„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
2. Dr Bustya Dezső TEMETÉSI BESZÉDEK II. Újszövetségi textusok 1 - 97 .
19. BIZONYTALANSÁGBAN BIZONYOSSÁG Mt 24,44 és Róma 8,28a
19. BIZONYTALANSÁGBAN BIZONYOSSÁG Mt 24,44 és Róma 8,28a
19. BIZONYTALANSÁGBAN BIZONYOSSÁG Mt 24,44 és Róm 8,28a.
Gy.T.!
Két igét olvastam fel előttetek a Szentírásból. Egymást kiegészítő két ige ez. Az egyik arról beszél, ami mindnyájunk életé megkeseríti. Teljes bizonytalanságban élünk. Nem vagyunk urai az életünknek. Nem tudhatjuk, mit hoz a holnap. Egyik percről a másikra nem vagyunk biztonságban. Sem a napot sem az órát nem tudjuk, amikor ebből az életből el kell mennünk. A halál ragadozó vadállatként tör reánk. Elszakítja férj mellől a feleséget. A gyermek mellől az édesanyát, az anya mellől a gyermeket. Védekezhet-e a kicsi madár a nagy ragadozó ellen, amikor az kirabolja fészkét? Nem, mivel erőtlenebb, semmit sem tehet.
Így történt e koporsóban nyugvó nőtestvérünk esetében is. Hitvestársa, te nem tudhattad, amikor 14 esztendővel ezelőtt boldog reménységgel indultatok közös utatokra, hogy az ilyen rövid lesz. Nem tudhattad azt sem, amikor pár nappal ezelőtt otthonotokból elindult, hogy utolsó földi útjára indul. Nem tudhattad te, Édesanya, hogy egyetlen gyermeked hamarabb ér földi életútjának a végére, mint te. Leánya, unokái: ti sem tudhattátok, hogy ilyen rövid ideig örülhettek csupán az édesanya jóságának, a nagymama szerető szívének… Valóban úgy van: sem a napot, sem az órát nem tudjuk, amelyen el kell mennünk és mindent itt kell hagynunk.
Az ige ezért figyelmeztet: „Legyetek készen!” de mit használ a készenlét, mondhatnák sokan. Miért készülni arra, ami úgyis eljő? Legjobb nem is gondolni rá, úgyis mindig készen lehetünk a legrosszabbra! Ezzel szemben a hit hármas vigasztalást talál Isten kijelentésében.
I.
Először: Isten Ura a halálnak és a holtaknak is. a Heidelbergi Káté 1. kérdés-felelete olyan szépen egybefoglalja a hit vigasztalását: „Akár élek, akár halok, nem önmagamé, hanem az én hűséges Uramnak és Megváltómnak, a Jézus Krisztusnak tulajdona vagyok…” Az az Isten közelít meg a halálban is, aki életünket is hordozta. Aki felelősen élt, annak a számára a lezárás nem lehet meglepetés. „Zordon, de óh, nem, nem lehet az gonosz, mert a Te munkád” , vallja a költő (Berzsenyi).
Másodszor: a halálra felkészülni annyit jelen, mint Jézus elszólító szavát érteni meg benne. Nem a legrosszabbra, hanem hitünk kilátásaira készülünk. Vele találkozunk, éltünk egyetlen Urával. A jó felkészülés nem más, mint Jézus Krisztussal való barátság.
Harmadszor, a „ti is” kifejezés arra figyelmeztet, hogy Istennek velünk, még itt élőkkel beszél. Testvérünk már az ÚR előtt áll, az ő felkészültségét megítélni Istennek a dolga. Nekünk üzeni Isten, hogy egykor minden ember el kell hogy induljon ezen az úton. Mi is. a mi Istenünk azt akarja, hogy felkészülten, a hit kilátásaival induljunk majd el.
II.
Ezért ad nekünk Isten a bizonytalanságban egy áldott bizonyosságot. Ez pedig felolvasott igénk közül a másodikban van: „Tudjuk pedig, hogy azoknak, akik Istent szeretik, minden javokra van…” Tehát a gyász is, meg a halál is. annyi marad belőlünk e földön, amennyi szeretet volt bennünk. Szeretet Isten iránt és szeretet felebarátaink iránt.
Elköltözött testvérünk szeretetét mutatja, hogy hűséges hitvesként, szorgalmas, dolgos háziasszonyként, a munkában pontos kötelességtudással szolgált a neki adott időben. Embertársai szeretetreméltó asszonyként ismerték és ezért ők is szerették és megbecsülték őt. Hisszük, hogy a mi Istenünk javát munkálta életében, de még halálában is; hiszen nem próbálta hosszas szenvedéssel; hirtelen hozta el földi életének végét. Számotokra, akik számára olyan fájdalmas e megrázó hirtelenséggel történt gyászeset, ez a hazatérés, azt üzeni Isten, hogy még a fájdalom is javatokat szolgálja. Itt nem láthatunk és nem érthetünk meg sok titkot, - de egykor reménységünk beigazolódik, s akkor meglátjátok majd, hogy minden, még a szomorúság is javatokat munkálta.
Ezzel a hittel búcsúzzatok drága hozzátartozótoktól és legyetek készen ti is mindenkor arra a napra és órára, amelyen eljő értetetek is az ÚR. Úgy éljetek, hogy Krisztus Urunk jobbján legyen majd helyetek a feltámadás boldog napján.
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére