„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Alapignk szolgkrl beszl, akik kszenltben llnak: a derekuk felvezve, azaz tra kszen, lmpsaik meggyjtva, vagyis bersgben vrakoznak. Nem tehetik magukat knyelembe. Mg msok alusznak, k virrasztanak; hiszen Urukat, Mesterket vrjk.
Ez a keresztyn ember letnek a kpe. Mindannyian keresztynek, Istennek szolgi s egyben adventi emberek vagyunk. A mi Urunkat vrjuk, hogy amikor megjn, ajtt nyissunk Neki. Nem ttlen vrakozs ez! Munkban s rkdsben telnek napjaink, s az jszakink is. hiszen nem tudjuk, hogy mely rban j el az R. Jhet olyankor, amikor nem gondolnnk. Fl, hogy kszletlenl, aludva tall. Az ige zenete azrt figyelmeztet: Ember, lgy kszenltben mindenkor.
Ez a szomor halleset is erre figyelmeztet bennnket. Sem a napot, sem az rt nem tudjuk, amikor el kell mennnk s oda kell llnunk Isten tlszke el. A rgiek mondsa igaz: Amikor dolgozol, gy munklkodjl, mintha rkk lnl, amikor pedig imdkozol, gy imdkozz, mintha mindjrt meghalnl! Ez a kett teszi az letnket igazn emberi lett. Nem igazi let a munka nlkli imdsg. De nem lehet Isten akarata szerinti az imdsg nlkli munka sem. Munkban s imdsgos lettel kszlnk a mi Urunkkal, Istennkkel val tallkozsra.
Isten maga is kszt a Vele val tallkozsra. Ezrt van egyhz, ezrt vannak a templomok; hirdettetik az ige, megtertik az rasztalt. Mindennek az a clja, hogy ebben a mland letben felkszljnk az rkkval letre. Mert egy vratlan pillanatban kiesik a szerszm a keznkbl s minden mgttnk marad. Hogyan llunk majd az R el? Mirl fog renk ismerni, mint szolgira, hogy rkletet adjon neknk? Az a boldog szolga, aki az Urra figyel. Ez mindig kszenltben ll. s az ilyen szolgnak nem bntets a hall, - mg ha emberi lts szerint tl korn is jn, - de hazatrs!
II.
Azrt csak gy fogalmazhatunk: ifj. Sz. V. aa hazatrt. Ne mondjatok olyant, hogy a vak vgzet, vagy a vletlen mve ez! Ilyent csak a hitetlen ember mondhat. Nem valami szemlytelen sors szeszlye, hanem Isten blcs akarata kormnyozza az letnket. Mg akkor is gy van ez, ha Isten gondolatait nem rtjk. A hv ember tudja, hogy lete hosszt, sorsnak alakulst Isten rk vgzse hatrozza meg. Az R, ajndkaival, intsivel kezdettl fogva kszt a Vele val tallkozsra. Az a szolga boldog, aki maga is kszenltben ll!
Ifj. Sz. V. anak 50 esztendt ajndkozott ezen a fldn Isten kegyelme. Ezen a flvszzados letton Isten ajndkait hrom dologban is lthatjuk:
a) Elsnek emlthetjk a csaldi letet. Ajndk volt a szli szeretet; az otthon, amelyben kt testvrvel egytt felnevelkedett. s ajndk volt a msik otthon, az a boldog fszek, amelyet felptett magnak, s amelyben 27 esztendt tlthetett lete j trsval, hitvesvel. rte ezt az otthont slyos prbltats is: t vvel ezeltt, 18 ves letkorban elvesztett lenya elvesztsekor. Testvrnk nmagn tapasztalta Isten igjnek igazsgt: az R megostoroz, de meg is vigasztal; megsebez, de be is ktz. Sebeinket ldott keze meg is gygytja.
b) Msodiknak egy nagyobb csaldra tekintnk: a munkatrsi kzssgre. des gyermekeit 54 fia ptolta. Ennyien kerltek ki a keze all. Betegen sem hagyta magukra ket. ldozatosan tantott embersgre is, nem csupn mestersgre. Ebben a nagyobb kzssgben rsz szerint a szentek kzssge brzoldott ki, amelyben kiki a maga javaival s ajndkaival a tbbi tagok javra s dvre szolgl.
c) Harmadiknak a betegsgt emlthetjk. Lehet- a betegsget ajndknak tekinteni? Isten fell nzve: igen. A betegsg Isten kvete. Figyelmeztet ltaluk az R. Ilyen volt testvrnk szmra az els, majd a msodik infarktus. Arra figyelmeztette ezek ltal az let Ura, hogy kzeleg az este, meg kell gyjtani a lmpst: vrni kell az Urat, mert me, kzeledik!
II.
s most, me, az R megrkezik. Az igben btort, biztat zenet is van a figyelmeztets mellett. Amikor az r megrkezik, lelteti hven vrakoz szolgit s szolgl azoknak (37.v.). Ebben az letben termszetesnek vesszk, hogy aki szolga, az kteles szolglni az urnak. Krisztus Urunk orszgban fordtva trtnik: , az R, a Mester szolgl az vinek. Errl neknk meggyz mdon bizonysgot adott. mr a legnagyobb szolglatot vghezvitte rettnk a keresztfn trtnt engesztel ldozatval. Aki az rettnk val szenvedst s hallt hittel elfogadja, annak rk lete van. Ez adja, Testvrek, a fldi let felelssgt.
Hogy szerettetek hogyan lt Krisztus felknl ajndkval, az mr eldlt. rkkval sorsrt mi mr semmit sem tehetnk. Bzzuk r t Isten knyrl szeretetre, gyszunkban pedig tle krjnk ert s vigasztalst. men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre