„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
A gysznak ebben a fjdalmas rjban Valaki megll mellettnk, aki ms s tbb, mint az ember, mint mi vagyunk. Egyedl az, aki tud vigasztalni. maga is halott volt, de feltmadott s l rkk. Az szavra hallgassatok, hogy a gysz fjdalmban igaz vigasztalst mertsetek Tle.
I.
Krisztus Urunk egy frfirl beszl; egy kereskedrl, aki igazgyngyket keres. Egyszer egy pratlan fny drgagyngyre tallt. Annyira megrlt annak, hogy minden kincst pnzz tette, csakhogy azt egy gyngyt megvehesse. A pldzat szp zenete arrl beszl, hogy egy bizonyos vonatkozsban mindnyjan kereskedk vagyunk. Mindnyjan keresnk, kereskednk; azzal, amink van, nem tudunk megelgedni. Bennnk fezl az, hogy kell mg lennie valami drga kincsnek, ami mindazt fellmlja, ami a birtokunkban van. s milyen nagy rm, ha egyszer rtallunk a mindig keresett, de semmi msban meg nem tallt hasonlthatatlanul nagy Jra!
A keresked az az ember, aki a meglvt llandan tcserli. Az rut pnzre, a pnzt rura, majd az rut ismt pnzre. s kzben mrlegel: melyik az rtkesebb; az a j keresked, aki a kisebb rtken egyre nagyobb rtket szerez. gy-e, rtjk mr a pldzat rtelmt? letnk alkalom a cserlsre. Jt jobbra cserlhetnk; de fl, hogy rossz csert csinlunk: az rtkest adjuk oda az rtktelenrt. Ember, vigyzz, Istenre figyelve vidd vgbe a csert!
II.
Koporsban nyugv testvrnk, Sz. J. aa. 17 ves kora ta kereskedsben dolgozott. Hogy ebben a munkban hogyan llotta meg a helyt, arrl nem n vagyok hivatott beszlni. Hadd beszljenek a munkatrsak, beszljenek a vsrlk. De beszlnek azok a megbecslst jelz kitntetsek, amelyeket munkja elismerseknt kapott.
Az n tisztem nem a hivatsrl, hanem az letrl beszlni. Isten igje alapjn azt hirdetem nektek, hogy valamennyinknek az lete nem ms, mint kereskeds. Valami nagy csert hajtunk vgre mi is, ez jelenti az letet. Valamit odaadunk valamirt. s abban ll az let-hall nagy felelssge, hogy milyen eredmnyre jutunk? Nyernk, vagy vesztnk? Mert bizony sokan vannak, akik nagyon rossz csert csinlnak. Fut rmkrt odaadjk az egszsget; hitvny anyagiakrt a becsletet, mland testiekrt az rkkval lelkieket, az rkletet! Az ilyen ember drgagyngyt szr szt, talmi csillogs vegszemekrt - s ksn jn r arra, hogy tulajdonkppen eltkozolta az igazi rtket, az letet.
Lehet mskppen is lni, ezt tantja szmunkra Isten beszde a Bibliban. Lehet odaadni ert, fiatalsgot, munkt, letet valami nagy cl szolglatra. A jutalom: a tiszta lelkiismeret, a jl vgzett munknak a tudata. Lehet odaszentelni magunkat a msik ember, a felebart szolglatba. Ilyenkor odaadjuk a mland fldit s nyernk helybe rkkval mennyeit. Odaadjuk a kevsb rtkest s nyernk ltala igazi rtket. Boldog csere ez, Testvreim!
Mert ha ezt cselekedjk, Jzus Krisztusnak a nyomban jrunk. semmit sem tartott meg nmagnak. lett is odaadta a kereszten; gy szerzett szmunkra bnbocsnatot s rk letet. Aki t megtallta, a legdrgbbat tallta meg, akirt mindent rdemes odaadni. Testvrek, az az rtkes let, aki nem marad az nmag. Maga Jzus mondja: Aki meg akarja tartani a maga lett, elveszti azt; aki pedig elveszti az lett,… megtallja azt. gy rdemes lni!
III.
A mi testvrnket, Sz. J. at nagy csaldbl, t gyermekes szlk fradsgos letbl indtotta el Isten a fldi lettra. Ezen az ton sok volt a gysz, hiszen az 5 testvr kzl hrman igen fiatalon kltztek t a fldi letbl ama msik vilgba. Nehz gyermekkor, kzdelmes ifjsg ltal tantgatta t Isten arra, hogy az let alaptrvnye az ads. Odaadni mindent, ahogyan a pldzatbeli gyngykeresked tette; azrt, amit rtkesebbnek ismernk. Sz. J. aa. ezt cselekedte kzttetek.
Mosolyogva odaadta mindazt, amit adhatott: erejt, munkjt, szeretett az vinek. Hitvestrsnak, akivel 31 boldog esztendt tlthetett; kt lenynak s az egyetlen unoknak, akiket olyan forrn szeretett; odaadta verejtkt a hsges munknak… Mit szerzett vele? Mi volt a drgagyngy, amit cserbe kapott? Sokan nem ltjk. De ott csillog a szemetekben! Knnyeitek tanstjk, mekkora szeretetet kaptatok. Mert ti is szeretetet adtatok cserbe.
s most mgis el kell engednetek azt, akit olyan vratlan hirtelensggel hazahvott a Gazda. Nem tartztathatjtok fel az mennyei kezt! De lsstok meg: most is csere trtnik. Aki hisz, az tudja, hogy a hallban csak az trtnik, hogy levetjk a rgit, az cskt, hogy felltzhessk az jat, az rkkvalt. Gyszol Testvrek, helyezztek fjdalmas szveteket a mennyei Atya kezbe: Tle az rklet vigasztalst nyeritek el.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre