„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Dr Bustya Dezső Temetési beszédek I. Ószövetségi textusok
Szomorúan, földre szegezett szemekkel, megilletődéssel állunk elköltözött testvérünk koporsója mellett. Szívünkben a fájdalom érzése tanyáz; ezernyi emlék elevenedik meg bennünk és mindeniknek a vége egy szomorú sóhajtás: mindez már a múlté. Múlandó életünk vándorútján állomásokhoz jutunk, ahol jólesik hosszabb-rövidebb ideig megpihenni, hogy aztán legyen mire emlékezni öreg napjainkban. Mindez milyen hamar elmúlik! Mire tartósabb pihenőhöz érkeznénk, már lepergett az életünk, mint homokszemek a klepszidrán. Nincs nyugalmunk, nincs tartósabb pihenőnk se ebben a földi életben. Ezért járunk szomorúan az életúton, ezért szegezzük most is a földre szemünket.
Amikor az ige üzenete megszólal, ebben a gyászos órában, Isten azt várja tőlünk, hogy mindez megváltozzék. Azt akarja, hogy gondolataink ne maradjanak itt e földön, hanem lélekben emelkedjünk föl az Ő trónusához. Azért szól így igénk: „Emeljétek az égre szemeiteket, és nézzetek a földre ide alá…” Előbb az égre kell tekintenünk, hogy aztán igaz valóságában meglássuk azt, ami itt a földön történik. Csak akkor látjuk át a földi lét értelmét, ha előbb fölemeltük szemünket az égre, és onnan kerestük a választ az élet és a halál nagy kérdéseire.
De az ige mintha csak még fokozná a gyászos érzéseket. Még jobban elmélyíti bennünk a múlandóság érzését. Azért van ez, hogy Isten megláttassa velünk, hogy semmi sincs a teremtett világon, ami maradandó lenne. Nemcsak a mi leheletnyi életünk oszlik szét, mint a pára, de: „… az egek, mint a füst elfognak, és a föld, mint a ruha megavul…” Ez a világ úgy, ahogyan van, pusztulásra ítélt. Amit a bűn csak megérintett, megfertőzött, annak el kell vesznie. De van valami, ami megmarad az ember és világa pusztulása után is, ez pedig Isten szabadítása és igazsága. Ahogyan az ige mondja: „… de szabadításom örökre megmarad, és igazságom meg nem romol.”
Ezt a kettős igazságot többször is megérezte élete folyamán a mi elköltözött nőtestvérünk. Élete virágában volt, amikor már jelentkezett romlandó testében annak a betegségnek a csírája, amely őt sírba vitte. De nem lázadozott, békésen készült az elmúlásra, az átköltözésre. Idős kora a megbékélt öregség verőfényes időszaka volt. Életét bearanyozta az emlékezés. Sokszor lehetett látni, amint virágot vitt a temetőbe olya nagyon szeretett férjének sírhalmára, aki idő előtt magára hagyta őt. Kicsi keresetét megtakarítgatta, hogy hol az egyik, hol a másik gyermekének juttasson valamit. Szinte most is látjuk, amint szelíden bekopogott a családi otthonok ajtaján, az egyház számára félre tett filléreket összegyűjteni. Nem egyszerű hivatalnok volt, de az ige áldott továbbadója, Isten egyszerű bizonyságtevője. Vigasztalást, az ige áldott orvosságát adta tovább mindenütt, ahol csak megfordult.
Szemeit az égre emelte. Onnan nyert erőt sokféle terhének elhordozására. Nagy világégések őt sem kerülték el; legnagyobb gyermeke idegen földön, közös sírban várja a feltámadás harsonáját. Csodálatos volt, ahogyan ez a nőtestvérünk belenyugodott Isten akaratába. Tudta azt, hogy a föld lakósainak így, vagy úgy, de el kell veszniük, mert senkinek sincs közülünk itt maradandó városa.
Ez a mi nőtestvérünk tudta azt, hogy ez a világ elmúlik, és annak kívánsága is, de aki az Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké. Mert minden test fű és minden szépsége, mint a mező virága. Megszáradt a fű, elhullt a virág, ha az Úrnak szele fuvallt rá, de Istenünk beszéde mindörökre megmarad. (Ésa 40,6-8).
Hazaköltözött testvérünk megtapasztalta Isten szabadítását is. Amikor kisebbik fia, aki most köztünk jelen van, hazatért a hadifogságból, özvegy édesanyja vigadva beszélt Isten csodálatos szabadító kegyelméről. De ugyanakkor megérezte Isten igazságosságát is, aki úgy osztogatja ezen a világon a fájdalmat és a megpróbáltatást, hogy a másik kezével be is kötözi a megsebzett szíveket és a fájó sebeket. Ebben a szabadításban és igazságban reménykedve várta aztán a halált betegágyán, és mi hisszük azt, hogy az Úristen részeltetni fogja őt az Úr Jézus Krisztus által szerzett nagy szabadításban és igazságban. Mert Urunk azt akarja, hogy az övéi közül egy is el ne vesszen, hanem örök életet vegyen. Ezt az örök jutalmat, reménységünk szerint, immár el is nyerte a mi testvérünk a meghalt és feltámadott Jézus Krisztusnak kegyelméből.
Minket pedig, akik itt állunk az ő koporsója mellett, arra tanít az élete, hogy emeljük fel szemünket az égre, és ezután így nézzünk mindent, ami ezen a földön mivelünk történik: Isten oldaláról. Meg kell látnunk azt, hogy e földi életben semmi maradandó dologgal nem bírunk. Semmink sincs, ami örök értékkel bírna. Még az ég és a föld is elmúlik. De van valami, ami mindörökre megmarad, és ez Istennek a szabadítása, amelyet nekünk is megadott a Jézus Krisztusban, és az az igazság, amelynek minket is részeséé tett Ő általa.
Ebben a reménységben búcsúzunk a mi elköltözött testvérünktől. Ő előre ment, hogy ott várjon szeretteire és mindnyájunkra a túlsó parton: az örök élet honában. Ámen.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére