Kiss Réka: A diktatúra szorításában 3. Irodalom, Jegyzetek
Irodalom
A magyarországi református egyház 1939. III. 1-jén megnyílt zsinatának jegyzôkönyve. 1947. Budapest.
Az 1931–35. évi országgyûlés felsôházának naplója. Budapest, 1932–35/I.
Barcza József – Dienes Dénes (szerk.) 1999. A magyarországi református egyház története, 1918–1990. Tanulmányok. Sárospatak.
Bárczay Gyula (szerk.) 1988. Ravasz László: Válogatott írások, 1945–1968. Bern,
Bereczky Albert 1945. A magyar protestantizmus a zsidóüldözés ellen. Budapest,
Bertalan Péter – Kovács György 1939. Érvek, ellenérvek. Budapest.
Bibó István 1986. A magyar demokrácia válsága. In Uô: Válogatott tanulmányok. 2. kötet. Budapest, Magvetô Könyvkiadó.
Bolyki János – Ladányi Sándor 1987. A református egyház 1918–1948 között. In Lendvai L. Ferenc (szerk.): A magyar protestantizmus története, 1918–1948. Budapest.
B. Major János (szerk.) 1921. Dr. Ravasz László Dunamelléki püspök beiktatása alkalmával elhangzott beszédek és imák. Budapest.
Domokos Mátyás 1998. Mi (nem) lett volna, ha… Németh László és a Méhes Zoltán-i sorsválasztás. Kortárs, 10. szám.
Fürj Zoltán 1998. Ravasz László az egyházkormányzó, 1945–1948. Confessio, 2. szám.
Gergely Jenô 1995. Az egyházak Magyarországon az Ideiglenes Nemzetgyûlés idôszakában (1944. december – 1945. november). In Feitl István (szerk.): Az Ideiglenes Nemzetgyûlés és az Ideiglenes Nemzeti Kormány, 1944–1945. Budapest.
Gombos Gyula 1960. Szûk esztendôk. A magyar kálvinizmus válsága. Washington.
Izsák László – Kun Miklós (szerk.) 1994. Moszkvának jelentjük. Titkos dokumentumok, 1944–1948. Budapest, Századvég Kiadó.
Kiss Réka 2002. A „református reakció” az állambiztonsági iratokban (1956–1967). In Ablonczy – Bertényi – Hatos – Kiss (szerk.): Hagyomány, közösség, mûvelôdés. Tanulmányok a hatvanéves Kósa László tiszteletére. Budapest.
Komoly Ottó naplója, 1944. (Bevezetô: Majsai Tamás, Schmidt Mária.) In A Ráday Gyûjtemény Évkönyve III. Budapest.
Ladányi Sándor 1994. Vázlatos történelmi áttekintés a Magyarországi Református Egyház közelebbi múltjának alakulásáról. Valóság, 4. szám 3–30.
M. Kiss Sándor 1999. Ó, jöjj el mielôbb, ratifikáció! Jegyzetek a diktatúra természetrajzából. Magyar Szemle, 1–2. szám 77–93.
Majsai Tamás 1995. A magyar református egyház és a holocaust. A nyilvános tiltakozás története. Világosság, 5. szám.
Pap László 1992. Tíz év, és ami utána következett. 1945–1963. Budapest–Bern.
Ravasz László 1938. XVII. püspöki jelentés. Budapest.
Ravasz László püspök újévi válasza az üdvözlésére. Lelkészegyesület, 1943. január 9. (27. lbjet).
Ravasz László 1945. XXIII. és XXIV. püspöki jelentés. Budapest.
Ravasz László 1945. Az erkölcsi kár, mely ezt a nemzetet érte. Élet és Jövô, december 8.
Ravasz László 1945. Védôbeszéd és vádirat. Haladás, december 22.
Ravasz László 1947. Ellensége vagyok a szellem monopóliumának Új Ember, február 2. (73. lbjet).
Ravasz László 1993. Emlékezéseim. Budapest.
Révai Valéria (szerk.) 1991. Törvénytelen szocializmus. A Tényfeltáró Bizottság jelentése. Budapest.
Szabó Csaba 2000. Ravasz László Szovjet–magyar viszony, 1946. Feljegyzés Nagy Ferenc és Sztálin találkozójáról. História 8. szám.
Szabó Imréné Szabó Éva (szerk.) 2001. „Ég, de meg nem emésztetik”. Szabó Imre lelkipásztor naplói, 1914–1954. Budapest.
Szakács Sándor – Zinner Tibor 1997. A háború „megváltozott természete”: adatok és adalékok, tények és összefüggések, 1944–1948. Budapest.
Tibori János 1995. A tiszántúli református egyházkerület története, 1944–1957. Debrecen.
[2] Jegyzôkönyv az MKP KV 1945. október 11-ei ülésérôl. A Politikatörténeti Intézet Levéltára (a továbbiakban PIL) KV 274. f. 2/32.
[4] Ravasz László levele Vásárhelyi Jánoshoz. 1945. április 9. A Dunamelléki Református Egyházkerület Ráday Levéltára (a továbbiakban Ráday) A/1c 93. db. 1655–1945.
[5] Jegyzôkönyv az MKP KV 1945. november 22-ei ülésérôl. PIL KV 274. f. 2/33.
0[7] Kardos János visszaemlékezése. Hadtörténeti Levéltár, Personalia 256. Kardos János hagyatéka.
0[8] Szakács–Zinner 1997, 224.
0[9] Révész Imre levele Ravasz Lászlóhoz. 1945. március 14. Ráday A/1c 93. db. 1624-1945.)
[10] Ravasz László levele Valentiny igazságügy-miniszterhez. 1945. június 25. Történeti Hivatal (a továbbiakban TH) O-9150 25.
[11] Ravasz László levele Balogh Jenôhöz. 1945. július 4. Ráday A/1c 94. d., iktatószám nélkül.
[12] A Tiszántúli Református Egyházkerület Levéltártára (a továbbiakban TtREL) I.1.c. 486. db. 308. sz. Idézi Tibori 1995, 90.
[13] Révész Imre levele Ravasz Lászlóhoz. 1945. április 26. Ráday A/1c 93. d.1937–1945.
[14] Ravasz László levele Balogh Jenôhöz. 1945. július 4. Ráday A/1c 94. d., iktatószám nélkül.
[15] Révész Imre levele Ravasz Lászlóhoz. 1945. április 26. Ráday A/1c 93. d.1937–1945.
[17] Soli Deo Gloria (SDG) református diákszövetség.
[18] Ravasz László feljegyzése az Erdei Ferenc belügyminiszterrel folytatott megbeszélésrôl, 1945. május. TH O-9150 7. Érdemes megjegyezni, hogy az egyébként Németh László gondolatvilágával szemben is távolságot tartó Ravasz tiszteletre méltó kiállása Németh és a népi mozgalom mellett éppen abban az idôben történt, amikor Némethre összehangolt támadást zúdítottak, háborús bûnössé nyilvánítását követelve a frissen hatalomba került baloldali erôk. S éppen az elôtt az Erdei elôtt védte meg az egyébként személyében szintén fenyegetett püspök Némethet, akivel Németh László a vitáik ellenére is egy táborba tartozónak érezte magát, s aki ebben az idôben a minimális emberi-írói szolidaritást sem vállalta a megtámadott íróval. Lásd Domokos 1998, 64.
[20] Ravasz László kéziratos prédikációja. Részleteket közöl Bolyki–Ladányi 1987, 103. Újra közli Barcza–Dienes 1999, 80–81. A teljes szöveget közli Bárczay 1988.
[21] Ravasz László XXIII. és XXIV. püspöki jelentése. Budapest, 1945, 13. Részleteket közöl belôle Bárczay 1988, 44–55. Ravasz 1945 utáni magatartásához lásd Ladányi 1994, 3–30. Újraközli Barcza–Dienes 1999, 101–139.
[22] Ravasz: Védôbeszéd és vádirat. Haladás, 1945. december 22. 3–4. Az egyháznak a zsidókérdéssel kapcsolatos állásfoglalását, magatartását legátfogóbban az 1944 végén, 1945 legelején készített (de soha be nem fejezett) püspöki jelentésében foglalta össze: Pro memoria. Egy fejezet Ravasz László készülô püspöki jelentésébôl. Szigorúan bizalmas kézirat gyanánt. Ráday C/141. 16. Részleteket közöl belôle Majsai 1995, 50–80. A Pro memoria számos késôbbi megnyilatkozás alapjául szolgált. Lásd A Dunamelléki református egyházkerület tanácsának 1945. április 10-én tartott ülése. 5. jkvsz. A református egyház vezetôinek magatartásáról és intézkedéseirôl összeállított jelentés. A Dunamelléki Református egyházkerület tanácsülési jegyzôkönyvei. Ráday A/1a 1944–1947. 24. cs. 6. Ravasz László: Az erkölcsi kár, mely ezt a nemzetet érte. Élet és Jövô, 1945. december 8. 1. Ugyancsak a Pro memoriára épít Bereczky Albert (1945) gyakran idézett munkájában: A magyar protestantizmus a zsidóüldözés ellen.
[23] A Magyarországi Református Egyház Zsinati Tanácsának határozata, 1946. május 9. Közölte az Élet és Jövô, 1946. május 25. 1.
[24] E tevékenysége többirányú volt. Egyfelôl a kormányzónál és a politikai vezetés befolyásos tagjainál tiltakozott a zsidósággal szembeni intézkedések ellen, s járta ki számos zsidó mentesítését. Másfelôl megpróbálta az átkeresztelkedett, illetve az ekkor tömegesen átkeresztelkedni szándékozó zsidók státusát megszilárdítani, hogy az életüket mentse. Harmadrészt igyekezett az ellenállásban és az életmentésben – a püspök tudtával és hallgatólagos beleegyezésével – jelentôs szerepet vállaló református intézményeknek, szervezeteknek, személyeknek védelmet, egyházi hátteret biztosítani. Lásd Komoly Ottó naplója. 1944. – Az egyház embermentô tevékenységérôl az utóbbi idôk legrészletesebb, az egyházzal szemben felettébb kritikus tanulmányát Majsai Tamás (1995, 50–80) írta.
[25] Ravasznak a háború utáni állásfoglalásairól eltérô elôjelû értékelések készültek: Ladányi 1995; Fürj 1998, 25–32; Majsai 1995.
[26] A zsinat elnökének elôterjesztése az egyházi életünk megszilárdítását célzó 1939. évi zsinat 1947. május 7–8-án tartott VII. ülésszakára. A magyarországi református egyház 1939. III. 1-jén megnyílt zsinatának jegyzôkönyve. Budapest, 1947, 55. számú zsinati iromány.
[27] Ravasz László püspök újévi válasza az üdvözlésekre. Lelkészegyesület, 1943. január 9. 1.
[28] Az egyház rétegzettségébôl fakadóan (híveinek mintegy háromnegyede a két háború között az agrárszektorban dolgozott) a református társadalompolitikai gondolkodás fókuszában az agrárkérdés és ennek „magva” a földkérdés állt. A református egyház földreformpárti fiatal lelkésztársadalmára és az egyházi ifjúsági egyesületek köreire a harmincas évek második felének irodalmi és politikai áramlatai közül a radikális reformokat sürgetô népi mozgalom gyakorolta a legnagyobb hatást, amely a reformkonzervatív elveket valló püspök gondolkodásán is nyomokat hagyott. Egy erôteljesen reformpárti lelkésztársadalom püspökeként az évtized második felére maga is eljutott a gyökeresebb reformelképzelések nyílt felvállalásáig. Ennek legjelentôsebb megnyilvánulása 1939 augusztusában Cegléden két országos egyházi szervezet, a gyülekezetek lelkészi és világi vezetôit összefogó szövetség, a Lelkészegyesület és a Presbiteri Szövetség közös kongresszusa volt, amely Ravasz püspök vezetésével nyilatkozatott tett, és felterjesztést küldött a kormányzóhoz, „mélyreható földreformot” sürgetve. A memorandum szövegét idézi Bertalan–Kovács 1939, 9.
[29] Református Jövô, 1943. november 10. 1.
[30] Ravasz László XXIII. és XXIV. püspöki jelentése. Budapest, 1945, 16.
[31] A polgári Magyarország egyházpolitikai viszonyait alapvetôen a vallások közötti jogi egyenlôséget kimondó nevezetes 1848. XX. törvénycikk szabta meg. A közjogi egyenlôség kimondása azonban nem járt együtt a felekezetek gazdasági egyenlôsítésével, azaz a katolikus egyház államegyház voltának megszüntetését nem követte az egyházi vagyon szekularizációja, a hatalmas katolikus egyházi vagyon szinte érintetlenül maradt. A protestáns sérelmek ellensúlyozására az áprilisi törvények az államra hárították az egyházak, valamint az addig kizárólag egyházi fenntartású iskolák költségeit. A törvényt azonban sohasem hajtották/hajthatták végre. Bár 1868-tól az egyház rendszeres támogatást kapott az államtól, ez azonban kiadásaiknak csupán töredékét fedezte, és az államsegély mértéke folyamatosan megújuló viták tárgya lett.
[32] Ravasz püspöki székfoglaló beszéde (B. Major 1921, 34).
[33] Ravasz Lászlónak az 1932/33. évi állami költségvetésrôl szóló törvényjavaslat tárgyalásán elhangzott beszéde, 1932. június 24. Az 1931–35. évi országgyûlés felsôházának naplója. Budapest, 1932–35/I. 357–358.
[34] Ravasz László XVII. püspöki jelentése. Budapest, 1938.
[35] A zsinati elôterjesztés elôkészületeire és jelentôségére Ravasz ekként emlékezett vissza: „1946 augusztusában Sárospatakon, majd 1947 májusában napokon át közös értekezleteken tárgyaltuk meg. A javaslatokat én fogalmaztam meg, s szövegezésemben került a zsinat elé. Ezt tekintem egyházépítô munkám csúcspontjának, mert azokat a gondolatok foglalja össze, amelyeknek meglátására Isten negyvenévi szolgálatom látásai, tévedései és revíziói során elvezetett” (Ravasz 1993, 320).
[36] A magyarországi református egyház 1939. III. 1-jén megnyílt zsinatának jegyzôkönyve. Budapest, 1947, 55. számú zsinati iromány 4.
[37] Ravasz László XXV. püspöki jelentése. Budapest, 1946. (Bárczay 1988, 92.)
[38] Ravasz László levele Vásárhelyi Jánoshoz. 1945. április 9. Ráday A/1c 93. db. 1655–1945.
[39] Ravasz László XXIII. és XXIV. püspöki jelentése. Budapest, 1945, 18.
[40] Ravasz László XXV. püspöki jelentése. Budapest, 1946, 6. (Bárczay 1988, 96.)
[41] Ravasz László feljegyzése Ortutay Gyulával való megbeszélésérôl (Ravasz 1993, 325).
[42] Ravasz László levele Révész Imréhez. 1946. július 19. Ráday A/1c 96. db. 871–1946.
[43] Révész Imre levele Ravasz Lászlóhoz. 1946. augusztus 4. Ráday A/1c 96. db. 878–1946.
[44] Ravasz László levele Révész Imréhez. 1946. július 19. Ráday A/1c 96. db. 871–1946.
[45] Ravasz László feljegyzései az 1947–48-as évekbôl. TH O-9150 36–51. A feljegyzések alapján készült, s szó szerinti egyezéseket tartalmazó emlékirat vonatkozó részeit lásd Ravasz 1993, 328–329.
[46] Ravasz: Szovjet–magyar viszony. 1946. Feljegyzés Nagy Ferenc és Sztálin találkozójáról. Ráday C/141. Közli Szabó 2000, 22–23.
[47] Bereczky Albert (1893–1966) 1945 után kisgazdapárti színekben nemzetgyûlési, majd országgyûlési képviselô, 1945–46 folyamán kultuszállamtitkár, majd a külügyi bizottság elnöke. Ravasz Lászlót követte a püspöki székben, 1948–58 között volt a Duna Melléki Református Egyházkerület püspöke. Péter János (1910–1999) 1945–48 között Tildy Zoltán titkára volt, 1949-tôl, Révész Imre lemondását követôen 1956-ig ô volt a Tiszántúl püspöke. 1949-tôl titkos párttag, 1961-ben hivatalosan is belépett a pártba. 1956-ot követôen elôször a Kulturális Kapcsolatok Intézetének vezetôje, ezt követôen Magyarország ENSZ-nagykövete, majd külügyminiszter lett.
[48] M. Kiss 1999, 77–93.
[50] Békefi Benô (1909–1964) 1945-tôl nyíregyházi lelkész, majd esperes. 1946-ban az Országos Református Szabadtanács titkára, 1951–57 között az Ökumenikus Tanács fôtitkára. 1953–58 között Debrecenben, 1958–62 között Budapesten teológiai tanár, 1962–64 között a Dunántúli Egyházkerület püspöke.
[51] Az egyik röplap beszámíthatatlannak és képmutatónak bélyegezte Révészt. Híresztelések terjedtek el arról, hogy Révész kiszolgálta mind az 1919-es fehérterrort, mind pedig a nyilas diktatúrát. A hír megszellôztetôje, mint utóbb kiderült, Bereczky Albert volt, aki saját állítása szerint egy hozzá intézett levélbôl szerezte az értesüléseit. Amint azt a választások után Révésznek bevallotta, „Békefinek ô ugyan elmondta azt a dolgot, …de nem adott neki felhatalmazást arra, hogy azt továbbterjessze”. Tildy személyesen üzent Révésznek, amelyben lemondásra szólította fel, és született egy kisgazdapárti körlevél is, amely kifejezetten Tildy utasítására hivatkozva ajánlotta Békefit megválasztásra. – Révész Imre levele Ravasz Lászlóhoz. 1945. december 16. Ráday A/1c 94. d. 2385-1944/45.
[52] Révész Imre levele Ravasz Lászlóhoz. 1945. október 29. Ráday A/1c 94. db. 2266-1945.
[53] A Református Gyülekezeti Evangelizáció Baráti Társasága, a Magyar Református Ébredés körül kikristályosodott csoportosulás egyik egyesülete volt.
[54] Ravasz László levele Révész Imréhez 1945. december 3. Ráday A/1c 94. db. 2319-1945. – Miután Révészt harmadszor is nagy többséggel választották meg püspökké, Békefi sajnálatát fejezte ki az egyházkerület elnökségénél, hogy az egyházat politikai pártharcok színterévé tette, és a püspököt méltatlan támadásban részesítette. Békefi Benô 1945. december 16-án kelt levele a Tiszántúli Egyházkerület elnökségének. TtREL I.1.b. 416/1945. sz. Ismerteti Tibori 1995, 121. – Révész megválasztása után Bereczky is hosszas megbeszélést tartott Révésszel. Ennek során megállapodtak, hogy az egyházi békesség érdekében közös nyilatkozatot jelentetnek meg az egyházi lapokban, amelyben Bereczky kijelenti, hogy illetéktelen politikai tényezôk beavatkozását a püspökválasztásba már önmagában és elvileg is elítélendônek tartja. Révész pedig a „terrorisztikus” és „terror” kifejezéseket, melyeket az egyházkerületi tanácsülésen elmondott beszédében használt, a kapott felvilágosítások után nem tartja fenn. Révész Imre levele Ravasz Lászlóhoz Ráday A/1c 94. d. 2385-1944/45.; Nyilatkozat. 1945. december 13. Élet és Jövô, 1946. február 5. 4.
[55] Szabó Imréné 2001, 139. – Szabó Imre (1891–1953) esperes lemondatása ekkor nem járt sikerrel. 1951-ig szolgált fasori lelkipásztorként és budapesti esperesként. 1951-ben eltávolították gyülekezetébôl, megfosztották esperesi tisztségétôl, és a Békefi vezette szabolcsi egyházmegyébe, Buj községbe helyezték lelkésznek.
[56] Bereczky Albert levele Ravasz Lászlóhoz. 1945. október 29. Ráday A/1c 94. db. 2245-1945.
[57] Ravasz László levele Gyôry Elemérhez. 1946. február 11. Ráday A/1c 95. db.130-1946.
[58] Ravasz László levele Révész Imréhez. 1945 december 3. Ráday A/1c 94. db. 2319-1945.
[59] Ravasz László levele Balogh Jenôhöz. 1945. május 24. Ráday A/1c 93. db. 1828-1945.
[60] Ravasz László levele Balogh Jenôhöz. 1946. április 24. A/1c 95. db. 439-1946.
[61] Révész Imre levele Ravasz Lászlóhoz. 1946. január 10. A/1c 95. db. 65-1946.
[62] Ravasz László levele Révész Imréhez. 1946. január 21. Ráday A/1c 95. db., iktatószám nélkül. – Lázár Andor 1945–1948. április 2. között töltötte be a Dunamelléken a fôgondnokságot. Lemondásának benyújtására azt követôen került sor, hogy április 1-jén egy napra letartóztatták, és az Andrássy út 60-ban kihallgatták. A Tiszántúli Egyházkerület világi vezetésére Révész Imre jelöltje Juhász Nagy Sándor volt, a Károlyi-kormány egykori államtitkára, a két háború közötti magyar politikai ellenzék támogatója, az Ideiglenes Nemzetgyûlés alelnöke, akinek nagy szerepe volt abban, hogy Szentpéteri Kunnal szemben Zsedényit választották meg az Ideiglenes Nemzetgyûlés elnökévé. Juhász Nagyot súlyosbodó betegsége, majd halála megakadályozta abban, hogy betöltse a fôgondnoki tisztet. Helyébe végül Szentpéteri Kun Bélát választották, aki 1946-tól haláláig, 1950-ig töltötte be a Tiszántúli Egyházkerület fôgondnoki posztját. Ôt Erdei Ferenc követte a fôgondnoki székben.
[63] Memorandum „Nagy Gyula és társai” aláírással, 1945. április 14. Ráday A/1c 93. db. 1711-1945.
[64] „Püspöki szolgálatom elsô napjától kezdve itt, Dunamelléken az egyházi megújhódás és lelki ébredés szolgálatában állottam, s a legfôbb segítséget e munkában azok nyújtották, akiket most ismeretlen erôk úgy akarnak feltüntetni, mintha ellenemre kellene nekik az egyház reformációját véghezvinni éppen most, amikor az egyház reformációját fokozott erôvel hangsúlyozom, és még inkább siettetetem” – Ravasz László XXV. püspöki jelentése. Budapest, 1946, 6. (Bárczay 1988, 96.)
[65] Jegyzôkönyv az Országos Református Szabad Tanács alakuló ülésérôl. Nyíregyháza, 1946. augusztus 14. A Magyar Református Egyház Zsinati Levéltára 2/e 105. db. Az Országos Református Szabadtanács jegyzôkönyvei.
[66] A tanácskozás anyagát kiadta Békefi Benô (szerk.): Országos Református Szabad Tanács, Budapest, 1946.
[67] Bogdán Gyula levele Ravasz Lászlóhoz. 1947. augusztus 17. Ráday A/1c 100. db., iktatószám nélkül.
[68] „Kemény Zsigmond” fn. ügynök jelentése 1956. június 22. TH O-9047 271.
[69] Szabad Szó, 1946. április 25. 3. – Pógyor Istvánt, a KIE nemzeti titkárát és Kiss Jánost, a KIE titkárát 1946. április 25-én internálták, Szondi Bélát, a Magyar Ifjúság szerkesztôjét 1946. szeptember 25-én népellenes bûntett elkövetése címén öt év börtönbüntetésre ítélték.
[70] Nagy Gyula levele Ravasz Lászlóhoz 1946. július 24. Ráday A/1c 96. db., iktatószám nélkül.
[71] Pro Memoria. 1947. április 9. Ráday Lt A/1c 100. db., iktatószám nélkül.
[72] Pro Memoria. 1947. április 9. Ráday Lt A/1c 100. db., iktatószám nélkül.
[73] Ravasz: „Ellensége vagyok a szellemi monopóliumnak…” Új Ember, 1947. február 2. 1–2.
[74] Jelentés. 1946. október 8. TH O-9150 54.
[75] Bereczky Albert levele Révész Imréhez. 1946. március 13. TH O-9047/1 57.
[76] Tény, hogy csak a Magyar Testvéri Közösség fôperében elítélt tizenkét vádlott közül öt szorosabb kapcsolatban állt a református egyházzal. A Pap László vezette Újjáépítési Iroda adott munkát ebben az idôben Héder Jánosnak, Szent-Miklóssy Istvánnak és az egyik mellékperben elítélt Képes-Harjay András századosnak is. Pap visszaemlékezése szerint Szent-Miklóssy javaslatára tervbe vették, hogy Donáth Györgyöt, a késôbbi per elsôrendû vádlottját is alkalmazzák az újjáépítési irodában. Ugyancsak Pap visszaemlékezésébôl tudjuk, hogy Szent-Iványi Domokos is egyházi tisztséget viselt: a Református Egyház Egyetemes Konventje külügyi bizottságának volt a tanácsadója, és Ravasz püspök ôt szánta a külügyi bizottság élére. A kapcsolatok java része az ellenállás idejére vezethetô vissza, amelynek szervezésében a Magyar Közösség vezetôi jelentôs szerepet vittek. Így például Soós Géza, aki a kiugrási iroda titkáraként szervezte az ellenállást, és maga is a Magyar Közösség vezetôi közé tartozott, a Soli Deo Gloria (SDG) református diákszövetség titkáraként közvetített református egyházi szervezetek és vezetôk, valamint az ellenállás csoportjai között. Pap László, aki szintén részese volt az ellenállásnak és az embermentésnek, Soós Gézával és más református közösségi tagokkal is együttmûködött. Az ÁVO-nak épp ezért kapóra jött, hogy a szintén a Magyar Közösség bázisaként számon tartott, Soós Géza vezette SDG Kálvin téri irodája adott otthont a Pap László által vezetett Újjáépítési Bizottságnak. Mindezek ellenére semmilyen bizonyíték nem került elô arra nézve, hogy az Újjáépítési Iroda a Magyar Közösséget bármilyen pénzügyi támogatásban részesítette volna (lásd Pap 1992, 34–35). Az Újjáépítési Irodáról a Szabad Nép 1947. január 26-ai száma közölt „leleplezô” cikket. Pap László közösségi tagságára vonatkozó adatokat tartalmaz a TH V-2000/7 d. 126. Ugyancsak a Magyar Közösség református vonatkozásait erôsítette, hogy a letartóztatott vagy a nyilvánosan megnevezett közösségi tagok között számos református lelkész vagy egyházi tisztviselô volt. Emellett az ÁVO számon tartott több tucat olyan lelkészt is, aki a Magyar Közösség tagja volt ugyan, de az ügy kapcsán nem került nyilvánosságra a neve. Ilyen volt például Vatai László, az SDG titkára, majd fôtitkára, 1942 és 1944 októbere között egyetemi és fôiskolai lelkész, Döbrössy Lajos és Hôgye Mihály lelkész. A Donáth-perben tizenkét évi fegyházra ítélt Arany Bálint Bereczky Albert közeli rokona volt, de tagként tartották nyilván a Magyar Közösségben magát Bereczky Albertet, a késôbbi Dunamelléki püspököt is. TH O-9047 1.
[77] „Egy fôpapi találkozó” címû cikk, csatolva Fintor Béla leveléhez. Fintor Béla levele Ravasz Lászlóhoz. Ráday A/1c 98. db. 339–1947.
[78] Bárczay Gyula szerkesztôi megjegyzése Pap László emlékiratához (Pap 1992, 45. o. 51. lbj.).
[79] Az SDG és a Magyar Közösség közötti kapcsolat megítélésére jellemzô, hogy még 1966-ból is olvasható olyan jelentés, amely szerint a Soli Deo Gloria Szövetség (Bp. IX., Kálvin tér) „dr. Soós Géza vezetésével (aki az USA-ban meghalt) az »Egyedül Istené a dicsôség« vallásos leple alatt a Magyar Közösségnek volt az egyik centruma”. Jelentés. 1966. november 23. TH 0-13142/1 196. – A Magyar Közösség református vonatkozásainak 1956-ot követô állambiztonsági felhasználásához, a továbbélô koncepciógyártási mechanizmusokhoz lásd Kiss Réka 2002, 222–248.
[80] 1948. február 23. Az egyház püspökei és fôgondnokai által jegyzett memorandum a miniszterelnökhöz. Ráday A/1c, iktatószám nélkül.
[81] Ráday A/1c 1637-1948.
[82] Ravasz László levele Révész Imréhez. 1945. augusztus 22. Ráday A/1c 94. db. 2212-1945.
[84] Ravasz László levele Teleki Arthúrhoz. 1948. július 20. A/1c 101. db. 1702-1947/48.
[85] 1948. május 29. – Izsák–Kun 1994, 427.
|