„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.!
Megrendt vallomst hallottunk az igbl. Azt, hogy senki sem ura a lpteinek; azaz: senki sem tudja, mi trtnik vele a kvetkez pillanatban. Ennek az ignek az igazsgt szeretnm elttetek kifejteni, alkalmazni ltalban a sajt letnkre, valamint a koporsban nyugv, hazakltztt aa. letre
I.
Az egsz fldi let nem ms, mint egy vndort. Tbbnyire lass az elinduls, majd flgyorsulnak a lptek, aztn jra meglassulnak. Nha nyugalmasan rnk az t vgre; aprbbak lesznek a lpteink, jelzik, hogy kzeledik a hazarkezs. Mskor hirtelen szakad flbe ez az t, egszen vratlanul. Senki sem tudhatja, melyik tja, melyik lpse lesz az utols. ppen gy trtnt ez veletek s drga szeretettetekkel is. Amikor pnteken hajnalban elindult a munkba, nem tudhatttok, hogy szmra ez lesz az utols t. Bizonyra gy vlttek, hogy ez a nap is olyan lesz, mint a tbbi; letelik a munkaid s jra tallkoztok majd vele. de nem gy trtnt. Egyetlen lps, taln egy pillanatnyi gondolat-kikapcsols, taln megszdls - s zakatol vonatkerekeken rkezett a knyrtelen vg…
, Testvreim, mekkora nyomatkkal hzza al ez a szomor gyszeset a felolvasott ige szavait: „Tudom Uram, hogy az embernek nincsen hatalmban az tja, s egyetlen jrkel sem teheti, hogy irnyozza a maga lpst”. Az ember, a blcs ember, aki hatalmas gpeket, gyrakat irnyt; aki milli kilomteres tvolsgbl is irnytani tudja a mestersges bolygk jrst, - a maga lpteit nem tudja irnytani. Egyiknk sem tudja, hogy mire brednk reggel, mire feksznk le, ha elj az este, mire indulunk el otthonrl s mire rkeznk haza. Nincs hatalmunkban az utunk, nem tudjuk irnytani a tulajdon lpseinket. De ht akkor vletlenek igazgatjk az letnket, a sorsunkat? Vak vgzetnek a kiszolgltatottjai vagyunk? Stt flelem rabsgban lnk-e? hiszen soha sem tudhatjuk, hol leselkedik felnk a minket elnyelni akar hall…
Nem, Testvreim! Hadd hirdessem nktek mrhetetlen szomorsgotokban az egyetlen vigasztalst. Minden az rkkval Isten akaratbl j. Neknk, embereknek valban nincs hatalmunkban a mi utunk. Valaki nlunknl hatalmasabb indt el minket az let tjra. S ez az t ott halad el, arra vezet, amerre kijelli s addig tart, amilyen hosszra mrte ki azt szmunkra.
Nem mi szabunk az letnknek irnyt, hanem a mindenhat Isten. Sokszor ilyen kemny leckken, mint ez a mostani, mutatja meg neknk a valsgot s figyelmeztet: Ember, nem te vagy az leted ura, gazdja. s szvnkkel igent kell mondanunk a Mindenhat Isten szavra, brmilyen fjdalmas is az.
II.
I.J. testvrnk tjt is a mi Istennk blcsessge mrte ki. Az gondolataiban benne volt ennek az lettnak minden rme, szenvedse, kzdelme s bkessge. Kzel 58 vvel ezeltt indtotta el I.J. testvrnket Kolozsvron s Nyrdmagyarson t a fldi zarndoklsra. Istentl val volt a szeretet, amelynek ldott lgkrben felntt, szlei s testvrei kztt. Isten kegyelme rizte meg a vilghbor fergetegben, hozta haza a fogsgbl. Isten ajndka volt a csald is, a munkahely is. Hitvesvel kzel 34 esztendt lhetett csendes rmben, kt drga gyermekkel ajndkozta meg a Teremt s jvolta megengedte neki, hogy az unokjt is meglthassa mg fldi letben. Testvreim, Istennk ajndkai a hv ember szmra nemcsak rmet, de fladatot is jelentnek: hlaadssal lni azokkal s j gymlcsket teremni. I.J. lete a csendes munklkods, a segt szeretet j gymlcst termette meg a csaldban s a munkahelyen egyarnt.
III.
Emberi ltsunk szerint most ez az lett derkba trt; vratlan hirtelensggel szakadt flbe. De hinnnk kell, - nincs ms lehetsgnk, csak a hit! , - hogy Isten akarata teljesedett be mind az 57 ves letton, mind pedig a hallban. Hinnnk kell, hogy Isten jakarata irnytja az letnket kezdettl a hazatrsig. Ti most csak a gysz fjdalmt rzkelitek, gyszol Csald! De bzztok r magatokat a szeret s kegyelmes Istenre. Imdkozzatok, gy, mint a szenved Jb: „Amit t nem ltok, arra Te tants meg engem”. Szerettetek lett Isten vezette, irnytotta nmaga fel. Ha ezt a vezetst Krisztusba vetett hittel s engedelmessggel elfogadta: gy nem szabad nyugtalankodnotok rk sorsa fell. Nincs bezrva e koporsba; igazi lnye Istennl van.
MI pedig, akik mg e testben jrunk, figyelmezznk az igre: nincs a mi hatalmunkban az letnk, egyetlen percnk se! Ezrt legynk kszen mindenkor, mert sem a napot, sem az rt nem tudjuk, amelyen neknk is oda kell llnunk a Krisztus tlszke el. Bcszzatok drga szerettetektl a hitnek azzal a remnysgvel, hogy egykor napvilgra j a szenvedsnek, a gysznak az rtelme is. Szolgljunk mindannyiunk vigasztalsra az az rmhr, hogy tl a mland fldi leten, Isten az t szeretk szmra rkletet, rk boldogsgot ksztett.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre