„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Az ige egy estli esemny kzppontjba llt bennnket. Lement a nap: hazamennek a munksok a szlbl. A Gazda utastja a vincellrt: „Hvd el a munksokat, s add ki nkik a brt,…” ebben a nhny szban tantst s vigasztalst nyjt neknk az R, mert benne van az letnk s az letnk vge egyarnt. Figyeljnk ht az zenetre s fogadjuk szvnkbe azt.
„Mikor pedig beestveledk…” Az este mikor rvendetes, mikor felelssgre hv jelentssel br szmunkra. Jtkony biztats a fradt vndornak: Elmlt a nap, vge a fraszt gyaloglsnak, most mr pihenni trhetsz. rvendeztet a tevkeny munksnak, aki egy ktelessgteljestsben tlttt hossz nap utn hazatrhet az otthonba. Boldogt a szeret csaldapnak, aki a napot csaldjtl tvol tlttte s a nap leszlltval megtrhet szerettei kz. De lelkiismeret furdalst jelent annak, aki a nap rit eltkozlta. Eljtt az este s nem munklkodott a nappal riban. Most mr nem ptolhat semmit.
Fjdalmas csengse is lehet ennek a kijelentsnek. Ids embernek az sz haj, a megtrt leter egyarnt figyelmeztetsl szolgl: Ember, vigyzz, leted, munkd, trekvsed, fldi boldogsgod a vghez kzeledik. Kzeleg az est. A kopors mellett klnskppen rezzk e figyelmeztetsnek a komolysgt. Minden ravatal mellett maga az R int bennnket figyelmeztet szval: „Munklkodjatok, amg nappal van, mert eljn az jszaka, amikor senki sem munklkodhat”.
Brmilyen komoly is ez a sz, a hv keresztyn ember nem rmlhet meg attl. Tudja, hogy az est, az jszaka is hozztartozik a naphoz, akr a nappal ri. A keresztyn llek ttekint a homlyon, a sttsgen. Tudja, hogy minden este egy eljvend hajnalt elz meg. A fldi let lezrul ugyan a halllal, de mg a hall jszakjt is j reggel, a feltmads reggele kveti. A hall nmasga sszetr ugyan bennnket, de zenet hallatszik egy magasabbrend vilgbl, amely gy szl: „Boldogok a halottak, akik az rban halnak meg…” a hv ember, Isten megvltott gyermekeknt kicsendlni hallja ebbl az zenetbl az gi Gazda szavt: „Hvd el a munksokat s add ki nkik a brt!”
Gyszol Testvrek, a hall is az rkkval Isten kvete. ltala hv a mi gi Atynk. , milyen vigasztals van ebben az igazsgban! Br kiszaktja a hall a szeret csaldi kzssgbl azt, akit az R maghoz hv, - de nem bntets ez. Nyugalomra, megjutalmazsra szlt a hazahv sz. A hit ltsa megmutatja, hogy a hall nem ms, mint Istennek a keze. Ez a jsgos kz felnyitja az dvssg kapujt a hazarkez eltt. Testvrek, ne fljetek, hiszen csupn hazarkeznk a hall tjn. hozz, a mi rk Gazdnkhoz, aki atyai szeretetnek karjaival szvhez lel minket. Finak rdemvel befedez s rette, Krisztusrt el nem ml jutalomban rszest.
II.
Gy.T.! Mly fjdalommal lltok e kopors mellett. Az, aki ebben nyugszik, szeret frj, gondos desapa, szeret szv nagyapa volt. Hirtelen llott be az est; nektek mg olyan nagy szksgetek lett volna a gondoskod szeretet munkssgra. Mgis: erstsen titeket is a mi vigasztal hitnknek az igazsga, hogy kedvesetek haza, mennyei Atynkhoz rkezett meg a hallban. Megfradt szve megnyugodott a mi Urunk Jzus Krisztusnak kirlyi szknl.
Neknk, itt maradtaknak, komoly figyelmeztetst jelent ez az ige. Ezt rja a szvnkbe ltala Urunk: elj az este s neknk is meg kell jelennnk az igaz Br eltt. Felnk is hangzik az intelem: „Aki a testnek vet, a testbl arat veszedelmet, aki pedig a lleknek vet, a llekbl arat rk letet”. Nincs annl nagyobb boldogsg annl, ha a megrkezskor elmondhatjuk: Atym, gyenge, gyarl gyermeked voltam, de a nemes harcot megharcoltam, a hitet megtartottam.
Amint elmondotttok, drga Szerettetek j ember volt. rk sorsra nzve mgsem ez a mi remnysgnknek az alapja. Isten eltt nincs egy igaz is. de Krisztus kegyelmben mindannyian remnykedhetnk. Kedvesetekrt is meghalt a mi Urunk Jzus Krisztus a Golgotn. Ha ezt az idvezt kegyelmet elfogadta, nincs mirt aggdnunk: a szolga az kegyelmes Urhoz rkezett meg.
Beestveledett. A h munks ott ll immr Ura eltt. Munkja, szenvedse, szolglata utn vrja a brt. Gyszban itt maradt szerettei, bcszzatok tle a feltmads boldog remnysgvel (bcsvtel). Imdkozzunk, hogy Isten adjon testnek nyugalmat, lelknek bkessget, tinektek pedig vigasztalst s ert, a mi Urunk Jzus Krisztus ltal.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre