„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Isten az teremtmnyeit, az emberi vilgot azzal becslte meg leginkbb, hogy szvet adott neknk. Nemcsak abban az rtelemben, hogy van egy szervnk, testnknek egy rsze, amelyiknek az a szerepe, hogy amg lnk vrrel lssa el szervezetnk minden parnyt, - hanem inkbb abban az rtelemben, hogy van egy csodlatosan rzkeny mszer a bensnkben, amivel flfoghatunk rmet s bnatot, vidmsgot s fjdalmat egyarnt. Ezzel a kivltsggal csak az ember rendelkezik. Csodlatosan zeng hangszer a szv, rzkenyebb a heged vagy a hrfa hrjainl, minden rezdlse hangot ad. A mi szvnket ebben az rban a szomorsg fjdalmas rzse tartja fogva; az nmtja el ajkunkat is. Taln azrt, hogy most az ige szava, s ne emberi blcsessg hangozzk. Az ige pedig az testamentumban azt mondja neknk, hogy jobb a szomorsg, mint a vidmsg, mert az orcnak szomorsga ltal jobb lesz a szv. Az a szv, az az Istentl kapott drgasg, aminek megvltsrt Szent Fit ldozta, s amelyet minden fltett dolognl jobban meg kell riznnk, mert abbl indul ki minden let.
Az ige, amit az imnt felolvastam, mg tbbet mond a szvrl. Azt mondja ugyanis, hogy a szv: kincseskamra. Kiki azzal tlti meg, ami szmra a legdrgbb. s termszetesen, mindenki azt hoz el belle, amivel megtlttte azt. „A j ember az szvnek j kincseibl hozza el a jkat; s a gonosz ember az szvnek gonosz kincseibl hozza el a gonoszokat”. Ezrt vannak a vilgon kszv emberek, de vannak aranyszvek is. Vannak szvtelen emberek s vannak, akikrl ezt mondjuk: ez egy csupaszv ember, ez egy aranyszv testvr.
Mi, akik ismertk s szerettk az ebben a koporsban nyugv drga halottat, elmondhatjuk rla, hogy az letnek 69 eltelt esztendejben arrl tett bizonysgot, hogy Isten t ilyen csupaszv emberr tette. Megtlttte bels kincseskamrjt, a szvt drga javakkal csordultig. ldott, j szvnek szeretete ragyogta t gi fnnyel az lett. s nem volt fukar, amikor gyszlvn egsz letn t hordta el szvnek kincseskamrjbl ezeket az gi, lelki javakat, a fldiekkel egytt. Szvnek jsga szelden mosolygv tette szemnek tekintett; anyaiv, puhv keznek simogatst; melegg s vigasztalv szavnak zengst. Szvnek jsga tette fradhatatlanul szorgalmass, munkss egsz lett, hogy j kincseket gyjtvn magnak, szvnek j kincseibl osztogathasson szeretteinek, hozztartozinak, embertrsainak.
Negyvenkilenc ve, hogy elhangzott ajkn a hzassgi esk, amelyet hsgesen megtartott egsz letn t. letnek megfradott trsa, te vagy erre a tansg. Mennyire illett ez asszonyra a Pldabeszdek knyvnek dicsrete! „Derk asszonyt kicsoda tallhat? Mert ennek ra sokkal fellhaladja az igazgyngyket. Bzik ahhoz az frjnek lelke; jval illeti t s nem gonosszal az letnek minden napjaiban. Felkl mg jjel, eledelt d az hznak… A hz s vagyon atyai rksg, de Istentl val az igaz felesg.” A Szentrsnak ezek a szavai mltn illethetik ez ldott let asszonytestvrnket. Flvszzadig hitvesnek s anynak lenni, - van-e ennl szebb, igazabb hivats, ldottabb letplya? s lehet-e ldottabb hozomnya valakinek is, amellyel erre az letre elindul, mint neki volt: az szvnek kifogyhatatlan kincseskamrja?! Mert valban kifogyhatatlan volt. Ht gyermeknek jutott belle forr szeretet, igaz desanyai gondoskods; s aztn ahogy npesedett a csald, szeretteinek a serege, gy szaporodott s nem apadt ez a kincstr. Azok is desanyt leltek benne, akik gyermekei ltal lettek az gyermekeiv, s a kisunokk rmkacagsa hirdette, hogy ez az ldott asszonyszv mindig rettk dobog, amg meg nem sznik dobogni.
De vajon csak hza npnek osztogatott a kincseibl? Hiszen minden tallkozsa az embertrsaival egy-egy j alkalom volt arra, hogy szve j kincseibl jkat hozzon el. De szvnek legdrgbb kincseit tirtok rasztotta ki, gyszol Hozztartozi. Retok, gyermekei: anyai szeretetnek minden gondoskodst, rkdst, ldst. Red, frjre: rmben s bnatban osztoz hitvesi szeretetnek minden ragaszkodst. Tietek volt szorgalma, amellyel az otthont szmotokra ders tisztasg s megelgeds menhelyv varzsolta. Tietek volt aggd, v gondoskodsa, kedvessge, amellyel feldtett, btortott, vigasztalt benneteket.
s most, amikor mindent kiosztott, - eltvozik kzlnk. Rendeltetse betltve immr e vilgban. A szv, amely rettetek dobogott, nma; a kincseskamra, amelybl annyi jsg radt, immr lelakatolva. Mindent, mindent kiosztott. s most itt llunk, bevgzett fldi lete mellett a fjdalom s egyben az alzat, a hlaads szavval. Mi legyen a mi vigasztalsunk? A drga bztats: Isten nagyobb, mint a mi szvnk. Isten ajndka volt az szeretetben gazdag szve; s a mi lelknknek menedke most az R Jzus szava: Ha azrt ti gonosz ltetekre tudtok a ti fiaitoknak j ajndkokat adni, mennyivel inkbb ad a ti mennyei Atytok jkat azoknak, akik krnek tle. Mi hisszk, hogy a mi mennyei Atynk megadja neki a legjobb mennyei ajndkot, az rklet bkessgt. Mi pedig megrizzk emlkezett, hogy ezutn mint fnyl pldaads szvdjk bele az letnkbe; s ez a nemes asszony tantson minket szeretni, ldozni, szolglni, hogy gy megrthessk a mi Urunk tantst: Aki elveszti a maga lett nrettem, rkletre tartja meg azt. men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre