egymsnak s az nevben forgoldjanak az egyms irnti szolglatban. Minden keresztyn ember sfr, Jzus Krisztus megbzottja, akinek gy kell megbzatsban buzglkodnia, hogy brmelyik pillanatban szmot adhasson rla.
Drga testvrnket. Cs. M. at az R gondviselv tette az hznpn. Elszr egy kicsiny hznp fltt, aztn Istennek nagyobb hznpe fltt is. a sfrsgot elszr zvegyen maradt desanyjtl tanulta, akinek mr 12 esztends korban komoly segtsge volt a kisebb testvrek gondozsban s nevelsben. Itt, a pkai csaldi hajlkban tette t Urunk kegyelme elszr gondviselv… Itt tanulta a szeretet ads-vtelt, itt formldott a szve alkalmas ednny arra, hogy felfogja a kvlrl jv szeretetet s tovbb rassza azt msok fel.
Ezt a szeretete plntlta t vtizedek mlva a sajt otthonba. Ezzel a szolgl szeretettel fogta meg tbb mint ngy vtizeddel ezeltt az Istentl rendelt hitvestrsnak a kezt, s mondotta el az esk szavait: „…mind egszsgben, mind betegsgben, mind boldog, mind boldogtalan llapotban hsges gondviselje leszek.” Ngy vtized csndes boldogsga, a kls kzdelmek kztt is harmonikus bkessge tesz bizonysgot arrl, hogy Cs. M. ersen tartotta a kezet is, az eskt is. hsges s blcs sfra lett az hznpnek.
Ez a hznp Isten ajndkoz jkedvbl az vek sorn szpen kibvlt. Immr hrom gyermeknek viselhette gondjt, s nevelhette ket azzal a lelklettel, amellyel ifjsga veiben sokakat nevelt. Aztn gondjt viselhette unokinak; egy hznpbl hromra, ngyre szaporodott a rbzottak szma. Egyik kicsire vigyzni, a msikat rra elksrni; idejben hazarni, otthon tovbb munklkodni, - sokszor csodltuk: honnan az er, a trelem, a soha el nem fogy szeretet aktivitsa; mi lehet ennek a szolgl letnek a titka? Csak most ltjuk, hogy az igben van ez a titok. Kicsoda ht a h s blcs sfr? Hitnk bizonysgttelvel alzattal merjk ezt felelni: szmunkra, sokak szmra Cs.M. volt az!
A mindennapi letben elfoglalt helye szerint is kezdettl fogva sfr volt, hiszen a kollgiumi esztendk utn banktisztviselknt kezdte szolglatt. Az itt szerzett tapasztalatok adtk az indtst arra, hogy ksbb egyik alaptja legyen a Concordia hitelszvetkezetnek, amelynek vezetje, igazgatja is volt. Ezt a lelkiismeretes, h sfrsgot rtkeltk munkatrsai s felettesei a Nemzeti Banknl vgzett felgyeli szolglatban is. urunk a sfrsg klns talentumt, kegyelmi ajndkt adta neki - s pldamutat mdon gymlcsztette azt.
Utoljra hagytam, amit elsnek is mondhattam volna: Isten gondviselv tette Cs. M.-t a maga hznpn, az eklzsia nagy csaldjban is. erre a szolglatra is kezdettl elnyerte az elhvst. Sokan emlkezhetnek r, mint lelki nevelre; sokakra letreszl benyomst tett az ifj Cs.M., mint vrosunk Ifjsgi Keresztyn Egyesletnek irnytja. Sokak lelkt tpllta az a folyirat (Reformtus Ifjsg), amelynek szerkesztsben rszt vett. Innen kvetkezett a tbbrebizats: presbiteri tisztsg az 1957-ben nllsult Alsvrosi Egyhzkzsgben, majd ugyanott a fgondnoki szolglat. m a hznp itt is tovbb tereblyesedett: nemcsak egy egyhzkzsg terht hordozta pratlan hsggel s blcsessggel, hanem az sszes marosvsrhelyi egyhzkzsgek gondjt is, mint a Kuratrium fgondnoka, st, egsz egyhzmegynkre is kiterjedt vigyz gondviselse, mint egyhzmegyei tancsosnak s aljegyznek a szolglata.
Cs.M. az a Krisztus-tantvny volt, akire sokat bztak. Minden tisztsgt gy hordozta, mint Urtl vett megbzatst. Tle nyerte a blcsessg s hsg kegyelmi ajndkait, s Istennek rja bzott javai az kezn megszaporodtak, gymlcst teremtek. A krisztusi let jze, j illata radt az letbl s ezrt sokan vonzdtak hozz, mint a nektr illathoz a mhecskk.
Az ige szerint a megbzott sfr feladata: kiadni az lelmet a maga idejn. Cs.M. sokat adott egsz lete folyamn. Tantst, tapasztalatot, irnytst, letpldt: letfontossg dolgokat. s mindent a maga idejn, amikor szksg volt r.
Krisztus Urunk arrl is beszl, hogy boldog az a megbzott gondvisel, akit az ura, amikor hazaj, ilyen munkban tall. Cs.M.-t mindig munkakszen, szolglatra kszen s szolglat kzben tallta az URA. A legutols egszsgesen megtett tja is a szolglat tja volt. S mert rezte Urnak kzelltt, Cs. M. boldog ember volt. Mr itt, e fldn is. mert minden Krisztus-kzelben lt let boldog let. Mg a kereszthordozs kzepette is. a Krisztus melletti let: hldatos let.
Ngy vtizednl is tbb id telt el azta, hogy Cs.M. ezt rta: „A mi letnk annyira tele van panasszal, hogy szinte elfelejtettk a hlt, pedig Isten kveteli, hogy mindenrt hlt adjunk, mg azrt is, amit mi rossznak ltunk, mert minden, ami velnk trtnik, javunkra van. Mg azzal sem elgszik meg, ha csak szval adunk hlt; azt kveteli, hogy mindennel, amink csak van, szval, tettel t magasztaljuk, egsz letnk Krisztusban ljen s cselekedjen. Az emberek elfelejtettek Krisztus nevben cselekedni, csak res, panaszos szavakat ismtelgettek s letk res, igazn panaszos lett lett, hinyzik belle az letet megelevent Krisztus. Testvreim, Krisztus nlkl csak panaszos, siralmas letnk lehet, de Benne s Vele rvendetes s csodlatos letnk van.”
Ennek a hldatos, szolgl letnek jutalmul gri Krisztus Urunk, hogy az visszajvetelekor mg nagyobb szolglatokat bz az vire. A mi fldi gondolkodsunk nem alkothat fogalmat arrl: milyen feladatok vrhatnak mg renk a Krisztus visszajvetelnek napjn tl is. elg annyit tudnunk, hogy ha mr most nincs nagyobb boldogsg, mint Neki szolglni, - lesz ebben rsznk az rk dicssg vilgban is.
Remnysgnk szerint Cs.M. testvrnk ott van immr, ahol az rnak ez a szava hangzik: Tbbre bzlak ezutn; ahol a „tkr ltal homlyosan” lts helybe a szemtl szembe lts ajndka s az rk let rme lp, Isten menyei hznpben, ahol angyalok szolglnak a hazarkeznek.
Bnatos hitvestrsa, szeretett gyermekei, drga unokk, testvrek, rokonok, munkatrsak s bartok: panasz-sz nlkl, hlaadssal bcszzatok Tle el. Cs. M. elljrnk volt a fldi let tjain, most elljrnk lett a megrkezs, a hazarkezs tjn is, - ezrt Isten nevt magasztal, vigasztalst kr imnkkal ksrjk t a Gazda trnusa el,
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre