„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
Gy.T.!
A felolvasott bibliai szavak Isten beszédéről szólnak, amely az Ő szájából kimegy, s amelyről azt olvastuk, hogy nem tér vissza hozzá üresen, hanem elvégzi azt, amit általa Isten akar; szerencsés lesz ott, ahová küldetett.
Az igének ezt a hatalmát mi jól ismerjük. Isten igéje világot teremtett, amit gondviselésével igazgat, kormányoz, igéje emberi szíveket táplál, vigasztal, életeket változtat meg; felszabadít megkötözöttségekből. Formál, alakít bennünket, ameddig csak élünk.
Ezt az igét, a világnak ezt a jótéteményét Isten embereken át hirdetteti. Égi mag ez, amelynek vetésében emberi életeket használ fel: tanítókat, pásztorokat, presbitereket, az Anyaszentegyház tagjait. Isten gondoskodik arról is, hogy az Ő beszéde eljusson kicsinyeknek és nagyoknak a szívébe, és ott elvégezze a maga jó munkáját: átalakítsa az életet. Így az ige munkája olyan, mint az esőé, vagy a hóé, amely szintén az égből száll alá, de a földet termékenyíti meg; hozzájárul a tavaszi virágzáshoz és az őszi gyümölcsözéshez. Az eredmény: a tövis és a bogács helyén ciprus és mirtusz nevekedik. Isten igéje nyomán szebb lesz a föld és boldogabb az emberi élet.
Mindez nagyon szépen hangzik, mondhatnánk mi, de milyen vigasztalást nyújthat ez igék által Isten Tinektek, akik oly szomorú veszteséget szenvedtetek el? Hiszen a szerető szívek köréből kiszakíttatott a drága édesapa, a hitvestárs, a szeretőszívű nagyapa, a jó testvér és rokon, a tanítványait végtelenül szerető pedagógus, a jóbarát és kedves munkatárs! - Testvérek, azért olvastam éppen ezeket a bibliai igéket, mert úgy látom, hogy a hivatásos tanító sorsa olyan, mint az eső és a hó küldetése. Mindkettő az égből száll alá, s miután a földet megtermékenyíti, az égbe száll vissza. Lássuk meg ennek az igének a tükrében Szerettetek sorsát, a magyar keresztyén tanító küldetését a világban!
I.
Az eső és a hó az égből száll alá. Az igazi pedagógus is felülről való ajándék. Elmondhatjuk, hogy az igaz pedagógus éppúgy születik, mint a jó költő. Nem véletlen, hogy H.Z. testvérünk családja arról a Magyarózdról származik, amely szűkebb hazánknak avatott költőt is adott, s éppen családja szélesebb köréből. Ő maga Nagyenyeden született és az ősi iskolaváros kollégiumával és tanítóképzőjével eleve meghatározta földi pályáját. Nem véletlenül lett tanítóvá; nem tehetett másként. Engedelmeskednie kellett az isteni akaratnak: termékenyítő eszközzé kellett lennie, aki úgy száll alá az égből, mint az eső és a hó a földre! Adjatok hálát Istennek azért, hogy drága szerettetek ezt a rendeltetést fölismerte és engedelmes szívvel teljesítette!
II.
Az eső és a hó feladata, mint mondottuk, a termékenyítés. Ugyanígy a hivatásos tanító munkája, maradandó hatásokat hagy hátra. Az ige ezt így mondja: „Mert mint leszáll az eső és a hó az égből, és oda vissza nem tér, hanem megöntözi a földet, és termővé, gyümölcsözővé teszi azt, és magot ád a magvetőnek és kenyeret az éhezőnek: Így lesz az én beszédem, amely számból kimegy, nem tér hozzám üresen, hanem megcselekszi, amit akarok, és szerencsés lesz ott, ahová küldöttem” (10-11.v.).
H.Z. 37 éves tanítói szolgálata alatt hűséges munkája így érlelt jó és áldott gyümölcsöket. Szívós munkabírásával, sokirányú érdeklődésével, ezermesterkedő hajlamával úgy szolgált, hogy igyekvésén mindenki megérezte: igazi szeretet, hűség, valamint a rábízott drága lelkek iránti felelősség tölti el. Már úgy kezdte el ezt a léleknemesítő, szép szolgálatot Magyarbükkösön, kántortanítóként, aztán így folytatta szolgálatát Désfalván. Ez volt az az állomáshely, ahol élettársra talált, hogy aztán együttesen folytassák pedagógusi szolgálatukat az olyan nagyon szeretett faluban, Szentgelicén. Ezen a helyen igazgató-tanítóként munkálkodott, és ez lett mind neki, mind két gyermekükkel megszaporodott kis családjuknak igazi otthonává. Itt bontakozott ki gazdagon kultúra-megkedveltető és kultúra-teremtő szolgálata. Tanítványaival megszerettette a népi hagyományok ápolását és azoknak a helyeknek a kegyeletes megbecsülését, ahol az előttünk járó nagyjaink éltek.
Ezután még Udvarfalva következett és végső állomáshelyként Marosvásárhely. Életének 57-ik, boldog házasságának 33-ik évében innen hívta őt haza a Mester, az érette is kereszthalált szenvedett Jézus Krisztus, akinek mindannyian tanítványai vagyunk.
III.
Mert amikor az eső és a hó megcselekedte azt, amire elküldetett, visszatér az égbe. Így olvastuk az igében - és így történik ez az emberi életben is.
Ésaiás próféta végső szavai a megváltott nép megszabadítását énekelték. Ebben az örömben a természet is osztozik. Valamikor átokként hangzott az ember, az elesett ember felett: „Töviset és bogácskórót teremjen neked a föld…” Most pedig a prófétai örömüzenet így szól: A tövis helyén ciprus, a bogács helyén mirtus virul, a bűnt és halált megsemmisítő Isten dicsőségére; az Ő megváltó kegyelmének örök jegyéül. - Mintha a nagy költő szavait hallanánk: „Vadócba rózsát oltok, hogy szebb legyen a föld” (Mécs László).
Ez azonban csak képe annak az örökkévaló szabadításnak, amit Isten Jézus Krisztusban készített számunkra. Azok, akik küldetésüket e földön híven végezték, nem a megsemmisülésbe, az enyészetbe mennek, hanem haza, a mennyei dicsőségbe. Hisszük, hogy odahívta haza most koporsóban fekvő testvérünket is, az Ő szolgáját, miután küldetését e földön elvégezte.
Gyászoló Szerettei: ennek a reménységnek a vigasztalásával adjatok hálát Istennek mindazért, amit hozzátartozótok életében tinektek és fölnevelt tanítványainak ajándékozott az ÚR. Mi pedig veletek együtt imádkozunk és kérünk mindnyájatok számára vigasztalást a minden vigasztalás Atyjától.
Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére