„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
Gy.T.!
A halál komor fensége magunkba nézésre késztet bennünket. A koporsóra tekintve, azt kérdezzük: Mivégre vagyunk e világon? Mi célja van a 70, vagy 80, vagy mint ebben az esetben a 85 esztendős szakadatlan harcnak, nehéz küzdelemnek, - ha a végén úgyis a halál vár reánk? Emberi választ nem találunk erre a kérdésre. Az élet végső kérdéseit Istenünk igéje világítja meg számunkra. Figyeljünk hát Istenünk örök életet adó beszédére!
„Megjelentette néked, oh ember…” Igénk azt mondja, hogy Isten kijelentette az ember életének a titkát. Hitvallásunk szerint Ő az embert azért teremtette, hogy teremtő Istenét igazán megismerje, szívből szeresse, örök üdvösségben vele éljen, őt dicsérje és magasztalja. Ezért vagyunk ezen a világon; ezért kaptuk az életet. Istennel járni, lakozni: amint egyik szép templomi énekünkben van.
„…mi légyen a jó és mit kíván az ÚR tetőled…” A Szentírás szerint: ami hitből van és ami szeretetből fakadó cselekedet, az a jó. Ami hitből nincs, bűn az. Isten tehát nem rejtette el akaratát előlünk. Három dolgot kíván Isten az embertől:
Először ezt: „Igazságot cselekedjél”. Ez a hivatásunk. Krisztus maga az igazság; Őt kell követnünk, az Ő nyomdokain kell járnunk.
Másodszor: „szeressed az irgalmasságot”. Hogy ez mit jelent, azt leginkább az irgalmas samaritánusról szóló példázatból tudjuk. Ebben arra tanít minket a mi Urunk Jézus Krisztus, hogy minden bajbajutott emberen segítenünk kell. Ez a földi élet alkalom a szeretetre, a jó cselekvésére.
Harmadszor: „alázatosan járj a te Isteneddel!” Ez annyit jelent, mint Isten vezetését elfogadni, Vele járni, Tőle indulni és Hozzá érkezni meg a földi élet után.
II.
Koporsóban nyugvó aa., K.A. testvérünk, közel 85 esztendős földi vándorlás után hazatért küldő Urához. Földi élete lezárult; e 85 esztendő minden eseménye, öröme, könnye, kacaja, szenvedés, küzdelme és áldása mind ott van az Örökkévaló előtt. Engedjük, hogy hulljon az ige fénye a koporsóra és az immár lezárult emberi életútra és így szóljon hozzánk a vigasztalás egy már Isten előtt álló emberi életen keresztül!
Testvérünk számára is kijelentette Isten az ő igéjében, hogy mi légyen a jó és mit kíván tőle Isten. A meghallott üzenet szerint, vegyük sorra, hogyan élte K.A. testvérünk az engedelmes hívő keresztyénnek az életét.
Igazságot cselekedjél! Igénk szerint ez a keresztyén ember küldetése e világban. Jelenti a becsületes helytállást, a hűséges kötelességteljesítést a magunk őrhelyén. K.A. aa. az igazság cselekvésének a szeretetét bizonyára abban a népes családban tanulta, amelybe Búzásbocsárdon beleszületett. A gazdatiszt édesapa egész életükre nézve beleírta példájával gyermekeinek a szívébe az igazság szeretetét: a munkával való bizonyságtevét. A keresztyén ember nem földi gazdának engedelmeskedik, hanem mennyei Urának. Lelkiismeretlenül nem lehet; Ő mindent lát, minden számba vesz és megítél. K.A. életében a világháború sodrásában töltött megszakítás nélküli 3 esztendő is ezt a hűséges szolgálatot, kötelességteljesítést példázta. Szép hosszú életében megtanulta, hogy az engedelmes szolgálat nyer dicséretet mind Isten, mind az emberek előtt. 37 évig munkálkodott a vasútnál, mint műszerész, nagy odaadással. Találmánya is volt, kitűntetést is kapott érte, habár talán kevesen tudtak róla. A keresztyén ember életében a jelszó: Lenni s nem látszani! Az igazságnak ebben a naponkénti cselekvésében lehetünk mindnyájan Krisztus Urunknak, a testté lett Igazságnak tanítványai, hűséges követői. Igazságot cselekedjünk!
Szeressed az irgalmasságot! Mondottuk, hogy ez azt jelenti: a körülöttünk élő emberek, szeretteink, felebarátaink szükségében segítséget nyújtani, egymás terhét hordozni; szeretettel szolgálni a reánk bízottaknak. Az irgalmasság szeretéséről K.A. testvérünk életének kapcsán Ti tudnátok beszélni, Szerettei. Szólhatnátok a hűséges férj gondviselő szeretetéről: 58 év a tanúság mellette. Ezen a közel 6 évtizedes úton hitvestársának szerető, gondviselő társa volt. Beszélhetnétek az édesapa gondoskodó szeretetéről, amelyen három gyermeke után azok is részesültek, akik azok után lettek gyermekeivé. Szólhatnátok nagyapai gyöngédségéről, örömétől és örömszerzéséről. Adjatok hálát érte Istennek! Az Ő szeretete ajándékozott meg titeket ezzel a jóságos, szerető szívvel, aki az irgalmasság útján, Krisztus szeretetének az útján járt.
Alázatosan járj a te Isteneddel! K.A. aa. megtanulta az Istennel járást. Aki Istennel jár, annak arca felvidul, az erőt nyer a bajok, nyomorúságok elhordozására. Az másoknak is erőforrássá, segítséggé lehet. Testvérünk alázatosan járt Isten előtt, míg egészséges volt. Az ige hallgatása öröm és vigasztalás forrása volt. Alázatosan járt akkor is, amikor betegséggel próbálta őt az ÚR. Két évtizedig hordozta türelemmel próbáltatásait. Isten adott hozzá erőt és kegyelmet.
Alázatosan járt Istennel a közösség szolgálatában is. Marosvásárhelyi református egyházunkban presbiteri tisztet, majd az önállósul Alsóvárosi Egyházközségünkben 4 éven át, betegségéig, gondnoki tisztet is viselt. Szolgálatáért mindig megbecsülés vette körül; betegségében pedig hű társa részéről gyöngéd ápolás. Az alázatos élet másokban is hasonló gyümölcsöt termett az ő jó példája nyomán.
III.
Szerettetek élete Istennek testsző áldozat volt. Halála csöndes átmenetel a múlandóságból az örökkévalóságba. Szerettei, találjatok vigasztalást a veszteségben Abban, aki a feltámadás és az élet. (Búcsúvétel). Mi pedig tekintsünk mindnyájan ama napra, melyen a mi Urunk, ígérete szerint, megjelenik, hogy életre költse azokat, akik Istennél élnek, s akiknek csak teste nyugszik e csöndes sírkertben. Hisszük, hogy hazatért kedves atyánkfiát is feltaláljuk majd az angyalok és idvezült lelkek boldog közösségében.
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére