„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Ignk arrl beszl, hogy Jzus ton van, meglt s megszlt embereket. Akiket megszlt, azokat a maga kvetsre hvja s ezzel az letknek igaz tartalmat ad. Azta is sokszor vgbement ez az esemny. Jzus az rk vndor, aki ppen gy, mint egykor a Galileiai tenger mellett, - a Maros mellett, vagy a fldkereksgnek valamely tvoli pontjn, gyjtgeti ktezer ve a tantvnyok seregt. Megrint egy-egy letet a keresztsgben, megszlt a konfirmciban; kldetst ad az letnknek s annak betltshez kegyelmei ajndkokat is az vinek. Az a boldog ember, aki ezt a hvst meghallja s hitben felel is arra. Az, aki engedelmesen kveti az Urat. Az egykori tantvnyok odahagytk a kicsi biztosat a nagy bizonytalanrt: a csaldot, az otthont azrt, hogy Mesterk nyomban magasabb rendeltets letet ljenek, s gy igazn boldogok legyenek.
Ez a hajdani trtnet ismtldtt meg Z. J. aa. letben is. Az els hvst gy halotta meg Marosszentkirlyon, szlfalujban, mint egykor Simon s Andrs a tenger mellett. is halsz volt; mint egykor a tantvny-jelltek, is ebben a foglalkozsi gban kereste mindennapi kenyert. Innen hvta el t az R: Kvess engem! Hagyd ott a kicsiny, meghitt hajlkot, s jjj utnam, kvess engem a hontalansgban, a nyomorsgban, a hbor sodrba, a nlklzsbe, az letveszedelembe, hallos betegsgbe. gy neveli ma Jzus Krisztus a tantvnyokat, s azoknak gy kell megtanulniok azt, hogy minden taikban Jzusra bzzk magukat.
gy jrt Z. J. is a hbor poklban, a fogolytborok nyomorsgban, ahol tucatszmra hulltak el mellle az emberek; gy tanulta meg a szenveds tjn kvetni a Nagy Szenvedt, Krisztus Urunkat. Ezen az ton tapasztalta meg, hogy Jzus Krisztusnl van a megtartats. Akit elhv, arra gondot visel; az nem veszhet el, mg feladatt, kldetst be nem tlttte.
Megmeneklt, mert Krisztus nem egyesvel, hanem valakivel egytt hvta s hvja el ma is tantvnyait. Itt az igben Simont Andrssal egytt, majd Jakabot Jnossal egytt. Gyngd szeretet egymsra bzza az elhvott tantvnyokat, hogy ahol az egyik ertlen, ott a msik legyen ers, s ha az egyiknek tl nehz a teher, akkor a msik segtsen hordozni azt. gy hvott el Titeket is egytt az R, mint gyermekkori ismersket s bartokat, hogy a hzassg szent szvetsgben egyeslve munka- s kzdtrsak legyetek. s mint a tenger hajtrtteit ltalban a tbbi hajs veszi fl s segti letre, gy kellett tenked is, gyszol hitvese, felkutatnod trsadat, az let hajtrttjt a nagyenyedi, a foksnyi s a fldvri tborokban, hogy gondvisel szeretettel j letre melegtsed s segtsed t.
Msodszor is szlott Jzus Krisztus tihozztok, tantvnyaihoz: Kvessetek engem! Kvessetek a munkban, a szeretetben, a szolglatban. Egytt hallotttok meg ezt a parancsot is. s engedtetek Neki. Szorgos fradsgotok eredmnyeknt elkszlhetett a haj: a kicsiny hajlk, amelyben tbb mint hrom vtizedet tlthettetek csndes bkessgben s boldogsgban.
Krisztusnak az egykori galileai halszokhoz szl elhv szava egykor gy folytatdott: Azt mvelem, hogy embereket halsszatok! Ezzel a szval Urunk a fldi let fradsgos munkjn tl megbzta ket a lelkek gondviselsvel. Z.J.-et is megbzta Urunk erre a szolglattal is. Alsvrosi egyhzkzsgnk megalakulsakor mr ptpresbiteri, utna rendes presbiteri tisztet viselt mind mostanig. gy ismertk, mint csendes, halk szav, szolglatra mindig ksz, betegen is hlt ad, Megvltjt forrn szeret, hsges munkatrsat. Testvreim, a tantvny csak gy lehet emberek halsza, aki a szeretet hljval fogja meg a msik embert, hogy az is a Krisztus lehessen.
s most harmadszor is szlott a Megtart Krisztus szava: Kvess engem! , s erre a szra, mint a halsznak a hlt, azonnal le kellett tennie a munka eszkzeit s menni kellett utna. Ahogy egykor Jakabnak s Jnosnak oda kellett hagyniuk az atyjukat, mert felsbb parancsot kaptak, gy kellett most itt hagyni tged, Gyszol Hitvese, a te hitvestrsadnak. Hisszk, hogy ebben az eltvozsban is Krisztust kveti. Ahogyan az engedelmes szolglatban s a szenvedsben kvette Urt, Megvltjt, gy kveti most is, a hallon t az igazi letbe.
Azrt ht hittel vgy bcst tle, s vegynk bcst mindannyian, akik szerettk, tudvn, hogy hazatrt. Eleink nem azt rtk a srkvekre, hogy : Itt nyugszik ez s ez, hanem ezt: Itt vrja Krisztust ez meg ez a testvrnk. Mi hisszk, hogy csak a test vrja itt a hallon is rr tett Krisztust. Lelke immr hazatallt hozz, az elhv s a jutalmat ad Mesterhez.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre