„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
A megdbbent hirtelensggel rtok szakad gyszban Isten vigasztal zenett ebben a kt igben adom t nektek, krve Urunkat, hogy nyissa meg szveteket annak befogadsra.
I.
Az els mondat magnak a mi Urunk Jzus Krisztusnak ajkrl hangzott el. letnek leggytrelmesebb jszakjn, a knos hallra kszlve mondja nagyon szeretett tantvnyainak: „Vigyzzatok s imdkozzatok, hogy ksrtsbe ne essetek; mert jllehet a llek ksz, de a test ertelen”. Az R jl ismerte az emberi termszetet; jl tudta, hogy tantvnyainak is nehz kzdelmet kell megharcolniuk, s erre kszti fel ket int szavval. Urunk bennnket is jl ismer; nyitott knyv eltte mindannyiunk lete. Ltja sok j szndkunkat, trekvsnket; de ltja egyttal azt is, hogy szp s nemes elgondolsaink nagy rsze csdt mond, megbukik a testnek az ertlensgn. Mennyi mindenre flksztjk a mi lelknket! Nehzsgek elhordozsra, gyszra, szenvedsre. Tudjuk, hogy mindezeken keresztl kell mennnk. Gyjtjk is az ert imdkozssal, az rra val figyelssel, vigyzssal… s a dnt pillanatban mgis szomoran tapasztaljuk, hogy a llek ugyan ksz, de a test ertelen.
Ltjuk ebben az igben drga Szerettetek fldi lett. Mennyi mindenre flksztette t Isten szeretete. Kssz tette elssorban az ige hallgatsra. Sokunk szmra felejthetetlen marad az, ahogyan minden vasrnap szerny alzattal belpett kis imahzunk ajtajn, hogy szokott helyt elfoglalja s bekapcsoldjk az istentiszteletbe. s kssz tette Isten a meghallott ige cselekvsre, megtartsra is. Jakab apostol levelben azt olvassuk ugyanis, hogy az ignek ne csak hallgati legynk, megcsalvn magunkat, hanem annak megtarti. Drga hozztartoztok nem kvnt ms lenni, mint csaldanya. Nem kevs ez, Testvrek! Az asszonyi sors vllalsa s betltse egsz embert ignyl feladat. Urunk szava szerint az igazi tantvny s s vilgossg. Ez gy is van.
A s elenyszik ugyan az telben, de hatsban rzik. Ilyen a felesg s a csaldanya szolglata. Megzesti a sokszor zetlenn, vagy keser zv vl letet. A sttsgben pedig vilgt, mint a meggyjtott s g gyertya lngja. gy volt J.J.-n testvrnk frjnek, a sokak ltal ismert s tisztelt tanfelgyelnek igazi hitvestrsa, Istentl rendelt segttrsa. s gy lehetett Tinektek, forrn szeretett lenyainak ldozatos felneveltk; letetek, sorsotok imdsgos szv egyengetje. Valban ers llek kellett ehhez a szolglathoz. s Isten ezt az ers lelket ertlen testbe helyezte bele. Amikor nem a msok gondjt, szeretteinek a sorst s annak terht hordozta, hanem a sajt lete kerlt a gyjtpontba: elfogyott az er. Amint Urunk mondja az igben: A llek ugyan ksz, de a test ertlen.
II.
De az a Jzus Krisztus, aki e szavakat mondotta, magra vette a mi ertlen testnket; neknk testvrnkk lett, hogy segtsgnkre legyen, amikor megfogyatkozik az ernk. Errl beszl a mai alkalommal felolvasott msodik ignek a vigasztalsa: „Mert nem olyan fpapunk van, aki nem tudna megindulni gyarlsgainkon, hanem aki megksrtetett mindenekben, hozznk hasonlan, kivve a bnt.” , a mi Urunk is megksrtetett mindenekben, s azrt szeret szve megindul, sznalomra indul irntunk s segtsgnkre jn a mi nyomorsgainkban s ertlensgeinkben.
Lehet, hogy nem veszi el a terhet; meghagyja testnkben a tvist, de magajndkoz azzal a kegyelemmel, amelyet elnyertek Tle az elttnk jrk s amely mindenre elgsges. - Tinektek ezt gri fjdalmas gyszotokban az R: ”Elg nktek az n kegyelmem; mert az n erm ertlensg ltal vgeztetik el”. (2Kor 12,9). A fjdalmas gysz hordozsban egy flt ints szl hozztok: ne kemnyedjk meg a szvetek; ne fogyatkozzk meg a hitetek. Vigyzzatok s imdkozzatok; s nyertek Tle ert a szenvedsben. Drga Szerettetekre nzve vegytek az ige biztatst: Olyan fpapunk van, akinek szeretete s knyrlete vgtelen. Szve megindul az erejevesztett emberen. Bzztok ht a hazakltzttet a megvlt R Jzus Krisztusnak a kezre!
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre