„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
Akinek a koporsóját fájdalmas szívvel körülvesszük, orvos olt. Rövid földi életében Isten akaratából azt a hivatást töltötte be, hogy a fájdalmat, a szenvedést enyhítse közöttünk. Erre a hivatásra készült sokévi megfeszített munkával, tanulással Székelyudvarhelyen és itt, Marosvásárhelyen egyaránt. Ezt a hivatást gyakorolta előbb Marosludason, utóbb városunkban, mint az Unirea középiskola fogorvosa. Ki tudná megmondani, hány beteg szenvedését enyhítette? Hánynak adott fájdalmára kötést és orvosságot? És íme, az ő sebére végülis nem volt orvosság és el kellett mennie, alig 36 évesen, az emberélet útjának felén oda, ahonnan nincs visszatérés ebbe az általunk is ismert létmódba, amit emberi életnek nevezünk! Fájdalmatokban jertek, folyamodjunk az egyetlen vigasztaláshoz, Isten igéjéhez.
I.
Szerettetek hirtelen odalett élete fájdalmasan húzza alá azt az igazságot, hogy minden képzelt nagysága ellenére, milyen rettentően tehetetlen az ember. Pedig milyen sokan szerették dr. M. Cs.-t! sokan állottatok mellette áldozatkész szeretettel: hitvestárs, drága gyermek, szerető édesanya és édesapa, aggódó testvér, áldozatkészen fáradozó kezelő-orvos és együttérző kollegák, orvostársak, hűséges lelki barátnőjével együtt. Sebzett életére mégsem volt kötés és orvosság. Valaki csak hivatást hordoz e földön, az megtapasztalja, hogy az élet és halál nagy kérdésében nálánál nagyobbra van szükség. Az orvosnak is szüksége van az Orvosra, Akiről az evangéliumokban olvasunk, és Aki nemcsak régen, de ma is meg tud gyógyítani minden sebet és szenvedést, - a lélek sebeit is, amit nem mutat meg a Roentgen-készülék, sem más orvosi műszer. Valamint a pásztornak is szüksége van a jó Pásztorra; a másokat vigasztalónak az igazi Vigasztalóra. Szükségünk van arra, aki nálunknál nemcsak mérhetetlenül nagyobb, hanem aki MÁS, mint mi vagyunk. Csak Ő tud segíteni rajtunk. Mert jaj, igazat mond a költő:
„… mert rettenetes, hogy az ember
útja oly silány s oly rövid
a földi portól a veszendő
húson át vissza a porig…
Por és por közt porladok és bent
istenekkel vagyok tele…
De nekem más kellene, nékem
egy külső isten kellene,
egy külső, közönséges isten,
Isten, aki úgy van, ahogy
a fák vannak, isten, akit nem
én, a sóvárgó alkotok,
isten, aki nem büntet azzal,
hogy elbúvik a vak elől,
ilyen Isten menthetne csak meg
a halál félelmeitől…” (Szabó Lőrinc)
A mi keresztyén hitünk arról tesz bizonyságot, hogy egykor eljött a mi világunkba valaki: Jézus Krisztus, az áldott Orvos, a jó Pásztor, a Vigasztaló - és Benne találkozni lehetett és lehet ma is a valóságos Istennel. Vele, aki nem magunkból lép elő mint legnagyobb, akit nem én, az ember alkotok meg magamnak, mert szükségem van rá támaszul az életben, hát még a halálban! Lehet találkozni az élő, Valóságos Istennel a mi Urunk Jézus Krisztus által. Ezt a földi életet éppen erre kaptuk. Testvérek, ne mulasszátok el ezt az áldott lehetőséget. Jöjjetek Istenhez, amíg nem késő!
II.
Ez az örökkévaló, élő és valóságos Isten hívta magához szenvedő gyermekét, M.-Cs-t. sokan marasztották volna idelent. de sebeire itt nem volt gyógyulás. Az igaz Isten azonban azt hirdetteti nektek, szeretteinek, hogy „…én hoztok néki kötést és orvosságot, és meggyógyítom őt…” És ki merné tagadni, hogy amit mi az emésztő kór utolsó stádiumának látunk, - Isten felől nézve esetleg nem a gyógyulás kezdete-é? Hiszen az utolsó, nehéz próbáltatásokban tanúi lehettetek, hogy szenvedő testében volt idelent; lelke már a hívásra figyelt, a felülről aláhangzó szóra; hallotta a gyermekkori éneket: Erős várunk nékünk az Isten! - amivel hívogatta őt az erős oltalomba a mi szabadító Istenünk! Hívta a megfáradt szenvedőt az elkészített nyugalomba.
Mert Testvérek, azok a boldogok, akik idelent és rövid ideig szenvednek, hittel és béketűréssel. Az ige szerint ugyanis a mi pillanatnyi könnyű szenvedésünk igen-igen nagy örök dicsőséget szerez nékünk. Földi létünkben a mi külső emberünk megromol, a belső ellenben napról napra épül. Mert a szenvedések között tisztul és erősödik a hitünk és az örök életre nyer gyógyulást az életünk.
III.
Szól ez az ige hozzátok is, Gyászoló Szerettei a hazatértnek. Fájdalmas gyászotokra Isten vigasztaló Isten vigasztaló igéje legyen a kötés és az orvosság. Nem az idő, nem a felejtés lesz számotokra kötés és orvosság, hanem az Élet Urába, Jézus Krisztusba vetett élő hit. Ez a hit ad erőt ahhoz, hogy egymás terhét is hordozni tudjátok. Az ige így folytatódik: „…és megmutatom nékik a békesség és hűség kincseit.” Imádkozzatok ezért a békességért, hogy a szülők, a hitves, a drága unokák szívét kösse össze a békesség és a hűség útja: legyen ez az egymásról való gondoskodás krisztusi útja. Ittmaradt szerettei: egymásban szeressétek drága hozzátartozótokat tovább!
Ezzel a felülről vett vigasztalással, élő hittel és elkötelezéssel vegyetek búcsút drága szerettetektől (búcsú). Ajánljuk őt immár az örökkévaló Isten nagy kegyelmébe, bűnbocsátó szeretetébe és irgalmasságába, könyörögvén…
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére