„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
15. MENYEGZRE HIVOGATS - menyasszony, tragikus hall ldozata felett -
Mt 22, 4d.
Gy.T.!
A menyasszony a ravatalon fekszik. A vlegny fjdalomtl sszeroskadt. rmszlk nincsenek, csak a bnat slya alatt sszetrt szlk. Vidm lakodalmas np sincsen, csak sszeszorul szv, megdbbent, rszvtt nyilvnt sokasg. Lakodalmas nek sincs, - csak a hirtelen odalett letet sirat temetsi nekls…
Nem gy gondolttok; senki se gy gondolta, amikor a menyegzre kszltetek. Pedig mennyire kszltetek! Ti, bnatos Szlk: menyire rltetek, hogy drga lenyotokat olyan valakire bzztok, aki mellett ppen olyan boldog lesz az lete, mint mellettetek volt. Bizonyra mr hossz ideje ksztgetttek az eskvre val dolgokat; s me, hozomnyul nem adhattatok mst, mint ezt a szemfedt s ezt a koporst, menyasszonyi csokor helyett szomor koszort. s Te, ifj testvrnk, aki mg egy hete boldog s taln irigyelt vlegny voltl; tervezgetted, hogy milyen is lesz, amikor ifj hitvesedet az otthonotokba beviszed, - s me, nem adhattl neki ms szllst, mint a hideg srhelyet… az emberi kszldst, tervezst keresztlhzta egy lthatatlan kz, s most itt lltok a nagy talnnyal a szvetekben: Van-e az rk rendben rtelem? Vagy mer vletlen, vaksors szeszlye igazgatja ilyen rthetetlen mdon az letnket? Mirt ez a vratlan, ez a korai, ez az rtelmetlennek ltsz hall?
A gytr krdsekre nincs emberi felelet, ppen gy, ahogyan emberi szavakban hiba keresnnk vigasztalst. De jertek, Gyszol Testvreim, ksrtsk meg az emberileg lehetetlent: keressnk vigasztalst s ert Annl, aki nem ember, - az rkkval Istennl.
II.
A vigasztals igjben Jzus Krisztusnak az ajkrl hangzik a sz. Annak a Jzusnak az ajkrl, aki Isten egyszlttje, s akit Isten odaadott rtnk a keresztfa rettent szenvedseire s a legknosabb hallra. Annak a Jzus Krisztusnak a szava ez, aki szeretett minket s aki nknt szenvedte el rettnk a hallt, hogy neknk letet, igazi, teljes letet, rk letet adjon. maga mondja ezeket a szavakat: „Ksz minden; jertek el a menyegzre”. Jzus ajkn ez a hvogats Istennk munkjt jelenti, aki mindent elksztett az ember rkletre nzve.
Ti, Szlk, kedves lenyotokat egy boldog, rmteli fldi lettra ksztgetttek. Mit meg nem tenne a szl, hogy gyermekt egy ilyen tra elindtsa! De neknk, szlknek, soha sem szabad elfelednnk, hogy gyermeknknek van mennyei Atyja is, aki a mi Urunk Jzus Krisztus szeretetbl neknk is Atynk. Az igazi jt kszti gyermekeinek. Mi adunk nevelst., neveltetst, iskolt, diplomt, pnzt, fldi rksget: erre a nhny fldi vtizedre, aminek nagyobb rsze olyan nyomorsg s fradsg, amiben mi nem segthetnk, legjobb akaratunk ellenre se. De a mennyei Atya rk letet ad! Szeretjk a gyermeknket, ez termszetes; de el kell fogadnunk azt a tnyt, hogy Isten jobban szereti. tbbet adott, amikor szent Fit adta, mint amit mi valaha is adhatnnk. Nagyon nehz, tudjuk, az engedelmeskeds ennek a mennyei akaratnak; trezzk szenvedseteket, - mg sincs ms kit: oda kell t engedni Istennek, aki az igazi let ajndkozja.
Ezrt kereszteljk meg gyermekeinket, ezrt konfirmljuk, ezrt imdkozunk rtk vallst tesznk arrl, hogy nem a mienk, de Isten a gyermek, aki brmikor visszakrheti azt tlnk. s neknk azon kell munklkodnunk, hogy gyermeknk kszen legyen a hazahv szra.
Nehz elhordozni neked is, bnatos jegyese, ezt a tragikus vesztesget. De tudnod kell: van mennyei Vlegny is. az vonzsa nagyobb a fldi szerelemnl. Mit meg nem tesz hitvesrt az ifj! De a mennyei Vlegny tbbet tett: lett adta rte a kereszten! s ha hv: jer, kszen van minden, - akkor mi nem tarthatjuk vissza azt, aki inkbb az v, mint a mienk. Nincs ehhez hatalmunk. Ezrt kell mindig Isten kezben tudnunk nmagunkat is, egymst is. s hinnnk kell, hogy Isten jobbat ksztett, mint amit mi adhatnnk…
III.
Ifj testvrnk, H.C.C. 21 fldi esztendeje alatt Isten mindent elksztett. Ksztgette a lelkt. Mint szivacs a vizet, gy szvta magba az letet meggazdagt ismeretet, szpsget, tudst, mlvezetet. A cscsokon szeretett jrni, mindvgig. Kihalljtok-e, ifj bartok, bartnk, trsak, rvid letbl a figyelmeztetst? Sok szpsg lehet ebben a fldi letben, sok megbecslni val dolog. De ezek csak jelek, annak a jelei, hogy Isten valami olyant ksztett az t szeretknek, amit szem nem ltott, fl nem hallott, sem emberi szv soha meg nem gondolt! Az let igazi cscsa nem a tuds, nem a mvszet, hanem a hit. Csak errl a magaslatrl lehet tpillantani - akr Mzes a Nbo hegyrl Knan fldre, - az igazi, az rk let szpsgnek s boldogsgnak a fldre.
Isten vonta drga Szeretteteket a cscsok fel, - tulajdonkppen nmaga fel. Nincs ms lehetsg, csak az az egy, hogy higgytek: oda vette maghoz, a magasgba. Nem lehet az, hogy egy szpsgben, jsgban gazdag let holt anyagg porladjon szt. Szmunkra ezt elgondolni is abszurdum. D Isten kegyelmbl kezessgnk van arra, hogy nem gy trtnik. Csak a mland, csak az ideiglenes enyszik el bellnk. Krisztus feltmadsa a zlog arra nzve, hogy van rk letnk. Azrt kell e fldi letben hitben s msok irnti szolgl szeretetben jrnunk, hogy oda eljuthassunk.
H.C.C. a szeretetnek, a jsgnak ezt az tjt jrta. Remnysgnk szerint bement a menyegzre, a boldog rkletre. Boldogsgt ne zavarja vigasztalan panaszunk, remnytelen kesergsnk. Buzg imnkkal kvessk t.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre